LilleMy1989 Skrevet 13. desember 2015 #201 Del Skrevet 13. desember 2015 Takk for omtanken. Høres ut som om du også har en vanskelig situasjon. Det er vel bare å hive seg ut i det og si det først som sist, og være klar på at reaksjonen ikke blir den beste samme hvordan du sier det. Det er det som er så sårt i slike situasjoner. Begge blir såret. Det var i alle fall det jeg følte. Nå føler jeg meg faktisk litt bedre med kvalmen. Jeg har ikke klart å spise kjøtt siden tirsdag, men fikk akutt lyst på kyllinglår fra ferskvaredisken, og mannen kom hjem med det i stad. Det klarte jeg faktisk å spise og magen ble veldig glad for å få litt mer næring. Han var også innom helsekosten og spurte etter kvalmeråd og kom hjem med en flaske med "rochester organic root ginger". Jeg blander den ut med vann og det virker som om det hjelper på kvalmen! Flink mann som tenker på slikt! Nå tror jeg faktisk at jeg skal klare å komme meg opp av sofaen å gjøre litt husarbeid. På mandag har jeg første legetime. Litt tidlig kanskje, men jeg ville ha det før jul og samtidig må jeg ha noe sykemelding om formen ikke blir bedre innen mandag. Skjønner godt du vil ha legetime før jul Håper du har en forståelsesfull lege I dag har jeg ikke klart å gjøre annet enn å sette på en vask og ta meg en dusj. Resten av dagen har jeg har jeg tilbringt på sofaen og sovet /sett på TV. Jeg begynner å skjønne beskrivelsen flere gravide har av å føle seg fyllesyk. For det er akkurat slik jeg føler meg. Uggen, trøtt, litt sulten men ingen matlyst. Blir også fysisk uvel av sterke lukter eller kvalm av å tenke på ekle ting. Føler meg heldigvis bittelitt bedre nå etter flere timer med søvn, men jeg begynner å bli veldig spent på hvordan uken skal bli...Jepp akkurat slik er det av og til! I dag er jeg så trøtt at det er et mirakel at jeg har kommet meg opp fra sofaen. Ang husarbeid og så videre så er ikke det noe jeg orker for tiden Null ork og energi... I hverdagen så er det søvn, mat og jobb som gjelder Jeg føler meg så stakkarslig at det er helt patetisk. Har holdt på å begynne å gråte flere ganger i dag,fordi jeg er trøtt, uggen og kvalm, og ikke har ork til noe.... Jobber i en liten butikk, og jeg KAN ikke bli sykmeldt nå. (Jobber hver dag frem til jul, og har fri i romjula.) Så jeg får prøve å holde ut. Ikke har jeg orket å ordne så mye til jul heller, har dårlig samvittighet ovenfor mini. Blæææh... Blir mye klaging fra meg nå kjenner jeg, men vi skal offentliggjøre graviditeten til venner og kjente til jul, så da har jeg flere å fordele sytinga til Og jo nærmere jeg kommer 12 uker, jo større sjans er det for at kvalmen forsvinner.Jeg skal også jobbe mye nå I jula. Jeg har heldigvis første svangerskapskontroll i begynnelsen av januar og kommer til 0 nevne bekken og ryggproblemer da slik at jeg kanskje kan bli sykemeldt gradert. Orker rett og slett ikke hele dager på jobb og greier ikke gå skikkelig etter en hel dag på bena . Alternativet er å sitte I kassa men det blir problematisk etter en stund det og. I tillegg så må jeg allerede strekke meg fram for å nå fram til kassa så det blir spennende å se hvor lenge det går Føler med deg! Skjønner ikke hvordan du takler å jobbe? 😳Her er spyinga i gang igjen. Er så lei og det er så ubehagelig. Takler rett og slett ikke kvalme og oppkast. Føler meg så liten og sårbar. Begynner å bli stresset for julegaver og julefeiring også. Ingen ting er klart. Det var dagens sutring. 😁kvalme og spying er jo det verste!!! Blæ! Heldigvis ikke vært så hardt angrepet selv men skjønner at det er skikkelig plagsomt Jeg føler og g det er skikkelig ork å jobbe nå..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 13. desember 2015 Forfatter #202 Del Skrevet 13. desember 2015 Ser @trudb ligger med termin både 18.juli og 18.august? 🙈Takk! Er ikke noe særlig susete om dagen skjønner du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nytid Skrevet 13. desember 2015 #203 Del Skrevet 13. desember 2015 okey, ja for på noen sider står det at frysing tar det, mens andre steder må du fryse og steke... å en annen siden sier :ikke spis det rart man bli forvirra! kan holde meg unna til jeg har fått dratt på UL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trudb Skrevet 13. desember 2015 #204 Del Skrevet 13. desember 2015 Ser @trudb ligger med termin både 18.juli og 18.august? 