Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Emiliania skrev:

:fnise: Er en god trøst at jeg ikke er den eneste som slurver med avslappingen. 

De er jevnaldrende ja, og hu forstår nok at mamma ikke helt kan være med på alt, jeg sier ifra at ryggen og magen til mamma gjør litt vondt og hu stopper gjerne opp flere ganger iløpet av en sykkeltur da hu vet at mamma ikke henger helt med. Jeg sitter som regel ned på en benk i nærheten av lekeplassene, slik at hu får klatret fra seg. Vi bor desverre ikke på en plass hvor jeg kan åpne døra og la henne leke ute, vel, vi har en diger balkong, men det er ikke det samme som å leke på en plen eller i en sandkasse. 

Håper også det er det at jeg bare trenger å slappe av litt mer, kjenner at kroppen er litt tom for energi nå om dagen, så kan godt være det henger sammen? Jeg hadde ikke dette problemet med Vesla, så jeg er rimelig blank på dette området. 

At du er tom for energi nå for tida har nok en sammenheng med kynnerene dine ja :Nikke: Prøv alt du kan å slappe godt av og drikk nok vann (!!) La mannen din ta seg av det tunge husarbeidet, og ingen har daua av at det flyter litt rot her og der...

Med en gang du kjenner du trenger å sette deg ned så gjør du det, gjerne legg deg ned også om det er mulig..så kanskje det roer seg? Mine har ihvertfall roet seg betraktelig etter jeg gjorde disse grepene selv...

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Hvordan går det med dere?

Jeg merker at ting har blitt tyngre, bokstavelig talt :fnise:. Jeg har ikke lagt på meg mer enn 5 kg (har gått ned de siste ukene) hittils, men nå merker jeg det godt når jeg skal sove. Får ikke puste når jeg ligger på ryggen, er som å forsøke å sove med en medisinball oppå lungene! Siden jeg MÅ sovne på ryggen, så sier det seg selv at jeg sover utrolig dårlig for tiden. Bruker fryktelig lang tid på å sovne. Så er ganske trøtt og uopplagt om dagen.

Siden jeg er så trøtt er det nesten så jeg har begynt nedtellingen til permisjonen starter. Det er bare ca. 5 uker igjen... :ohmy: Hjelpes, så fort tiden går! Bør vel kanskje tenke på å pakke denne berømmelige sykehusbaggen snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det samme. Kjennes ekkelt å puste når jeg ligger på ryggen, og av og til blir pulsen rar. Snur meg mange ganger når jeg skal sovne så det tar lang tid. Så våkner jeg av at jeg snur meg om natta på grunn av smerter i bekkenet, det har blitt verre de to siste ukene for å si det sånn.. 

Sykehusbagen har jeg glemt litt men kom plutselig på i går at det faktisk begynner å bli på tide å tenke på den :fnise:  Så er det det med hvilke klær han skal ha på seg hjem fra sykehuset. Er det så viktig egentlig?? Hvorfor ha spesielle klær til det? 

Her har jeg begynt å vaske tøy. Vasker sengetøy, håndklær, kluter og slikt. Klærne venter jeg med til det nærmer seg mer slik at de slipper å ligge så lenge. Men åh, så koselig å få begynne! 

Føler virkelig bånd til han i magen nå. mye bevegelser og hilser på han når jeg kjenner det. Har som oftest en hånd på magen uansett hvor jeg er, det skjer helt ubevisst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke var jeg utslitt, er varmt og fuktig her nede, og Vesla hadde ferie. Første uka med ferie gikk supert, men fikk lite avlastning den helga, så var sliten den andre uka. Da var kroppen helt i ulage og jeg hadde hodepine, kvalme, ødem og måtte sove mer enn normalt. Vesla og jeg var ute hver dag, så var ikke akkurat latskap heller. Går overraskende bra nå, gjør ting som normalt, veldig lite kynnere. Sover litt lett, men sover som regel det jeg behøver for å få dagen til å gå, og at jeg kan rydde og forberede alt til mini kommer.. Det eneste som minner meg om at jeg er gravid er sparkene til mini og ødemet. Gikk opp nesten 1.5 kg på et par dager, så er nok en del vann. Så jeg er nå 10.5 kg tyngre enn før jeg ble gravid! Håper det stopper opp ved 15 kg altså. :fnise: 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det vel stort sett fint, men jeg begynner å merke at jeg er tyngre, jeg også! Magen er i veien når jeg skal bøye meg, og jeg hadde ganske heftig kynneraktivitet hele helga og i går etter å ha jobbet med rydding og bygging av barnerom. Så jeg må nok ta det mye mer med ro enn jeg er vant til, og det går meg litt på nervene :P

