Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Jeg brukte engangsinnlegg den første tiden sist, da rant det i hytt og pine, så jeg syntes det var godt å få skiftet de regelmessig. Men det er vel smak og behag. Når melken stabilisere seg så var ikke behovet der lenger, så jeg fikk aldri brukt ullinnleggene mine noe særlig. Vet noen er avhengig av ullinnlegg særlig om vinteren for å unngå vondt og betennelser, men for meg gikk det ammingen ganske smertefritt sist gang etter at vi først kom inn i tralten. Håper det blir sånn denne gangen også! :tommel: 

Ellers så støtter jeg jordmor i at det er lurt å spørre masse om hjelp på sykehuset. Jeg ringte på hjelp hele tiden sist da jeg slet med ammingen i starten, og det var gull verdt. Amming er definitivt til å bli forvirret av! For meg var det masse øving og terping på teknikk som måtte til sist, og så gikk det seg til etter et par uker. Tar høyde for litt trøbbel denne gang også, så skal bestille meg albueskjell som jeg har fått anbefalt og ha med på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammeinnleggene har ankommet! Det kaller jeg rask levering. Om noen lurer bestilte jeg fra go bamboo. Norsk nettside :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på UL i dag, mini har ikke hvite tarmer lengre! :strix: Så, vi skal ikke følges opp mer grunnet tarmene. Begynner vel snart å grine jeg nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Emiliania skrev:

Var på UL i dag, mini har ikke hvite tarmer lengre! :strix: Så, vi skal ikke følges opp mer grunnet tarmene. Begynner vel snart å grine jeg nå. 

Åååh så gode nyheter, Emiliana! :strix: Kjempeglad på deres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Emiliania skrev:

Var på UL i dag, mini har ikke hvite tarmer lengre! :strix: Så, vi skal ikke følges opp mer grunnet tarmene. Begynner vel snart å grine jeg nå. 

Så fantastisk!! :) Kan tenke meg at det var en lettelse.

Jeg var hos jordmor i dag og fikk henvisning til vekstestimering på grunn av SF mål godt under snittet. Mest sannsynlig ikke noe galt, men skal bli godt å få det bekreftet. Blir jo uansett litt nervøs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chandra skrev:

Så fantastisk!! :) Kan tenke meg at det var en lettelse.

Jeg var hos jordmor i dag og fikk henvisning til vekstestimering på grunn av SF mål godt under snittet. Mest sannsynlig ikke noe galt, men skal bli godt å få det bekreftet. Blir jo uansett litt nervøs. 

En utrolig stor lettelse, spesielt etter den foerste beskjeden vi fikk, som var at det kunne vaere noe galt med babyen. 

Det er bedre at de foelger opp, selv om det ikke noedvendigvis trenger aa vaere noe galt. :jepp: 

5 minutter siden, Sjela skrev:

Åååh så gode nyheter, Emiliana! :strix: Kjempeglad på deres vegne.

Er utroooolig deilig! Han vokser ogsaa som han skal, saa jeg er fornoeyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Hurra! :hoppendeglad: Så bra nyhet å få :)

Takk! :) Det var utrolig deilig å høre at "Vi ville sjekke hvilken vei det gikk med tarmene, derfor skrev vi dere inn i systemet. Det gikk rette veien heldigvis". :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så deilig tilbakemelding å få @Emiliania :strix: 

Innom bare for å "sutrer" litt egentlig :sjenert: Merker jeg begynner å synes det er tungt å gå gravid nå, magen er ganske stor og babyen presser langt opp så det er vanskelig å puste skikkelig..jeg sover utrolig dårlig og har vondt i ryggen siden jeg er såpass framtung som jeg er!! Gleder meg til magen synker, selv om det enda er noen uker til..når jeg tenker meg om så rakk den aldri å synke når jeg gikk med Liten - jeg fødte istedet :ler: 30 uker imorgen, og hvis det blir likt som sist så har jeg bare 6 uker igjen før fødsel :bond: Helt vilt å tenke på!! Det trenger selvsagt ikke å bli sånn denne gangen også, selv om både jordmor og lege tror akkurat det :sjenert: ...og akkurat nå så kjenner jeg at det hadde vært helt greit å slippe å gå hele veien ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Begynner å bli lei av å være gravid nå, altså. Vondt i korsryggen og hofter og blir tungpustet av ingenting.

