Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rettelse: Det kalles visst ikke asiatisk karri, men thai-karri. Ikke noe kinesisk der altså.

Anonymkode: 92839...6b7

Ja, det stemmer det, i thai er jo karri en gjenganger! Men godt det er flere som ikke umiddelbart assosierer det med kinesisk :P 

Anonymkode: 04fee...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettelse nr. 2: Når jeg tenker meg om er ikke karri fremmed i kinesisk mat heller. Det er ikke like typisk som for thailandsk og indisk mat, men likevel både vanlig og godt.

 

Anonymkode: 92839...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det nyeste på gruppa er nå kinesisk kylling karri. Mulig jeg er dårlig bevandret i det asiatiske kjøkken, men brukes ikke karri i hovedsak i indisk...? Ser for meg at kinesisk kyllingkarri er sånn typisk norsk kinarestaurantmat som egentlig ikke har noe med kinesisk mat å gjøre? Correct me if I´m wrong! 

Anonymkode: 04fee...763

Jeg fikk sauser basert på karri servert flere ganger da jeg var i Kina, både på restaurant og hjemme hos folk. Ikke like ofte som de mer klassiske soyasausbaserte, men likevel relativt ofte. Det ble alltid servert/sto på menyen sammen med typisk kinesisk mat, så fikk ikke inntrykk av at det var en "eksotisk" greie heller, bare vanlig kinesisk mat. 

Wikipedia ser ut til å være enig med meg: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Curry

Anonymkode: cb2d4...911

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lurvetjofsa skrev:

Tror jeg skal begynne å be om bilde hver gang noen admins legger ut "denne skal jeg jammen prøve i kveld!" Blir vel kastet på hue og rævva ut av gruppa da :P 

Bare skriv at du blir enda mer inspirert til å prøve maten dersom de legger ved bilder! Er det ikke derfor gruppa og bloggen er der da? For å inspirere? :sprettoy:

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lurvetjofsa skrev:

Tror jeg skal begynne å be om bilde hver gang noen admins legger ut "denne skal jeg jammen prøve i kveld!" Blir vel kastet på hue og rævva ut av gruppa da :P 

Kan skrive noe ala: "Spennende, legg ut bilde med det ferdige resultatet da! Får helt vann i munnen av denne oppskriften og vil gjerne se flere bilder av den"

Også slenger du på med masse emojis og hjerter så går det nok bra :rolleyes:

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om å se resultatet, når de skriver...dette skal jeg lage. Folk er jo lei av dette. Eneste grunnen er for å pushe bloggen. Skjønner ikke hva de skal med medlemmene sine bilder...de blir jo pushet vekk med link til bloggen

Eneste vi kan gjøre er å fremheve medlemmene 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for en del år siden leste jeg innimellom bloggen til CBE. Den gangen lurte jeg på hva som gjorde at noen mennesker forsvarte alt hun gjorde og om noen kom med noe som kunne ligne kritikk/saklig sådan, så var en skare av tilhengere på plass for å hudflette den som hadde kommet med et kritisk spm. Jeg ble aldri klok på hvordan noen kunne lage en slik heltestatus av noen, at alt de sa og gjorde var rett og kunne passere lett. I går da jeg titta inn i gruppa igjen, så der jeg akkurat samme tendens der. Alt T sier og gjør er langt større enn fantastisk, ord rekker ikke til for å beskrive hvor dyktig hun er og hvor vidunderlig alt hun lager smaker. Hvor snill og god hun er som bruker all sin tid på alle sine medlemmer. Og nåde den som kommer med et kritisk spm, enten det være seg til oppskriften eller til metoden om hvorfor linking skal foregå til bloggen mfb, men ingen andre blogger, eller til sponsing/anbefaling av produkter. Da jeg leste en slik "negativ/spørrende/kritisk kommentar fra noen dager tilbake og så hvordan folket mer eller mindre gikk i strupen på den som spurte så tenkte jeg, hvor har jeg sett dette før? Og det var da det slo meg og tok med tilbake i tid, til den gang jeg leste bloggen til CBE nå og da. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be om å se resultatet, når de skriver...dette skal jeg lage. Folk er jo lei av dette. Eneste grunnen er for å pushe bloggen. Skjønner ikke hva de skal med medlemmene sine bilder...de blir jo pushet vekk med link til bloggen

