Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det står jo tydelig i beskrivelsen at hun har samlet de mest populære oppskriftene "sine" fra gruppa og puttet de i boka si. De av T sine oppskrifter som har vært populære i gruppa har vært mer en inspirert av gruppemedlemmer og bakebloggere, for å si det slik. 

Anonymkode: 126ec...076

Det er nok flere som vil dra kjensel på oppskrifter man har vært så naiv å dele med gruppa- akkurat slik jeg desverre har gjort.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.6.2018 den 22.40, Matmonsen skrev:

Jeg ser at boken koster 399kr. Men! Hun er såpass generøs, at de som er lojale MFB-nikkedukker og skynder seg nå, får den til den lekre introduksjonsprisen av bareeeee.... *Trommevirvel* .... *Tssshhh* 349kr!!!  :biggrin:

Nå kan det være at noen MFB fans vil bestille den, men jeg synes det var veldig dyrt. Jeg ser stadig forskjellige kokebøker liggende i billigkurven for 49-99kr på coop obs og andre steder. Ser jeg på en bokhandel så ligger medianprisen på kanskje 149-169kr eller deromkring for bøker i samme kategori. Veldig få koster over 399kr. Så her har hun virkelig lagt seg i premiumsjiktet og tar opp kampen mot kjente navn som Hellstrøm og Pascal.

Så får vi vel se om det er verdt pengene da... Får i det minste håpe at den er laget av papir som ikke absorberer så mye fett. :fnise:

Nå kan du også få den til 349 ,- inkl porto! 😁

Anonymkode: 9c5f2...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vampen skrev:

Kjøper folk fortsatt kokebøker? :klo: 

Jeg gjør det. Elsker kokebøker. Sist kjøpte jeg alle bøkene til hun som driver bloggen Mat på bordet. 

Bokhylla på kjøkkenet blir derimot ikke beæret med kokeboken til Tanja 😝

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det kommet noen anmeldelser av boka da? Av de som pleier å anmelde kokebøker og sånn, mener jeg? 

Anonymkode: 02c1b...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå har jeg sett denne kokeboka og fulgt lenge med her. Ser mange av oppskriftene ikke er " 100% hennes egene" at man bytter ut litt eller tilsetter no betyr jo ikke at den kommer fra hu. Om jeg maler huset til naboen i fargen jeg liker eier da ikke jeg huset hellere."

Spent på å se hvor lenge denne kommentaren får stå 🤔

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, BettyCooper skrev:

"Nå har jeg sett denne kokeboka og fulgt lenge med her. Ser mange av oppskriftene ikke er " 100% hennes egene" at man bytter ut litt eller tilsetter no betyr jo ikke at den kommer fra hu. Om jeg maler huset til naboen i fargen jeg liker eier da ikke jeg huset hellere."

Spent på å se hvor lenge denne kommentaren får stå 🤔

Hvilket innlegg? Jeg finner det ikke igjen.

Anonymkode: 16e02...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket innlegg? Jeg finner det ikke igjen.

Anonymkode: 16e02...892

Søk 'havregrynsvaflene'. Fortsatt ingen flere kommentarer, mulig admins er i feriemodus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 17.09, AnonymBruker skrev:

Rosa er dronninga

20180426_230846.jpg

Anonymkode: 9e782...182

WTF?? «Det går an å være uheldig»?? Nei, man er ikke uheldig når man bruker en sløv øks ved avlivning..man er..dum rett og slett 😡😡

Beklager at jeg siterer et gammelt innlegg, jeg hoppet inn i tråden der jeg hoppet ut sist.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Vera skrev:

WTF?? «Det går an å være uheldig»?? Nei, man er ikke uheldig når man bruker en sløv øks ved avlivning..man er..dum rett og slett 😡😡

Beklager at jeg siterer et gammelt innlegg, jeg hoppet inn i tråden der jeg hoppet ut sist.

Mulig du ikke fikk med deg hele diskusjonen når vi hadde den, men hun tar ikke helt feil når hun påpeker at hun er urutinert når det gjelder slakting.  Jeg så ingen tegn til at øksa skulle være sløv, det var heller det at taktikken ikke var helt gjennomtenkt. Trakt og kniv hadde nok vært en bedre taktikk for de som slakter for første gang og er litt ustø med henda.

Også selvsagt det som åpenlyst var problematikken rundt det for min del; Hva har en slaktevideo på en fbgruppe om matoppskrifter å gjøre egentlig? 99% av Norges befolkning henter tross alt kyllingen sin fra frysedisken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva skal jeg si.

Jeg jobber til vanlig i bokhandel ved siden av studiene og det har jeg gjort i godt over 5 år. I tillegg har jeg stor interesse for mat. Dermed er matbøker noe jeg har ganske god oversikt over. Men da jeg kom over boken til Tanja, må jeg si at jeg ble målløs. For det første, ligner dette en matbok fra 90-tallet og mindre innbydende rettene skal man lete lenge etter. For det andre, bildene og fremstillingen av maten var så dårlig at jeg trodde at det hele var en spøk. Jeg elsker god og sunn mat samt mat som er laget fra bunnen av, men om jeg skulle ha levd på maten fra Tanjas bok, hadde jeg nok gått opp flere kilo og dødd av åreforkalkning. For her er det utrolig mange fettkilder som man ikke bør spise hver dag (for eksempel i rotmos fra side 92 bruker hun 4  dl kremfløte og 150 g smør). Alt i alt får hele boken meg til å tenke på den blå utgaven av "Fra boller til burritos" som jeg fikk for godt over 10 år siden på skolen, men selv i den boken var de rause med grønnsakene og hadde flere grønnsaksretter. 

Endret av byplanleggeren
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 19.03, Vampen skrev:

Kjøper folk fortsatt kokebøker? :klo: 

Jeg fikk faktisk to som jeg ønsket meg i julegave, Hellstrøm og Truls sin+Lise Finkenhagen sin om kosemat 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, byplanleggeren skrev:

Vel, hva skal jeg si.

Jeg jobber til vanlig i bokhandel ved siden av studiene og det har jeg gjort i godt over 5 år. I tillegg har jeg stor interesse for mat. Dermed er matbøker noe jeg har ganske god oversikt over. Men da jeg kom over boken til Tanja, må jeg si at jeg ble målløs. For det første, ligner dette en matbok fra 90-tallet og mindre innbydende rettene skal man lete lenge etter. For det andre, bildene og fremstillingen av maten var så dårlig at jeg trodde at det hele var en spøk. Jeg elsker god og sunn mat samt mat som er laget fra bunnen av, men om jeg skulle ha levd på maten fra Tanjas bok, hadde jeg nok gått opp flere kilo og dødd av åreforkalkning. For her er det utrolig mange fettkilder som man ikke bør spise hver dag (for eksempel i rotmos fra side 92 bruker hun 4  dl kremfløte og 150 g smør). Alt i alt får hele boken meg til å tenke på den blå utgaven av "Fra boller til burritos" som jeg fikk for godt over 10 år siden på skolen, men selv i den boken var de rause med grønnsakene og hadde flere grønnsaksretter. 

Fra Boller til Burritos er faktisk ei god bok, gratis var den også. Jeg liker at målene i den er for få personer, siden alle andre har så store oppskrifter for meg som bor alene. Jeg har både den blå og den nye gule.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, byplanleggeren skrev:

Vel, hva skal jeg si.

Jeg jobber til vanlig i bokhandel ved siden av studiene og det har jeg gjort i godt over 5 år. I tillegg har jeg stor interesse for mat. Dermed er matbøker noe jeg har ganske god oversikt over. Men da jeg kom over boken til Tanja, må jeg si at jeg ble målløs. For det første, ligner dette en matbok fra 90-tallet og mindre innbydende rettene skal man lete lenge etter. For det andre, bildene og fremstillingen av maten var så dårlig at jeg trodde at det hele var en spøk. Jeg elsker god og sunn mat samt mat som er laget fra bunnen av, men om jeg skulle ha levd på maten fra Tanjas bok, hadde jeg nok gått opp flere kilo og dødd av åreforkalkning. For her er det utrolig mange fettkilder som man ikke bør spise hver dag (for eksempel i rotmos fra side 92 bruker hun 4  dl kremfløte og 150 g smør). Alt i alt får hele boken meg til å tenke på den blå utgaven av "Fra boller til burritos" som jeg fikk for godt over 10 år siden på skolen, men selv i den boken var de rause med grønnsakene og hadde flere grønnsaksretter. 

😂😂😂😂😂😂😂

tviler ikke!

Anonymkode: aa49d...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Severus skrev:

Fra Boller til Burritos er faktisk ei god bok, gratis var den også. Jeg liker at målene i den er for få personer, siden alle andre har så store oppskrifter for meg som bor alene. Jeg har både den blå og den nye gule.

Enig. Dette var den første kokeboken jeg fikk. Jeg hatet å lage mat, men etter jeg fikk denne så ble det starten på et liv med matglede. Mener å huske, har ikke sett i den på noen år 😂, at oppskriftene er ganske så normale og relativt sunne. Langt ifra fettmengdene og diverse som det er i T sine oppskrifter iallefall 😝

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt av problemet med oppskrifter og kokebøker er at det kun er tekst og ikke ingrediensliste som er beskyttet fra kopiering. Så i teorien kan jeg lage en kokebok ved å bare ta andres oppskrifter, endre på instruksjonene slik at setningene blir bygget opp på en annen måte og så gi det ut. Men de fleste forlag ville jo ikke gitt ut noe sånt. 

Det er jo heller egentlig ikke noe problem å la seg inspirere. Jeg leser jo ofte i kokebøker skrevet av mer profesjonelle at retten er inspirert av noe den og den kokken har laget. 

Det jeg reagerer på er når det fremstår ganske klart at dette er en kopi av noen annen oppskrift eller at man prøver å hive seg på noe som er populært uten å anerkjenne det. Og det er det ikke bare denne dama som gjør, forskjellen er vel bare at hun gjør det så åpenlyst at det er lett å oppdage. For jeg har bitt meg merke i flere bloggere som poster oppskrifter som ligger veldig nært opp mot oppskrifter som nylig har vært postet på populære engelskspråklige sider. Og ofte kommer de nok unna med det fordi opphavspersonen aldri oppdager det fordi de ikke kan norsk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvilke kaker/desserter som er med i boken?

Anonymkode: 100ad...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Severus skrev:

Fra Boller til Burritos er faktisk ei god bok, gratis var den også. Jeg liker at målene i den er for få personer, siden alle andre har så store oppskrifter for meg som bor alene. Jeg har både den blå og den nye gule.

Haha, vel, jeg formulerte meg litt feil! Beklager det! Grunnen til at jeg så sammenhengen med "Fra boller til burritos" er fordi begge bøkene omhandler husmannskost. Videre bærer begge bøker preg av 90-tallet, likevel i "Fra boller til burritos" fremstår stylingen mer koselig og sjarmerende, mens i T sin bok virker det veldig halvveis. Så med andre ord: jeg digger "Fra boller til burritos", og med tanke på at vi fikk den boken gratis slår den T sin langt ned i støvlene 😂

Endret av byplanleggeren
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvilke kaker/desserter som er med i boken?

Anonymkode: 100ad...85f

Kan ta en rask titt på mandag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...