Jeg sover heldigvis ganske godt for tida! Jeg er naturligvis oppe og tisser 1-2 ganger i løpet av natta, men jeg har greid å sovne igjen helt fint denne uka. Våkner på ryggen selv om jeg sovner på sida, så jeg konkluderer med at jeg så langt har sluppet unna at ungen presser på hovedpulsåra i magen. Tidligere har jeg sovet ganske dårlig og hatt netter hvor jeg kun har sovet 2-3 timer. Nå har jeg kjøpt meg skikkelige ørepropper også, har kjøpt disse. Var i utsalgsbutikken til firmaet med jobben, og da kjøpte jeg like gjerne med meg en pakke i str. S til meg selv. De er kjempegode å bruke og blokkerer bikkjepesing og mannesovepusting ganske effektivt ;) 

Ellers tror jeg at jeg har lagt på meg ca. 10 kg til nå, er 31+2 nå. Tenker i grunnen ikke så mye over det, mat må man ha. Ungen skal vokse og jeg skal ha litt ekstra å gå på til amminga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del kynnere her og, og en tung mage! lagt på meg 10 kg å er i uke 26, så spent på hvor mye jeg ender opp på tilsutt :ohmy: Men kan ikke beskymre meg over det nå, håper bare det ikke tar helt av på slutten! værste er jo at man ha lyst på sjokolade og kaker hele tiden, men greier å holde meg innenfor det jeg vil kalle normalen :P 

Har forresten begynt å se jordmødrene på nrk.no! merker at jeg syns det er verre å tenke på fødsel jo mer ser jeg ser og får vite :P har egentlig tenkt på det som en naturlig greie, men nå merker jeg at jeg begynner å bli litt engstelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er formen ganske grei, med unntak av de dagene jeg sover dårlig, som er ca annenhver natt. Jeg jobber bare 50% nå, og merker at det har vært godt for både kropp og sinn :tommel: Det hjelper jo på med det fantastiske sommerværet vi har hatt i det siste også, selv om jeg skal innrømme at det er helt ok at temperaturene skal roe seg litt nå. 

Jeg var hos jordmor i går på kontroll, og hun kunne fortelle at bebbisen har snudd seg med hodet ned og ligget godt nede i bekkenet. Må si jeg er veldig fornøyd med at han ikke sitter i sete lenger altså :nigo: Men det at han ligget godt nede i bekkenet har andre konsekvenser også, nemlig at jeg må akutt og vanvittig tisse hver gsng jeg får en kynner. I og med at jeg har mye kynnere så har det blitt ganske slitsomt. Trodde seriøst jeg skulle tisse på meg på butikken i stad, fikk en megakynner og det var bare så vidt jeg klarte å knipe igjen. Hadde nok vært et pent syn om det gikk galt der jeg stod i skjørt og sandaler :hoho::rodme: 

Ellers er jeg 33+2 og har lagt på meg nesten 11 kg. Håper jeg klarer å holde meg under 15 kg denne gangen, men med det sukkersuget jeg har om dagen skal vel det godt gjøres :sjenert: 

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første innkjøp til sykehusbagen er bestilt! Kommer sikkert til å bruke de litt rundt her i huset i sommer også, men det ble disse plastslippersene fra Zalando. I tillegg har jeg bestilt noen bambus ammeinnlegg fra Go bamboo. Jeg kjøpte for en tid tilbake et sett med ullinnlegg fra Apotek1, men etter en dags bruk gjorde jeg ikke annet enn å (diskret) klø meg på puppene, så de kommer nok ikke til å bli så mye brukt :fnise: Prisen på ammeinnleggene i bambus var også ganske så overkommelig. 138 kroner for 2 par :) Kjøpte ett sett tynne og ett sett tykke (totalt 4 par), så da har jeg jo litt å bytte på. 

I og med jeg må vente på at jeg får disse i posten lurer jeg bare på om jeg kan bruke disse engangsinnleggene som jeg fikk prøve på i Apotek-boksen så lenge. For det går vel helt fint å bruke disse noen dager før man kaster dem? :klo: Foreløpig er det jo ikke så mye som kommer ut, men det er jo tiltak å måtte vaske BH-en så ofte liksom.

