Gjest Rux Skrevet 4. mai 2016 #1221 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg prøver å forstå dette opplegget rundt permisjon og penger osv. Er det noen som kan fortelle meg om det er noen søknad man må sende til arbeidsgiver angående permisjonen, eller om det bare er å gi beskjed om når man blir borte og hvordan man vil bruke ukene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anubiel Skrevet 4. mai 2016 #1222 Del Skrevet 4. mai 2016 Kostet 500 kr. Det heter fødsels- og foreldreforberedende kurs og det er vel sikkert litt opp til den enkelte kursholder hva de har med av info. Jeg hang meg litt opp i det med smertelindring, for jeg så at hun hadde en powerpoint-plansje hun blafret raskt forbi, der det blant annet stod om pudentalblokade. Men ikke et ord ble sagt om det. Hun sa forøvrig at epidural var den mest effektive smertelindringen, men bortsett fra det var det full fokus på bivirkningene. Jeg vet ikke hva jeg vil ha, aner jo ikke om jeg må ha ALT av smertestillende eller om jeg klarer meg fint uten. Men synes det hadde vært greit med en mer nøytral fremstilling. Når det gjelder arbeidsgiver og permisjon, så er det ikke slik at du må søke arbeidsgiver om dette, fordi det er noe du har krav på. Du gir rett og slett beskjed til arbeidsgiver om at du skal ta ut permisjon og når. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #1223 Del Skrevet 4. mai 2016 1 time siden, Rux skrev: Jeg prøver å forstå dette opplegget rundt permisjon og penger osv. Er det noen som kan fortelle meg om det er noen søknad man må sende til arbeidsgiver angående permisjonen, eller om det bare er å gi beskjed om når man blir borte og hvordan man vil bruke ukene? De eneste du MÅ gjøre for å ha krav på permisjon ihht norsk lov er å varsle arbeidsgiver min 3 mnd før permisjonen starter, men mange selskaper har jo interne søknadsrutiner man må følge. For å få permisjonspenger fra NAV må imidlertid jobben din fylle ut en inntektsbekreftelse som de eller du sender NAV. Denne må NAV motta et par uker etter du har sendt permisjonssøknaden til NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 4. mai 2016 #1224 Del Skrevet 4. mai 2016 Jeg ville forhørt meg med min leder jeg, @Rux På min arbeidsplass er det slik at jeg fyller ut et elektronisk skjema i ansattportalen vår etter at jeg har søkt NAV da min arbeidsplass betaler ut lønn og får tilbakebetalt fra NAV. Synes det er drøyt jeg @Anubiel ! Jeg tror jeg faktisk ville klagd, eller i det minste sagt i fra om hva jeg mente om det på neste svangerskapskontroll. Jordmor og annet helsepersonell har da med å holde seg nøytrale og ikke suse igjennom med egen overbevisning. At hun påstår at "alle" kan føde normalt sier litt om hvor lite forståelse hun har for ulike typer fødsler. På sykehuset blir man jo oppfordret til å få epidural om fødselen blir for lang fordi man ikke skal bli helt utslitt mot slutten. Det fører jo ofte til at barnet må bli tatt med vakuum/tang eller KS I dag har jeg ubehagelig hoven i kroppen. Merker det i fingrene, håndleddene og leggene. Og et trykk i hodet. Har hatt litt tåke på øynene også innimellom de siste dagene. Ubehagelig men visstnok helt normalt Skal til legen neste uke, så blir jo spennende å se om alle prøvene er like fine da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anubiel Skrevet 4. mai 2016 #1225 Del Skrevet 4. mai 2016 De hadde et evalueringsskjema som jeg svarte på. Sa i fra der at jeg synes informasjonen var noe ensidig og mangelfull. Haha, morsomt det du nevner med vakuum/tang osv. Dette var en av bivirkningene hun tok opp: at fødselen ofte stopper opp ved bruk a epidural, slik at man må ta barnet med keisersnitt/vakuum osv. Altså var innfallsvinkelen helt motsatt Hun er veldig grei å ha med å gjøre sånn ved vanlige kontroller og slikt, altså. Hun jobber ikke ved sykehuset, så hun kommer ikke til å være til stede under fødselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjela Skrevet 4. mai 2016 #1226 Del Skrevet 4. mai 2016 12 minutter siden, Anubiel skrev: De hadde et evalueringsskjema som jeg svarte på. Sa i fra der at jeg synes informasjonen var noe ensidig og mangelfull. Haha, morsomt det du nevner med vakuum/tang osv. Dette var en av bivirkningene hun tok opp: at fødselen ofte stopper opp ved bruk a epidural, slik at man må ta barnet med keisersnitt/vakuum osv. Altså var innfallsvinkelen helt motsatt Hun er veldig grei å ha med å gjøre sånn ved vanlige kontroller og slikt, altså. Hun jobber ikke ved sykehuset, så hun kommer ikke til å være til stede under fødselen. Isj, har bare ikke mye til overs for enspora og sneversynt fagpersonell. Man bør holde seg for god til å dra med sine overbevisninger med på jobb uavhengig om de har rot i religion and whatnot. Godt hun ellers er grei å ha med å gjøre, og godt du har litt sunn skepsis og kritisk sans. Bare passe kjipt for de som er litt mer usikre og som sluker alt den motsatte parten sier. Det er jo noen av dem. Jordmora mi også kom med en merkelig uttalelse da vi var på første kontroll. At det var UNORMALT at vi hadde brukt 9 måneder på å bli gravide, selv om jeg leser overalt at alt innenfor ett år er normalt. Jeg bare lukke ørene og tenkte blablabla og smilte og nikket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 4. mai 2016 #1227 Del Skrevet 4. mai 2016 Rart å være så ensidig som du beskriver hun Det er jo riktig at epidural øker sjansen for flere komplikasjoner men likevel... De er bare enkeltpersoner også, og har vel sine øyeblikk med null kobling mellom hodet og munn som alle andre @Sjela. Du må nok høre med arbeidsgiver @Rux. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 4. mai 2016 #1228 Del Skrevet 4. mai 2016 Herlighet! For et kurs! Og ja, det er veldig ensidig. hadde vært greit med informasjon over de forskjellige typene smertelindring og ikke bare epidural og dets bivirkning. Jo, det er større sjans for komplikasjoner ved bruk av epidural, men ja, greit å vite hva alternativene er. Føler meg invalid nå til dags, har desverre en del vonde kynnere. Greier knapt å stå oppreist når de står på som verst. Tror også jeg er dårlig til å slappe av, rydde huset skal jeg gjøre og jeg skal helst gå så mye som mulig og er ute med Vesla nesten hver dag (ferie her). Det er så irriterende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 4. mai 2016 #1229 Del Skrevet 4. mai 2016 Da gjør du mer enn meg Jeg prøver å ordne og holde ting ved like her hjemme men orker ikke så mye om dagen. Mye trøtt og vondt i bekkenet... Vil så mye men det går ikke.. Skulle trent også. Får så dårlig samvittighet for å ligge på sofaen liksom.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 4. mai 2016 #1230 Del Skrevet 4. mai 2016 Her har jeg dager hvor jeg får gjort mye og dager da jeg ikke gjør noen ting, og jeg er sykmeldt 100%. Treningen derimot bare MÅ jeg gjøre for ellers fungerer jeg ikke, mentalt..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 4. mai 2016 #1231 Del Skrevet 4. mai 2016 28 minutter siden, LilleMy1989 skrev: Da gjør du mer enn meg Jeg prøver å ordne og holde ting ved like her hjemme men orker ikke så mye om dagen. Mye trøtt og vondt i bekkenet... Vil så mye men det går ikke.. Skulle trent også. Får så dårlig samvittighet for å ligge på sofaen liksom.... Du har også bekkenløsning? Jeg får også dårlig samvittighet, skulle gjerne ha sprunget rundt som en fjellgeit og gjort alt, men nå holder jeg på å dette sammen siden det strammer så inni hampen i magen. Da kjenner jeg det også godt i korsryggen. 4 minutter siden, Nótt skrev: Her har jeg dager hvor jeg får gjort mye og dager da jeg ikke gjør noen ting, og jeg er sykmeldt 100%. Treningen derimot bare MÅ jeg gjøre for ellers fungerer jeg ikke, mentalt..... Jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke får gått de nødvendige kilometerne, føler meg lat da. Jeg skal helst gjøre alt og ikke overlate stort til mannen (mannen er ikke lat altså, er bare jeg som har fått støv på hjernen), men han ser jeg sliter så han er jo heldigvis forståelsesfull at alt går så mye tregere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 4. mai 2016 #1232 Del Skrevet 4. mai 2016 21 minutter