Gå til innhold

Chiquita og Bananmannen


Chiquita

Anbefalte innlegg

Chiquita!!! Jeg har savnet deg i sommer! Har hatt det særs smertefullt. Ingen datatilgang :wink:

Vi ha brasil-rapport når du er tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Hei !

Lenge siden jeg har vært her inne nå.

Venter spent på rapport fra Brasil og på dato for lap.

Begynner å gå din vei nå ser det ut til.

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsener alle sammen!!!

Ja nå er jeg (endelig) hjemme etter en særdeles vellykket tur til Brasil.

(det er alltid best hjemme, vet dere) :oops:

Kom hjem i går kveld, og noe av det første jeg gjorde var å sjekke e-posten min... Det er HART å være uten nett-tilgang i 14 dager. (Vel jeg hadde tilgang der nede dersom jeg absolutt ville, men jeg TVANG meg selv til å ha ferie) :ler:

Ellers må jeg si det har vært en herlig tur, med sol hver dag, og ikke en time av døgnet var på undet 28*C :o (Ikke på natta en gang, og det var litt "slitsommt" da)

Der vi befant oss var vi "bare" 7* sør for ekvator, og det var høy luftfuktighet.

Fikk ikke solet oss så mye da, siden det var så FORFERDELIG sterk sol der, og vi ble brendte etter en time i sola (selv med faktor 30!).

Men siden det var Bananmannens bror vi besøkte, så hadde vi en "kjentmann" som tok oss med i bilen, og vi kjørte rundt og så/opplevde ting.

Vi var jo selvfølgelig en dag på stranda (i skyggen), var i fire forskjellige vannparker, i en hai-park, hvor vi fikk se haier, og at haiene ble matet, vi tok en "buggy-tur" i en åpen bil som egentlig er en ombygd folkevogn (og denne kjørte i 90 km/t). Buggy-turen var på en hel dag i ørkensanda i nærheten av Natal (hvor vi var), og sanda pisket oss OVERALLT!!!! (Pga vinden og farten) Vi fikk virkelig sandslipt vekk døde hudceller (og solkremen, hvilket som jo førte til at vi ble solbrendte) :briller:

Uff, det er egentlig mye vi har opplevd...

Vanskelig å skrive det ned.

Den største kontrasten er vel kanskje da vi kjørte til Recife en dag, hvor vi kjørte rett forbi folk som bodde på søppeldynga, og rett inn i byen hvor vi la oss inn i suiten på et ***** hotell....

DA så vi virkelig hvor godt vi hadde det! :roll:

Ellers var det jo et "behagelig" prisnivå der nede...

(Årslønna til folk der er på ca 20.000,- R$, noe som tilsier ca 50.000,- NOK, (1 R$ = ca 2,50 NOK) så det var ikke noe vanskelig å leve "godt", nei....)

For 4 pers på en av byens beste rest. m/ forrett, hovedrett, dessert og vin kostet det ca 100 R$ = ca 250 NOK.

Vanlig pris på en middag for to på rest (de aller fleste rettene serveres for to pers) kostet under 30 R$.

På turen ble jeg inspirert av Minnie E. som skrev ned notater under sin tur til NY, så jeg måtte jo kjøpe meg en bok for å skrive jeg også :oops:

Skal "sette det sammen" til noe mer fornuftig nå om noen dager. Må la det synke inn litt først.

Skal også ivei og kjøpe en globus hvor vi tegner inn flyruta begge veier (for de var ikke like) - det kan jo bli morsomt å se :P

(Trondheim - Oslo - London - São Paulo - Natal på vei dit, og Natal - Salvador - Rio de Janeiro - Frankfurt - Oslo - Trondheim på returen)

Ellers så ringte jeg sykehuset for å få time til Lap den mandagen vi reiste, men "vi har kun øyeblikkelig hjelp nå i ferien, så du må ringe når du får mens i august" *grrr*

Egentlig var jeg jo ganske forberedt på det da, men alikevell er det litt surt. (For hvem vet noe om hvorlenge det er til jeg får mens nå)

Er ikke helt sikker på hvilken CD jeg er på i dag heller... HAr ikke tempet i Brasil, og ikke har jeg sett på Ovusoft-kalenderen heller, så jeg har IKKE ANIG!!!!

Litt godt også, egentlig. Skal se hvor lenge jeg greier meg uten.

Kommer ikke til å tempe på noen dager enda heller, tror jeg. Må prøve å "komme meg" etter reisen enda.

(Det var bare 5 timers forskjell, men jeg merket det godt!)

*tusen takk for hilsener alle sammen*

*kjempeklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem igjen :kysse:

Godt og ha deg tilbake på kvinneguiden igjen vet du!!

Ikke kjekt å få beskjed at du må vente til neste mens grrr

jeg er møkk lei venting,men nå er jeg vant til det og tenker ikke sååå mye på det faktisk.

Hørtes ut som dere hadde hatt en fantastisk tur med masse varme.

