Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skurrer jo litt hvis en person er ufør, tjener gode penger ved siden av uføretrygden og har bedriften sin stående i en annen person sitt navn, en person som ikke er aktiv i den daglige driften av bedriften. Hvis man har alt på det tørre så bør jo også bedriften være registrert på seg selv? 

Flott hvis en ufør person klarer å skape en jobb som man fungerer i, men da bør man jo registrere det på seg selv og ikke kjæresten. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullstendig innafor å være uføretrygdet og samtidig tjene penger. Det er en grense, men jeg er usikker på hva den er, 1G kanskje? Min mor er uføretrygdet på grunn av en alvorlig ulykke da vi var små, og for noen år siden dukket det opp en mulighet for å være ringevikar. Hun var i kontakt med NAV og alt var ok. Det forutsetter jo at arbeidet blir registrert riktig. Det er enklere å jobbe litt hvis man driver eget, for man kan ta større hensyn til dagsform og lignende. 

Anonymkode: f1043...e5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er så jævlig vanskelig for de admin i den gruppa å gi ett skikkelig svar på hvorfor de skal ta seg betalt! Det må vel være mye bedre å svare i MFB istedet for at hundrevis skal sende PM om akkurat det sammen?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thildamor skrev:

Jeg skjønner ikke at det er så jævlig vanskelig for de admin i den gruppa å gi ett skikkelig svar på hvorfor de skal ta seg betalt! Det må vel være mye bedre å svare i MFB istedet for at hundrevis skal sende PM om akkurat det sammen?

Vel..
Kjenner vi gruppa rett, så får 1 svar, de resterende 99 får: Jammen, dette har vi svart på tidligere!!!!
;)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Chizue skrev:

Vel..
Kjenner vi gruppa rett, så får 1 svar, de resterende 99 får: Jammen, dette har vi svart på tidligere!!!!
;)

Ja, det jo ett standardsvar det.....blir jo så mye klokere av det 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.12.2018 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som reagerer på en viss mann som helt tydelig har sosiale (og muligens psykiske og fysiske) utfordringer i den gruppa? Han har skrevet at han har fått beskjed av helseapparatet sitt (vet ikke hva slags ordning han har) om at han må slutte å lage så mye mat da han lager langt over evne for hva han kan spise og har penger til.. Medlemmene i gruppa skjønner jo virkelig ikke alvoret og sier at han er så flink og ikke må høre på dem og gjøre som han vil osv.. Han bruker jo helt klart matlaging som terapi for seg selv, og bare på en uke eller to så har han stekt ribbe 4-5 ganger (er enslig), laget langpanne-snickerskaker i massevis samt risgrøt og en hel haug med julekaker og andre greier.. Gjerne også samme dag.

 

Men at fryseren hans er full, han ikke får spist opp maten og at han faktisk ikke har råd til å holde på sånn er jo ikke viktig inne på den gruppa. Er helt målløs. 

Anonymkode: 3a351...9a8

Du er definitivt ikke den eneste. Har lagt merke til ham jeg også og syns utrolig synd på ham. Matsvinn er én ting, men tenker dette går utover ham og økonomien hans. Håper noen tar grep, slik at han ikke opparbeider en stor gjeld. Samtidig finner en balansert løsning, for det er tydelig at han elsker å lage mat og at han, som du sier, bruker det som en slags terapi.

 Han poster i flere andre matgrupper på facebook også. 

Over er fra et svar som aldri ble postet, men poster det nå for å sette bilde inni kontekst. 

image.png.650231df706606dcf04c93597ea4d6b6.png

Omtalte i gult, dronninga i rødt. Jeg får vondt langt inni meg når jeg seg hvem som biter på dette. Mennesker som sliter, både økonomisk og med evnen til kritisk tenkning. Godtroende mennesker! Syns dette er skammelig! 

Anonymkode: 3656d...2f8

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk komme med litt forsvar av T. Uansett hvor uforståelig jeg synes det er, har hun faktisk etablert en fb-gruppe med nesten 200.000 medlemmer. At mesteparten der er inaktive, eller medlem bare for popcorn-effekten er så sin sak, men fra hennes perspektiv er det nesten 200.000 medlemmer som følger henne. At hun ønsker å utnytte inntektspotensialet i det hun har skapt, har jeg stor forståelse for. Det tror jeg faktisk veldig mange av oss hadde gjort. Jeg hadde i alle fall det, og det er faktisk helt legitimt.

Det som er så himla pinlig her, er at hun ikke vil si det. Det hadde vært helt fair om hun sa at "Jeg ser at det er et marked for mine tjenester, og ønsker å tilby dem til de som ønsker å betale for det". Det innebærer også at hun må velge å møte de som er kritiske, isteden for å sensurere dem. Det paradoksale i oppførselen hennes er jo at hun underbygger kritikken med den, isteden for å imøtegå den.

En annen ting som er både litt artig og ikke minst paradoksalt er at hun vel nå er på vei til å slå bena under det hun faktisk har skapt. Pr nå har "Mat fra bunnen VIP" 85 medlemmer. Det blir sikkert noen flere, men jeg tviler sterkt på at det blir særlig mange. Jeg vil anta at de fleste av de aktive medlemmene vil flytte over dit, og dermed etterlate den opprinnelige gruppa ganske død. Jeg antar at markedsverdien i en fb-gruppe er knyttet til medlemmer og aktivitet, og hennes markedsverdi igjen er knyttet til FB-gruppa. Hun får neppe gi ut kokebøker som grunnlegger av ei fb-gruppe med 200 medlemmer.

Så, vi ønsker lykke til!

 

For ordens skyld: Jeg kan ingenting om lovligheten av betaling på fb-grupper eller forhold knyttet til uføretrygden, så det velger jeg å ikke kommentere, uten at det skal tolkes som en aksept av lovligheten fra min side.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok mye sånn her fremover:

Noe godt drikke til solveggen på påskefjellet?? Bli med oss i Mat fra bunnen VIP hvis du har lyst😉 Denne 👇 og flere gode oppskrifter blir å finne der👍 Vi ønsker oss masse godt fra dere også😍

(minner om at dette er en betalingsside)

Ijah....

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Nå skal jeg faktisk komme med litt forsvar av T. Uansett hvor uforståelig jeg synes det er, har hun faktisk etablert en fb-gruppe med nesten 200.000 medlemmer. At mesteparten der er inaktive, eller medlem bare for popcorn-effekten er så sin sak, men fra hennes perspektiv er det nesten 200.000 medlemmer som følger henne. At hun ønsker å utnytte inntektspotensialet i det hun har skapt, har jeg stor forståelse for. Det tror jeg faktisk veldig mange av oss hadde gjort. Jeg hadde i alle fall det, og det er faktisk helt legitimt.

Det som er så himla pinlig her, er at hun ikke vil si det. Det hadde vært helt fair om hun sa at "Jeg ser at det er et marked for mine tjenester, og ønsker å tilby dem til de som ønsker å betale for det". Det innebærer også at hun må velge å møte de som er kritiske, isteden for å sensurere dem. Det paradoksale i oppførselen hennes er jo at hun underbygger kritikken med den, isteden for å imøtegå den.

En annen ting som er både litt artig og ikke minst paradoksalt er at hun vel nå er på vei til å slå bena under det hun faktisk har skapt. Pr nå har "Mat fra bunnen VIP" 85 medlemmer. Det blir sikkert noen flere, men jeg tviler sterkt på at det blir særlig mange. Jeg vil anta at de fleste av de aktive medlemmene vil flytte over dit, og dermed etterlate den opprinnelige gruppa ganske død. Jeg antar at markedsverdien i en fb-gruppe er knyttet til medlemmer og aktivitet, og hennes markedsverdi igjen er knyttet til FB-gruppa. Hun får neppe gi ut kokebøker som grunnlegger av ei fb-gruppe med 200 medlemmer.

Så, vi ønsker lykke til!

 

For ordens skyld: Jeg kan ingenting om lovligheten av betaling på fb-grupper eller forhold knyttet til uføretrygden, så det velger jeg å ikke kommentere, uten at det skal tolkes som en aksept av lovligheten fra min side.

Det er jeg helt enig i, at hun burde si hvorfor hun vil ta betalt. Det er jo direkte flaut at hun ikke skriver det. Det eneste som står er at "det er en typ støttemedlemskap". Synes liksom ikke det er godt nok. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bort ifra at det lovmessige, så ser jeg ikke helt hvordan denne VIP-gruppa skal kunne tilby noe ekstraordinært som rettferdiggjør betalt medlemskap. Brorparten av oppskriftene vitner om slett kunnskap om næring og kosthold, men også matlaging i seg selv. Administrator har hittil ikke gjort noe overbevisende som får meg til å vurdere et medlemskap. 

Anonymkode: 4c194...8ae

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hun kan skaffe seg inntekt på egenhånd så kvalifiseres hun jo ikke som uføre!! Hvor vanskelig er det å forstå egentlig? Er du en av de som er uføre og jobber svart? For det høres virkelig sånn ut. 

Anonymkode: 246ee...78f

Ufør.

Anonymkode: 87ee8...8ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.3.2019 den 0.01, AnonymBruker skrev:

 

 

Anonymkode: d1dbc...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 medlemmer nå, 14 av dem er admin. 76 betalende medlemmer hittil, Tjent 15200 hittil. Blir sikkert flere medlemmer, men tviler på at det blir så veldig mange mer enn 2-300. Blir spennende å se. 

Jeg skal iallefall ikke bruke 200 kroner i medlemsskap på VIP-gruppa. Jeg er i MFB pga gode oppskrifter fra mange av de flinke medlemmene, ikke pga oppskriftene til TF

Anonymkode: d1dbc...0cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Chizue skrev:

Lurer på om de slipper inn utestengte medlemmer.... :klo:

Det lurer jeg på og. Hun skrev at de som har betalt får automatisk innpass i gruppa...så om jeg, et utestengt medlem etter å ha kommet med helt saklig og mild kritikk av en ting, betaler for å bli medlem i VIP-gruppa så burde jeg jo få lov å bli medlem 🤨

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Wenda skrev:

Det lurer jeg på og. Hun skrev at de som har betalt får automatisk innpass i gruppa...så om jeg, et utestengt medlem etter å ha kommet med helt saklig og mild kritikk av en ting, betaler for å bli medlem i VIP-gruppa så burde jeg jo få lov å bli medlem 🤨

Lurte på det samme... hva med Tanja-timen det annonseres for? 
-jeg er blokkert av henne, men fortsatt medlem i MFB... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... man må jo betale først og søke etterpå...  kanskje innbetalinger blir sjekket i registeret over regelbrytere, og innslupp skjer bare om man har rent rulleblad?

Anonymkode: 100ad...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om hun kan skaffe seg inntekt på egenhånd så kvalifiseres hun jo ikke som uføre!! Hvor vanskelig er det å forstå egentlig? Er du en av de som er uføre og jobber svart? For det høres virkelig sånn ut. 

Anonymkode: 246ee...78f

Jeg ser ett fellestrekk i alle tråder om uføretrygdede. Og det er at de som alltid argumenterer dårligst er de som enda ikke har lært seg at det heter "en ufør", "flere uførE". Man er ufør. Man er IKKE uførE (så sant man ikke snakker om flere personer".)

Hvor vanskelig er det å forstå egentlig? (for å bruke din egen retorikk)

On topic vil jeg ellers legge til at det er ekstremt dårlig, taktisk sett, av Tanja å legge ut i det vide og det brede om hvor vanvittig mye arbeid hun legger ned i MFB. Dette vil alltid være et rødt flagg for mange når man vet hun lever på trygd. Og det er fullt forståelig at folk reagerer på dette.

Samtidig må man ikke glemme at ting aldri er svart/hvitt og vi sjeldent kjenner hele sannheten her vi sitter. Jeg får iallfall alltid en flau smak i munnen av angiveri, overformynderi og smålig misunnelse hver gang folk flokker seg til for å "ta de uføre".

Når det er sagt, har jeg dessverre null sympati med denne dama. Hun har vist så mange slue, beregnende og manipulerende trekk og gjennomgående forsøkt å utnytte sine medlemmer til egen vinning på en usympatisk og uærlig måte. At hun forholder seg til velferdssystemet på samme måte er ganske nærliggende å tro. 

Anonymkode: 54500...399

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...