Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

haha, ja det er ganske mange rare drømmer her og! :P rart assa! 

Men dere som går for lammeskinn, har dere forskjellige til hvert sitt bruk? altså forskjellige til både vogn, seng og vugge? 

Og har noen tenkt på Aerosleep som man har over madrassen, slik at babyen får puste selv om den skulle snu seg? har lest en god del om den, og ser veldig fristende ut å kjøpe, siden den har så mye positivt med seg som hygene, krybbedød reduserende osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, nytid skrev:

haha, ja det er ganske mange rare drømmer her og! :P rart assa! 

Men dere som går for lammeskinn, har dere forskjellige til hvert sitt bruk? altså forskjellige til både vogn, seng og vugge? 

Og har noen tenkt på Aerosleep som man har over madrassen, slik at babyen får puste selv om den skulle snu seg? har lest en god del om den, og ser veldig fristende ut å kjøpe, siden den har så mye positivt med seg som hygene, krybbedød reduserende osv 

Vi har Aerosleep, brukte den da Vesla var liten. Vi synes det var en grei investering, selv om Vesla stort sett lå på ryggen og sov (gjør hu enda forøvrig). Veldig lett å vaske om det skulle være noe gulping og slikt. Kommer også til å bruke den til mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.4.2016 at 15.14, Sisti skrev:

Jeg kjøpte før flyreise. Det kan være lurt å be om hjelp der du kjøper (apotek for eksempel), så de får målt beina dine og gitt deg riktig størrelse. :) ellers aner jeg ingenting om hva som er best og ikke! 

Takk for tipset, Sisti :) Jeg fikk veldig god hjelp på apoteket i helgen. Glemte selvsagt å ta de på i dag, men skal definitivt testes  en dag jeg har på meg bukse. Merker ubehag/kribling i leggene ettermiddag/kveld så håper det hjelper :) 

Den 29.4.2016 at 21.45, Chandra skrev:

God kveld! :)

Har noen av dere babydan lammeskinn og syntes det er bra?

Jeg lurer på om det er det vi har kjøpt. Et korthåret et til å ha i bunnen av senga/vogna. Har jo ikke fått testet det, men det virker jo helt greit :) 

--

Så hyggelig med dere som får babyshower! Her blir det nok ikke babyshower med mindre mannen arrangerer det tror jeg. Jeg har ikke veldig mange venninner i området, så tviler litt på en overraskelse der :P 

Når det kommer til babymadrass har jeg ikke satt meg veldig mye inn i det, men tenkte å kjøpe det på IKEA. De må vel være gode nok? :klo: 

Kan skrive under på babydrømmene @Surriball! Har de siste nettene drømt at baby har vært prematur. Altså at han/hun har kommet allerede. Kjempestressende drømmer :fnise: 

Endret av Sjela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Vurderer også aerosleep, men er usikker pga prisen. Vi har kjøpt vanlig madrass på ikea, men vurderer aerosleep som overmadrass. Men vet ikke hvor mye det har å si? Om det egentlig er så mye bedre? 

Jeg får heller ikke babyshower, siden jeg har så få egne venner her. Gjør meg ingenting akkurat det da, men jeg syns det er litt vemodig å ikke ha nære venner i nærheten som jeg kan treffe på kafé etc, spesielt når baby kommer, jeg kommer jo til å bli helt utsultet på voksenkontakt i permisjonen! Kommer til å plage vettet av foreldrene mine som heldigvis er pensjonister. :ler: termingruppa (på Facebook) for fylket mitt har jevnlige treff, men de møtes alltid i arbeidstiden, så jeg har ikke sjans til å være med, så det er vanskelig å bli kjent med folk. Men virker utrolig koselig for dere som får babyshower da! Heldige! 

