Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Gjest Anubiel

Jeg har kjøpt inn stelleprodukter fra Sophie the Giraffe. Også økologisk osv. Det viktigste er imidlertid at det ikke er fullt av petroleumsprodukter i produktene. Det bruker jeg aldri selv og ville aldri brukt det på en baby. Ellers så er de fra Weleda, Burt's Bees og Estelle pg Thild høyst aktuelle. Og Lykkelig som liten er det vel også noe som heter.

Vi har ikke plass til stellebordet på badet, så badebaljen må stå under servantskapet. Den fra Ikea får ikke plass. Så det blir nok sammenleggbart okke som her. Jollyroom hadde en pakke med balje, bunn og babysete til 600 et eller annet, tror jeg det var, på den fra Karibu. *tenke, tenke*

Sånn ellers så merker jeg nå virkelig at babyen er stor! Den sparker/dytter på tre forskjellige steder i magen samtidig, over hele magen. Begynner vel å bli trangt om plassen. 

Har så smått begynt å telle uker til jeg skal i permisjon. Selv om jobben min egentlig innebærer å bare sitte på en kontorstol og tenke, så er jeg helt utslitt når jeg går hjem fra jobb. Må sove en til to timer på sofaen før middag for ikke å bli helt ødelagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips angående stelleprodukter! Synes det er så vanskelig å finne ut av alt. Har jo prøvd å finne ut til meg selv også... Noe av det viktigste er at det ikke er testet på dyr... Petroleumsprodukter er jo ikke bra. "Mineralolje" feks... 

Det tar på å gro menneske altså!!! Kanskje du kan ta det mer med ro på jobb???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor grøsser dere av innholdslista til butikkbabyolje, men ikke av feks. Sophie the giraffe sin? Forskjellen er bare at butikken bruker de kjemiske navnene på ingrediensene, mens Sophie the giraffe bruker trivialnavn. Dvs. de navnene vi kjenner dem som til vanlig. Feks. er dihydrogenmonoksid det kjemiske navnet på vann, og vann er trivialnavnet. Det første høres mer skummelt ut, men det er ikke det. Det er klart det høres hyggeligere ut når det står det er ekstrakt av blåbær i innholdslista, men det gir deg vel strengt tatt mye mindre presis informasjon enn om de hadde brukt det kjemiske navnet. Du vet litt mer om hvordan det framstilt, om ikke annet. 

Men jeg skal ikke kaste stein i glasshus, det er en risky diskusjon å gi seg ut på. Jeg bare lurer på hvordan dere avgjør hva som er greit og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel jeg som skrev at jeg grøsser @Surriball:P og jeg ville ikke brukt Burts bees eller mye av de andre såkalte trygge produktene heller. Burts bees har blant annet limonene i produktene som er kjent for å være allergifremkallende. I utgangspunktet så ønsker jeg å benytte så lite produkter som mulig, og så lite kjemi som mulig. Weleda sin babyolje inneholder kun sesamolje og ringblomst og skal være et produkt som ble anbefalt tidligere som trygg av gronnhverdag i alle fall. Jeg ville dog ikke brukt alt fra Weleda heller da flere av produktene inneholder eteriske oljer. Men hver sin smak altså.... man kan jo også bruke olivenolje eller andre typer matoljer. 

For øvrig hørte jeg noen nevne at pampers bleier inneholder mineraloljer. Noen som vet om dette stemmer? Da tror jeg det blir Libero her i huset. Kall meg overhysterisk, men når jeg ikke putter sånt på egen hud skal jeg heller ikke ta det på mitt barns hud... 

Ps: alt med måte. Har jeg ikke tilgang på vann ender jeg nok opp med å bruke litt våtservietter og slikt jeg også altså :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burts bees ville jeg ikke kjøpt da merket har kommet dårlig ut i tester, samt at det er dyrt. Her har vi brukt dr Greve babyolje, og vært fornøyd med den. Til bleiestell har vi brukt tørrservietter fra Vitus apotek med litt babyolje og vann på til hjemmebruk (antar det er det samme de selger på Apotek1, det er iallefall samme pakkepris), og Natusan våtservietter på farta. Våtserviettene fra Natusan fikk forøvrig toppscore i test for ikke så lenge siden. Til bleieområdet har vi brukt Inityol sinksalve ved sår rumpe :tommel: 

Ellers har jeg godt inntrykk av produktene fra Wedela, selv om de er litt dyre.

 

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
1 time siden, Surriball skrev:

Hvorfor grøsser dere av innholdslista til butikkbabyolje, men ikke av feks. Sophie the giraffe sin? Forskjellen er bare at butikken bruker de kjemiske navnene på ingrediensene, mens Sophie the giraffe bruker trivialnavn. Dvs. de navnene vi kjenner dem som til vanlig. Feks. er dihydrogenmonoksid det kjemiske navnet på vann, og vann er trivialnavnet. Det første høres mer skummelt ut, men det er ikke det. Det er klart det høres hyggeligere ut når det står det er ekstrakt av blåbær i innholdslista, men det gir deg vel strengt tatt mye mindre presis informasjon enn om de hadde brukt det kjemiske navnet. Du vet litt mer om hvordan det framstilt, om ikke annet. 

Men jeg skal ikke kaste stein i glasshus, det er en risky diskusjon å gi seg ut på. Jeg bare lurer på hvordan dere avgjør hva som er greit og ikke. 

Akkurat Sophie the giraffe sin finner jeg ikke ting å grøsse av. Solsikkeolje, plantefett, kokosfett, vitamin e, jojobaolje, olivenolje osv.  Men jeg aner ikke.. Dette er jo et utrolig forvirrende område å forsøke å orientere seg i. Googler man blir man jo bare mer forvirret! F.eks her står det at Natusan ikke er så ille lenger som det var. http://www.dinside.no/806015/handler-du-baby-trygt :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er kjempeforvirrende :P Men la oss ikke krangle om det :) Det viktigste er at man finner noe som funker for seg. Jeg føler jeg må gjøre litt mer research på ingredienser før jeg uttaler meg noe ytterligere. For det er som Surriball skriver mange fancy ord for den samme ingrediensen i produkter. Og naturlig betyr ikke alltid trygt. Og dyrt betyr ikke alltid best. Takk for linker til tester Frøken Vims :tommel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anubiel skrev:

Akkurat Sophie the giraffe sin finner jeg ikke ting å grøsse av. Solsikkeolje, plantefett, kokosfett, vitamin e, jojobaolje, olivenolje osv.  Men jeg aner ikke.. Dette er jo et utrolig forvirrende område å forsøke å orientere seg i. Googler man blir man jo bare mer forvirret! F.eks her står det at Natusan ikke er så ille lenger som det var. http://www.dinside.no/806015/handler-du-baby-trygt :dry:

Våtserviettene til Natusan kommer jo veldig godt ut i test, men samtidig fikk jeg utslett over hele magen når jeg smurte magen med Natusan babyolje i forrige graviditet. Antar det kom av at det er en mineralolje, og ikke pga allergifremkallende stoffer. Ikke godt å vite :vetikke: Utslettet gikk forøvrig vekk når jeg begynte å smøre med jojobaolje (eller jobajobaolje som jeg kalte det første gangen jeg skulle kjøpe :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg reagerer selv helt fryktelig med utslett og kviser av "billigkremer" fra dagligvarebutikken. Så da blir det unaturlig for meg å bruke produkter i samme kategori til babyen. Så jeg er nok påvirket av det! At det er økologisk betyr egentlig ikke mye for meg, viktigere at det ikke er testet på dyr.  Barn er forskjellig også da. For alt jeg vet kan den reagere på de fancy merkene og tåle helt fint det billigste av det billige :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mineralolje er ikke allergifremkallende og reagerer ikke med huden. Det er jo derfor det er så vanlig å bruke :) Her forklarer de godt, synes jeg:

http://www.dermanor.no/infosenter/ingredienser

Jeg er enig i at naturlig ikke nødvendigvis betyr trygt, og alt vi omgir oss med er kjemi. Veldig mye av det som er kunstig framstilt er kopier av stoffer vi finner i naturen, dvs. akkurat samme stoffet som det som forekommer naturlig. Og hvis helsemyndighetene skriver at det er trygt og kan dokumentere det skikkelig (noe de er nødt til), så mener jeg det er mer pålitelige kilder enn reklame og blogger :)

Men jeg mener selvsagt ikke at dere ikke skal kjøpe det dere har lyst til, for vi ønsker jo alle å gjøre gode valg for barna våre! Jeg har bare lyst til at vi skal være litt skeptiske til hva vi leser og tror på, og mener at det er fryktelig mye misinformasjon og skremselspropaganda på nettet. Og det er så lett å gå seg vill i en jungel og gå rundt og være bekymret for stoffer og ting som faktisk ikke er noe å bekymre seg for :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette har jge ikke begynt å tenke på en gang!:ohmy::klo:  Har ihvertfall fått anbefalt tørre engangsservietter med olje til tørk hjemme, og den inityol salven på det varmeste!  hvor leser dere om de forskjellige stoffene? og hvilke kilder?

Har selv venninner som nekter å spise salat, grønnsaker osv med mindre de er hos en økobonde selv å plukket, som gravide :P de er så redd for sprøytestoffer osv, har selv aldri tenkt så mye på dette før, men man blir fort revet med kjenner jeg:bond:man setter jo spørsmålstegn ved alt plutselig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med alle her og synes dette er en skikkelig konstruktiv diskusjon, og veldig interessant tema. Jeg er mest enig i at man skal sette seg inn i hva de forskjellige tingene er, eller følge for eksempel svanemerking osv. Det er vanskelig å vite hva som er best, bra eller dårlig. Det meste er jo som nevnt kommet gjennom ganske strenge kontroller (hvertfall her til lands). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sjela skrev:

Ikke? Mente jeg leste at det var best i test et sted jeg :klo: God pris er det jo også, så det står på ønskelisten vår. Det var jo i grunn ganske kjekt at den baljen tar plass under det også. Da trenger vi kanskje ikke sammenleggbart allikevel når det bare tar den dødplassen under stellebordet uansett. Takk for tipset ;) Selvom det Karibubadet er veldig fint da :sjenert: Ikke noe vits i å koste på masse der da :P 

Ellers har jeg i dag satt meg inn i dette med oljer og vask til baby, og vi kommer definitivt til å gå for produktene fra Weleda da de er naturlige, hundre prosent parfyme-, paraben-, og mineraloljefri. Jeg begynte å grøsse da jeg leste innholdsfortegnelsen på babyoljen fra butikk, så det er fullstendig uaktuelt. Bangerhead har i dag kampanje på Weleda-produktene også. Men vet ikke hvordan de holder seg i og med de er Eko :klo: Kan de stå i noen måneder før bruk eller bør jeg vente med å bestille? Ser også at Apotek1 har sånne tørre babyservietter i 100 pk til 6 for 100,-. De tenker vi å bruke til stell, så jeg får vel kjøpe noen pakker når jeg først kommer så langt :fnise: Vil helst unngå å bruke våtservietter da de inneholder mye såpe +++

Fikk også stellevesken fra Petit Cherie i dag. Den er heeelt grei, men angrer bittelitt på at jeg bestilte den. Den har bare ett stort rom med små oppbevaringslommer, og ingen utvendige lommer. Tenkte på det etterpå at det hadde vært kjekt, men nå er det for sent :sjenert: Mannen mente den var mer enn bra nok og prisen var jo også veldig fin, så det blir ikke noe retur. Prøvde å lese litt om retur til Jollyroom (noe jeg aldri har gjort), og de har en skikkelig klønete returordning altså :P Jeg synes egentlig Jollyroom kundeservice er utrolig dårlig, men prisene er gode og leveringen kjapp, så jeg ender jo med å bestille igjen og igjen :fnise: Babygymen kom også i dag og den er vi veldig fornøyd med. Bortsett fra at den ene leka har en veldig høy lyd, men den bør vi kunne klare å få fikset til å bli lydløs på en eller annen måte :P 

Stellebordet funker kjempefint når du har små babyer. Ikke fullt så anvendelig på storebror på 20 mnd som alltid har vært en lang baby. Det ble noen blåmerker på leggene en stund da han sparket mye i kanten (på det stadiet der de ikke skjønner helt hvordan de skal håndtere bein og armer). Når det er sagt så skal vi ikke bytte stellebordet til nestemann altså! Det er bare tider der jeg skulle ønske det enten var litt lengre eller at den ene kanten var borte. Men veldig praktisk med badebaljen under 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Surriball skrev:

Mineralolje er ikke allergifremkallende og reagerer ikke med huden. Det er jo derfor det er så vanlig å bruke :) Her forklarer de godt, synes jeg:

http://www.dermanor.no/infosenter/ingredienser

Det står også at "Ulemper:
Mineraloljer er ikke ideelle bæresubstanser i daglige kremer fordi de ikke har noen aktivt pleiende effekt. De legger seg som et lag over huden. I høye konsentrasjoner kan de tette talgkanalene og gi kviser (dvs. de er komedogene), spesielt hos de med fet/uren hud. Mineraloljer kan også hindre aktive ingredienser i å trekke ned i huden."

Og det var jo akkurat det som skjedde med meg, jeg fikk utslett over hele magen, små røde prikker. Selv om mineralolje ikke er allergifremkallende så er det ikke akkurat et kvalitetsprodukt jeg vil bruke på en nyfødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og søker om hvilke ting som er best for babyen og kom over en blogg hvor de advarte imot kjemikalier som sodium chloride og citric acid. Det høres jo så farlig ut, men det er snakk om det samme vi putter i maten vår. Salt og sitronsyre. Veldig ofte høres alt så voldsomt ut når de er lagt til med sine kjemiske navn. Vi har også kjøpt Cola laget uten konserveringsmidler og Coca Cola. De innholdt akkurat det samme, kjemisk sett, men ene var laget av smaksstoffer hentet fra matvarer mens den andre er laget av syntetiske stoffer. Så, forskjellen er egentlig veldig liten. Ellers sjekker jeg hva myndighetene sier er ok, ikke ok (både i Norge og Nederland) og går utfra det. I tillegg tenker jeg som så at de aller fleste forskere forsøker å gjøre ting mindre helseskadelig. Derfor sjekkes det også ofte og kontrolleres det, og er såpass strenge regler i Europa som det er. Kanskje jeg er fryktelig naiv, men ja.. Alt med måte. Jeg legger heller min lit på hva en forsker sier enn en blogger som ikke har utdanningen innenfor kjemi eller lignende skriver. 

Vi fikk gratispakken fra helseforsikringen! :strix: Fikk alle tingene som er nødvendig ved en eventuelle hjemmefødsel og en søt pakke med bestikk og en "kraambezoekboek" - barselbesøksbok :fnise: Søndag henter jeg nummer to og tre tenker jeg. Svigermor henter pakke nummer 4 siden butikken ligger et par km unna huset deres. Skal sjekke om det er flere jeg kan hente.. Gratispakker er så artig. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratispakker er kjempemoro :nigo: Jeg hentet selv min første babyboks fra Apotek1 i går :danse: Overrasket over hvor mye fint man får! To tåteflasker, to smokker, en pakke våtservietter, fire bleier, bladet Foreldre&Barn og diverse vareprøver på kremer og såper. 

Og bittelitt tilbake til denne diskusjonen som angår produkter. Små babyer trenger vel minst mulig på huden, så er det noe man bør investere minst penger i så er det vel nettopp disse tingene. Det er vel mer alle disse kommersielle aktørene som skal få oss til å tro at vi trenger alt mulig. Merket det når det gjelder babyutstyr. Kommer man uten null peil inn i en babybutikk blir man jo flådd. De får deg jo til å tro at du trenger absolutt alt mulig rart. Jeg vil selvsagt ha det meste på plass før baby kommer så jeg slipper å stresse ut i butikkene, men det trenger ikke å være det dyreste topproduktet av alt liksom. Og babyen trenger jo heller ikke 3-4 forskjellige senger om man ikke vil investere i det for eksempel. Lurt å skrive liste er mitt tips :) 

I går kjøpte jeg ammeinnlegg i ull. Man får 30% på første produkt når man melder seg inn i kundeklubben til Apotek1, så da benyttet jeg det tilbudet på innleggene. Jeg har ikke fått testet de enda, men var overrasket over hvor store de så ut :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med deg @Emiliania, og tror nok det er akkurat det @Surriball mener også.