Phu hørtes hardt ut ja,men deilig og få oppleve et annet lans og se hvor godt vi har det.

Ha fortsatt en fin ferie!!

Klemmer fra pia :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for det, Pia.

Jo, venting skal da egentlig gå bra - har jo ventet så lenge nå. Men gleder meg til å få det overstått, og å høre hva de finner ut.

Bananmannen skal jo også inn og avlevere prøve i august, så jeg er spent på det resultatet også.

(August blir en spennende mnd) :ler:

Jeg har virkelig savnet KG jeg også, ja. Kjennte "abstinensene" hver gang jeg gikk forbi en PC :hoho:

Men jeg er stolt av meg selv som klarte å holde meg unna - ellers så hadde jeg jo ikke kommet meg løs igjen.... :wink:

Satt i går og renskrev notatene mine fra turen. Ble jo nesten som en "dagbok" det også, med beskrivelse av hva vi har gjort, været, osv. Ble nesten 7 A4-sider på PC!!!! :o

Jaja, jeg er heldigvis ferdig nå. Skal skrive litt fakta og sånnt også når jeg orker, så har jeg allt "samlet".

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Velkommen tilbake, Chiquita. :kysse:

Gleder meg til et fyldig reisebrev fra 2 bananers ferd i Brasil... :wink:

Klem fra Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan jo kopiere inn hele "dagboken" min her da, men da er jeg redd dere vil "gi opp" FØR dere er ferdig med den første dagen :ler:

Men jeg kan se hva jeg kan klare å korte ned på den (så slipper jeg å skrive allt på nytt igjen)

Men det kommer noe ja, det garanterer jeg

(Skal se om jeg får tid til å ta noe i morgen)

*klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg kan sette inn den første delen som handlet om selve reisen dit da:

TUREN TIL BRASIL

Mandag 14/7 - avreisedagen

Flyet fra Trondheim lufthavn, Værnes til Oslo, Gardermoen gikk kl 15.20, så vi måtte dra hjemmefra ca kl 13.00.

Litt over kl 13 fikk vi satt oss i bilen. Kvelden før hadde vi pakket alle koffertene inn i bilen vi skulle bruke, så det var bare for oss å starte ivei.

Litt før kl 14 var vi på Værnes og vi fikk omsider stablet med oss bagasjen inn i avgangshallen hvor vi måtte sjekke inn.

Våre billetter var sånn at vi ikke kunne bruke self-service -automatene, men vi måtte inn til en skranke. Vi følte oss svært nedlesset av bagasje, der vi stod med fire kofferter på hver 31 kg, en PC, en trillebag og en sekk. PC’en, trillebag’en og sekken skulle vi ha med oss som håndbagasje. Vi fikk sjekket inn koffertene uten problemer, og det var bare å sette seg ned og vente på boardingen til vårt fly. Vi ble også innsjekket for reisen helt frem til São Paulo, så vi slapp å sjekke inn noe mer før vi kom dit. Der skulle vi også hente bagasjen.

Det viste seg at denne avgangen ble et kvarter forsinket pga sent innkommet fly, men det skapte ingen problemer for det neste flyet vi skulle ta.

Turen ned til Gardermoen tok 45 minutter, så vi landet kl 16.20

Flyet fra Gardermoen til London, Heathrow gikk kl 17.05. Siden flyet fra Værnes var et kvarter forsinket, fikk vi et kvarter mindre til å bruke på taxfree’en, men det gjorde ingenting. Siden vi hadde så ”dårlig tid” fra før, så hadde vi ikke planlagt den store handlerunden. Vi skulle da på en taxfree til innen vi ankom Brasil.

Flyturen fra Gardermoen til Heathrow tok 2 timer og 20 min. Her måtte vi skru klokka en time tilbake, så vi landet kl 18.25 lokal tid.

Det neste flyet som gikk fra Heathrow til São Paulo, Guarulhos gikk kl 22.00. Det skulle tilsi at vi hadde ganske god tid på Heathrow. Der fikk vi handlet litt på taxfree, men vi kikket mest. Hadde jo egentlig ikke så veldig mye spesielt vi skulle ha.

På flyet til Guaruhlos fikk vi servert både middag og frokost. Middagen ble servert ca kl 23.30 i ”London-tid”.

Det var ganske ubehagelig å sove på flyet, men det ble da til at vi fikk noen timer søvn alikevell. De sendte en film på TV’en i midtgangen, men vi kikket ikke på den, men vi hørte heller på musikk m/øretelefoner som var individuell for hvert sete. Dette gjorde at det var mulig å slappe av ”i sin egen lille verden”.