Lei av å ikke klare å spise ordentlig, blir mett av to biter. Samtidig som jordmor maser om at jeg MÅ gå opp i vekt. Jada. Det er så lett når det ikke er plass til mer mat. Føler at jeg konstant går og gnafser på müslibarer, de er såpass små at jeg får i meg en hel om gangen.

Jordmor lurer også på om jeg ikke skal sykmelde meg. Men det vil jeg ikke. Jeg kommer til å bli gal av å gå hjemme i to måneder og føler meg opplagt og "som normal" på jobb. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg ikke klart å sitte stille, så jeg får vel egentlig mer ro av å være på jobb :fnise:.

Sånn - da var jeg ferdig med å syte! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sliten og lei av å føle meg konstant sliten, energiløs og trøtt. Blir som dere andre nevner fort tungpustet og har litt vondt her og der. Kynnerne kommer av ingenting. Er nå 20 % sykemeldt og den ekstra dagen i uken med hvile vil komme godt med. Jeg hater ikke å gå gravid, men gleder meg selvsagt mest til mini er ute. Selv om det er litt for tidlig enda :) Ellers er stort sett alt i hus og jeg stresser derfor ikke med innkjøp. Det eneste som "må" på plass er fødebaggen, så er jeg liksom klar :fnise: 

I dag skal vi på kurs. Spent på om det er verdt det og om vi lærer noe nytt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vi er flere "sutrere" her inne - begynte å lure på om det bare er meg som er litt lei nå :sjenert: Jeg er jo fullt sykemeldt og kan ikke gjøre stort pga disse hersens harde kynnerene, så dagene blir litt rolige og ensformige..for all del, tida går jo - og faktisk ganske fort, men dette livet her er i stor kontrast til sånn jeg lever i "ugravid" tilstand ;) Prøver å nyte det da, babymagen og det hele..og at jeg har tid og overskudd til mann og barn :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dager hvor jeg føler meg fit, mens jeg har dager hvor jeg føler meg halvdau fordi jeg ikke får sovet ordentlig. I dag er en dag hvor jeg føler meg sliten. Fikk kynnere i natt og guttungen lå med rumpa ut, så magen min var en fin pyramide. Det var utrolig ubehagelig. Ellers kan jeg ikke klage stort, jeg er fremdeles ute og går mye, sliter lite med kynnere (selv om jeg har noen). 

Har selv vasket en haug med babyklær, skal sette sammen ting iløpet av de nærmeste ukene, men stresser ikke stort med det enda. Dog, tror vi begynner innen måneden er slutt, ellers kan det bli litt hektisk. Vi sitter enda og lurer på hva gutten skal hete. Han får to navn, første navnet vet vi ikke 100 %, andre navnet blir etter broren min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du er ikke alene @Diddles :klem: Jeg føler jeg går rundt i en slags konstant og evigvarende tåke. Jeg har null motivasjon og konsentrasjon i jobben min, og nå begynner det også å haste med ferdigstillelse av alle oppgaver som jeg mer eller mindre har utsatt :sjenert: Jeg har vel tenkt litt for mye at jeg tar det "i morgen". Jeg som normalt har full kontroll og gjør alt jeg skal med én gang.... produktiviteten er helt elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg joiner "sutrerne", bekkenet er bare ikke med på laget lenger, og alt jeg gjør føler jeg gjør vondt. Liker jo å være gravid, men når kroppen ikke spiller på lag lenger da blir det tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Syting er lov! Min form er stort sett fin, bortsett fra veldig plutselige "slitenhetsanfall" innimellom. Utrolig upraktisk å få når jeg sitter på kontoret. Da føler jeg meg så sliten at jeg bare vil legge meg ned og gråte. Går over etter en time eller to. Heldigvis 60% sykemeldt fortsatt, så jeg tar bare en "time out" hvis det blir for ille (er på kontoret nesten hver dag og jobber kortere eller mindre effektive dager). 

