Gå til innhold

Barnehagen forlot sønnen min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere barnehageansatte vennligst hjelpe meg med å oppklare noen ting?

Jeg har forstått det slik at barnahageansatte har prioritet på barnehageplass i egen barnehage (men gjerne i annen avdeling enn der man selv jobber), nettopp fordi man har tidlig- og senvakt som sammenfaller med andre barnehager (i kommunen) og derfor ikke er i stand til å levere/hente før egen arbeidsdag.

Er det ikke slik overalt?
Eller bruker dere likevel andre barnehager for egne barn, og i såfall, hvordan løser dere det da med levering/henting ifm tidlig-/senvakt?

Når dere forventer at foreldrene til barna i barnehagen har kriseplan og alltid er i stand til å ta den i bruk, hvorfor kan ikke vi da forvente det samme av dere?

Noen ser ut til å ikke innse at når en kritisk situasjon oppstår, er man fokusert på å løse denne og få den stabilisert, før man tenker på hverdagens praktikaliteter som å hente barn eller sette privat kriseplan i kraft.
Dersom en pulsåre sprakk under operasjon, et vannrør sprakk, mobilnettet falt ut, et stillas datt ned, etc. så fokuserer man på det. Selv ikke rørleggeren har 5 sekunder til å tenke på barnehenting når vannet fosser ut, før situasjonen er stabilisert. Dette gjelder altså ikke bare leger/kirurger, og kan oppstå i de aller fleste yrker. Selv renholdsarbeideren kan oppleve et plutselig søl som må håndteres først av alt (Eksempelvis at det oppstod feil med avfallskonteiner og alt bosset ble spredt utover utendørs i sterk vind). Ved noen hendelser er man i stand til å tenke privat kriseplan først, for deretter å håndtere den oppståtte situasjonen, men sjeldent når det gjelder kriser.

Noen av dere barnehageansatte har argumentert med at dere skal reise kort tid etter arbeidstidens slutt og derfor ikke tåler forsinkelser. Hva er da bedre med deres planlegging? Om jeg skal reise avgårde etter jobb, planlegger jeg slik at det er andre kollegaer som kan hjelpe/overta om en situasjon oppstår. Jeg har varslet om at ekstraarbeid den dagen vil ha konsekvenser og jeg planlegger med tilstrekkelige marginer. Og skulle arbeidsgiver likevel forlange at jeg må stå i jobben for å få løst en krise, så ville jeg bedt om at arbeidsgiver besørger at jeg kan fortsette reisen så snart situasjonen er avklart, noe jeg tror reiseforsikringen (gjennom jobben)  dekker (men er ikke helt sikker her).

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud! Man reiser IKKE fra et lite barn! Jeg hadde blitt rasende om jeg fant min unge alene og forlatt i barnehagen uansett hvor sen jeg var. Helt sykt at noen prover a forsvare at en barnehage ansatt bare dro fra gutten!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sorry, gutt. Jeg kan være god med deg, lære deg å lage figurer av bark, og få gode venner og vokte deg som en hauk frem til klokka 17, men nå er arbeidsdagen min ferdig, og mora di prioriterer operasjon fremfor å hente deg. Kjipt for deg, da får du klare deg selv. Jeg kunne ringt mora di og fortalt dette, men nå er vakta mi over og det er ikke mitt ansvar, hun oppdager det tidsnok uansett... forhåpentligvis. Hvis hun ikke kommer innen noen timer, så får du skrike så høyt du kan, eller hoppe over porten og se om du finner noen som kan hjelpe deg, ok? Hun BURDE jo hatt en Backup-plan! Det er ikke min feil!"

Anonymkode: 3790d...ddc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backup plan:

Man får A fra operasjonssalen til å gå ut og finne B. Det forutsetter at A kan gå fra operasjonen... eller tilkalle en annen (som står klar uten noen arbeidsoppgaver på et sykehus, duh)

B har heller ikke noe arbeid hun/han står oppi, som å hente riktig mengde medisiner, skifte bekken, sette sprøyter.

B gjør seg ferdig eller får noen til å ta over.

B finner en datamaskin, logger seg på og åpner personalfolderen til moren som ikke kan hente i barnehagen. B begynner å ringe personer på backuplisten.

Backup C svarer ikke.

Backup D svarer, er hjemme og kan hente. Backup D har kommet hjem med sitt barn fra barnehagen. Hun må avslutte middagen, kle på sitt barn, finne bilnøkler, veske og lommebok med førerkort.

Så kan backup D kjøre til barnehagen. Det tar 15 minutter.

 

Vil virkelig noen barnehageansatte på alvor snakke om en slik backupplan for 35 minutter, og er det overhodet realistisk å forestille seg at dette er raskere enn å vente?!

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik backupplan hadde kun fungert om mor hadde fått gitt beskjed om dette tidligere.

Anonymkode: 3790d...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kanskje litt OT nå, men jeg klarer ikke helt å slippe denne tråden.

For meg er det skremmende, men også fasinerende, å se hvor mange som synes at det er viktigere å påpeke at ts burde gjort noe annerledes - og også å se at noen faktisk mener det er ts sin skyld (slik opplever jeg det i alle fall) at guttungen ble forlatt..

Jeg lurer på om det er noe av samme mekanismen som gjør at det for mange er viktigere å finne noe en som har blitt voldtatt har gjort galt, eller å finne hva en som blir mobbet burde gjort annerledes, å si at en som blir mishandlet i et forhold har ansvaret for å få mishandlingen til å slutte og sikkert mange andre situasjoner?

Jeg skjønner det ikke helt, selv om jeg sikkert også gjør det i noen situasjoner. Er man ubevisst redd for selv å komme i en lignende situasjon og derfor har et behov for å kunne dempe den redselen for å føle at "det kan ikke skje meg fordi jeg er smartere"? Eller er man så skråsikker at man aldri vil komme i en slik situasjon at man synes det er greit/nødvendig/viktig å påpeke at noen har gjort feil?

Det er klart man skal/bør ha tenkt gjennom løsninger på situasjoner som kan oppstå, men det er vel ingen som aldri har tatt en gal vurdering (sett i ettertid)? Jeg vil jo tro og håper inderlig at vedkommende som gikk fra gutten også i ettertid ser at det var en veldig gal vurdering og aldri kommer til å gjøre noe slikt igjen?

 

 

Anonymkode: c7527...30c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må gå på ledelsen i barnehagen og høre om de har en plan for slike tilfeller, i steden for å korsfeste den ansatte. Hvis barnehagen ikke har gode rutiner for dette blir det feil å straffe den ansatte.

Ellers hadde jeg latt være å dra frem hvor viktig jobben din er og å påpeke at man bør strekke seg for jobben, det tjener ikke saken din. Fokus bør være at det uansett omstendigheter er uakseptabelt å gå fra et barn alene.

Anonymkode: 1c062...f22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må gå på ledelsen i barnehagen og høre om de har en plan for slike tilfeller, i steden for å korsfeste den ansatte. Hvis barnehagen ikke har gode rutiner for dette blir det feil å straffe den ansatte.

Ellers hadde jeg latt være å dra frem hvor viktig jobben din er og å påpeke at man bør strekke seg for jobben, det tjener ikke saken din. Fokus bør være at det uansett omstendigheter er uakseptabelt å gå fra et barn alene.

Anonymkode: 1c062...f22

Er enig i at det er like uakseptabelt å gå fra et barn uansett hva slags jobb mor har. Men tror TS fortalte hva som hadde skjedd, for å vise at hun "bare glemte seg bort i butikken" eller "var så godt i gang med å sette ut frukt i butikken, at hun tok en palle til"

Anonymkode: 3790d...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse:

Er enig i at det er like uakseptabelt å gå fra et barn uansett hva slags jobb mor har. Men tror TS fortalte hva som hadde skjedd, for å vise at hun IKKE "bare glemte seg bort i butikken" eller "var så godt i gang med å sette ut frukt i butikken, at hun tok en palle til"

Anonymkode: 3790d...ddc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det så urimelig at du får en kollega(sykepleier evt noen andre du jobber med) til å passe på barnet ditt i 15 min mens du fullfører en operasjon?

Forde en sykepleier har ikke tid til å sitte barnevakt i 15 min, de har syke pasienter å passe på de og!

Anonymkode: 80973...16b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde jeg latt være å dra frem hvor viktig jobben din er og å påpeke at man bør strekke seg for jobben, det tjener ikke saken din. Fokus bør være at det uansett omstendigheter er uakseptabelt å gå fra et barn alene.

Anonymkode: 1c062...f22

Det har hun ikke gjort et eneste sted i denne tråden, så hvorfor tror du hun ville gjøre det på et møte med barnehage? De som mener de ser «selv viktighet» i denne tråden leser med vrang vilje og ut i fra eget mindreverdighetskompleks.

Hun har forklart situasjonen for at vi skal vite hvorfor hun ikke verken fikk reist eller ringt. Og til tross for forklaringen klarer (les vil) en del likevel ikke ta det inn over seg.

Anonymkode: 90957...aa7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forde en sykepleier har ikke tid til å sitte barnevakt i 15 min, de har syke pasienter å passe på de og!

Anonymkode: 80973...16b

Jeg lurer på om folk som foreslår at sykepleiere på et sykehus skal slippe alt de har for å passe barn, noen gang har satt sine bein på et sykehus? Eller overhodet aner hva det vil si å være en profesjonell på jobb?

Anonymkode: 90957...aa7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du må gå på ledelsen i barnehagen og høre om de har en plan for slike tilfeller, i steden for å korsfeste den ansatte. Hvis barnehagen ikke har gode rutiner for dette blir det feil å straffe den ansatte.