Eneste vi kan gjøre er å fremheve medlemmene 

Anonymkode: d8fcb...cf7

Det er snart bare pushing av T's oppskrifter igjen det inne. Om jeg tar en titt på dagtid så er det hennes mat enten laget av henne, eller noen medlemmer, eller noen moderatorer som "åhh, dette så godt ut" eller "åhh dette skal jeg lage neste uke/mnd/år" som får den bloggens link og oppskrifter til å ta opp mesteparten av siden. Man må lete for å finne godsakene det inne nå. Titter jeg inn på nattetid så er det gjerne T selv som pusher opp blogginnlegget med et lite vakkert og nusselig hjerte, bare helt sånn uten videre. 

Endret av Memena
tastefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nyeste på gruppa er nå kinesisk kylling karri. Mulig jeg er dårlig bevandret i det asiatiske kjøkken, men brukes ikke karri i hovedsak i indisk...? Ser for meg at kinesisk kyllingkarri er sånn typisk norsk kinarestaurantmat som egentlig ikke har noe med kinesisk mat å gjøre? Correct me if I´m wrong! 

Anonymkode: 04fee...763

Nei, det er omtrent som risengrynsgrøt. Det finnes "overalt" men ofte har det litt forskjellig look og tilberedningsvariant. De mest populære i Europa er jo ikke nødvendigvis de som er mest populære i Asia, men sånn er det jo med mangt. 

Legger ved noen eksempler

Thai-curry (sitrongress, galangal, løk, kaffir lime, chili ++++ )

https://highheelgourmet.com/2013/04/03/authentic-green-curry-paste/

Chinese-curry ( chili, ingefær, five spice, karripulver +++). Kanskje mest populært i Hong Kong, riktignok. De har noe som er veldig likt i Vietnam også, jeg holder kanskje en knapp på den vietnamesisike. 

Indonesia-curry er også ganske fantastisk, likner en del på den indiske men ikke helt! Lite kjent i Norge men veldig populært i Nederland og burde på todolisten til alle som drar dit for å spise. 

India-curry (trenger vel ikke noe utbrodering, men her er det jo mye bruk av turmeric og bukkhornskløver som gir det som en del tenker er den karakteristiske "karri"-smaken.  NB obs: Det er en del nøtteallergikere som er allergisk mot karri, og da er det typisk bukkhornskløver de reagerer på, mens en thai-curry er helt trygg.  

Japan-curry derimot er egentlig ganske "simpelt" Instant-varianten kokes sammen med løk, kjøtt (og eventuelt mer grønt om du vil). og serveres til ris. Denne kan seriøst VARMT anbefales som en kjapp middag, og smaker helt likt som det du får i curry-sjapper i Tokyo.

Ville vært synd i "mat fra bunnen"-siden, selvsagt, men vi digger den. 

;)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memena skrev:

Jeg husker for en del år siden leste jeg innimellom bloggen til CBE. Den gangen lurte jeg på hva som gjorde at noen mennesker forsvarte alt hun gjorde og om noen kom med noe som kunne ligne kritikk/saklig sådan, så var en skare av tilhengere på plass for å hudflette den som hadde kommet med et kritisk spm. Jeg ble aldri klok på hvordan noen kunne lage en slik heltestatus av noen, at alt de sa og gjorde var rett og kunne passere lett. I går da jeg titta inn i gruppa igjen, så der jeg akkurat samme tendens der. Alt T sier og gjør er langt større enn fantastisk, ord rekker ikke til for å beskrive hvor dyktig hun er og hvor vidunderlig alt hun lager smaker. Hvor snill og god hun er som bruker all sin tid på alle sine medlemmer. Og nåde den som kommer med et kritisk spm, enten det være seg til oppskriften eller til metoden om hvorfor linking skal foregå til bloggen mfb, men ingen andre blogger, eller til sponsing/anbefaling av produkter. Da jeg leste en slik "negativ/spørrende/kritisk kommentar fra noen dager tilbake og så hvordan folket mer eller mindre gikk i strupen på den som spurte så tenkte jeg, hvor har jeg sett dette før? Og det var da det slo meg og tok med tilbake i tid, til den gang jeg leste bloggen til CBE nå og da. 

Her er du nok inne på noe ja, kommer ofte selv i tanker om hvor store likheter det er mellom T og de som driver de store bloggene. En slags trend blant "bloggpersonligheter". Eier av blogg kan slappe av og unngå å svare på kritikken fordi en haug av sauer fans likegodt halshugger kritikerne i kommentarfeltene og skaper dårlig stemning. Trist utvikling. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bolledeig skrev:

Nei, det er omtrent som risengrynsgrøt. Det finnes "overalt" men ofte har det litt forskjellig look og tilberedningsvariant. De mest populære i Europa er jo ikke nødvendigvis de som er mest populære i Asia, men sånn er det jo med mangt. 

Legger ved noen eksempler

Thai-curry (sitrongress, galangal, løk, kaffir lime, chili ++++ )

https://highheelgourmet.com/2013/04/03/authentic-green-curry-paste/

Chinese-curry ( chili, ingefær, five spice, karripulver +++). Kanskje mest populært i Hong Kong, riktignok. De har noe som er veldig likt i Vietnam også, jeg holder kanskje en knapp på den vietnamesisike. 

Indonesia-curry er også ganske fantastisk, likner en del på den indiske men ikke helt! Lite kjent i Norge men veldig populært i Nederland og burde på todolisten til alle som drar dit for å spise. 

India-curry (trenger vel ikke noe utbrodering, men her er det jo mye bruk av turmeric og bukkhornskløver som gir det som en del tenker er den karakteristiske "karri"-smaken.  NB obs: Det er en del nøtteallergikere som er allergisk mot karri, og da er det typisk bukkhornskløver de reagerer på, mens en thai-curry er helt trygg.  

Japan-curry derimot er egentlig ganske "simpelt" Instant-varianten kokes sammen med løk, kjøtt (og eventuelt mer grønt om du vil). og serveres til ris. Denne kan seriøst VARMT anbefales som en kjapp middag, og smaker helt likt som det du får i curry-sjapper i Tokyo.

Ville vært synd i "mat fra bunnen"-siden, selvsagt, men vi digger den. 

;)

Takk for oppklaring, og ikke minst tips om Indonesia-curry, nesten så jeg sporenstreks booker fly til Amster for å smake, haha... Og forsåvidt takk til alle andre som har svart, jeg har i alle fall lært litt nytt :)

Anonymkode: 04fee...763

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som la ut en post hvor hun spurte om oppskrifter fra de ikke-etniske norske, veldig bra iniativ! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loffeliten
3 minutter siden, dillyduzit skrev:

En som la ut en post hvor hun spurte om oppskrifter fra de ikke-etniske norske, veldig bra iniativ! 

Lurer på hvor lang tid det tar før T enten A) skryter på seg en bestefar fra karibien og legger ut link til en eller annen cremefraichedynket oppskrift fra bloggen, eller B) legger ut link til bloggen, til en cremefraichedynket oppskrift som hun hevder å ha fått av en helt ekte ikke-etnisk nordmann. :dry: 

Det kan da ikke være LOV å spørre etter oppskrifter der T ikke kan delta i tråden med blogglinker, vel? Fins sikkert regler mot sånt. Eller så blir det snart laget regler mot sånt. 

Oh, eller kanskje "trådstarter har fått nok svar, tråden stenges" - sånn at den ikke tar opp plass på siden, lizzom. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Hold oss som ikke er med i sekten  gruppa oppdaterte:blomst:

Anonymkode: d877a...8fb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Loffeliten skrev:

Lurer på hvor lang tid det tar før T enten A) skryter på seg en bestefar fra karibien og legger ut link til en eller annen cremefraichedynket oppskrift fra bloggen, eller B) legger ut link til bloggen, til en cremefraichedynket oppskrift som hun hevder å ha fått av en helt ekte ikke-etnisk nordmann. :dry: 

Det kan da ikke være LOV å spørre etter oppskrifter der T ikke kan delta i tråden med blogglinker, vel? Fins sikkert regler mot sånt. Eller så blir det snart laget regler mot sånt. 

Oh, eller kanskje "trådstarter har fått nok svar, tråden stenges" - sånn at den ikke tar opp plass på siden, lizzom. :jepp: 

 
 

Håper ikke det! Nå vet jeg ikke heelt hvor hun kom fra, men det var en som postet en vegetariansk rett, den skal prøves for å si det sånn! Om T kommer innom med "bestefar bla bl bla karibien" så kommer jeg nok til å kommentere med at hun får prøve seg på vegemite om hun skal være så veldig opplyst hele tiden. 

edit; eller kanskje ikke, men du skjønte vel noe av det jeg mente haha, herregud trøtt. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spennende! Hold oss som ikke er med i sekten  gruppa oppdaterte:blomst:

Anonymkode: d877a...8fb

 
 

Skal se om jeg finner det igjen, så screenshotter jeg noe for dere! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Håper ikke det! Nå vet jeg ikke heelt hvor hun kom fra, men det var en som postet en vegetariansk rett, den skal prøves for å si det sånn! Om T kommer innom med "bestefar bla bl bla karibien" så kommer jeg nok til å kommentere med at hun får prøve seg på vegemite om hun skal være så veldig opplyst hele tiden. 

edit; eller kanskje ikke, men du skjønte vel noe av det jeg mente haha, herregud trøtt. 

Skal se om jeg finner det igjen, så screenshotter jeg noe for dere! 

For en kjempefin idé til tråd. Bare sabla synd at den blir ødelagt av alle som skriver "ja takk" "spennende" og  "følger". Er jo en hel haug av kommentarene, men bare to oppskrifter. Skulle nesten ønske admin kunne slettet svarene som ikke inneholder oppskrifter eller spørsmål til oppskriftene, og oppfordret til å bruke lagre/følge funksjonen. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dillyduzit skrev:

En som la ut en post hvor hun spurte om oppskrifter fra de ikke-etniske norske, veldig bra iniativ! 

Håper det kommer noe Russisk som ikke er T sin stroganoff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marimba skrev:

For en kjempefin idé til tråd. Bare sabla synd at den blir ødelagt av alle som skriver "ja takk" "spennende" og  "følger". Er jo en hel haug av kommentarene, men bare to oppskrifter. Skulle nesten ønske admin kunne slettet svarene som ikke inneholder oppskrifter eller spørsmål til oppskriftene, og oppfordret til å bruke lagre/følge funksjonen. 

Var noen "så flink du er til å snakke norsk" der også. Syns nesten det var litt ufint... Du kan jo gjerne være norsk selv om familienavnet og anene kommer fra et annet land.

Anonymkode: ff467...912

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var noen "så flink du er til å snakke norsk" der også. Syns nesten det var litt ufint... Du kan jo gjerne være norsk selv om familienavnet og anene kommer fra et annet land.

Anonymkode: ff467...912

 

Hehe, uten å kuppe litt her nå, men hadde faktisk en som sa det til meg en gang. Det var jo ikke så rart, jeg er jo norsk, født og oppvokst med norsk familie. Sånn går det når man har et internasjonalt navn med tyskt etternavn. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...