Men de siste to dagene har jeg plagdes mye med svimmelhet når jeg ligger, og kun da! :glare: Veldig slitsomt, og det hjelper ikke å ligge på siden heller, så kan jo ikke være det der vena cava-syndromet, for det kommer vel bare av at man ligger på rygg? Gjør at jeg bruker timesvis på å få sove, for jeg blir svimmel og stressa og bare surrer rundt i senga.

Men ellers har jeg egentlig lite å klage på, formen er stort sett god. Har fortsatt en drittperiode på jobb (ikke relatert til graviditeten), så jeg er egentlig så glad for at jeg har noe å skylde på for at jeg må ha time-outs innimellom. Tror faktisk jeg hadde vært i dårligere form hadde jeg IKKE vært gravid nå, for da hadde jeg måttet yte 100% på jobb, og da hadde jeg nok møtt veggen ganske snart (eller for lenge siden...). 

Blir spennende å høre hvordan kurset var, @Sjela! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil også være med å klage litt! :fnise:

Her kom bekkensmertene for alvor i starten av forrige uke, plutselig så hadde jeg problemer med å gå til barnehagen til å hente junior pga smerter i symfysen. I tillegg sover jeg ganske dårlig, og hvis jeg skal et eller annet jeg trenger å være utvilt i forkant av (jobb, 17-mai, etc), så kan du banne på at jeg ligger våken flere timer på natta. Ellers så er er jeg som mange av dere andre kortpustet, og blir sliten av ingen ting. Er 50% sykemeldt nå, og har bare 3 uker igjen på jobb før permisjonen starter, så jeg trøster meg med at det bare er kort tid igjen å jobbe. For det er jobben som er verst, jeg synes alle oppgavene mine er ulidelig kjedelige og uinteressante. Det eneste jeg synes er interessert i om dagen er redebygging og hageprosjekter :ler: For å toppe det hele har jeg fått bihulebetennelse :eeeh:  Kjenner jeg gleder meg til å bli ferdig, samtidig som jeg ikke føler meg helt klar for å gjennomgå en fødsel, og er smått vettaskremt av tanken på at vi snart får en baby til. Tenker minst en gang om dagen at "herrejesus, hva i alle dager har vi begitt oss ut på??!?" :hoho: 

Sånn bortsett fra det er alt fint ;) Jeg er forøvrig offisielt høygravid i morgen (40 dager igjen til termin), selv om jeg har følt meg høygravid i flere måneder allerede.

Ha en fin-fin dag alle sammen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.5.2016 at 13.08, Diddles skrev:

Innom bare for å "sutrer" litt egentlig :sjenert: Merker jeg begynner å synes det er tungt å gå gravid nå, magen er ganske stor og babyen presser langt opp så det er vanskelig å puste skikkelig..jeg sover utrolig dårlig og har vondt i ryggen siden jeg er såpass framtung som jeg er!! Gleder meg til magen synker, selv om det enda er noen uker til..når jeg tenker meg om så rakk den aldri å synke når jeg gikk med Liten - jeg fødte istedet :ler: 30 uker imorgen, og hvis det blir likt som sist så har jeg bare 6 uker igjen før fødsel :bond: Helt vilt å tenke på!! Det trenger selvsagt ikke å bli sånn denne gangen også, selv om både jordmor og lege tror akkurat det :sjenert: ...og akkurat nå så kjenner jeg at det hadde vært helt greit å slippe å gå hele veien ut! 

Det begynner å bli tungt ja. Og jeg er helt enig i at det er heeelt vilt å tenke på hvor fort det har gått og kommer til å gjøre fremover! Fikk vite at jeg ble født 3 uker for tidlig (betyr det uke 37 eller 34?? :klo: ) i tillegg til at sv.dia. øker risiko for tidlig fødsel og sjansen for at man ikke får gå over. Så da ble det plutselig mer sannsynlig å føde før termin... 

5 timer siden, Anubiel skrev:

Begynner å bli lei av å være gravid nå, altså. Vondt i korsryggen og hofter og blir tungpustet av ingenting.

Lei av å ikke klare å spise ordentlig, blir mett av to biter. Samtidig som jordmor maser om at jeg MÅ gå opp i vekt. Jada. Det er så lett når det ikke er plass til mer mat. Føler at jeg konstant går og gnafser på müslibarer, de er såpass små at jeg får i meg en hel om gangen.

Jordmor lurer også på om jeg ikke skal sykmelde meg. Men det vil jeg ikke. Jeg kommer til å bli gal av å gå hjemme i to måneder og føler meg opplagt og "som normal" på jobb. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg ikke klart å sitte stille, så jeg får vel egentlig mer ro av å være på jobb :fnise:.

Sånn - da var jeg ferdig med å syte! :laugh:

Jeg er omvendt faktisk! ;) Jeg kan faktisk spise myyye til tider :hoho: men merker av og til det du snakker om med at det er trangt. Det må være travelt å ha det slik alltid :( 

Skjønner hva du mener med at det blir kjedelig og kanskje ensformig (har vært sykemeldt siden januar) og det er jo flott at du vil og kan være på jobb enda! :jepp: Du må bare huske på å lytte til kroppen også ;) 

5 timer siden, Sjela skrev:

Jeg er sliten og lei av å føle meg konstant sliten, energiløs og trøtt. Blir som dere andre nevner fort tungpustet og har litt vondt her og der. Kynnerne kommer av ingenting. Er nå 20 % sykemeldt og den ekstra dagen i uken med hvile vil komme godt med. Jeg hater ikke å gå gravid, men gleder meg selvsagt mest til mini er ute. Selv om det er litt for tidlig enda :) Ellers er stort sett alt i hus og jeg stresser derfor ikke med innkjøp. Det eneste som "må" på plass er fødebaggen, så er jeg liksom klar :fnise: 

I dag skal vi på kurs. Spent på om det er verdt det og om vi lærer noe nytt :) 

Blir ganske rastløs av dette her ja :P Føler litt samme som deg, gleder meg noe enormt til han kommer og håper tiden går FORT! Vi er også så godt som ferdige (ihvertfall etter mannen tar med seg mammaen sin på shopping :fnise: ) men har ikke viet så mye energi til min bag. Har skrevet en liste men den er nok ikke fullstendig. Noen som vil legge ut sin???? :nigo:

5 timer siden, Diddles skrev:

Godt vi er flere "sutrere" her inne - begynte å lure på om det bare er meg som er litt lei nå :sjenert: Jeg er jo fullt sykemeldt og kan ikke gjøre stort pga disse hersens harde kynnerene, så dagene blir litt rolige og ensformige..for all del, tida går jo - og faktisk ganske fort, men dette livet her er i stor kontrast til sånn jeg lever i "ugravid" tilstand ;) Prøver å nyte det da, babymagen og det hele..og at jeg har tid og overskudd til mann og barn :hjerte: 

Det høres ikke så godt ut med slike kynnere :( Har det litt slik som deg. Får ikke gjort så mye pga bekkenet og det blir frustrerende etterhvert. Nå som været endelig samarbeider her så vil man jo ut å gå tur isteden for å sitte i sofaen... 

5 timer siden, Emiliania skrev:

Jeg har dager hvor jeg føler meg fit, mens jeg har dager hvor jeg føler meg halvdau fordi jeg ikke får sovet ordentlig. I dag er en dag hvor jeg føler meg sliten. Fikk kynnere i natt og guttungen lå med rumpa ut, så magen min var en fin pyramide. Det var utrolig ubehagelig. Ellers kan jeg ikke klage stort, jeg er fremdeles ute og går mye, sliter lite med kynnere (selv om jeg har noen). 