siden, Emiliania skrev: Du har også bekkenløsning? Jeg får også dårlig samvittighet, skulle gjerne ha sprunget rundt som en fjellgeit og gjort alt, men nå holder jeg på å dette sammen siden det strammer så inni hampen i magen. Da kjenner jeg det også godt i korsryggen. Jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke får gått de nødvendige kilometerne, føler meg lat da. Jeg skal helst gjøre alt og ikke overlate stort til mannen (mannen er ikke lat altså, er bare jeg som har fått støv på hjernen), men han ser jeg sliter så han er jo heldigvis forståelsesfull at alt går så mye tregere. Her er Mannen akkurat like lat som meg, dvs vi gjør det som skal gjøres begge to. Men føler på en måte at jeg burde gjøre mer siden jeg "bare" er hjemme allikevel..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 4. mai 2016 #1233 Del Skrevet 4. mai 2016 17 minutter siden, Nótt skrev: Her er Mannen akkurat like lat som meg, dvs vi gjør det som skal gjøres begge to. Men føler på en måte at jeg burde gjøre mer siden jeg "bare" er hjemme allikevel..... Har akkurat den samme tankegangen: jeg er hjemme, derfor burde jeg gjøre mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 4. mai 2016 #1234 Del Skrevet 4. mai 2016 2 timer siden, Emiliania skrev: Føler meg invalid nå til dags, har desverre en del vonde kynnere. Greier knapt å stå oppreist når de står på som verst. Tror også jeg er dårlig til å slappe av, rydde huset skal jeg gjøre og jeg skal helst gå så mye som mulig og er ute med Vesla nesten hver dag (ferie her). Det er så irriterende.. Kynnere er ofte stressrelaterte - ihvertfall de vonde! Jeg er 100 % sykemeldt av samme grunn..hadde det likt sist også, Liten kom 1 mnd for tidlig! Selv om det er veldig vanskelig er jeg fullstendig nødt til å ta det med ro, det er det eneste som får kynnerene til å gi seg!! Så selv om det svir i samvittigheten så utgår ting som trening og lange turer med hunden..og en del av husarbeidet må derfor overlates til mannen - selv om jeg "bare" er hjemme Jeg gjør unna de lette tingene da, tutler rundt og rydder litt hver dag, tar utav og setter inn i oppvaskmaskinen, vasker og bretter klær, går ut med søpla, tørker støv - sånne ting! Så tar han seg av støvsuging og gulvvask, for det får jeg vondt av å gjøre..Han sier jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet, og minner meg på med jevne mellomrom hvor stor jobb kroppen min gjør som huser en baby som skal vokse seg sterk nok til å komme ut om noen uker Og bare ett tips; finn deg en ting du kan gjøre, sittende! For å klare å koble av og ut har jeg begynt å *trommevirvel* strikke!!! Seriøst altså, det er det eneste som får meg til å sette meg ned og bli sittende i noen timer hver dag..somregel så sovner jeg etter en stund - så da får jeg meg en hvil også!! De dagene jeg ikke er flink å lytte til kroppen får jeg straffa i form av harde, vonde kynnere og mensmurringer i korsryggen..de signalene fikk jeg beskjed om å ta veldig alvorlig, ellers risikerer jeg prematur fødsel! Så..lytt til kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 4. mai 2016 #1235 Del Skrevet 4. mai 2016 100% sykmeldt pga bekkenløsning ja. Det er jo en grunn til at vi er sykmeldte tenker jeg. Vi skal liksom slappe av og gro! Jeg kjenner det i magen og veldig godt i bekkenet, hvis jeg gjør "mye". Føler ikke at jeg må gjøre alt men har jo så lyst. Verste er at jeg ikke får trent, noe jeg burde, men orker ikke. Her er det 25 min til svømmehall og det synes jeg er mye styr. Er vel eneste treninga som går nå... problemer med å snu meg i senga og reise meg opp hvis jeg ligger. Så da utgår jo endel.. Merker også at det strammer eller noe i magen når jeg holder på med ting. Heldigvis så er det ikke vondt men blir liksom sliten? Og vil sette meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 4. mai 2016 #1236 Del Skrevet 4. mai 2016 31 minutter siden, Diddles skrev: Kynnere er ofte stressrelaterte - ihvertfall de vonde! Jeg er 100 % sykemeldt av samme grunn..hadde det likt sist også, Liten kom 1 mnd for tidlig! Selv om det er veldig vanskelig er jeg fullstendig nødt til å ta det med ro, det er det eneste som får kynnerene til å gi seg!! Så selv om det svir i samvittigheten så utgår ting som trening og lange turer med hunden..og en del av husarbeidet må derfor overlates til mannen - selv om jeg "bare" er hjemme Jeg gjør unna de lette tingene da, tutler rundt og rydder litt hver dag, tar utav og setter inn i oppvaskmaskinen, vasker og bretter klær, går ut med søpla, tørker støv - sånne ting! Så tar han seg av støvsuging og gulvvask, for det får jeg vondt av å gjøre..Han sier jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet, og minner meg på med jevne mellomrom hvor stor jobb kroppen min gjør som huser en baby som skal vokse seg sterk nok til å komme ut om noen uker Og bare ett tips; finn deg en ting du kan gjøre, sittende! For å klare å koble av og ut har jeg begynt å *trommevirvel* strikke!!! Seriøst altså, det er det eneste som får meg til å sette meg ned og bli sittende i noen timer hver dag..somregel så sovner jeg etter en stund - så da får jeg meg en hvil også!! De dagene jeg ikke er flink å lytte til kroppen får jeg straffa i form av harde, vonde kynnere og mensmurringer i korsryggen..de signalene fikk jeg beskjed om å ta veldig alvorlig, ellers risikerer jeg prematur fødsel! Så..lytt til kroppen Jeg prøver å roe meg ned, er bare så vanskelig å gå fra full fjert til knapt noen bevegelse. Trives best når jeg er ute og ser på Vesla som sykler eller når hu leker. Dette har kommet veldig kjapt på meg, er bare to-tre dager siden det virkelig satte igang. Så, må nok koble om oppi topplokket og ikke få for dårlig samvittighet for alt. Er verst at Vesla må sitte inne, synes det er så vanskelig å finne på ting inne, annet en maling. Har et par ting som roer meg ned, så får vel bli flinkere til å gjøre det med Vesla. Får bare se om hu vil gjøre det sammen med meg. Hu er desverre lik meg, skal helst være ute hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 4. mai 2016 #1237 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) 28 minutter siden, Emiliania skrev: Jeg prøver å roe meg ned, er bare så vanskelig å gå fra full fjert til knapt noen bevegelse. Trives best når jeg er ute og ser på Vesla som sykler eller når hu leker. Dette har kommet veldig kjapt på meg, er bare to-tre dager siden det virkelig satte igang. Så, må nok koble om oppi topplokket og ikke få for dårlig samvittighet for alt. Er verst at Vesla må sitte inne, synes det er så vanskelig å finne på ting inne, annet en maling. Har et par ting som roer meg ned, så får vel bli flinkere til å gjøre det med Vesla. Får bare se om hu vil gjøre det sammen med meg. Hu er desverre lik meg, skal helst være ute hele tiden. I know, hvis det er noen trøst så går det seg sakte men sikkert til..jeg er på 3. uka mi i sykemeldingen og det er først denne uka jeg har vært sånn skikkelig flink å slappe av Er også vant med høyt tempo, men det nytter jo bare ikke..så jeg går sakte og gjør alt i sakte tempo - da fungerer kroppen så mye bedre Vi bor heldigvis til sånn at Liten kan leke ute litt på egenhånd, vi har port foran innkjørselen og jeg lar ytterdøra stå åpen så jeg kan høre henne..ellers rigger jeg meg til ute med strikketøy/ kleshaug/ et blad mens hun hopper galmann på trampolinen eller freser rundt på rulleskøyter Leke i sandkassen og sånn kan jeg heldigvis fortsatt gjøre, men å løpe etter henne på sykkel får mannen ta seg av Heldigvis skjønner hun at mamma må ta det litt mer med ro nå når jeg har baby i magen De er ca like gamle disse jentene våre tror jeg?! Snakk litt med henne, fortell henne at du må slappe litt mer av nå i en periode..det kan jo være det roer seg hvis du bare lar kroppen din ta det litt med ro noen dager Endret 4. mai 2016 av Diddles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 4. mai 2016 Forfatter #1238 Del Skrevet 4. mai 2016 (endret) Sliter med å roe ned selv Spesielt nå som jeg er 50% sykemeldt og har fått litt energi igjen, har jeg hundre prosjekter jeg vil starte med. Men grunnen til at jeg har mer energi er jo at jeg har roet ned, så det tar ikke lange tiden før