Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

https://www.godtbrod.no/Bakerensvarer/Bollebakst/Fryse_Boller_innen_Steiking

Det visste jeg faktisk ikke, men jeg husker jo at når jeg hadde sommerjobb på på et sånt butikkbakeri, så puttet vi fryste deigemner i heveskap over natta, og stekte opp da ferdighevede boller, skillingsboller og skoleboller tidlig neste morgen. 

Samtidig tror jeg nok man bør ha tunga litt rett i munnen, en god fryser og gode muligheter for  sen opptining/etterheving for at resultatet skal bli ordentlig bra.

 

Oj, må bare legge til: Det er en vesentlig forskjell på å hive utbakt deig i fryseren og så etterheve den under opptining før man putter den i ovnen, og på å hive utbakt deig i fryseren og tenke at den da vil ligge der og etterheve sånn at man kan putte den rett i fryseren. Ut i fra imguren ser det jo ut som T mener det sistnevnte, at gjærdeigen faktisk kan stå og heve i fryseren... det blir vel ikke helt riktig nei. 

Endret av Marimba
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marimba skrev:

https://www.godtbrod.no/Bakerensvarer/Bollebakst/Fryse_Boller_innen_Steiking

Det visste jeg faktisk ikke, men jeg husker jo at når jeg hadde sommerjobb på på et sånt butikkbakeri, så puttet vi fryste deigemner i heveskap over natta, og stekte opp da ferdighevede boller, skillingsboller og skoleboller tidlig neste morgen. 

Samtidig tror jeg nok man bør ha tunga litt rett i munnen, en god fryser og gode muligheter for  sen opptining/etterheving for at resultatet skal bli ordentlig bra.

Ja, altså bensinstasjoner, butikker gjør jo dette..
Tar opp fryste boller og lar de heve i heveskap over natta.. Du kan også slenge de fryste bollene i varmluftsovnen, men de blir ikke "store".. Man dreper jo ikke gjæra i den forstand..
Men du hever jo ikke bollene heller når den er stein hard ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chibi skrev:

Ja, altså bensinstasjoner, butikker gjør jo dette..
Tar opp fryste boller og lar de heve i heveskap over natta.. Du kan også slenge de fryste bollene i varmluftsovnen, men de blir ikke "store".. Man dreper jo ikke gjæra i den forstand..
Men du hever jo ikke bollene heller når den er stein hard ;) 

Nettopp, fant ut at jeg måtte redigere innlegget mitt litt, for det T foreslår er jo noe litt annet igjen :P 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der chop suey...

Er det bare meg som synes det blir brukt helt ville mengder væske? 6dl vann, 0.5dl sesamolje(til steking) 0,5 dl soyasaus, 0.5dl oyster, 1dl ketsjap manis.. Dette er en porsjon til 4voksne.... Må ikke glemme 3ss maizenna OG 0,5dl vann ekstra..

 

De fleste andre oppskrifter bruker 2-3ss diverse sauser, til samme mengde kjøtt/grønnsaker..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Chibi skrev:

Den der chop suey...

Er det bare meg som synes det blir brukt helt ville mengder væske? 6dl vann, 0.5dl sesamolje(til steking) 0,5 dl soyasaus, 0.5dl oyster, 1dl ketsjap manis.. Dette er en porsjon til 4voksne.... Må ikke glemme 3ss maizenna OG 0,5dl vann ekstra..

 

De fleste andre oppskrifter bruker 2-3ss diverse sauser, til samme mengde kjøtt/grønnsaker..

Nå er det vel ikke vanlig med mengder saus på tradisjonell kinesisk mat? Den chop suey oppskriften jeg alltid har brukt er det veldig lite væske i - 2 ss soya, 4 ss oyster, 4 ss kraft...  (jeg dobler for jeg har i ekstra med grønnsaker og) Det skal vel bare dekke ingrediensene - ikke flyte over.

Anonymkode: ff467...912

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke vanlig med mengder saus på tradisjonell kinesisk mat? Den chop suey oppskriften jeg alltid har brukt er det veldig lite væske i - 2 ss soya, 4 ss oyster, 4 ss kraft...  (jeg dobler for jeg har i ekstra med grønnsaker og) Det skal vel bare dekke ingrediensene - ikke flyte over.

Anonymkode: ff467...912

Den kinesiske maten jeg har spist i Singapore, den har bare hatt saus som liksom ligger utenpå kjøttet og grønnsakene for ekstra smak. Bare som ei slags hinne om man kan si det. Men T er jo norsk, å mange nordmenn elsker jo saus.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke vanlig med mengder saus på tradisjonell kinesisk mat? Den chop suey oppskriften jeg alltid har brukt er det veldig lite væske i - 2 ss soya, 4 ss oyster, 4 ss kraft...  (jeg dobler for jeg har i ekstra med grønnsaker og) Det skal vel bare dekke ingrediensene - ikke flyte over.

Anonymkode: ff467...912

Så vidt jeg vet er chop suey ikke egenlig en ekte kinesisk rett, men heller en kinarestaurant rett som ble utviklet i USA.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tanuki skrev:

Så vidt jeg vet er chop suey ikke egenlig en ekte kinesisk rett, men heller en kinarestaurant rett som ble utviklet i USA.

Stemmer nok det. Akkurat som at tikka masala ikke er en indisk rett, men en indiskrestaurant rett som ble lagd i Storbritannia 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Wenda skrev:

Stemmer nok det. Akkurat som at tikka masala ikke er en indisk rett, men en indiskrestaurant rett som ble lagd i Storbritannia 

åh, det visste jeg ikke, og jeg elsker tikka masala haha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tanuki skrev:

Så vidt jeg vet er chop suey ikke egenlig en ekte kinesisk rett, men heller en kinarestaurant rett som ble utviklet i USA.

Ah. Mulig det gjelder all "kinesisk mat" jeg lager - bruker jo bare oppskrifter fra bøker/nett - som Gang Bao Kylling, kylling  szechuan, sweet and sour pork osv - men alle oppskriftene jeg har resulterer i det som ble sagt, at sausen kun dekker ingrediensene i et lag utenpå - ikke som i øst over i decilitre ^^ 

Anonymkode: ff467...912

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.imgur.com/DMWeKWR

Ehm, nei, det er ikke på tide. Jeg har selv jobbet i forlagsbransjen og det skal heldigvis mye mer til enn det T. presterer før man får gitt ut kokebok. 

Og skulle et godtroende forlag bite på kroken, har jeg maaange eksempler på hvordan godeste T. egentlig oppfører seg. Hvordan hun knebler kritikere, beskylder kjente merkenavn for å kopiere hennes oppskrifter (når de med vettet i behold faktisk vet at det er hun som uten skrupler og kreditering rapper andres oppskrifter), hvordan hun nedsnakker kjente kokker og hvordan hun snakker til de som faktisk holder liv i gruppa og bloggen hennes. Tro meg, det er ikke slike mennesker anerkjente forlag vil assosieres med.

Anonymkode: b35e0...e5e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En som svarte (hun blir nok kastet ut i morgen):

 

" Ja, hvis du orker å spise så mye smør, fløte, rømme og creme fraiche, så.... 1f602.png😂1f602.png😂1f602.png😂1f602.png "

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MalloryK skrev:

En som svarte (hun blir nok kastet ut i morgen):

 

" Ja, hvis du orker å spise så mye smør, fløte, rømme og creme fraiche, så.... 1f602.png😂1f602.png😂1f602.png😂1f602.png "

🙊😂😂😂

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bare slette negative innlegg eller svare på en skikkelig måte, lar de mobben ta seg av det. Det er jo rene lynsjestemningen der nå.  Misunnelses kortet er dratt flere ganger og det er plutselig blitt mange faglærtekokker der inne som skryter gudinnas mat opp i skyene. 

 

Anonymkode: 12d42...963

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huff, blir litt trist når jeg leser at de skriver at cf, rømme etc er anbefalt i lavkarbo og derfor er det liksom ikke så farlig. 

Joda, det stemmer at fett i lavkarbokosthold er BRA, men langt ifra de mengdene som T bruker i sine oppskrifter. Og for mye meieriprodukter er ikke anbefalt pga kasein/kesin? Husker ikke hva det heter.  Derimot så er det anbefalt å spise mye av sunne oljer, smør, avokado, fet fisk, nøtter, kokosolje/melk/fløte osv

Det er IKKE bra å spise så store mengder fett, iallefall ikke i form av meieriprodukter, i TILLEGG til høykarbomat som loff, ris, pasta, poteter osv

 

Jeg har spist lavkarbo i flere år, og jeg tror aldri jeg har brukt mer enn 1 beger creme fraiche i løpet av en uke. Som regel så varer det i 2 uker. Kjøper jeg fløte så ender det som oftest opp i vafler siden jeg aldri rekker å bruke den opp før den blir dårlig. Og likevel så spiser jeg godt med fett

Anonymkode: f1250...498

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2015 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Ja,jeg også reagerer på at det ikke er lov å poste linker der inne.

 

Mange bare legger ut oppskrifter uten å kreditere den som faktisk har laget den. Hvis man fikk lov til å legge ut linker så kunne man lettere ha lagt ut oppskrifter som ikke er egne. Blir mye klipp og lim nå.

 

Noe som irriterer meg er de visdomsordene som postes sammen med dagens oppskrift. Jeg bare synes sånt er så teit.

 

Anonymous poster hash: 523b3...8a1

 

Joda, det er lov og poste link - men bare dersom det er fra bloggen www.matfrabunnenfb.blogg.no :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2017 den 14.16, Severus skrev:

0.5 dl soyasaus, høres salt ut

Bruk den med mindre salt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...