Kjøpte også en 2-pack med ammebh-er fra Lindex i helga. Disse er veldig behagelig å ha på, og så er det stretch, så det er god plass til et voksende frontparti. Utrolig deilig med spileløse BH-er! Jeg tenker, hvorfor har jeg ikke kjøpt noe slikt før :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bh-ene har jeg også kjøpt! Kjøpte likesågreit amme-bh da jeg voks ut av de nyinnkjøpte bh-ene mine rundt uke 20... Det ble liksom litt voldsomt å skulle kjøpe 3 sett nye bh-er. Tror jeg skal handle inn flere av disse, for de er innmari gode å gå med! :jepp: De finnes som ikke-amme-versjon også, og jeg tror jeg er frelst. Blir nok ikke spiler på meg i framtida, nei :P Men jeg tviler på at jeg kan bruke de samme bh-ene nå som om et år++ når jeg slutter å amme. Da er det vel tilbake til minipupper igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte amme-bh fra en spesialbutikk her. Utroooolig deilige, og noe større enn hva puppene er, men de vokser seg nok inn i disse etterhvert. :fnise: 

Ammeinnlegg må jeg nok få somlet meg og få kjøpt. Er en del ting som enda må i hus, men er da enda 10 uker (håper jeg), så har litt tid. Fikk i hus enda en gratisboks og det var virkelig den beste. Vi fikk en liten pakke bleier (22 stk pampers i størrelse 1), en barberhøvel for mannen, smokk, en flaske fra Avent. Vi var veldig happy med innholdet, og en veldig stor overraskelse egentlig. :fnise: Nå mangler bare en til som vi kan hente før fødsel, og deretter kan vi hente tre stykker etter fødsel. Ikke verst egentlig. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Surriball skrev:

De bh-ene har jeg også kjøpt! Kjøpte likesågreit amme-bh da jeg voks ut av de nyinnkjøpte bh-ene mine rundt uke 20... Det ble liksom litt voldsomt å skulle kjøpe 3 sett nye bh-er. Tror jeg skal handle inn flere av disse, for de er innmari gode å gå med! :jepp: De finnes som ikke-amme-versjon også, og jeg tror jeg er frelst. Blir nok ikke spiler på meg i framtida, nei :P Men jeg tviler på at jeg kan bruke de samme bh-ene nå som om et år++ når jeg slutter å amme. Da er det vel tilbake til minipupper igjen ;)

Ja, veldig geniale og myke! :laugh: Jeg gidder heller ikke investere flust i BH-er. Jeg kjøpte 2 BH-er i størrelse 75B som passer enda (Flirt fra Lindex, også uten spiler). Så det var i grunn greit å bare ha et par ekstra til. Disse som er stretch kan jo passe lenge om jeg skulle vokse ut fra 75B også :fnise: Virkelig stort for meg å gå fra en 70A (mer en 70AA egentlig) til en full 75B cup :danse: 

22 minutter siden, Nótt skrev:

Gir de bh'ene noe som helst støtte?

Det spørs hvor stor byste du har, men de gir mer enn nok til meg :) Må bare ha i noen innlegg så ikke brystvorta synes så godt gjennom :P Vet ikke hvordan de sitter om man har litt større byste...

20 minutter siden, Emiliania skrev:

Fikk i hus enda en gratisboks og det var virkelig den beste.

Så mye fint du har fått i pakken! :laugh: Skjønner at du ble fornøyd med den :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, Nótt skrev:

Gir de bh'ene noe som helst støtte?

Jeg syns ikke det (er opprinnelig en 75D), så jeg er egentlig ikke særlig fornøyd med de, men til den prisen er de greie nok å bruke en stund. Jeg orker ikke investere i nye bh-er som bare passer i noen måneder (jeg kjøper som regel bh-er til tusenlappen per stykk, sååå... :sjenert: ), men gleder meg veldig til å bruke normale bh-er igjen - en eller annen gang! Men er veldig individuelt om man liker de eller ei, så man må jo bare prøve. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bh-ene fra Kappahl er veldig gode :jepp: Og ganske fine og rimelige ;) Tror jeg må til innkjøp av slike bambusinnlegg @Sjela! Får skrive det på lista til fødebagen. 

Jeg greide ikke dy meg og måtte rett og slett kjøpe en pakke bleier i str 1 igår :fnise: Må vel ha det uansett tenkte jeg. 