jeg går på en smell, gang på gang. Lærer aldri Mye kynnere har jeg også, jeg burde kanskje ta det opp med jordmor på mandag og høre hva hun mener. Jeg hadde jo mye kynnere sist og, men er redd for å bruke det som unnskyldning for ikke å ta de på alvor. Vil absolutt ikke føde for tidlig Kjenner du forskjell på "ufarlige" og "farlige" kynnere @Diddles? Endret 4. mai 2016 av Frøken Vims Skriveleif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emiliania Skrevet 4. mai 2016 #1239 Del Skrevet 4. mai 2016 5 minutter siden, Diddles skrev: I know, hvis det er noen trøst så går det seg sakte men sikkert til..jeg er på 3. uka mi i sykemeldingen og det er først denne uka jeg har vært sånn skikkelig flink å slappe av Er også vant med høyt tempo, men det nytter jo bare ikke..så jeg går sakte og gjør alt i sakte tempo - da fungerer kroppen så mye bedre Vi bor heldigvis til sånn at Liten kan leke ute litt på egenhånd, vi har port foran innkjørselen og jeg lar ytterdøra stå åpen så jeg kan høre henne..ellers rigger jeg meg til ute med strikketøy/ kleshaug/ et blad mens hun hopper galmann på trampolinen eller freser rundt på rulleskøyter Leke i sandkassen og sånn kan jeg heldigvis fortsatt gjøre, men å løpe etter henne på sykkel får mannen ta seg av Heldigvis skjønner hun at mamma må ta det litt mer med ro nå når jeg har baby i magen De er ca like gamle disse jentene våre tror jeg?! Snakk litt med henne, fortell henne at du må slappe litt mer av nå i en periode..det kan jo være det roer seg hvis du bare lar kroppen din ta det litt med ro noen dager Er en god trøst at jeg ikke er den eneste som slurver med avslappingen. De er jevnaldrende ja, og hu forstår nok at mamma ikke helt kan være med på alt, jeg sier ifra at ryggen og magen til mamma gjør litt vondt og hu stopper gjerne opp flere ganger iløpet av en sykkeltur da hu vet at mamma ikke henger helt med. Jeg sitter som regel ned på en benk i nærheten av lekeplassene, slik at hu får klatret fra seg. Vi bor desverre ikke på en plass hvor jeg kan åpne døra og la henne leke ute, vel, vi har en diger balkong, men det er ikke det samme som å leke på en plen eller i en sandkasse. Håper også det er det at jeg bare trenger å slappe av litt mer, kjenner at kroppen er litt tom for energi nå om dagen, så kan godt være det henger sammen? Jeg hadde ikke dette problemet med Vesla, så jeg er rimelig blank på dette området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 4. mai 2016 #1240 Del Skrevet 4. mai 2016 20 minutter siden, Frøken Vims skrev: Sliter med å roe ned selv Spesielt nå som jeg er 50% sykemeldt og har fått litt energi igjen, har jeg hundre prosjekter jeg vil starte med. Men grunnen til at jeg har mer energi er jo at jeg har roet ned, så det tar ikke lange tiden før jeg går på en smell, gang på gang. Lærer aldri Mye kynnere har jeg også, jeg burde kanskje ta det opp med jordmor på mandag og høre hva hun mener. Jeg hadde jo mye kynnere sist og, men er redd for å bruke det som unnskyldning for ikke å ta de på alvor. Vil absolutt ikke føde for tidlig Kjenner du forskjell på "ufarlige" og "farlige" kynnere @Diddles? De harde kynnerene mine - de jeg har fått beskjed om å ta på alvor - de setter seg i ryggen og slipper ikke taket med det første..før jeg ble sykemeldt nå var de tilogmed regelmessige den ene kvelden og førte til mensmurringer i dagesvis etterpå Da var jeg redd, jeg kjente jo at de ikke var "normale"!! De vanlige kynnerene, der magen bare blir hard og stram, de gjør ikke vondt..vanlige kynnere kommer og går gjennom dagen, de kan jeg få om jeg sitter i sofaen og slapper av også! De kan være litt ubehagelige, men de er ikke vonde.. I utgangspunktet er jo ikke kynnere noe annet enn helt normalt, og fører heller ikke til prematur fødsel!! Men fordi jeg fødte for tidlig sist og har det likt denne gangen med harde og vonde kynnere så er de litt ekstra obs! Snakk med jordmora di om hvordan du har det, og lytt til kroppen din..er du sliten har du lov å slappe av, husk på hvor stor jobb kroppen din gjør 24/7 nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå