Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

...men vi har jo endel fra sist, så vi hadde nok ikke hatt så mye om vi var førstegangs :sjenert: 

Sist kjøpte vi en sånn stooor gymmatte på XXL, den er uten ftalater - veldig fornøyd med den sist :Nikke: De har blå og rosa av de, så jeg vil vente til vi har hilst på den lille i magen før vi velger farge ;)

Jeg kjøpte et sånt sett med børste, neglesaks og sånn sist men fikk knapt brukt det..Liten hadde ikke så mye hår at det gjorde noe, og neglene klipte jeg heller med min egen neglesaks (steriliserte den første gangene) for den som var i det settet var så klurete og liten :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Diddles skrev:

Her er min utstyrsliste: 

UTSTYRSLISTE (oppdatert 19.04.16)

Sove:

• Vugge med madrass - til å ha på soverommet vårt den første tiden
  • Moseskurv på stativ - til å ha i stua :hjerte: 
  • Korthåret soveskinn til kurv
  • Sprinkelseng/ måneseng med madrass
  • Stort, korthåret soveskinn til vugge/ sprinkelseng: fra Kaiser
  • 2 dundyner - minste str, en til vogn og en til vugge
  • 1 dundyne - til sprinkelseng
  • 3 sett hvitt sengetøy, 4 tisselaken og 6 stretchlaken
  • Strikketepper til vogn/ seng
  • Babycall - skal bare bytte batteripakke i Neonate`n vår

Stelle: 

• Stellebord: dette (det er ferdig skrudd sammen..og fylt opp med vaska og strøkne klær, tepper og sengetøy :ler: )
  • Stellematte
  • Badestamp - en vanlig babystamp til den første tiden + Stokke Flexibath til etterpå
  • Masse små kluter
  • Gulpekluter/ gaskluter

Ut på tur:

• Vogn: Babyjogger City Elite med Delux bag
  • Vognposer: mamma sydde to stk voksiposer til Liten, pluss at jeg har kjøpt en Nordlys dunpose som tåler litt mer vær og vind! Husker det var det eneste jeg ikke likte med de hjemmesydde posene, at når det blåste mye (som det ofte gjør her :dry: ) så ble de kalde inni de tålte null nedbør! 
  • Korthåret lammeskinn til vogn
  • Ergo baby bæresele med nyfødtinnlegg
  • Bilsete - kjøpte et Recaro Privia brukt av bestis, ellers har vi også et Britax Max Fix II etter Liten
  • Korthåret lammeskinn til bilsete

Klær til babyen: 

• 1 omslagsbody i str 44
  • 6 omslagsbody i str 50 
  • 3 bukser i str 50
  • 1 sparkebukse med fot
  • 1 sparkebukse uten fot, ull
  • 1 strikket seleshorts, ull
  • 5 stk pysjamas med fot
  • 10 par sokker
  • 4 strømpebukser str 50/56
  • 5 små luer - uten snorer

Til meg: 

• Brystpumpe - både manuell og elektrisk fra Medela
  • Ammepute: BBHugme..Redningen min!! Den anbefales på det varmeste :hjerte: Verdt hvert eneste øre!! 
  • 8 stk myke ammebh`er (til fødebagen)
  • 8 stk store boxertruser i bomull (til fødebagen)

Annet: 

Babygym - hvis vi får jente vel og merke - den er roooosa!!

Ønsker oss/ trenger: 

• Bæresjal - til den første tiden
  • Spisestol: foreldrene mine kjøper Stokke tripp trapp med newborn seat! I tillegg skal vi ha Antilop spisestol fra Ikea til å ta med på besøk når ungen er litt større
  • Masse håndklær til stellebord
  • Stor gym-matte til å ha på gulvet
  • Såper, kremer og andre stelleremedier
  • Bleier 
  • Tørre engangskluter
  • Febermåler (rektal) - vi har sånn pannetermometer, men til disse minste anbefaler de jo å måle i stumpen..

Mangler sikkert fortsatt endel, må bare vri hjernen min først! Kom gjerne med innspill om dere ser noe som mangler!! 

Veldig fin liste! :jepp:

Hvis jeg skulle lagt til noe så måtte det ha vært en Otribaby nesesuger, og et "massevis av" foran gulpekluter. Storebror var en skikkelig gulper, så de klutene gikk det masse av. Brukte de bla som"putetrekk" i senga og vogna.

Ifht negleklipper så bet jeg av neglene til storebror den første tiden. Det høres veldig brutalt ut, men jeg fikk tips av helsesøster og jeg syntes det var mye minst knotete enn neglesaks. Ikke fikk neglene skarpe kanter som babyen kunne klore seg med heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skrive ned listen min jeg og etterhvert ;)

Jeg må bare si meg veldig fornøyd med dagens handel! Fikk takk i to dyner, kluter, lakner, sengetøy og et håndkle for en 1000-lapp!!!! Salg på Princess var meeeget praktisk :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg skal skrive ned listen min jeg og etterhvert ;)

Jeg må bare si meg veldig fornøyd med dagens handel! Fikk takk i to dyner, kluter, lakner, sengetøy og et håndkle for en 1000-lapp!!!! Salg på Princess var meeeget praktisk :P

Så deilig! Godt å stryke ting av lista :jepp: Det er jo veldig greit å ha det meste i hus før man blir skikkelig svær og tung, jeg husker iallefall at kjøpesenter ikke var en av mine favorittaktiviteter på slutten sist gang.

Jeg må virkelig komme i gang med å sjekke hva vi har og ikke har av babytøy, det er bare så utrolig enkelt å utsette det siden jeg vet at vi har det meste vi trenger. Dessuten så føles det ut som det er så utrolig lenge til baby kommer, selv om det i følge appen min bare er 69 dager igjen :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært flink og tatt tak i noe jeg har utsatt i to uker allerede, nemlig sendt inn søknad om foreldrepermisjon :strix: Og jeg må si at NAV har kommet en god vei siden jeg søkte sist, for denne gangen var det faktisk ganske enkelt! Utrolig deilig å styrke det fra lista altså, for det er noe jeg ikke akkurat har gledet meg til å gjøre. Neste punkt på lista er å sende søknad til jobben også, noe som er nesten like byråkratisk som å søke hos NAV. Kjenner at det skal utsettes til i morgen :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink!!

På jobben min har de ansatt en egen hr-person som bare jobber med foreldrepermisjon og foreldrepenger. De hadde visst tapt masse penger på å ikke få penger refundert pga papirtull, så nå blir vi innkalt til møte med hr-personen og nærmeste leder. På det møtet gjøres ALT klart og søknad til nav sendes inn. Det er så deilig! Da kan jeg jo spørre om alt jeg lurer på der og får fylt ut riktig med en gang! Må bare ha alt planlagt med samboern først.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Surriball skrev:

Flink!!

På jobben min har de ansatt en egen hr-person som bare jobber med foreldrepermisjon og foreldrepenger. De hadde visst tapt masse penger på å ikke få penger refundert pga papirtull, så nå blir vi innkalt til møte med hr-personen og nærmeste leder. På det møtet gjøres ALT klart og søknad til nav sendes inn. Det er så deilig! Da kan jeg jo spørre om alt jeg lurer på der og får fylt ut riktig med en gang! Må bare ha alt planlagt med samboern først.

Heldige deg. På jobben min har de outsourcet 2/3 av den norske HR-avdelingen til India, deriblant HR-support. Siden jeg var i så godt gang i stad så fant jeg ut at jeg skulle skrive permisjonssøknaden til jobb i samme slengen, så jeg har brukt en god time på telefonen med India i dag. Det er flinke folk som sitter på andre siden av telefonen altså, men de har jo ingen forutsetning for å svare på enkelte spørsmål om NAV feks. Eksempelvis så trenger jeg en bekreftelse fra jobben til NAV på at jeg skal ta ut ferie i permisjonen, noe de aldri hadde hørt om. Så da skulle de sende saken videre til en annen inder.. Godt jeg har så lang tålmodighet om dagen da :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Heldige deg. På jobben min har de outsourcet 2/3 av den norske HR-avdelingen til India, deriblant HR-support. Siden jeg var i så godt gang i stad så fant jeg ut at jeg skulle skrive permisjonssøknaden til jobb i samme slengen, så jeg har brukt en god time på telefonen med India i dag. Det er flinke folk som sitter på andre siden av telefonen altså, men de har jo ingen forutsetning for å svare på enkelte spørsmål om NAV feks. Eksempelvis så trenger jeg en bekreftelse fra jobben til NAV på at jeg skal ta ut ferie i permisjonen, noe de aldri hadde hørt om. Så da skulle de sende saken videre til en annen inder.. Godt jeg har så lang tålmodighet om dagen da :bond:

Oh my god! For et stress! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Frøken Vims skrev:

I dag har jeg vært flink og tatt tak i noe jeg har utsatt i to uker allerede, nemlig sendt inn søknad om foreldrepermisjon :strix: Og jeg må si at NAV har kommet en god vei siden jeg søkte sist, for denne gangen var det faktisk ganske enkelt! Utrolig deilig å styrke det fra lista altså, for det er noe jeg ikke akkurat har gledet meg til å gjøre. Neste punkt på lista er å sende søknad til jobben også, noe som er nesten like byråkratisk som å søke hos NAV. Kjenner at det skal utsettes til i morgen :fnise:

Jeg søkte om foreldrepenger idag! Dritenkelt! Går jo nesten ikke an å gjøre feil ;) 

Høres veldig stress ut med sånn HR altså... Men jeg skjønner nok ikke problemstillingen.. Det er jo egentlig ganske enkelt? :klo:

Vi har egen HR-plattform på nett så jeg logger bare inn der. Der registrerer jeg ferie, sykefravær osv osv. Det jeg gjorde var å trykke på en knapp "søk permisjon", valgte type permisjon og fylte inn datoer. Til slutt trykket jeg på lagre :fnise: Ja, og så måtte jeg fylle ut et varsel til arbeidsgiver som jeg må levere i papirformat. Samme angående ferie, søkte om å få overføre all ferien til neste år. Gjort på to tastetrykk tror jeg. Det eneste som mangler er inntektsgrunnlaget fra arbeidsgiver. 

Planen her er jo å ha all permisjonen min sammenhengende og så gå ut i ferie (overført fra i år) etter endt permisjon. Deretter blir det vel noen uker ulønnet permisjon før pappaen tar over ;) 

Tror jeg brukte en time til sammen på dette idag. Men det har vært noen mailer og tlfsamtaler for å klargjøre akkurat hvordan ting fungerer i forhold til overføring av ferie og feriepenger og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å denne glamorøse graviditeten.. Vondt både foran og bak :sinna: Noen som vil gjette :ninja: 

Kan liksom ikke syte andre plasser :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det førstnevnte. Også helt uten grunn! Ikke finnes det noe særlig behandling heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Det førstnevnte. Også helt uten grunn! Ikke finnes det noe særlig behandling heller. 

Kjøpte en krem på apoteket for hemorider som fungerte greit. Er kvitt de nå 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste de hadde var med kortison og da fikk jeg vite at det ikke hjalp med mindre de hadde "sprukket"...? Og så er jeg litt skeptisk til kortison nå.. Eneste de hadde da var en krem som kunne lindre. Ikke sånn at det forsvinner iløpet av graviditeten heller. Det bruker vel å komme igjen og igjen. Usikker på hva man faktisk kan bruke som hjelper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Det eneste de hadde var med kortison og da fikk jeg vite at det ikke hjalp med mindre de hadde "sprukket"...? Og så er jeg litt skeptisk til kortison nå.. Eneste de hadde da var en krem som kunne lindre. Ikke sånn at det forsvinner iløpet av graviditeten heller. Det bruker vel å komme igjen og igjen. Usikker på hva man faktisk kan bruke som hjelper??

Ja, kremen jeg kjøpe var vel i bunn og grunn bare lindrende. Men de forsvant likevel... har ikke hatt de på ca 2 mnd. Mulig de kommer tilbake. Nå bare nyter jeg å vere kvitt de. Og ha sopp i stedet. 😨 hadde ikke noen slike plager med nr 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Sopp er heller ikke greit altså. Veldig glad jeg ikke har det foråsidetsånn!

Der finnes det jo heldigvis ting som faktisk funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er forholdsvis glamorøst jeg da :fnise: Selv om jeg skal innrømme at jeg ikke er helt komfortabel med ekle ting som lekke bryster. Det siste samtaleemnet deres har jeg allerede vært fortrolig med i noen år allerede i og med jeg har gått store deler av livet ubehandlet med IBS :plystre: Lenge leve et fornuftig kosthold og bevisstgjøring rundt dette, for det der unner jeg ingen altså :( Jeg har forsåvidt ikke så mange forslag å komme med. Må bare dytte de inn og spyle godt med kaldt vann i dusjen :rodme: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker også at brystene har begynt å lekke! Våkna med flekkete sovet-skjorte i morges... Uæh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...