Har selv vasket en haug med babyklær, skal sette sammen ting iløpet av de nærmeste ukene, men stresser ikke stort med det enda. Dog, tror vi begynner innen måneden er slutt, ellers kan det bli litt hektisk. Vi sitter enda og lurer på hva gutten skal hete. Han får to navn, første navnet vet vi ikke 100 %, andre navnet blir etter broren min. 

Det er så gøy når magen er helt skeiv :rodmer: og endelig kan vi kjenne at "det er rumpa og det er foten" :hjerte: Føler at jeg bonder skikkelig med denne karen for tiden :nigo: 

Gleder meg sånn til å begynne å vaske klærne! Blir vel i løpet av helga tenker jeg ;) 

Vi kommer til å vente med å bestemme endelig navn til etter han er født. Håper vi bare ser det på han :fnise: 

4 timer siden, Nótt skrev:

Jeg joiner "sutrerne", bekkenet er bare ikke med på laget lenger, og alt jeg gjør føler jeg gjør vondt. Liker jo å være gravid, men når kroppen ikke spiller på lag lenger da blir det tungt. 

:( I feel you... :klem:

4 timer siden, Sisti skrev:

Syting er lov! Min form er stort sett fin, bortsett fra veldig plutselige "slitenhetsanfall" innimellom. Utrolig upraktisk å få når jeg sitter på kontoret. Da føler jeg meg så sliten at jeg bare vil legge meg ned og gråte. Går over etter en time eller to. Heldigvis 60% sykemeldt fortsatt, så jeg tar bare en "time out" hvis det blir for ille (er på kontoret nesten hver dag og jobber kortere eller mindre effektive dager). 

Men de siste to dagene har jeg plagdes mye med svimmelhet når jeg ligger, og kun da! :glare: Veldig slitsomt, og det hjelper ikke å ligge på siden heller, så kan jo ikke være det der vena cava-syndromet, for det kommer vel bare av at man ligger på rygg? Gjør at jeg bruker timesvis på å få sove, for jeg blir svimmel og stressa og bare surrer rundt i senga.

Men ellers har jeg egentlig lite å klage på, formen er stort sett god. Har fortsatt en drittperiode på jobb (ikke relatert til graviditeten), så jeg er egentlig så glad for at jeg har noe å skylde på for at jeg må ha time-outs innimellom. Tror faktisk jeg hadde vært i dårligere form hadde jeg IKKE vært gravid nå, for da hadde jeg måttet yte 100% på jobb, og da hadde jeg nok møtt veggen ganske snart (eller for lenge siden...). 

Blir spennende å høre hvordan kurset var, @Sjela! :) 

Så slitsomt å få slike :( Og ekkelt med den svimmelheten. Har du snakket med jordmor om det? 

3 timer siden, Frøken Vims skrev:

Jeg vil også være med å klage litt! :fnise:

Her kom bekkensmertene for alvor i starten av forrige uke, plutselig så hadde jeg problemer med å gå til barnehagen til å hente junior pga smerter i symfysen. I tillegg sover jeg ganske dårlig, og hvis jeg skal et eller annet jeg trenger å være utvilt i forkant av (jobb, 17-mai, etc), så kan du banne på at jeg ligger våken flere timer på natta. Ellers så er er jeg som mange av dere andre kortpustet, og blir sliten av ingen ting. Er 50% sykemeldt nå, og har bare 3 uker igjen på jobb før permisjonen starter, så jeg trøster meg med at det bare er kort tid igjen å jobbe. For det er jobben som er verst, jeg synes alle oppgavene mine er ulidelig kjedelige og uinteressante. Det eneste jeg synes er interessert i om dagen er redebygging og hageprosjekter :ler: For å toppe det hele har jeg fått bihulebetennelse :eeeh:  Kjenner jeg gleder meg til å bli ferdig, samtidig som jeg ikke føler meg helt klar for å gjennomgå en fødsel, og er smått vettaskremt av tanken på at vi snart får en baby til. Tenker minst en gang om dagen at "herrejesus, hva i alle dager har vi begitt oss ut på??!?" :hoho: 

Sånn bortsett fra det er alt fint ;) Jeg er forøvrig offisielt høygravid i morgen (40 dager igjen til termin), selv om jeg har følt meg høygravid i flere måneder allerede.

Ha en fin-fin dag alle sammen :)

 

Her er søvnen veldig varierende. Noen netter våkner jeg og er sulten/tissetrengt/vondt/våken baby (slik som natt til igår) mens andre ganger, slik som i natt, så sover jeg 10 timer i strekk... 

Ikke rart vi blir slitne! Det krever jo mye å gro disse her. Nå legger de jo på seg så mye og at det skulle egentlig bare mangle ;)

Ellers signerer jeg på redebygging og sjokk over "hva har vi gjort"...

Gratulerer med høygraviditet! :nigo: Her er det bare 60 dager igjen!!! 

---------------------------

Henger sånn etter her at jeg bare siterte alle for å være sikker på å få svart på det jeg tenkte :fnise: 

Her vil ikke bekkenet mer, jeg har sv.dia. og leggkramper... Nå er det liksom nok plager :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Det er så gøy når magen er helt skeiv :rodmer: og endelig kan vi kjenne at "det er rumpa og det er foten" :hjerte: Føler at jeg bonder skikkelig med denne karen for tiden :nigo: 

Gleder meg sånn til å begynne å vaske klærne! Blir vel i løpet av helga tenker jeg ;) 

Vi kommer til å vente med å bestemme endelig navn til etter han er født. Håper vi bare ser det på han :fnise: 

---------------------------

Henger sånn etter her at jeg bare siterte alle for å være sikker på å få svart på det jeg tenkte :fnise: 

Her vil ikke bekkenet mer, jeg har sv.dia. og leggkramper... Nå er det liksom nok plager :P 

Det er morsomt når den er skeiv, men så vondt når man får kynnere. Ene dagen tok jeg tak i armen hans og flyttet litt på den. Da ble han sur. :skratte: Buldret litt før han la seg til rette igjen. 

Jeg må bare sortere alle klærne, vi har så voldsomt mye og noe av det kommer vi til å gi bort. Noe er ikke slikt vi vil bruke egentlig. Måtte få vasket klærne, da ene familien vi fikk klær fra er storrøykere og det stinker så jævlig (pardon my french). Jeg orker bare ikke røyklukt i hus, så jeg måtte egentlig vaske fort. :fnise: 

Vi diskuterte litt videre i butikken, vi sitter mellom James og George som førstenavn. Ikke akkurat typiske nederlandske eller norske navn, men det er de vi liker best. Vesla har også et internasjonalt navn, så er ikke akkurat noe nytt for oss. 

Du har virkelig en del plager, håper det går bra med deg. Kan selv ikke klage så voldsomt, nå er det venstresiden av kroppen som streiker. Hele svangerskapet inntil nylig har det vært høyre side som har vært plaget, nå har plagene byttet side. :fnise: Så sitter på sofaen med laptopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også klage litt! Har ikke så mange plager men jeg sover ikke om nettene nå! Funket fint da jeg hadde ferie men er utslitt etter en dag på jobb. Føler jeg ser så ufresh ut uten nok søvn også og det hjelper jo ikke på humøret. :P Jeg er så lei av jobben nå og ser bare frem til permisjon. Godt at vi er flere selv om jeg unner alle å være motivert på jobb. Jeg vil bare være hjemme og gjøre hagearbeid og fikse i stand huset om dagen. Jeg nyter graviditeten når jeg kan være hjemme og gjøre ting i mitt eget tempo, jobben snur alt på hodet. 

Var på ultralyd i stad og selv om magen min er under snittet så er baby 6% over snitt og frisk og fin. Det skal jeg fortelle alle som kommenterer magen min. :opplyser::plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...