Flyturen fra Heathrow til Guarulhos tok 11 timer og 40 min. Her måtte vi skru klokka tilbake 4 timer, så vi landet kl 05.40 lokal

Flyet fra São Paulo, Guarulhos til Natal, Augusto Severo gikk kl 09.30. På flyet måtte vi fylle ut søknad om visum, fylle ut en toll-deklarasjon og en helse-deklarasjon. Disse måtte vi levere i forskjellige skranker når vi ankom flyplassen. Her skulle vi også hente bagasjen vår igjen, for å sjekke den inn videre til Natal, Augusto Severo. Men det var bare tre kofferter som kom på rullebåndet. (Hvilket som vil si at vi manglet en koffert!) Så da måtte vi få registrert denne som ”mistet/forsvunnet bagasje”. Men det er jo ikke så veldig enkelt når veldig få der nede snakker engelsk. Der går det på portugisisk, hvilket som verken jeg eller Bananmannen kan. Men vi fikk da ordnet det på en måte. Det utgjorde et lite ekstra problem at kofferten ikke var merket i vårt navn, men i Bananmannens mors navn, men det fikk vi da til å oppklare, tror jeg.

Så var det tid for å ta de tre koffertene vi hadde, pluss håndbagasjen gjennom tollen. Der ble alt sammen kjørt gjennom et røntgenapparat. Tollerene begynte tydeligvis å stusse på noe av innholdet, for vi måtte åpne en koffert og trillekofferten vår. I de to koffertene var det masse leverpostei og annen mat. I tillegg til diverse verktøy og annet som vi hadde med til Bananmannens bror som vi skulle besøke. (Tollerene kikket VELDIG LENGE på all leverposteien)

Vi hadde også en eske der som hadde tilhørt en DVD-rom, som tollerene kikket godt på. Men denne esken inneholdt ”bare” sjokoladepudding og vaniljesaus. Tollerene (som for øvrig ikke snakket engelsk) fikk tak i en annen toller som kunne litt engelsk, og spurte på hva vi skulle med alt det der. Vi hadde på forhånd fått en ”hvit løyn” fra broren, om at vi skulle si vi skulle gjennomføre et multimedia-prosjekt for barn i nord-øst Brasil(for at de skulle lære). Når tollerene hørte at vi skulle drive opplæring, så var det ingen flere spørsmål, og vi ”slapp ut”.

Det var litt ”utfordrende” å orientere seg på flyplassen, siden ”alt” nå stod på portugisisk, og vi hadde glemt igjen den portugisiske paløren hjemme på databordet hjemme, men det gikk da overraskende greit.

Siden så mye ekstra tid hadde gått med på å få registrert kofferten som mistet, og i tollen, var det ikke så lenge å vente på neste fly.

Jeg følte at flyturen til Augusto Severo gikk tregt, men det var sikkert fordi vi hadde vært på ”reisefot” så lenge. Når vi kom frem hadde vil tilbragt de siste 29 timene på å reise (bil, flyplasser og fly). Vi fikk hentet koffertene raskt, og vi måtte vente i ca 20 min på Rune, som skulle hente oss på flyplassen og frakte oss hjem til seg hvor vi skulle bo.

Flyturen tok 3 timer og 30 min, og vi var fremme ca kl 13.00 på tirsdagen.

Det var om reisen, så kan jeg som Sissan sa, legge inn litt etter litt, så "tar jeg med alt"....

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag 15/7

Vi var fremme på flyplassen ca kl 13.00. Det første vi la merke til var at det var så varmt og fuktig. Ikke at det bød på noen problemer for vår del, men det var annerledes. Merket fort at skjorta vi hadde på ble klam, ja, så nå var jeg glad at jeg hadde med MANGE skjorter. (Men jeg mistenkte at de lå i den kofferten som vi hadde ”mistet”)

Vi var ganske slitne etter å ha reist så lenge, så etter å ha pakket ut og dusjet, tok Bjørn seg en liten dukkert i bassenget, før vi slappet av i noen timer. Fant også ut hva som var i den kofferten som manglet. (Der var 8 av skjortene og singlettene mine, men men. Jeg hadde ”nok” i de andre koffertene til å kunne vente en uke på kofferten før jeg måtte kjøpe nytt i allefall)

Vi dro ut på en restaurant med navnet ”Mezzano” i 18-tida, hvor vi spiste. Der fikk vi også smakt ”nasjonaldrikken” Caipirinha, som er en dring laget av lime, sukker og en lokal brennevinstype. Den var god. Den kostet ca 3 R$

Jeg la meg tidlig, men Bananmannen ble oppe litt lenger. (Jeg var fremdeles sliten jeg, og tidsforskjellen merket jeg godt, ja)

Onsdag 16/7

Var oppe ca kl 08.00 (som jo tilsier at kl var 13.00 hjemme i Norge). Jeg la meg en halvtime på solsenga. Ville ikke ligge lengre, siden sola er så sterk, og det er ”første dagen”.