-----------------------

I dag var jeg og tok glukosebel. nr 2... Alle tidligere prøver, både nr 1 og urinprøvene, har vært helt fine heldigvis :) Men i dag så var ikke resultatet like bra, fra 5,1 til 8,6, (legekontorets resultater), som er for høyt. Endelig resultat fra sykehuset, eller hvor de nå blir sendt, blir nok ikke helt likt heldigvis men jeg regner med det blir høyere enn det skal være. 

Etterpå var jeg til jordmor. Vi snakket litt om amming, bekkenløsning osv. Jeg hadde jo som vanlig masse å si og spørre om :flau: Mannen blir litt oppgitt av og til tror jeg. Uansett, tilslutt så testet hun urinprøven og den ga 3+ på sukker.... Fikk vite at det er sannsynlig at jeg da har svangerskapsdiabetes og blir henvist til sykehuset. 

Heldigvis er det visstnok ingen krise og trenger ikke utgjøre noe som helst så lenge jeg gjør noe med det. Og det virker som at det ble oppdaget med en gang :) 

*edit: jeg var jo ikke ferdig :daane: 

Endret av LilleMy1989
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg bruke litt penger på noen skikkelige amme-bher. Sist gang kjøpte jeg bare billig-bher fra hm, og de funker jo greit hvis man klipper ut ut spilene som sitter på siden, men denne gangen er jeg fast bestemt på å kjøpe 2-3 bh-er av bedre kvalitet. Jeg var heller ikke plaget med tilstoppede melkeganger eller brystbetennelser sist, så jeg kommer til å kjøpe bh-er med spiler denne gangen. Jeg kjøpte forøvrig også ullinnlegg sist, men brukte de svært lite. Og det er mulig jeg har misforstått altså, men skal ikke ullinnleggene brukes for å varme brystet (for å motvirke brystbetennelse) når det er kaldt ute, og ikke for fange opp lekkasjer? :vetikke: Jeg kommer iallefall til å bruke sånne engangsinnlegg man kjøper på butikken for lekkasjer, husker det var veldig nyttig i starten før melken stabiliserte seg sist iallefall :tommel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte to skikkelige amme-bher, ble 500 kroner i totalt. Disse er skikkelig gode og behagelige. Jeg må ha noe som ikke belaster skulderne mine for mye eller strammer rundt brystene for mye, ellers ligger jeg med hodepine en lengre periode (har slitt med det en del dette svangerskapet). Gikk fra 75E til 90F. :sjenert: Nå er bh-en litt for stor (så får fylle dem), men puppene vokser seg nok inn i disse. Mannen er storfornøyd med bh-ene. :laugh:

@LilleMy1989: Huff da, er jo kjipt at du kanskje har fått svangerskapsdiabetes på toppen av bekkenløsninga. Men, som du sier, er jo godt at det ble oppdaget såpass fort. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulla skal visst være innerst @Frøken Vims Er naturlig antiseptisk eller hva det nå heter :fnise: Men de klør, så det er uaktuelt. Bambusinnleggene kommer jeg til å ha innerst, og engangsinnlegg utenpå der ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Man kan fint bruke ullinnleggene med vanlig innlegg innerst, vet noen jordmødre anbefaler det fordi det da holdes renere. Og så finnes det jo to typer ullinnlegg - de som kan vaskes på 60 grader og IKKE er antiseptiske, og de som må vaskes for hånd (eller kokes i kjele!) og som er antiseptiske eller hva det er... Jeg skal prøve å få tak i førstnevnte tror jeg, men vet ikke hvilke butikker som selger de? 

Jeg har vært på ammekurs i dag, veldig greit! Ikke mindre forvirra enn før da. :ler: konklusjonen for min del ble egentlig at jeg bare skal be om så mye hjelp som mulig mens vi er på sykehuset, det var det jordmor også oppfordret til. Hun anbefalte også ull eller bambus, og sa at man kan klippe til gammelt ullundertøy og bruke som ullinnlegg - det var jo lurt! 

Ellers er formen min fin, men jeg plages sånn med ekstremt tørr hud! Det flasser, er sprukket - til og med håret mitt som alltid har blitt fett på null komma niks har sluttet å bli fett! Så nå har jeg sluttet med daglig dusj, sluttet med varm dusj ( :( )  og kjøpt inn kokosolje for å smøre meg med (er visst supert pleieprodukt for baby også). Andre råd tas gjerne imot! 