🙈Vi mista sist mnd, værtfall det legen tror men er gravid igjenn ¨har derfor fått ny termin jeg skrev noe om det for noen dager tilbake:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emhanse Skrevet 14. desember 2015 #205 Del Skrevet 14. desember 2015 Vi mista sist mnd, værtfall det legen tror men er gravid igjenn ¨har derfor fått ny termin jeg skrev noe om det for noen dager tilbake:)Oj, beklager så mye! Jeg burde lest hele tråden... Veldig bra du ble gravid igjen så fort da😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chandra Skrevet 14. desember 2015 #206 Del Skrevet 14. desember 2015 God morgen! Nå har jeg vært hos legen og fått 100% sykemelding. Føles ut som en stor bør er lettet fra skuldrene mine. Fikk nesten litt dårlig samvittighet siden jeg følte meg helt fin hos legen, men i bilen på vei hjem igjen måtte jeg spy i en Rema pose og nå er formen crap igjen. Nesten så jeg ble litt glad. Tok blodprøve i dag og fikk helsekortet jeg må fylle ut. Skal tilbake igjen neste uke med urinprøve, veiing etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 14. desember 2015 #207 Del Skrevet 14. desember 2015 Så bra chandra Vet hvordan det er. Man begynner liksom å lure på om det virkelig er så ille at man må sykemeldes osv... Sikkert godt å få hvile litt og ta det med ro så kanskje det blir bedre Jeg kjenner det mer og mer i bekkenet. Akkurat som at det kiler I symfysen og noen ganger stikker det eller bare er ubehagelig. Halebeinet kjennes av og til ut som det er forstuet og hele nederste delen av ryggen er stiv.... Håper jeg var til ut i januar hvertfall. ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.fersken Skrevet 14. desember 2015 #208 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Kan endelig slenge meg inn her jeg og (3+3) og forløpig termin 27 august. Hadde en SA i november, så håper spiren holder seg inne denne gangen Endret 14. desember 2015 av frk.fersken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 14. desember 2015 #209 Del Skrevet 14. desember 2015 Kan endelig slenge meg inn her jeg og (3+3) og forløpig termin 27 august. Hadde en SA i november, så håper spiren holder seg inne denne gangen Gratulerer med graviditeten Håper spira sitter denne gangen. Ser ut som du testet positiv tidlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk.fersken Skrevet 14. desember 2015 #210 Del Skrevet 14. desember 2015 Gratulerer med graviditeten Håper spira sitter denne gangen. Ser ut som du testet positiv tidlig? Ja, var overrasket over at jeg fikk utslag så tidlig, så har måtte tatt flere for å være sikker. Var egentlig ganske sikker før jeg testet og, har så innmari ømme pupper og murringer i magen. Mulig at jeg er lenger på vei og, er ikke helt sikker på når jeg hadde EL ettersom jeg aldri har hatt rukket å komme inn i syklus etter jeg sluttet på p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 14. desember 2015 #211 Del Skrevet 14. desember 2015 Ja, var overrasket over at jeg fikk utslag så tidlig, så har måtte tatt flere for å være sikker. Var egentlig ganske sikker før jeg testet og, har så innmari ømme pupper og murringer i magen. Mulig at jeg er lenger på vei og, er ikke helt sikker på når jeg hadde EL ettersom jeg aldri har hatt rukket å komme inn i syklus etter jeg sluttet på p-piller.Hehe skjønner det. Det føles veldig surrealistisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trudb Skrevet 14. desember 2015 #212 Del Skrevet 14. desember 2015 Oj, beklager så mye! Jeg burde lest hele tråden... Veldig bra du ble gravid igjen så fort da😄Hehe ja det var ikke helt forventa siden vi egentlig ga litt opp nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rux Skrevet 15. desember 2015 #213 Del Skrevet 15. desember 2015 Etter fire mnd prøving testet jeg endelig positivt i dag! Helt fersk i gamet, har "bare" bonusbarn fra før, så dette blir veldig spennende! Har jeg skjønt det riktig at man regner antall uker ut i fra første dag av siste mens?? I så fall er jeg 5 uker på vei i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #214 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) Etter fire mnd prøving testet jeg endelig positivt i dag! Helt fersk i gamet, har "bare" bonusbarn fra før, så dette blir veldig spennende! Har jeg skjønt det riktig at man regner antall uker ut i fra første dag av siste mens?? I så fall er jeg 5 uker på vei i dag Kan endelig slenge meg inn her jeg og (3+3) og forløpig termin 27 august. Hadde en SA i november, så håper spiren holder seg inne denne gangen Velkommen og gratulerer til Rux og frk.fersken! Jeg legger deg inn i terminlisten i førsteinnlegget frk.fersken, skriver du terminen din du også @Rux så jeg får lagt inn deg og? Endret 15. desember 2015 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rux Skrevet 15. desember 2015 #215 Del Skrevet 15. desember 2015 Velkommen og gratulerer til Rux og frk.fersken! Jeg legger deg inn i terminlisten i førsteinnlegget frk.fersken, skriver du terminen din du også @Rux så jeg får lagt inn deg og?Tusen takk! Foreløpig termin 16.august Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #216 Del Skrevet 15. desember 2015 Ifht diskusjonen om toxoplasma og listeria er de offisielle rådene (fra Matportalen) følgende:- Listeria dør kun ved varmebehandling til temperaturer over 70 grader i flere minutter- Toxoplasma dør ved gjennomkoking eller gjennomsteking. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C. Mattilsynet skriver imidlertid at frysing ikke tar knekken på Listeria. Og uten at jeg skal hevde dette med sikkerhet, så mener jeg også å ha lest at man må ha en skikkelig dypfryser for å være sikker på at temperaturen er under 18 minus?Gilde skriver at de fleste av deres produkter er trygge for gravide, selv om ikke bla. salami er ikke "friskmeldt" av Matportalen. På et annet forum var det ei som hadde sendt mail til Gilde med spørsmål om salami er trygt, og hun fikk følgende svar:"Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekkeandre prosesstrinn som sikrer mattryggheten.Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvslite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst avbakterier er svært dårlige.Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst avbakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hører spekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være enrisiko.En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasittenToxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salamiinneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing ogalt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikkespekepølse en smittekilde for denne parasitten.Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide.For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har"Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverreer ikke spekepølser spesielt omtalt der. " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 15. desember 2015 Forfatter #217 Del Skrevet 15. desember 2015 Uff, håper dere som er i dårlig form blir bedre snart! Jeg har i hovedsak bare vært uggen, og bare unntaksvis skikkelig kvalm, og har syntes det er slitsomt nok. Nå som jeg nærmer meg 12 uker håper jeg imidlertid utmattelsen snart letter, for nå er jeg ganske lei av å gå rundt i koma. For å komme meg gjennom dagene så legger jeg meg sammen med junior i halv åttetiden flere dager i uken, og kjenner jeg begynner å bli lei av at dagene er så innmari ensformige.Jeg var forøvrig på julebord forrige uke, og det var jo kjempegøy Dro hjem tidlig da, og allerede da var støynivå og stemning meget høy. Utrolig kjedelig å være en sånn partypooper altså, jeg pleier liksom ikke å være det Ellers så går jeg og venter på ultralyd på torsdag. Hvis alt ser bra ut da så slipper vi vel nyheten til helgen Min kjære er av den tålmodige og rolige sorten som mener vi bør vente til julaften, men jeg vet for å være helt ærlig, ikke om jeg klarer å vente lenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 15. desember 2015 #218 Del Skrevet 15. desember 2015 Spennende med ultralyd på torsdag @Frøken Vims Tenker du er spent Her er formen noe bedre i dag. Jeg er trøtt og gjesper en del og er veldig veldig sulten, men jeg har jo ikke lyst på noe som helst Endte med å spise et tørt knekkebrød til frokost uten pålegg da tanken på pålegg fikk meg nesten litt uvel. Og utover det har jeg bare knasket tørre knekkebrød i dag og hadde en særdeles enkel salat til lunsj. Om noen har noen mattips som funker når du er skrubbsulten, men har null matlyst, tar jeg imot med takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anubiel Skrevet 15. desember 2015 #219 Del Skrevet 15. desember 2015 Spennende med ultralyd på torsdag @Frøken Vims Tenker du er spent Her er formen noe bedre i dag. Jeg er trøtt og gjesper en del og er veldig veldig sulten, men jeg har jo ikke lyst på noe som helst Endte med å spise et tørt knekkebrød til frokost uten pålegg da tanken på pålegg fikk meg nesten litt uvel. Og utover det har jeg bare knasket tørre knekkebrød i dag og hadde en særdeles enkel salat til lunsj. Om noen har noen mattips som funker når du er skrubbsulten, men har null matlyst, tar jeg imot med takk Herregud, som om jeg skulle skrevet det selv...Jeg er kvalm og trøtt og blir mer kvalm jo mer sulten jeg er. Men mat har jeg IKKE lyst på. Surrer rundt i matbutikken og prøver å se om det er noe jeg kan tenke meg, men det eneste jeg tenker er "æsj, ugh, blæh" til det meste. Synes synd på mannen, altså. Vanligvis lager jeg middag hver dag, for jeg liker å kokkelere. Nå orker jeg ikke tanken på å lage mat, så han spiser en variant av Fjordland, ferdigpizza eller pølser hver dag, mens jeg tar "et eller annet" som jeg kanskje orker tanken på. Var jo nettopp på ferie, da var jeg nesten ikke kvalm. Nå tror jeg det har med å gjøre at jeg fikk sove så utrolig mye da. Sov ti timer om natten, en time på stranden og rundt to timer om ettermiddagen når vi kom tilbake fra stranden. Liten sjans for å få til det nå i hverdagen. Jeg får sove meg igjennom jula isteden Har noen av dere forresten tips til bra sted for ultralyd i Oslo eller Østfold? Tenkte å ta i januar når jeg er 12 ++ på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nytid Skrevet 15. desember 2015 #220 Del Skrevet 15. desember 2015 Er så sinnsykt dårlig i magen, de siste 2 dagene fyker jeg på do! Har spydd mye, vil egentlig ikke ha mat selv om jeg er sulten... Men beskymret meg litt for magen! Skal man ikke bli forstoppen enn å plages med diaré? Burde jeg kontakte lege eller kan dette skje uavhengig av graviditet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå