Gå til innhold

Chiquita og Bananmannen

Chiquita

Anbefalte innlegg

Jo, det kan jo være praktisk når h*n skal ligge ute. Men det blir neppe aktuelt den første tiden alikevell. Og når det blir aktuelt så er det jo blitt litt varmere i været (håper jeg)

Men for alt jeg vet - det kan jo hende at vi finner bruk for det alikevell. Når vi er på besøk hos svigers så må vi jo ha det, for der er det flere etasjer...

Men jeg tror vi klarer oss de første ukene i allefall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Chiquita, håper du har det bra og at du får føde snart! :-)

Har skjønt at du har en del kunnskaper om bl.a behandling og medisiner etterhvert og håper du kan hjelpe meg med følgende spørsmål:

Er på stimuleringsdag 10 med Gonal-F og LH var negativ hos legen i dag. På UL så vi en follikkel på 21 mm og en som var 15 mm. Har fått beskjed av spesialisten jeg går til at jeg skal ta EL-test i kveld og så ha sex hvis den er positiv. Da skal jeg i tilfelle ikke sette Pregnyl. Hvis EL-test er negativ i kveld, skal jeg uansett sette Pregnyl i morgen. Dette skjønner jeg ikke helt, trodde nemlig at man alltid må sette LH-sprøyte (dvs Pregnyl e.l.) i forbindelse med FSH-stimulering?? :klø:

Med Gonal-F har jeg jo "overstyrt" min egen hormonproduksjon. Ville uansett tro at Pregnyl vil "kvalitetssikre" FSH-stimuleringen og øke sjansene ytterligere for å bli gravid denne syklusen... ? Er sikker på at jeg ikke misforsto det legen sa, fikk det t.o.m skriftlig.

Det kan legges til at jeg normalt har eggløsning som går som en klokke hver mnd, og normal sykluslengde. Grunnen til at jeg nå får FSH-stimulering er problemer med å bli gravid igjen etter en SA og en MA + tynn livmorslimhinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på stimuleringsdag 10 med Gonal-F og LH var negativ hos legen i dag. På UL så vi en follikkel på 21 mm og en som var 15 mm. Har fått beskjed av spesialisten jeg går til at jeg skal ta EL-test i kveld og så ha sex hvis den er positiv. Da skal jeg i tilfelle ikke sette Pregnyl. Hvis EL-test er negativ i kveld, skal jeg uansett sette Pregnyl i morgen. Dette skjønner jeg ikke helt, trodde nemlig at man alltid må sette LH-sprøyte (dvs Pregnyl e.l.) i forbindelse med FSH-stimulering?? :klø:

Med Gonal-F har jeg jo "overstyrt" min egen hormonproduksjon.

Jeg beveger meg absolutt ute på tynn is her nå altså, men jeg kan jo skrive hva jeg tror er årsaken...

Men altså:

Dersom du får positiv EL-test i kveld, så får du en spontan eggløsning, og du trenger da ikke en "eggløsninssprøyte" (som Pregnyl er).

Et av eggene er stort nok til å kunne gi en spontan eggløsning innen kort tid i allefall.

Men dersom du får negativ test, så trenger kroppen "et spark bak" for å slippe det egget, og det er vel grunnen til at du da må sette Pregnyl.

Du overstyrer vel ikke din egen hormonproduksjon ved hjelp av Gonal-F. Gonal er vel bare med og forsterker dine egne hormoner, slik at eggmodning og "resten som skal til" før eggløsning får et lite ekstra "spark".

Resten av hormonene dine vil vel ikke påvirkes, og det er vel grunnen til at det ikke alltid er nødvendig med Pregnyl - siden kroppen selv kan ha nok LH-hormoner, liksom...

Vet ikke helt om du skjønner hva jeg prøver å skrive - og ikke vet jeg om det er riktig heller :ler:

Bra du fikk klar beskjed på ark, slik at du slipper å lure. Greit med "bruksanvisninger" til kroppen noen ganger :Nikke::wink:

Men kort fortalt - et av dine egg er stort nok til at eggløsning kan skje "av seg selv".

Gjør det ikke det bør/må pregnyl settes for å "sparke igang" eggløsningen.

(kan vel bli ganske smertefult om eggposene bare får vokse og vokse uten å slippe egget. Så enten "må" det slippes naturlig, eller få hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(kan vel bli ganske smertefult om eggposene bare får vokse og vokse uten å slippe egget. Så enten "må" det slippes naturlig' date=' eller få hjelp)[/quote']

Jepp. Den kan jeg skrive under på. Jeg hadde eggpose på 21mm i eggløsningsperioden i jula og det var forferdelige smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noen automatikk i at 21mm vil gi slike smerter.

Den ene eggposen til The Bride er jo på 21 mm, og det er vel såvidt jeg vet "normal" størrelse før eggløsning.

Jeg tror dine smerter skyltes noe annet - sammen med størrelsen på eggposen... Men hva det kan være??? :klø: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overstimulering av eggstokkene

:Nikke:

Muligens (var det det du fikk beskjed om?)

De andre tilfellene jeg har hørt om som har omhandlet overstimulering, har vært folk med masse eggposer som har "vokst over evne". Ikke bare en, liksom.

Og jeg har ikke hørt om noen andre som har blitt overstimulert i en syklus uten stimulering...

De jeg har hørt om som har blitt overstimulert har fått voldsomme magesmerter etter uttak, og mange har blitt lagt inn på sykehuset for "observasjon". Men det har vært i tiden mellom uttak og testing. Aldri hørt om det i "neste syklus", liksom...