Oog i løpet av uka får vi forhåpentligvis kjøpt bilstol, siden det er 25% på alt hos babyshop. Vogna er også i hus nå, tror vi har gjort et godt kjøp der. Så jammen begynner det meste å falle på plass, nå er det bare småtterier igjen. :)

Endret av Sisti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg tenkte, @Sisti :) Og det kan jo være at de innlegga jeg kjøpte i ull (som må kokes eller håndvaskes) klør fordi det er 100 prosent ren ubehandlet ull. Andre ull/silke-innlegg trenger ikke å gi samme opplevelsen altså. Man må i grunn bare prøve å se hva som funker best for seg. Jeg tenkte også i forhold til miljø at det kan være greit å benytte innlegg som kan vaskes. Dessuten føles det ofte bedre mot huden enn de engangsinnleggene. Men nå har jeg ingen erfaring med hvor mye det lekker og renner under ammeperioden da :fnise: Så jeg tenker kanskje helt feil.

Jeg tror jeg hadde sittet igjen med samme opplevelse som deg etter et slikt kurs. Man blir bare mer forvirra. Og hører mange sier at det de blir anbefalt ikke fungerer for seg, så tror bare man må ta det som det kommer jeg altså :) 

Jeg kjenner meg sånn igjen i dette med tørr hud! Her smøres det som bare det, og jeg har kuttet den daglige dusjen og er nøye med å smøre meg godt. Huden klør jo når den er tørr (og vokser), og særlig på magen og brystene. Puppene mine klør så sykt at jeg holder på å bli gal :sur: Tror kokosolje sikkert gjør susen! Oppdater oss gjerne med resultatet :) Jeg har hørt noe positivt om Bio-oil også. Vil gjerne prøve det, men det koster jo en del...

Har fått melding om at vogna vår har kommet, så skal se om jeg får rukket å hente den innen helga. Så spent! Og med 25% på babyshop kan det jo være at det er noe annet man kommer over som man trenger! :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 minutt siden, Sjela skrev:

Ja, det var det jeg tenkte, @Sisti :) Og det kan jo være at de innlegga jeg kjøpte i ull (som må kokes eller håndvaskes) klør fordi det er 100 prosent ren ubehandlet ull. Andre ull/silke-innlegg trenger ikke å gi samme opplevelsen altså. Man må i grunn bare prøve å se hva som funker best for seg. Jeg tenkte også i forhold til miljø at det kan være greit å benytte innlegg som kan vaskes. Dessuten føles det ofte bedre mot huden enn de engangsinnleggene. Men nå har jeg ingen erfaring med hvor mye det lekker og renner under ammeperioden da :fnise: Så jeg tenker kanskje helt feil.

Jeg tror jeg hadde sittet igjen med samme opplevelse som deg etter et slikt kurs. Man blir bare mer forvirra. Og hører mange sier at det de blir anbefalt ikke fungerer for seg, så tror bare man må ta det som det kommer jeg altså :) 

Jeg kjenner meg sånn igjen i dette med tørr hud! Her smøres det som bare det, og jeg har kuttet den daglige dusjen og er nøye med å smøre meg godt. Huden klør jo når den er tørr (og vokser), og særlig på magen og brystene. Puppene mine klør så sykt at jeg holder på å bli gal :sur: Tror kokosolje sikkert gjør susen! Oppdater oss gjerne med resultatet :) Jeg har hørt noe positivt om Bio-oil også. Vil gjerne prøve det, men det koster jo en del...

Har fått melding om at vogna vår har kommet, så skal se om jeg får rukket å hente den innen helga. Så spent! Og med 25% på babyshop kan det jo være at det er noe annet man kommer over som man trenger! :fnise: 

Jeg tålte jo de ullinnleggene frem til nå nylig, så er litt sur for at de plutselig skulle klø. :P så håper andre funker bedre. 

Her er det spesielt rumpa og skuldrene mine som er tørre. Kjempelogisk. :ler: og leggene, de støver som fy pga tørr hud! Så håper kokosolje funker, men det var jo noe kliss å smøre siden det kommer i krukke, og det er helt flytende nå i sommervarmen. Tror badegulvet har fått smurt seg like godt som meg! :ler:

Jaa, jeg er litt redd for å finne masse stæsj jeg kanskje egentlig ikke trenger på babyshop nå... :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...