Har hatt time hos jordmor i dag. Det er sååå koselig, skulle ønske jeg kunne vært der hver uke. :nigo: men nå er det to mnd til neste gang... Alt er fint med meg og mini. Mini ligger nok i tverrleie, for hun sa det var baby "over alt" i magen. Hadde en mistanke om det på forhånd, så ikke verst at jeg faktisk har greid å vurdere selv hvordan han ligger. Har visst mye kynnere også kunne hun kjenne, men jeg kjenner ingenting... :P

Har vært på metal-festival i helga, noe som gikk overraskende bra, selv om det var plagsomt mye fulle folk. Men nå har vi gjort et godt forsøk på å gi mini god musikksmak. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall fornøyd med madrassen vi kjøpte fra IKEA. Vesla sov godt og trygt. Vet ikke om det er stor forskjell om man bruker Aerosleep eller ikke, det skal jeg helt ærlig innrømme, selv om vi synes det var en grei investering. Det finnes ikke akkurat forskning som bekrefter effekten. Som med så mange andre ting er det kanskje noe man må føle på om man egentlig trenger det eller ikke. 

Vi har spilt all slags musikk egentlig, det jeg føler for akkurat den og den perioden. Dog, virker som mini spreller mest til Avicii. :skratte: Radioen står på, så blir liksom alt mulig rart han utsettes for. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det i alle fall liv i magen da jeg så på Idol på fredag :fnise: Særlig når Ina Wroldsen sto på scenen. Men jeg har ikke merket noe direkte mønster enda. Hadde det forresten ikke vært for at jeg er gravid, så hadde jeg tatt turen til Telenor arena i juni for å se Maiden live. Det er et av de banda jeg virkelig kunne tenkt meg å oppleve live en gang i tiden. Men akkurat nå passer det litt dårlig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, nytid skrev:

haha, ja det er ganske mange rare drømmer her og! :P rart assa! 

Men dere som går for lammeskinn, har dere forskjellige til hvert sitt bruk? altså forskjellige til både vogn, seng og vugge? 

Og har noen tenkt på Aerosleep som man har over madrassen, slik at babyen får puste selv om den skulle snu seg? har lest en god del om den, og ser veldig fristende ut å kjøpe, siden den har så mye positivt med seg som hygene, krybbedød reduserende osv 

Vi har vel sett litt på det og mulig vi går for det... Jeg hadde tydeligvis misforstått for jeg trodde det var en madrass :fnise: 

4 timer siden, Emiliania skrev:

Vi har Aerosleep, brukte den da Vesla var liten. Vi synes det var en grei investering, selv om Vesla stort sett lå på ryggen og sov (gjør hu enda forøvrig). Veldig lett å vaske om det skulle være noe gulping og slikt. Kommer også til å bruke den til mini.

:jepp: Greit med overmadrass man kan vaske! 

3 timer siden, Sisti skrev:

Vurderer også aerosleep, men er usikker pga prisen. Vi har kjøpt vanlig madrass på ikea, men vurderer aerosleep som overmadrass. Men vet ikke hvor mye det har å si? Om det egentlig er så mye bedre? 

Jeg får heller ikke babyshower, siden jeg har så få egne venner her. Gjør meg ingenting akkurat det da, men jeg syns det er litt vemodig å ikke ha nære venner i nærheten som jeg kan treffe på kafé etc, spesielt når baby kommer, jeg kommer jo til å bli helt utsultet på voksenkontakt i permisjonen! Kommer til å plage vettet av foreldrene mine som heldigvis er pensjonister. :ler: termingruppa (på Facebook) for fylket mitt har jevnlige treff, men de møtes alltid i arbeidstiden, så jeg har ikke sjans til å være med, så det er vanskelig å bli kjent med folk. Men virker utrolig koselig for dere som får babyshower da! Heldige! 

Har hatt time hos jordmor i dag. Det er sååå koselig, skulle ønske jeg kunne vært der hver uke. :nigo: men nå er det to mnd til neste gang... Alt er fint med meg og mini. Mini ligger nok i tverrleie, for hun sa det var baby "over alt" i magen. Hadde en mistanke om det på forhånd, så ikke verst at jeg faktisk har greid å vurdere selv hvordan han ligger. Har visst mye kynnere også kunne hun kjenne, men jeg kjenner ingenting... :P

Har vært på metal-festival i helga, noe som gikk overraskende bra, selv om det var plagsomt mye fulle folk. Men nå har vi gjort et godt forsøk på å gi mini god musikksmak. :nigo:

Har ikke så veldig mange venner jeg heller (går heller ikke inn for å skaffe det), flere av de som kommer i babyshower er folk som dette på en måte er et siste forsøk på å få kontakt med igjen. Typ jeg tar alltid kontakt, gidder ikke det mer og slutter og så hører jeg ingenting... Blir nok kjent med flere nå når mini kommer. Her er det småbarnstreff og så blir man jo kjent gjennom barna ;) 

Jordmor er koselig :) Men hvorfor er det så lenge til neste gang? Gleder meg til det er to uker mellom, bare 6 uker til!! Tror faktisk jeg har kynnere selv men ikke merker at det er det det er... Magen blir liksom hard og det kjennes ut som trykk. Skjer kanskje et par ganger i uka eller noe. 

Jeg kjører Volbeat på fullt volum i bilen :hjerte: Det er så digg! Så vi satser på å sette på Volbeat for å roe han ned hvis han blir hysterisk når han er ute :fnise:

Jeg orker ikke fulle folk i det hele tatt... Tror jeg har vært med mannen en kjapp tur ut en gang siden jeg ble gravid... Not happening. 

2 timer siden, Sjela skrev:

Her var det i alle fall liv i magen da jeg så på Idol på fredag :fnise: Særlig når Ina Wroldsen sto på scenen. Men jeg har ikke merket noe direkte mønster enda. Hadde det forresten ikke vært for at jeg er gravid, så hadde jeg tatt turen til Telenor arena i juni for å se Maiden live. Det er et av de banda jeg virkelig kunne tenkt meg å oppleve live en gang i tiden. Men akkurat nå passer det litt dårlig :P 

Har faktisk ikke hørt noe særlig av hun. Synes hun er litt rar :fnise: 

Både jeg og mannen kunne tenkt oss konsert med Volbeat eller Maiden, helst ute i sommervær, et lite stykke unna scenen så det ikke blir så sinnsykt høyt volum, sittende rundt et bord med øl i hånda ;) *drømmersegvekkogerklarforsommer* Skal definitivt ligge på altanen i sommer med noe kaldt i glasset (typ iste :fnise: ) og høre på høy musikk. Håper det blir så bra at jeg kan senke meg selv ned i et basseng samtidig ;) Heldigvis er det meldt tilnærmet sommertemperaturer her om en uke!!!! :hoppendeglad: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
6 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

 

Jordmor er koselig :) Men hvorfor er det så lenge til neste gang? Gleder meg til det er to uker mellom, bare 6 uker til!! Tror faktisk jeg har kynnere selv men ikke merker at det er det det er... Magen blir liksom hard og det kjennes ut som trykk. Skjer kanskje et par ganger i uka eller noe. 

Jeg kjører Volbeat på fullt volum i bilen :hjerte: Det er så digg! Så vi satser på å sette på Volbeat for å roe han ned hvis han blir hysterisk når han er ute :fnise:

Fordi jeg går til jordmor og lege annenhver gang, så da blir det 2 mnd mellom hver kontroll hos jordmor. Kontrollene hos lege er jo dødskjipe, hun sjekker blodtrykk og får beskjed om at urinprøva er OK, og så er det takk og farvel. :glare: 

Du har kanskje kynnere oftere du også. Jeg har hatt mistanke om det av og til, men mens jeg var hos jordmor sa hun "ja du hadde to runder med kynnere bare nå mens du lå på benken", og det la jeg overhodet ikke merke til. Syns det er fascinerende at de kan kjenne så mye ved å bare ta på magen!

Jeg hører som oftest på musikk på kontoret, med headset på, så da får jo ikke baby med seg så mye av musikken. Mannen har foreslått at jeg tar headsetet over magen av og til, men det blir å dra det litt for langt altså. :ler: Så vi får heller innføre musikk på fredag og lørdagskveldene tror jeg. Ikke at det er så viktig, men det er jo litt kos. Volbeat høres ut som super roe-ned-musikk! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Om kynnere er når magen blir steinhard og strammer, så har jeg det flere ganger om dagen. Det er ganske ubehagelig :( 

Aerosleep har jeg ikke hørt om en gang. Vanlige madrasser gir jo også luftgjennomstrømming, er jo derfor man ikke skal legge tisselaken under der hodet er, for da blir det for tett. Vi har kjøpt madrass fra IKEA til sprinkelsengen, til vuggen bruker vi den som følger med fra Stokke. Regner med at det går helt fint. Jeg har dessverre litt ryggmargsskepsis mot produkter som jeg oppfatter er laget for å melke penger av nervøse førstegangsforeldre. Kan selvsagt revurdere oppfatningen om jeg får overbevisende info om hvorfor det er mye bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg bare si at jeg er fullstendig enig med deg altså, @Anubiel Føler at det er veldig mye unødvendige og dyre produkter der ute som man "må" ha. Som førstegangsgravid er man fort et lett bytte....

Ja, kynnere er at magen blir steinhard. Min blir også øm (får ømme, vonde punkter) og kan stikke i tillegg. Av og til har jeg også fått murringer/menssmerter om jeg ikke setter meg ned og slapper av til de går over. Absolutt ikke behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
44 minutter siden, Anubiel skrev:

Jeg har dessverre litt ryggmargsskepsis mot produkter som jeg oppfatter er laget for å melke penger av nervøse førstegangsforeldre. Kan selvsagt revurdere oppfatningen om jeg får overbevisende info om hvorfor det er mye bedre ;)

Jeg er litt sånn jeg også, og foreløpig greier jeg bare å finne at det er Aerosleep selv som mener at dette produktet er så fantastisk og godt. Meeen jeg vet ikke jeg. :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye drit som finnes der ute egentlig. Som jeg har skrevet om tidligere får man svære lister over ting man trenger, ifølge disse babybutikkene. :fnise: Mye av det er absolutt ikke nødvendig. Vi kjøpte Aerosleep, men det var mer en hendig overmadrass, om noe dyrt. Når jeg har sittet her og skrevet om det, tenker jeg jo at effekten nødvendigvis ikke er der, men ja. Hvordan vet de egentlig at det faktisk er en effekt? Vi var en gang førstegangsforeldre og kanskje litt overbeskyttende, akkurat der. Men, tror nok Aerosleepen er det eneste kanskje noe unødvendige kjøpet vi hadde, fremdeles var den veldig hendig når det kommer til å beskytte madrassen. Resten var mer nødvendig, som en seng, en vogn og slikt. 

Og, får vonde kynnere når jeg har vært ute og gått mye. I dag har jeg vært lat, men har allikevel hatt noen kynnere. 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg også @Anubiel 

Når det kommer til kynnere så er en av de uheldige som har masse kynnere. På en vanlig dag har jeg sikkert 20 kynnere, og når jeg er i fysisk aktivitet er det mer. Når jeg skal hente og levere storebror i barnehagen må jeg opp en slakk bakke, og da kommer kynnerne som hagl. For at de skal gi seg må jeg gå i skikkelig snegletempo, og det passer meg som som regel er 5 min forsinka skikkelig dårlig :ler: Nå er som regel ikke kynnerne mine veldig vonde, men det er skikkelig ubehagelig og strammer fra symfysen og opp i lungene kjennes det ut som.  Jeg hadde det sånn i forrige svangerskap også da, så jeg er ikke bekymret for at kynnerne skal lede til for tidlig fødsel akkurat, for sist gikk jeg en uke på overtid og ungen måtte til slutt tas ut med vakum :eeeh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Sisti skrev:

Fordi jeg går til jordmor og lege annenhver gang, så da blir det 2 mnd mellom hver kontroll hos jordmor. Kontrollene hos lege er jo dødskjipe, hun sjekker blodtrykk og får beskjed om at urinprøva er OK, og så er det takk og farvel. :glare: 

Du har kanskje kynnere oftere du også. Jeg har hatt mistanke om det av og til, men mens jeg var hos jordmor sa hun "ja du hadde to runder med kynnere bare nå mens du lå på benken", og det la jeg overhodet ikke merke til. Syns det er fascinerende at de kan kjenne så mye ved å bare ta på magen!

Jeg hører som oftest på musikk på kontoret, med headset på, så da får jo ikke baby med seg så mye av musikken. Mannen har foreslått at jeg tar headsetet over magen av og til, men det blir å dra det litt for langt altså. :ler: Så vi får heller innføre musikk på fredag og lørdagskveldene tror jeg. Ikke at det er så viktig, men det er jo litt kos. Volbeat høres ut som super roe-ned-musikk! :ler: 

Men hvorfor går du til lege hvis du heller vil til jordmor :klo: jeg går bare til jordmor jeg...

Jeg kjenner hvertfall ikke noe til det :fnise: heldigvis :P

Headsett tror jeg ikke er så bra for baby?? At det blir for høyt eller noe? 

 

Vi kjøper bare det vi føler vi vil ha ;) Det kan være fordi det er kjekt å ha eller fordi det er nødvendig, eeeller fordi jeg vil ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 minutt siden, LilleMy1989 skrev:

Men hvorfor går du til lege hvis du heller vil til jordmor :klo: jeg går bare til jordmor jeg...

Jeg kjenner hvertfall ikke noe til det :fnise: heldigvis :P

Headsett tror jeg ikke er så bra for baby?? At det blir for høyt eller noe? 

 

Vi kjøper bare det vi føler vi vil ha ;) Det kan være fordi det er kjekt å ha eller fordi det er nødvendig, eeeller fordi jeg vil ha det ;)

Nei altså, ser uansett ikke vitsen i å ha headset mot magen, hvis ikke jeg kan høre musikken selv er det jo meningsløst. :ler:

Går til lege for oppfølging av sykemelding,så greit å ta kontrollene samtidig. Det er også sprengt kapasitet hos jordmor, så de foretrekker at man kombinerer. Flergangsfødende risikerer å ikke få gå til jordmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp:

Såpass ja... Ikke noe særlig situasjon altså. Men har man ikke krav på det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

må sjekke ut mer om Aerosleep for vi evt kjøper det! for nå er jeg jo som førstegangsforleldre flest, at det som ikke skader kan hjelpe tenking :fnise: så man får en viss følelse at man burde kjøpe det, det skal jo minske sjansen for at noe skjer!? 

Har ihvertfall kjøpt madrass på IKEA! burde være bra nok den, prøvde å finne den som ikke var for hard eller for myk.. for de skal jo ikke være myke disse madrassene til de små:opplyser: 

De har forresten stokkedager på babybanden! bestilte vogn nettopp, fikk stokke trailz til 9.999 istedet for 11.999 :hoppendeglad::danse:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

I går var vi på svangerskapskurs. Det var litt sånn "meh". Jeg har hatt mine mistanker om at jordmoren min er litt hippie, men i går fikk jeg det i alle fall bekreftet. Det skulle i teorien være info om forskjellige typer smertelindring under fødsel, men det bestod mest av "epidural har masse bivirkninger, det gjør vondt å få, man stikker nål i ryggraden", hun hoppet glatt over andre typer smertelindring og det ble mer eller mindre messet om at naturlig var best, det klarer alle, hurra for moderkroppen osv. Det var nesten så jeg så peace-tegn og luktet patchouli. :laugh: Også ammefilmer, da. MASSE ammesnutter. Uten noen egentlig info, viste bare unger som diet.

Eneste nyttige jeg fikk med meg var telefonnummeret til helsesøster og hvor vi skulle gå inn når vi kom på fødeavdelingen. Tror mannen min syntes det var litt mer interessant. Han er jo HELT blank på området, mens jeg har fått med meg alt de gikk igjennom før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp:@Anubiel Betalte du noe for dette?! Ganske drøyt å ikke gi fulle opplysninger om hvilke muligheter og tilbud sykehuset har. Hennes personlige mening og tro har da ingenting med dette å gjøre. Hjelpes meg! Håper virkelig opplegget vi må betale for her er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at et svangerskapskurs skal være sånn da!! Selv om jordmor er av den alternative typen må hun jo kunne informere om de forskjellige typene smertelindring - det er slettes ikke for alle å føde uten :dry: Heia moderkroppen er jeg med på, men det er nå måte på :fnise: 

Min jordmor har fødselsforberedende kurs, er det det samme tror du? Hun mente ihvertfall at jeg ikke ville ha store utbyttet av det, siden jeg visste hva jeg skulle gjennom :ler: Sparte jeg 1000 kr gitt - som jeg kan bruke på noe annet :shoppe::hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...