Gå til innhold

Livetsrose's helt egne tråd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da flere tydeligvis misliker at jeg skriver for utfyllende når jeg blir spurt om noe, og "sporer" av ved å i de fleste tilfeller faktisk ikke gjøre annet enn å svare på spørsmålet rettet mot meg, eller poster jeg er sitert i - velger jeg her å starte "Livetsrose's helt egne tråd"

Jeg vet ikke hvor interessant denne tråden kan bli, da jeg er en relativt ukjent bruker her på Kvinneguidens forum. Men lever i troen av at dette kan bli en tråd for stort og smått, tanker og meninger - alt dere måtte ha på hjertet. Så her er det ikke satt noe spesifikt tema, slik at ingen kan klage over avsporinger.

Jeg må riktig nok si at det er interessant med disse anonyme brukerne som bruker tid og krefter på å plage folk, men i mange tilfeller ikke klarer det engang! Slik som en hyggelig forumsbruker, som tok seg tid til å kommentere på min personlige blogg (jeg er ganske sikker på at vedkommende kom her fra) da jeg opplyste om linken til den i en tråd her. Denne hyggelige kommentaren lød som følger:
"slutt å snylt på nav din kvalme feite ku", svaret mitt på bloggen ble dermed: "Du verden! Så vidt jeg vet finnes det ingen trygdeordninger for kuer, enten de er kvalme, feite eller ordinære. Derimot anonyme folk som har så lite å gjøre at de beveger seg over fra et forum til en personlig blogg, de finnes det flere av – for jeg regner med det er der du har vært så heldig å finne link til bloggen min?"

Men nok om meg nå, dette blir bare for langt. Hvem er dere der ute som leser dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg inviterer herved @Arabella, @waco samt alle anonyme brukere til å delta i tråden min. Hyggelige folk utover de oppnevnte er også hjertelig velkomne! God jul alle sammen :heks:

Skrevet (endret)

Hyggelig tråd :) Men hadde det ikke vært bedre å starte en dagbok i dagbok seksjonen? Da kan ikke anonymbrukere plage deg :)

Edit: Ikke at alle anonymbrukere angriper men jeg personlig finner det mer betryggende å vite at bare brukere med nick kan poste fordi man vet aldri hvem som gjemmer seg bak anonymbruker

Endret av Snelgrove
Skrevet

Jo, det hadde kanskje passet bedre i dagbokseksjonen, men jeg ønsker å ha den i en seksjon som ikke er knyttet til det. Mye fordi det ikke er ment til å være en dagbok for meg, men en åpen tråd der alle kan snakke om det de vil. Om jeg kun hadde tenkt til å dele mine tanker og meninger, ville det blitt en dagbok. Og som jeg skrev i første innlegget her - anonyme brukere er også velkomne. Folk vil alltid finne en måte å plage på, om de ønsker det. Streng talt er det bedre å samle all driten i en og samme tråd, som er min egen og som ingen kan klage over "avsporinger" når jeg svarer disse menneskene. Det tar nok uansett litt tid før de finner tråden, så jeg venter i spenning på hva som blir skrevet! :)

Så du må gjerne delta her med det du måtte ønske. Skriv om løst og fast, ting som interesserer og provoserer deg. Velkommen til forumet her i hvert fall!

Gjest hells bells
Skrevet

Hei :)

Jeg spør deg heller i denne tråden jeg. Så kan du få svare så utfyllende du bare vil,uten at noen roper avsporing.

Jeg har fått med meg at du er veganer :)

Er du helt veganer,altså kuttet ut absolutte alle dyreprodukter? For eksempel ull,silke,lær osv.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Hilser på, kommer sikkert tilbake, spennede å se hva som dukker opp her. Ha en god natt!

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Hei livetsrose! :smilyblomst:

Sender deg en klem! :klemmer:Og så ønsker jeg deg en kjempefin natt videre!  

Skrevet

Gratulerer med ny pratetråd. Måtte den leve og blomstre lenge. :jepp: 

• Liker 2
Skrevet

Jo, det hadde kanskje passet bedre i dagbokseksjonen, men jeg ønsker å ha den i en seksjon som ikke er knyttet til det. Mye fordi det ikke er ment til å være en dagbok for meg, men en åpen tråd der alle kan snakke om det de vil. Om jeg kun hadde tenkt til å dele mine tanker og meninger, ville det blitt en dagbok. Og som jeg skrev i første innlegget her - anonyme brukere er også velkomne. Folk vil alltid finne en måte å plage på, om de ønsker det. Streng talt er det bedre å samle all driten i en og samme tråd, som er min egen og som ingen kan klage over "avsporinger" når jeg svarer disse menneskene. Det tar nok uansett litt tid før de finner tråden, så jeg venter i spenning på hva som blir skrevet! :)

Så du må gjerne delta her med det du måtte ønske. Skriv om løst og fast, ting som interesserer og provoserer deg. Velkommen til forumet her i hvert fall!

Jeg vil følge med, jeg synes du virker som en hyggelig og trivelig kvinne :) 

Skrevet

Hei :)

Jeg spør deg heller i denne tråden jeg. Så kan du få svare så utfyllende du bare vil,uten at noen roper avsporing.

Jeg har fått med meg at du er veganer :)

Er du helt veganer,altså kuttet ut absolutte alle dyreprodukter? For eksempel ull,silke,lær osv.

Hei, ja jeg er HELT veganer, da det for meg ikke finnes noen mellomting. Enten er man veganer, eller så er man det ikke. Om jeg hadde brukt ull, silke og lignende kunne jeg per definisjon kun kalt meg vegetarianer, eventuelt med vegansk kost.

Så jeg avstår fra alt av dyreprodukter. Alt mat med animalske ingredienser, klær og sko av ull, silke, lær, skinn, pels og lignende - og også bruk av animalsk lim i sko (som forekommer veldig ofte). Utover det avstår jeg selvsagt fra alt annen utnyttelse av dyr, i form av jakt og fisk, samt å besøke sirkus eller dyreparker.

Jeg vet det er de som kjøper ull eller spiser bi-produkter av dyr som kaller seg veganer, men det er feil - på samme måte som at wannabe-vegetarianere som spiser fisk en gang blant, IKKE er veggiser! For all del, alt man kutter ned på kjøtforbruket er bra, men en slik tittel skal man ikke bruke hvis man "spiser kjøtt en sjelden gang". Det blir som å si du er avholds, og avstår helt fra alkohol - men du drikker et par ganger i året ...

Skrevet

Hilser på, kommer sikkert tilbake, spennede å se hva som dukker opp her. Ha en god natt!

Ja, kom igjen når du har lyst. Her blir det LIV etterhvert :fnise:

Skrevet

Siden noen få har funnet veien inn hit, kan jeg jo spørre folket noe så kjedelig som: hva skal dere i helgen? Nå er det fredag, så helga nærmer seg med stormskritt! Noen spennende planer?

Skrevet

Det høres veldig omfattende å leve stilen din ut helt og fullt. Er det ikke vanskelig å vite hva som er ok å gjøre/spise og hva som befinner seg på grensen? Det er mange ting som kan ha "spor av" det som du ikke vil ha i deg, så hvordan kan du være helt sikker på at du styrer klar av uønsketheter?  :klo: 

Jeg skal ha en fin helg hjemme. Er så mye julestressefolk ute at jeg foretrekker stillhet, fred og ro. :) 

• Liker 2
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Flest helger for oss blir for det meste å slappe av og å kose oss hjemme. ;) Vil da også gå ut på tur med hunden. Vil også rydde litt rundt siden det er så rotete nå og er så mye koseligere når det ser reint og ryddig ut i hjemmet vårt. Men ellers er det ikke så mye planer, tar helgen som det kommer. :jepp:

Hva med deg da, @livetsrose ?

Endret av Sunflower-Delight
Skrevet

Det høres veldig omfattende å leve stilen din ut helt og fullt. Er det ikke vanskelig å vite hva som er ok å gjøre/spise og hva som befinner seg på grensen? Det er mange ting som kan ha "spor av" det som du ikke vil ha i deg, så hvordan kan du være helt sikker på at du styrer klar av uønsketheter?  :klo: 

Jeg skal ha en fin helg hjemme. Er så mye julestressefolk ute at jeg foretrekker stillhet, fred og ro. :) 

Nei, jeg synes overhode ikke det er vanskelig. Jeg har full oversikt over E-stoffer for eksempel, da dette er en stor del av min livsstil, fordi mange e-stoffer inneholder ting direkte fra dyr, eller bi-produkter av dyr (egg og melk for eksempel.) Dette er en liste på over 50 e-stoffer og jeg har selvsagt ikke alle i hode, men jeg har med meg en liste på mobilen når jeg skal handle. Mange synes det virker slitsomt, også veganere. Men for meg er den en rutine og ikke noe stressende. Det skal også sies at jeg bruker jo kun lista om jeg skal kjøpe nye produkter, jeg husker jo om jeg har kjøpt noe før, og om dette var vegansk.

Når det kommer til "spor av" kunne jeg ha skrevet langt og lenge om dette. Så lenge noe kun inneholder spor av egg og melk regnes det som vegansk, da dette ikke er en aktiv ingrediens, og det kommer av bruk av samme maskiner og utstyr som kan medføre mikroskopiske spor. Selv unngår jeg ALT som er merket med "kan inneholde spor av". Det er overraskende mye det kan være egg og melk i, alt fra lasagneplater, pasta til sauser som overhode ikke SKAL inneholde egg i utgangspunktet.

Jeg må jo stole på at produsenten i hvert fall merker dette. Grunnen til at de er pliktige til å merke ting som kan inneholde spor av andre ingredienser, er jo hovedsakelig for folk som er hyper-allergiske. Da kan et lite spor få skumle konsekvenser. Men det er også noen produsenter som er sløve må merking, da tenker jeg spesielt på potetgull ;) Jeg spiser ikke spesielt mye potetgull eller vanlig godteri sånn sett, men potetgull er ofte ikke merket med "spor av" på posen, men på produsentenes side, står det. Men jeg blir fort kjent med hva jeg kan kjøpe og ikke, og husker MEGET GODT når noe jeg som kjøtteter kjøpte ikke er vegansk, det glemmer jeg ikke.

Som sagt, ting med "spor av" regnes som vegansk, og mange veganere velger å kjøpe disse produktene, da det er minimale mengder - om det så er mengder av dette. Jeg blir jo til og med sett på som ekstrem og fanatisk når jeg snakker med vegetarianere og veganere, fordi jeg er så striks på dette med "spor av". En person mente jo at dette måtte være en syk tanke, og jeg HELT SIKKERT slet med en spiseforstyrrelse, og at dette hadde ikke noe med veganisme å gjøre. Dette kunne jeg ha skrevet langt om, men som jeg skrev til henne: alt som inneholder animalske ingredienser avstår jeg fra, vanskeligere er det ikke.

Jeg synes det er bra at du spør og er nysgjerrig, ikke nøl med å spørre om det er noe annet. Og til syvende og sist kan man aldri bli 100% veganer, da det finnes mikroskopiske mengder animalske ingredienser rundt oss til enhver tid, men jeg kan i hvert fall unngå alt som er innenfor min kontroll. Det blir litt på samme måte som at store deler av støv i lufta er død hud fra oss mennesker, vi er ikke kannibaler av den grunn, men dette er små mengder vi ikke kan unngå å innta i hverdagen.

Skrevet

Hei livetsrose! :smilyblomst:

Sender deg en klem! :klemmer:Og så ønsker jeg deg en kjempefin natt videre!  

Klem tilbake, selvom det er morgen! Jeg sloknet så tidlig i går, at jeg rakk ikke "sende klem" tilbake. Nå er jeg uthvilt og klar for en ny spennende dag her på forumet, og selvsagt i virkeligheten også!

Skrevet

Har i grunn aldri tenkt over at det er animalsk lim i sko, så jeg ser for mg at det må være en utfordring å finne produkter som er helt trygge? Hvordan finner du alternativer til disse produktene?

http://www.treehugger.com/green-food/9-everyday-products-you-didnt-know-had-animal-ingredients.html

Anonymkode: 694ae...2a8

Hei, hittil har jeg faktisk ikke måtte kjøpe meg nye sko! Jeg ble vegetarianer for 18 måneder siden, og veganer for litt over 5. Siden den tid har jeg ikke kjøpt nye sko, men når jeg må bite i det sure eple og faktisk kjøpe noe nytt til beina, finnes det egne veganske skobutikker på nett! Jeg tviler på at det ville vært enkelt for meg å gå inn på Eurosko eller DNA for å kjøpe sko, da de ofte ikke vet om dette med animalsk lim. Skinn er lett å styre unna, men limet må man kontakte produsenten for å få svar på. Dermed kommer jeg til å bestille sko fra utlandet, når jeg må ha noen nytt. Eneste ulempen er selvsagt om de er små i størrelsen eller lignende, men jeg får satse på å finne EN butikk, og dermed kjøpe sko fra denne - så jeg blir kjent med størrelsene. Joggeskoa mine er det liv i fremdeles, og til dels også vårsko/høstsko. Derimot mine ordentlig varme vintersko synger nok på siste verset. Så til neste år MÅ jeg kjøpe nye, men jeg utsetter det vel mest mulig, fordi det er litt styr ;) Men det er jo mulig å finne veganske sko i Norge også, og jeg vet det er en god del til salgs i veganske grupper på nettet. Det er blant annet en slik brukt-gruppe, hvor mange selger sko som omtrent ikke er brukt engang, hvis de har kjøpt feil størrelse og lignende, så det er en mulighet.

Artig med lista du sendte med forresten! Jeg har aldri tenkt over at plastikkposer ikke er veganske, men jeg bruker heller ikke dette. Jeg bruker gamle plastposer til å hive restavfall i, da jeg sikkert har flere hundre poser på boden. Til matavfall bruker jo medfølgende poser der, som jeg regner med er nedbrytbare og litt annerledes. Når jeg handler matvarer bruker jeg alltid handlenett. De gangene jeg kommer i situasjoner hvor jeg ikke har med pose når jeg skal handle, hadde du blitt overrasket over hvor mye jeg får plass til i en liten væske, eller under mine egne armer ;) Det er et rart syn med meg vaggende ut av en matbutikk når ikke jeg har husket pose, men jeg lover deg at du sent glemmer dette synet! Jeg tar også noen ganger med poser fra lageret hjemme, om jeg skal kjøpe en god del ting, og for eksempel ting som kan lekke eller være våte og klissete, da er det lurt med plastpose. Jeg er veldig nøye på dette området, og sender gjerne med foreldrene mine handlenett, om de skal handle noe for meg. Og er jeg i en butikk hvor de gir meg pose, eller for eksempel automatisk putter det oppi en, sier jeg at jeg ikke bruker plastposer, og putter det i min egen.

Bil og sykkeldekk har jeg virkelig ikke tenkt over! Men jeg har ikke bil, og skal aldri skaffe det (av flere årsaker), og sykle gjør jeg heller ikke nå, selvom jeg ønsker å kjøpe meg ny sykkel en gang i fremtiden, da den jeg har er alt for liten. Da skal jeg huske på dette, og få tak i en vegansk sykkel. Denne linken var i grunn flott, da jeg kommer over ting jeg faktisk ikke visste om! Fyrverkeri var også nytt for meg, men jeg sender aldri opp slikt, så der er jeg safe.

Derimot tøymykner og sjampo/balsam er jeg fullstendig klar over at kan inneholde animalske ingredienser. For det første er mange slike produkter testet på dyr, og slikt kan jeg jo ikke støtte! Utover det er mange såper, sjampoer, balsamer, hårkurer og lignende stappet fulle med ting fra dyr. Dermed kjøper jeg kun hel-veganske produkter, som man kan bestille fra veganske nettbutikker eller eventuelt kjøpe i noen helsekostbutikker. Det skal sies at jeg hadde overraskende mye slike produkter hjemme når jeg ble veganer, så disse bruker jeg selvsagt opp. Tannkrem er også kjent for å kunne inneholde glycerin, og glycerin KAN være vegansk, men også animalsk - så her må man sjekke opp hvert enkelt produkt. Det er også de som tester dette på dyr, noe som er helt uhørt! Når det kommer til slike ting, samt sminke tror ikke folk det er så fælt, men det er ikke akkurat slik at de sminker dyra eller tester tannkremen for reaksjoner i ansiktet. Det er langt verre. De tester det på huden, hvilke reaksjoner som forekommer under svelging, når det kommer i kontakt med øynene, og også i åpne sår og de sjekker noen ganger hva som er giftig dose, ved å stappe disse lab-dyra fulle med slike produkter.

Hvit og brunt sukker er jeg også klar over. Heldigvis er det ikke vanlig i Norge å bruke sukker som er animalsk, men i andre land er dette mye mer utbredt.

Dette ble en veldig lang kommentar, men til syvende og sist må jeg bare si at det finnes alternativer til alle de nevnte produktene. Dette er det lett å finne informasjon om i veganske grupper på nett, veganske nettbutikker og lignende. Når man tar et såpass viktig valg som å være veganer, setter man seg inn i det man trenger å vite også. Noen synes det virker overveldende og slitsomt, men for meg har det vært en lærerik prosess, og jeg synes kun det er spennende.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...