Vi spiste frokost i 11-tida, før vi dro ned på stranda ved Ponta Negra (som er der hvor broren bor i Natal). Der drakk vi kokosvann og en drink som de kallte ”Hula Hula” (En hel ananas som ble fylt med forsjellige likører og vodka. 5 R$). Denne var også veldig god. Det var en del bølger på stranda, og disse var ganske morsomme å leke i. Jeg var ikke så mye i vannet, men lå mest på en seng i skyggen av en parasoll for å ikke gi huden min helt sjokk. På stranda var det også mange (innpåslitne) selgere som hadde ”altmulig” å selge. Bananmannen kjøpte seg en kopp med bilde av Ponta Negra for en 5R$ som han fant i vannet da han badet. Vi dro på ”Praia Shopping” hvor vi spiste varm lunch (som de alltid har i Brasil), før vi dro hjem igjen og slappet av.

Jeg la meg tidlig også denne dagen og ”hoppet over middagen” som de andre spiste på kvelden. (Bestilte mat fra en kinesisk restaurant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så har jeg det flott i dag også.

Tempet ikke i dag heller, men var inne på Ovusoft for å oppdatere charten min i dag da, og så at jeg var på CD 19.

Tror jeg skal nyte tempfrie dager nå, ja :wink:

Godt det i sommerferien, og siden jeg nå ikke har tempet på 19 dager, så holder jeg vel ut noen dager til alikevell.

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj, jeg legger inn hele resten av dagboken også, så får dere lese det dere orker om dere har noen interesse av det.... (Det er jo ikke noe å utsette, er det vel)

Here we go:

Torsdag 17/7

Tok en time på solsenga, før jeg og Bananmannen badet i bassenget.

Det var 28*C på morgenen.

Spiste frokost før vi dro ut til Pirangi og ”The Cajueiro de Pirangi”. Fikk et kort der hvor det står ”The Cajueiro de Pirangi is the greatest cashew tree in the world. It measurer 10,000 square meters at the crown, that’s equivalent to 70 normal size cashew trees. The tree, always visited by tourists from around the world, is registered in the Guinness Bokk and its age is estimated to between 100 and 110 years old”.

Vi spiste lunch på en strandrestaurant på veien tilbake til Natal, før vi slappet av litt hjemme igjen.

På kvelden dro vi på en fin restaurant (hvor alle untat vi var kledd PENT). Der betalte vi 140 R$ for 4 personer forrett (sushi – jeg spiste ikke), hovedrett (kalvemedaljonger), dessert og vin.

Vi var hjemme igjen ca kl 23, hvor så vi la oss.

Fredag 18/7

Det var ca 32*C på dagen. Jeg tok 1,5 på solsenga sammen med Banamnannen halve av tida. Vi lekte oss litt i bassenget også før froksot. Etter froksot dro vil til Natals største kjøpesenter (på to hele etasjer) hvor de hadde nesten bare klær, sko og mat. Vi tok lunch på McDonalds før vi dro hjem og slappet av igjen.

Etter noen telefoner i dagene før, fikk vi omsider levert den siste kofferten ”på døra” kl 18.00. Det hadde ”nesten” gått bra med alt innholdet. Dvs. at det meste var i orden, men at det hadde gått hull på en av boksene med ”maur-kverk”, så det drysset hvitt pulver ut fra det ene hjørnet på kofferten. Fikk skylt av de klærne jeg hadde i kofferten og hengt ut til tørk.

Dro ut på en grillrestaurant med navn ”Boitatá” tidlig på kvelden hvor vi bestilte en ”rondizio”, en ”runddans” hvor de brakte forskjellige grillede kjøtt-retter til bordet vårt etterhver utover måltidet.

Lørdag 19/7

31*C. Jeg tok ca 1,5 time på solsenga. Var litt solbrent noen steder fra dagen før, da jeg ikke hadde smurt alt.

Spiste frokost kl 11, før vi kjørte til ”Ma-noa Parque” på ”Praia de Maracajaú”. (www.ma-noa.com.br )

Parken stengte kl 16.00 og vi var fremme kl 14.15, så vi kikket oss litt rundt, før vi gikk inn på parkens restaurant og spiste. Det var dårlig utvalg der, så jeg endte opp med å spise ”nasjonalretten” Carne del Sol (soltørket kjøtt m/tilbehør), mens Bananmannen forsynte seg av en fiskebuffét. Vi drakk Hula Hula igjen (denne var ikke like god som den på Ponta Negra-stranden)

Været var skiftende denne dagen; etter frokosten ble det overskyet og det kom noen små regndråper, men det ”forsvant” under kjøreturen. Mens vi var i parken var det kjempefint, men det begynte å ”hølj-regne” da vi var på vei ut av parken kl 16.15.

Kom hjem og slappet av litt.

Jeg følte meg litt uvell, så jeg la meg tidlig. Bananmannen la seg ikke før over kl 23. (han kikket film)

Bananmannen ble dårlig ”begge veier” i løpet av natten, så han fikk lite søvn.

Søndag 20/7

29*C.

Jeg gikk opp ca kl 9 for å legge meg på solsenga. Der ble jeg liggende fra og til i 2,5 timer.