Men var det det du fikk beskjed om, så stemmer det nok...

(og som jeg lurte på hvem som hadde skrevet i dagboken min - kikket på avatar jeg, og ikke på navn) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det var forståelig ja! :-)

Det er vel logisk at med evt positiv EL-test i kveld så vil EL sette i gang av seg selv. Men i all informasjonen jeg har lest om Gonal-F/Puregon og FSH-stimulering - t.o.m i Felleskatalogen, så har alltid Pregnyl e.l vært nevnt samtidig. Dessuten har jeg hatt et sterkt håp om at kanskje to egg kunne løsne samtidig og tenkte at sjansene for det sikkert er enda større med Pregnyl... :wink: Men får vel holde meg til legens retningslinjer...

Skal ta CB EL-test om to timer - sitter her og holder meg nå og kan ikke gå på do, for man skal jo ikke ha tisset på minst fire timer før... :ler:

Mannen håper vel på positiv EL-test, for ellers blir det sex-forbud til imorgen - etter ordre fra legen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

Muligens (var det det du fikk beskjed om?)

De andre tilfellene jeg har hørt om som har omhandlet overstimulering, har vært folk med masse eggposer som har "vokst over evne". Ikke bare en, liksom.

Og jeg har ikke hørt om noen andre som har blitt overstimulert i en syklus uten stimulering...

De jeg har hørt om som har blitt overstimulert har fått voldsomme magesmerter etter uttak, og mange har blitt lagt inn på sykehuset for "observasjon". Men det har vært i tiden mellom uttak og testing. Aldri hørt om det i "neste syklus", liksom...

Men var det det du fikk beskjed om, så stemmer det nok...

(og som jeg lurte på hvem som hadde skrevet i dagboken min - kikket på avatar jeg, og ikke på navn) :ler:

Det var det jeg fikk beskjed om at det kunne være. De syntes også det var rart, men de kunne ikke se noen annen løsning på det...

Ikke vet jeg........ vondt var det i allefall :evil:

Ja, keg ble lei av Colargol. Ønsker meg en ny avatar. Chiquita hjelpe meg med en som blir litt tydeligere??? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sexforbd er noe dritt*

Når den andre eggposen er så liten som 15 mm, så er det alikevell liten sjans for at det egget er helt modent. Om jeg ikke husker feil så er vel anbefalt størrelse minst 18 mm for at et egg skal regnes som modent. Men det er mulig jeg husker feil, altså.

Så den 15mm'ern vil muligens ikke løsne tiltross for Pregnyl. Og dersom den løsner, så vil den muligens være så umodent at det ikke kan befruktes... Tror jeg!

Lykke til da!

Og det er noe dritt å ikke kunne gå på do når en må.

Har det slik de nettene jeg skal til jordmor jeg - for der skal det vel også være "minst 4 timer" siden sist. Og det er jo ikke lett når en springer på do hver 2.-3. time... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noen automatikk i at 21mm vil gi slike smerter.

Den ene eggposen til The Bride er jo på 21 mm, og det er vel såvidt jeg vet "normal" størrelse før eggløsning.

Jeg tror dine smerter skyltes noe annet - sammen med størrelsen på eggposen... Men hva det kan være??? :klø: :wink:

Ja, jeg har ikke vondt i det hele tatt. Kjenner så vidt at det strammer litt nede i eggstokk-regionen, men det er nesten bare litt koselig å kjenne at det skjer noe der! :-)

Så jeg er generelt veldig heldig slik: Har ikke hatt noen bivirkninger av hormonene og har aldri antydning en gang til menssmerter eller PMS ellers heller. Har jo brukt veldig lav dose av Gonal-F også da, kun 75ie daglig. Antall egg som modnes har vel ofte betydning for eventuelle smerter etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om legene sier så, så får vi jo bare tro det...

Chiquita hjelpe meg med en som blir litt tydeligere??? :sjenert:

Hvordan tydeligere da?

Sterkere farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe særlig større er jo vanskelig da, siden den er 80 pixler høy (som er max på avatarer)

Men jeg kan se litt på fargene. Kan prøve i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
*sexforbd er noe dritt*

For mannen min tror jeg det er verre enn sexpåbud, ihvertfall... :sjarmor:

Når den andre eggposen er så liten som 15 mm, så er det alikevell liten sjans for at det egget er helt modent. Om jeg ikke husker feil så er vel anbefalt størrelse minst 18 mm for at et egg skal regnes som modent. Men det er mulig jeg husker feil, altså.

Så den 15mm'ern vil muligens ikke løsne tiltross for Pregnyl. Og dersom den løsner, så vil den muligens være så umodent at det ikke kan befruktes... Tror jeg!

Du har sikkert rett, det stemmer med hva jeg har lest andre steder om hvilken størrelse egg bør/skal være ved eggløsning. Grunnen til at jeg fikk litt håp for det egget mitt på 15 mm, var noe jeg leste på nettsiden til en amerikansk ivf-klinikk om liknende behandlig som jeg får nå:

"After the twelfth day of treatment, I began more frequent monitoring of follicular growth with an ultrasound examination every two to three days. We all nearly cheered out loud when I found three good-sized follicles. When the dominant follicle reached 12 mm in diameter, I began scanning her daily. At 16 mm I stopped giving her Metrodin and ordered an hCG injection later that evening to stimulate ovulation.

I knew Tammy would ovulate within forty-two to forty-eight hours later, so I advised her to have intercourse that evening and return with her husband the next morning."

Typisk meg å spekulere så mye på detaljer - jeg kan ikke bare stole på legen min, liksom... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...