Ellers hadde jeg latt være å dra frem hvor viktig jobben din er og å påpeke at man bør strekke seg for jobben, det tjener ikke saken din. Fokus bør være at det uansett omstendigheter er uakseptabelt å gå fra et barn alene.

Anonymkode: 1c062...f22

Ååh,  jeg hadde glatt korsfesta både den ansatte og barnehagen og ledelsen, og det syns jeg TS skal gjøre. Den ansatte som gjorde dette bør aldri få ansvar for barn igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva slags rutiner barnehagen har for slikt, så er det ganske opplagt at man ikke forlater et barnehagebarn. Folk som ikke skjønner dette av seg selv, har ingenting i dette yrket å gjøre!

Anonymkode: 3790d...ddc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest hele tråden, men jeg er ikke i stand til å skjønne hvorfor du sender sms i stedet for å ringe når du er så mye forsinket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun forsøkt å forsvare TS fra dine usaklige krav. Å påpeke at "burde ha forutsett" ikke er løsningsorientert, er ikke "personangrep".

Jepp, usaklig krav. I en akuttsituasjon tenker verken TS eller kollegaer på noe annet enn å redde liv. Og slik bør det være.

Igjen dette kravet om å skulle forutse akuttsituasjoner. Og i tillegg til å ha en backup person, skal denne eller disse altså ikke ha et eget liv, men være "snar å få tak i". Å kreve at man kjenner noen som alltid står parat er ikke realistisk, slike mennesker finnes ikke.

Hvorfor skulle hun sendt en sms til noen andre når hun allerede var på vei selv. Det var først i det hun var ferdig med den akutte situasjonen, at hun fikk anledning til å sende smsen. Igjen: du hakker og er usakelig.

 

Anonymkode: 90957...aa7

Hei. Jeg skrev ikke og mente ikke at TS burde ha forutsett noe. Og jeg har ikke sagt noe krav.

Jeg har ikke lest hele tråden og fikk derfor ikke satt meg helt inn i situasjonen som gjaldt, og jeg ber om unnskyldning til TS og dere andre for at det jeg skrev ble feil.

Jeg visste ikke at sms-n til barnehagen ble sendt når TS var på vei, når jeg skrev det med at TS hadde tid til å skrive sms til bhg, men ikke til en backup. Jeg tenkte at sms-n ble sendt mye tidligere, og det var derfor jeg ikke forsto hvorfor TS ikke hadde sendt sms til back-up personen.

Det som jeg så på som en løsning (at f.eks TS ga beskjed til person 1 som ga beskjed videre til person 2 osv) , var i tenkte tilfeller, og jeg forstår jo at det ikke alltid kan la seg gjøre.

Jeg er også selvfølgelig enig i at barnehagepersonale ikke skal gå fra barn.

Jeg ber om unnskyldning til dere for mine innlegg som ble negativt for flere.

Anonymkode: 68d75...f1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men jeg er ikke i stand til å skjønne hvorfor du sender sms i stedet for å ringe når du er så mye forsinket. 

Og jeg er ikke i stand til å skjønne hvorfor noen er så opphengt i dette med telefonsamtale versus sms. Kanskje ts tenkte det var raskere og mer effektivt med sms? Kanskje barnehagen hadde sagt at de foretrakk sms, og at det er slik de vanligvis kommuniserer med barnehagen? Hvem vet, uansett fikk hun bekreftelse på sms-en så da brukte hun tiden på å komme seg fortest mulig til barnehagen. Hadde hun ikke det innen kort tid hadde hun selvfølgelig ringt, men det ble jo unødvendig når hun faktisk fikk svar. Og hvilken forskjell gjør det egentlig, lurer jeg på? Hun sendte sms, hun fikk svar, barnehagen fikk vite om forsinkelsen så fort ts klarte å gi beskjed. 

Som sagt, klarer å ikke å se noe uforsvarlig eller kritikkverdig ved å sende en sms her. Hvis barnehagen lurte på noe mer sto de for øvrig fritt til å ringe tilbake.

Anonymkode: bcad8...3e5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hun ikke gjort et eneste sted i denne tråden, så hvorfor tror du hun ville gjøre det på et møte med barnehage? De som mener de ser «selv viktighet» i denne tråden leser med vrang vilje og ut i fra eget mindreverdighetskompleks.

Hun har forklart situasjonen for at vi skal vite hvorfor hun ikke verken fikk reist eller ringt. Og til tross for forklaringen klarer (les vil) en del likevel ikke ta det inn over seg.

Anonymkode: 90957...aa7

TS sier at man i noen yrkesgrupper (les hennes) strekker man seg langt for jobben, mens i andre (les barnehageansatte) gjør man ikke det. Jeg tror dette får en del til å reagere negativt på TS sine innlegg.

Likevel er det vel ikke noen i denne tråden som mener at det var riktig å forlate barnet?

Det var bare et råd til TS for å unngå at et møte med barnehagen handler om hvorfor hun var sen (slik som i denne tråden), fordi det virkelig ikke er poenget her.

Anonymkode: 1c062...f22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...