Banamannen var fremdeles dårlig. Han stod opp ca kl 10 og lå litt i sola sammen med meg, før han gikk inn igjen og la seg. Han spiste ikke frokost (bare ¼ skive med brunost som ble brakt ham på senga). Han lå til klokka var 13 før han stod opp.

Hentet lunch fra McDonalds. Bananmannen spiste litt av min chips, men det var ikke mye. Han la seg igjen kl 17 og lå til litt over kl 19. Vi kikket så på TV, før vi gikk og la oss kl 20.45.

Bananmannen hadde på ettermiddagen en temperatur på 38,3*C. Han tok to paracet mot feberen og Imodeum om magen. Ellers så ble det mest Cola, Sprite og vannmelon på ham denne dagen.

Jeg ble solbrent på magen og ryggen etter denne dagen.

Mandag 21/7

Det var 30*C ute denne dagen. Det ble overskyet fra kl 14 og regn fra kl 19.30, men temperaturen sank ikke noe å snakke om av den grunn.

Stod opp sent denne dagen (kl 10.00)

Spiste frokost kl 11.

Kl 13 var vi igjen i Pirangi, hvor vi denne dagen skulle på en totimers båt/snorkle-tur. Vi var hjemme igjen kl 17.30.

Vi dro så hjem og dusjet, før vi dro ut igjen og spiste middag på ”ABADE” KL 19.00. Der spiste Bjørn og jeg cognacflambert filet minong (hvordan skrives nå egentlig det?) med vin til. For fire personer ble det her 230 R$. Deilig mat.

Vi var hjemme igjen ca kl 20.30.

Bananmannen var fremdeles ikke helt 100 % i magen før båtturen, og jeg var litt ”ustabil” jeg også.

Jeg var i seng kl 21.45. Hadde ondt i kneet. Smertene ble verre og verre utover dagen og kvelden. Lå med støttestrømpe. Var litt solbrent enda.

Tirsdag 22/7

Stod opp kl 07.45 og spiste frokost kl 08.15.

Vi ble hentet kl 09.15 av en buggy-sjåfør, vi skulle på BUGGY-TUR!!! Denne kostet 45 R$ p.p.

Det var meldt regn denne dagen, men vi merket ikke en dråpe på turen. Sola var så sterk, så vi ble brente utover dagen, selv om vi smurte oss med solfaktor 30 før og underveis på turen.

Det var ganske god fart på buggyen der vi ”suste” på motorveien, grusveier og sanddyner. (en buggy er en ombygd folkevogn) Buggyen hadde ”plass” til fem personer (egentlig), men ikke med tre store voksne nordmenn i baksetet, nei. Det ble slik at en av oss måtte sitte ”oppå kanten”(oppå ryggstøtten) bak, mens to av oss satt i setet. Siden det er tak over bare framsetene i buggyen var ikke dette noe problem. De som satt ”oppå kanten” fikk virkelig følt vinden i håret, men jeg syntes det var ”ille nok” å sitte nede i setet bak også. Vi kjente sanden pisket oss OVERALT der mens buggyen kjørte i opptil 90 km/t…. Sjåføren vår snakket litt engelsk, men det ble allikevel mest portugisisk hvor så Bananmannens bror oversatte. Vi kjørte opp og ned bratte sanddyner, og buggyen skled tidvis sidelengs ned bratte skråninger. Jeg var fotograf mens Bananmannen prøvde en ”taubane” hvor han gikk ned i vannet, og ”de to brødrene” prøvde ”sittebrett” (nesten som snowboard) ned en bratt sanddyne-skråning og ut i vannet. Vi hadde også en del stopper underveis, hvor sjåføren viste oss og fortalte om det som var der, og om utsikten. Vi hadde også en 1,5 timers bade/spisepause i tillegg til alle de andre stoppene, så det gikk greit å være tre voksne bak allikevel (selv om to voksne hadde vært ”nok”)

Vi var hjemme igjen ca kl 17.00.

Vi dusjet av oss all sanden og solkremen, før vi ordnet oss til å ut og spise middag igjen. Denne gangen dro vi på ”Funchal Restaurante” (www.restaurantefunchal.com.br) , der vi betalte 115 R$ for 4 m/vin. Her spiste jeg og Bananmannen kjøtt i løk med poteter og grønnsaker. Jeg drakk tre små glass vin som ”slo” rett i hodet på meg *rødme*

Onsdag 23/7

32*C i Natal, 27*C i Recife.

Vi stod opp kl 08.45, og pakket det som gjenstod før vi reiste til Recife.

Vi spiste frukt til frokost, og slappet av før vi satte oss i bilen lø 10.15. Bilturen (på 30 mil) var av varierende værtype; fra ”steik-sol” til ”plaske-regn”. Men det gikk da greit siden vi reiste med en bil med AC. Vi fikk sett ganske mye på veien til Recife; hvordan folk bodde, osv. Det som gjorde mest inntrykk var å se at folk bodde på søppeldynga med kun plast til tak og vegger. Da fikk jeg virkelig tenkt over hvor godt vi egentlig har det. I tillegg var det masse gribber som sirklet rundt på slike plasser (vel, egentlig var det gribber mange plasser, men det var ekstra mange der). Fikk også se en del dyr langsetter veien, og det var ”magre skapninger” i forhold til de dyrene vi har her i Norge, ja.

Vi fikk sjekket inn på hotellet (Mar Hotell Recife ***** – www.marhotel.com.br )og kl 16.30 var vi endelig vel inne på ”Suíte executiva”. Suiten var kjempefin, og inneholdt stue, soverom og bad. Når vi sjekket inn fikk vi også hver vår ”drikkebong” på en velkomstdrink i en av hotellets barer som ble ”brukt” i løpet av kvelden.

Etter en times tid dro vi på det store shoppingsenteret i Recife (Brasils/Sør-Amerikas største?) hvor vi kikket oss litt rundt før vi spiste en (sen) lunch på en av restaurantene der. Vi dro tilbake til hotellet kl 18.30.

Vi ordnet oss i stand til middag på hotellets ”Roof Garden”, hvor vi spiste middag kl 20.30. (OG det tok lang tid før vi fikk maten, så vi var ikke ferdige med å spise før kl var 30)

Torsdag 24/7

Stod opp kl 08.30 og spiste frokost på hotellet.

Kl 10.00 dro vi med taxi til ”Venezula Water Park” hvor Vi tilbrakte timene frem til taxien hentet oss igjen kl 14.15. På vei tilbake til hotellet var taxi-sjåføren uoppmerksom og kjørte inn i en annen bil bakfra ved et lyskryss. Dette førte til en ”noe” deprimert taxi-sjåfør med en bulket framskjerm og bilpanser. Farten var ca 20-30 km/t da det skjedde, kanskje også enda mindre, siden sjåføren bremset ned like før det skjedde (opprinnelig fart var 50 km/t). Men ingen personskader, heldigvis.

Kl 18.00 dro vi igjen til ”Shopping Center Recife”, hvor vi kjøpte en karnevalsmaske som suvenir til oss selv og en flaske vin som vi to skulle dele på hotellet på kvelden.

Vi dro tilbake til hotellet igjen, hvor vi tok en dram nede i baren ved resepsjonen, før vi gikk på rommet og bestilte oss hamburger og bananasplit på room-service. Bananaspliten ble selvfølgelig spist først, så isen ikke skulle smelte. (Ble til sammen ca 36 R$).

Vi koste oss litt i badekaret sammen (og med litt vin) før vi la oss litt før 23.30.

Været denne dagen var vekslende; grått da vi stod opp, sol mens vi var i vannparken, regn når vi dro fra vannparken, og vekslende utover kvelden.

Fredag 25/7

30*C i Recife.

Vi stod opp til frokost kl 09.00. Vi spiste godt før vi sjekket ut fra hotellet ca kl 10.30 (Betalte ca 353 R$ for hotellet med middager og drinker påskrevet hotellregningen), og vi kjørte hjem igjen. (Stoppet for lunch på McDonalds rett før vi var hjemme i Natal). Vi kom hjem, lesset ut bagasjen, og do så ut til Pirangi igjen for å handle litt. (Suvenirer/gaver). Etter ca en time i Pirangi dro vi hjem igjen, og la fra oss det vi hadde handlet. Så ordnet vi oss til å dra på ”Praia Shopping” for å ta noen drinker. Ca kl 20 dro vi til et ølbryggeri i nærhetet (som også er et spisested) hvor vi spiste middag og tok oss noen drammer. Vi kom hjem igjen kl 22.30, og vi la oss med en gang.

Lørdag 26/7

Stod opp kl 11.20 og gikk ut og tok oss en time på solsenga. Dette var jo ”den siste” dagen. Det ble overskyet etter en halvtime, så da ”måtte” vi inn uansett. Det regnet tidlig på morgenen, men det var fint da vi stod opp.

Jeg tok 20 min på solsenga igjen, før vi igjen kl 14.00 dro til Pirangi og ”Parques dos tubarões”, en park hvor de har noen haier i et basseng. Der fikk vi også se at de matet haiene. (Det ble det litt liv av). Ellers så hadde parken også badebasseng for både små og store, så vi koste oss der litt før vi dro hjem kl 16.45. (En liten tur innom markedet i Pirangi for å kjøpe noe vi glemte dagen før)

Kl 19.00 dro vi og spiste middag på en kinesisk restaurant, hvor vi spiste middag. Dro så på en bar nær ”Praia Shopping” hvor det ble tatt noen drinker.

Kl 22.00 dro vi hjem og pakket før vi la oss.

Søndag 27/7

Vi stod opp i 10-tida og spiste frokost før vi pakket bagasjen vår ut i bilen. NÅ var koffertene mye lettere enn da vi kom. Ved innsjekkingen i Natal, Augusto Severo fikk vi se at koffertene nå veide ”bare” 10-15 kg hver.

Flyet fra Natal, Augusto Severo til Rio de Janeiro gikk kl 14.00 og vi var på flyplassen ca kl 12.30. Det er jo godt å ha god tid, særlig dersom det er noe som ”ikke stemmer”, lang kø, eller lignende. På turen ”sørover” var det en mellomlanding i Salvador, så flyturen ble på til sammen 4 timer og 15 min her. Var en grei tur dette, Bananmannen sov litt, men jeg ”fikk det ikke til”. Satt og tenkte på det vi hadde opplevd, og at jeg ”gruet meg” til den neste flyturen.

Vi ankom Rio de Janeiro ca kl 18.15.

Kl 22.10 gikk flyet fra Rio de Janeiro til Frankfurt, så vi hadde god tid mens vi ventet. Tenkte at vi skulle handle litt på taxfree’en, men da tok vi jammen feil. Denne taxfree’en var den dårligste jeg har sett. (Ikke at jeg har sett så mange, men) Det var ikke så mange butikker (4-5) og av det vi var mest int. i å handle (vin/sprit) var utvalget DÅRLIG. Men det var det jo ikke noe å gjøre med. Vi fikk da handlet to flasker vodka, så vi var ”nesten” fornøyd. Men det var kjedelig å vente da, når det ikke var noen butikker å kikke i.

Flyturen over gikk egentlig greiere enn hva jeg hadde forventet. Jeg greide å sove ganske mye på denne turen, i forhold til hva jeg gjorde den andre veien. Forskjellen var nå at jeg egentlig hadde bestemt meg for å se den filmen de viste i løpet av natta, men nå sovnet jeg ifra den. Jeg satte i øreproppene med radio, og ”borte” var jeg frem til kl var 07.00 om morgenen ”brasiliansk tid” (nå vet jeg at Brasil har tre tidssoner, men kun den ene var vi i). Bananmannen var ikke så heldig på denne turen, da han ikke fikk sove så mye, men det ble da noen timer på ham også. Gleden var stor hos meg da jeg skrudde klokka frem fem timer; fra 07.00 – 12.00. DA var det plutselig ikke så lenge til flyet skulle lande kl 15.00 ”europeisk tid”. De siste timene gikk egentlig ganske fort. Vi satt ved vinduet så vi hadde anledning til å se ut når vi fløy over Pyrineene og over i retning mot Alpene. Jeg liker å se ut av flyvindueet, og å se på landskapet under oss. Koselig var det å lette fra Rio de Janeiro på kvelden, da det var mørkt og masse lys var tent under oss. Da så en virkelig hvor stor byen er. (Og så har jeg en ”ting” for lys om kvelden, så ….)

Vi landet i Frankfurt etter 11 timer og 50 min i lufta. Da var det godt å kunne strekke litt på føttene igjen, ja.

Flyet fra Frankfurt til Oslo, Gardermoen gikk kl 16.10, så vi hadde en time der til å få unnagjort den resterende taxfree-shoppingen. Ikke at taxfree’en var så veldig mye å skryte av der heller, men bedre enn i Rio de Janeiro var det i allefall. Her fikk vi handlet to flasker vin også, så vin og sprit-kvoten vår var da full. (vi røyker ikke, så røykkvoten var ikke aktuell, og vi orket ikke å frakte med oss øl i tillegg, så det ble ”bare” vin og sprit på oss).

Flyturen her gikk greit. Det var jo ”bare” 1 timer og 50 min i lufta, så det gikk jo raskt. Bananmannen sov en del av turen, og det gjorde jeg også, så da gikk det enda raskere.

Vi landet på Gardermoen kl 18.00.

Flyet fra Gardermoen til Trondheim lufthavn, Værnes gikk kl 20.35 så det ble litt venting der også. Dessuten måtte vi hente bagasjen vår der for å gå gjennom tollen, og det var jo ikke noe problem nå. (Hadde jo ingenting ”ulovlig”). Vi måtte også sjekke inn på nytt, siden billettene vi fikk i Natal kun var frem til Oslo. Det var lite kø, så det gikk også raskt. Vi gikk litt rundt på Gardermoen før vi bestemte oss for at det skulle bli godt med ”norsk mat” igjen, og hva fristet oss mer enn KJØTTKAKER da!!!! Så vi gikk mot den restauranten som er ”rett bak” sikkerhetskontrollen for å kjøpe oss det, men dessverre – de som bestilte før oss kjøpte de siste kjøttkakene, og de hadde ikke noen flere. Så da var det å bestemme seg for noe alternativt som ”fristet” da. Valget mitt falt på kyllingfilet, og Bananmannen på laksefilet, men ALDRI har jeg fått servert noe som lignet SÅ LITE på bildet på menyen! Det vi fikk servert så jo egentlig ”motbydelig” ut; kyllingen var ikke brunet ordentlig, tilbehøret på kyllingen var ris i stedet for pasta/nudler (som på bildet), friske grønnsaker var byttet ut med en ”ekkel” grønnsaksblanding. Og det var bare min rett. Bananmannen fikk en laksefilet som heller ikke lignet på bildet. Han fikk en ”ekkel” gul saus (som ikke var på bildet i hele tatt), for eksempel. ”Men potetene var gode”, sa han dog. Så det er nok siste gang jeg har spist der, ja (selv om jeg hadde et godt inntrykk av dem tidligere)