Jeg brukte mye tid på å google rundt babyprodukter når vi fikk storebror, og desverre er det mye blogganmeldelser hvor produsenterene står i kulissene, og lite info fra seriøse kilder. Tommelfingerregelen er vel at man ikke trenger allverdens produkter i starten, jo mindre jo bedre. Jeg valgte som nevnt produkter fra Dr Greve, og bakgrunnen for det er at de er anbefalt av Astma- og allergiforbundet og at de er en del billigere enn produkter fra Wedela, TomTom Baby osv. Som økonom innser jeg at min kompetanse på babyprodukter i beste fall er svært overfladisk, så da velger jeg å lytte til fagfolk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Enig med deg @Emiliania, og tror nok det er akkurat det @Surriball mener også.

Jeg brukte mye tid på å google rundt babyprodukter når vi fikk storebror, og desverre er det mye blogganmeldelser hvor produsenterene står i kulissene, og lite info fra seriøse kilder. Tommelfingerregelen er vel at man ikke trenger allverdens produkter i starten, jo mindre jo bedre. Jeg valgte som nevnt produkter fra Dr Greve, og bakgrunnen for det er at de er anbefalt av Astma- og allergiforbundet og at de er en del billigere enn produkter fra Wedela, TomTom Baby osv. Som økonom innser jeg at min kompetanse på babyprodukter i beste fall er svært overfladisk, så da velger jeg å lytte til fagfolk :ler:

Jeg er enig med Surriball, skriver bare mer generelt hva vi gjør. Er selv akademiker med bakgrunn i havforskning, så kan ikke akkurat si jeg er en ekspert på babyprodukter selv. :fnise: Har en del kjemi i utdannelsen, men ikke helt i denne retningen. :fnise: Jeg gjorde mine søk jeg også, og ga opp til slutt. Var forskjellige svar og forskjellige anbefalinger, og kildene var også veldig lite seriøse. Jeg har selv en hudsykdom som gjør at jeg er noe forsiktig med parfymerte produkter, ellers får jeg utslett og klør som bare rakkern. Så, vi har Neutral i hus. Tror vi kan fortsette med det, siden det er anbefalt av NAAF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt produktene fra Forever Living (Aloe Vera) + Inotyol ved sår stump - og kommer til å fortsette med det :jepp: Ellers synes jeg produktene til Coop Änglamark er greie, og også Neutral sine! Det er så mange produkter som lukter helt himmelsk der ute på markedet, men det er jo ikke noe babyen trenger..parfyme liksom! De lukter jo så godt i seg selv (når de ikke er fulle i gulp eller bæsj vel og merke :ler: ) Lite slår lukta av en bitteliten - ren - baby altså :rodmer: Fy søren som jeg gleder meg!! 

Ah, sitter ute i solveggen og strikker - det er ikke bare fælt å være sykemeldt heller :sjenert: Fortsetter været sånn som dette fremover kommer jeg til å være bra brun til sommeren :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Diddles skrev:

Vi har brukt produktene fra Forever Living (Aloe Vera) + Inotyol ved sår stump - og kommer til å fortsette med det :jepp: Ellers synes jeg produktene til Coop Änglamark er greie, og også Neutral sine! Det er så mange produkter som lukter helt himmelsk der ute på markedet, men det er jo ikke noe babyen trenger..parfyme liksom! De lukter jo så godt i seg selv (når de ikke er fulle i gulp eller bæsj vel og merke :ler: ) Lite slår lukta av en bitteliten - ren - baby altså :rodmer: Fy søren som jeg gleder meg!! 

Ah, sitter ute i solveggen og strikker - det er ikke bare fælt å være sykemeldt heller :sjenert: Fortsetter været sånn som dette fremover kommer jeg til å være bra brun til sommeren :nigo: 

Jaaa, nyfødt baby lukter skikkelig godt. Synes faktisk ikke bæsjebleiene var så ille, inntil fast føde ble innført. :fnise: Vi gleder oss virkelig mye til å holde den lille bylten. :fnise: 

Her er det overskyet! Vil også ha soooool. Får vel bake de bollene jeg har så lyst på. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...