Jaja, det var ikke noe å gjøre med. Vi fikk da spist litt om ikke noe annet. Vi gikk fra restauranten og satte oss ved gaten og ventet på fly-avgangen. Nå var vi slitne og trøtte begge to.

Flyturen til Værnes tok 50 minutter og vi landet litt over kl 21.30 (litt forsenket avgang). Der fikk vi koffertene raskt og vi fikk satt oss i bilen og kjørt hjem.

Vi var hjemme ca kl 22.30. Da ble det å pakke opp for å se om ”alt stod bra til” nede i koffertene, og det gjorde det heldigvis.

Sånn, da er allt inne...

*beundrer den som orker å lese hele* :ler:

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beundringsverdig at du har pløyd deg igjennom hele "reisedagboken".

Vel, vel....

Dette bør vel kanskje bli en graviditetsdagbok igjen. :wink:

I dag er jeg på CD 20.

Sjekket sekretet i går, og det er litt strekkbart (tror jeg - litt usikker på om det var sæd eller EL-slim) tar ikke dette seriøst enda.

Tar egentlig ingenting seriøst. Denne syklusen får kroppen "seile sin egen sjø", så tar jeg mensen når den kommer. Kommer nok bare til å følge med på syklusdagene denne gangen, tror jeg. Tar en pause til vi "setter igang" med temping, osv etter Lap.

*superklem til alle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deppedag.

I natt hadde jeg og Bananmannen en "utluftning", dvs. jeg luftet endelig ut mine tanker og følelser ang. prøvingen og slitingen etter å ha holdt inne med dem ganske lenge.

Vi fikk ikke sovve før kl 6 i dag morges.

Det var godt å få snakket om det, og også høre HANS tanker og følelser....

Jeg synes det er vanskelig å snakke om det, siden "feilen" ligger hos meg. Men nå er det gjort - har begynnt i allefall.

Så nå føler jeg meg helt tom innvendig. Jeg føler at jeg har gitt så mye av meg selv i natt, at jeg er "utmattet". Tror Bananmannen må være det også, for han ligger og sover enda.

Vel, vi får se hva vi gjør med dette. Kjenner jeg meg rett, så må jeg bare fortsette nå som jeg først har begynnt å "lufte", for det kan bli lenge til neste gang :-?

ÅHHH, SOM JEG ELSKER DEN MANNEN! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei sveis!

Nå har jeg også lest reisedagboken ;) Høres ut som en flott tur dere hadde (foruten dårlig mage...*syns synd på dere, spesielt bananmannen*)

Og det var en litt av en nedtur dere fikk ang. maten på Gardermoen!

Hørtes ikke godt ut nei! :evil:

Også må jeg trøste Chiquitamora...*stryke på kinnet*.

Skulle ønske jeg kunne gjort noe for å få fortgang i sakene her!

Men det kan jeg dessverre ikke...

Håper det går bra med deg, vennen!

*Klemz*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for klemmen, Zafir.

Den, sammen med alle klemmene og berøringene fra Bananmannen i dag, gjør trossalt at jeg føler meg litt bedre nå.... Litt, men ikke mye.

Føler meg virkelig "tom" og "utslitt" etter å ha åpnet meg så mye, og snakket om det som egentlig er SÅ vanskelig fo meg (greit å skrive det, men å snakke om det er værre).

Vel, det virker som om det er lagt opp til "en runde til" senere i kveld også, så da blir vi vel "ferdig" med det.... *håpe håpe*

Det er godt å ha snakket om det, men jeg synes det er forferdelig å gjøre det.

Jeg er SÅ glad for at Bananmannen ikke ser så mørkt på det som jeg gjør til tider. Hva skulle jeg gjort uten ham? :hjerter:

Chiquita :hjerte: Bananmannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Litago.

Det er godt å få "vasket opp" inni seg innimellom ja, for da føler en seg så mye bedre (etter en stund i allefall).

Våknet i dag og følte at kroppen endelig hadde fått igjen energien, og det var en deilig følelse. :D

Nå vet jeg at det er lenge til jeg trenger en ny "utblåsning" *pjuh*

CD 23 i dag, tro?

Tappen er høy og flat, men jeg har ikke peiling på sekretet, siden sex di siste dagene "forstyrrer" jakten min :oops: (Det ER verdt det, ja!) :ler:

Så om ev. EL er/har vært/kommer har jeg absolutt INGEN peiling på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...