Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Derfor prøvde jeg en gang til. Fortsatt ble jeg ikke kastet ut, så kanskje antall gjester/medlemmer er blitt ekstra viktig? Jeg forlot gruppa i dag.

 

innlegg.JPG

Anonymkode: 9f10d...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der var jeg ikke anonym lenger :)

Anonymkode: 9f10d...1d3

Du kan fjerne bildet hvis du går inn på mine vedlegg, og sletter bildet derfra - da blir det borte. Så kan du laste det opp på nytt og fjerne navn om du vil :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @*Pixie*

Prøver igjen å legge ut innlegget - men ser det er vanskelig å lese så poster teksten først:

Sitat

 

Jeg synes man skal være stolt av det man gjør, og jeg synes at man skal verdsette egen innsats. Selv meldte jeg meg inn i denne gruppa fordi jeg nesten ikke kjøper halv- eller helfabrikatmat og liker å lese om og se hva andre lager. Det er alltid moro med inspirasjon.

Jeg sluttet å gå aktivt inn på gruppa da det ble opprettet en egen blogg og linkingen inn dit i min opplevelse tok overhånd. Det er allikevel naturligvis greit, både det å sanke bloggklikk og det å tjene litt penger på noe man bruker mye ressurser på. Jeg personlig synes det har vært en uting at man ofte ikke har kunnet lenke til andre kilder (ved siden av å legge ved bilde av oppskrift eller skrive fullstendig oppskrift., jeg synes det har noe med høflighet og respekt for andre å gjøre. Derfor har jeg ikke lagt ut egne innlegg.  Allikevel har det vært greit at man har laget sine egne regler, selv om jeg ikke synes de er spesielt gode.

I går fikk jeg opp et innlegg om hurtigsylte i feeden min. Det stod tydelig fra hun som postet det at oppskriften var hentet fra «mat fra bunnen bloggen» og at oppskrift kom i kommentarfeltet. Oppskrift var tydelig slettet og i stedet var det lagt inn link til bloggen og det ble henvist til åndsverk.

Hvorfor skal egen blogg plutselig være et beskyttet åndsverk når ingen andres er? Jeg er ingen jurist men har lest flere steder at ingen oppskrifter (mengder og fremgangsmåte) er regnet som åndsverk. Bilder og tekst derimot er.

Jeg kopierer skamløst(?) fra Trinesmatblogg;

«Et blogginnlegg er i utgangspunktet beskyttet av lov om åndsverk. Det vil si at tekst du selv produserer og bilder du selv tar, er du opphavsmann til og nyter godt av de rettigheter loven gir deg. Det kan for eksempel være retten til å bli navngitt som opphavsmann (§ 3) og at materialet ikke fritt kan benyttes av andre (§ 2). Matoppskrifter er i utgangspunktet ikke omfattet av åndsverkloven. Dette fordi teksten ikke anses som et åndsverk, men som en beskrivelse av fremgangsmåte. Opphavsretten gjelder med andre ord verkenes utforming, ikke verkenes ideer, den viten eller de metodene som verkene uttrykker. Det er altså måten som ideene kommer til uttrykk på, ikke ideene i seg selv, som blir beskyttet av opphavsretten. Du kan med andre ord benytte oppskrifter fra andre kilder på bloggen din (mengdemål og enkel beskrivelse av fremgangsmåte), men presentasjonen av den bør være din egen. Ønsker du derimot å benytte tekst utover selve oppskriften og eventuelle bilder må du spørre opphavsmannen om lov først.

Når du benytter opphavsrettslig beskyttet materiale skal opphavsmannen navngis «

Jeg har aldri klart å bli utestengt fra en facebookgruppe eller trodd at jeg kom til å bli det. Kanskje jeg tar feil og takhøyden for å diskutere etikk er høyere her enn jeg mistenker?

 

slettet.jpg

Anonymkode: 9f10d...1d3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt kvalm av administrasjonen der inne. Stakkars Camilla som har gjort så mye også behandler T hun som søppel😕

Anonymkode: e42bc...d56

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, loffen skrev:

Herrregud for noe lavmål! :overrasket:

Forøvrig: Å SKJÆRE ALLE OVER ÉN KAM

Det som er lavmål er hvordan dere rakker ned på andre mennesker her. Jeg driter forøvrig i hvordan det skrives. Saken er at det ikke er alle adminsa som skriver her nå.

 

Dere er ute med møkka deres, da må dere tåle å få litt møkk tilbake.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Labbetuss40 skrev:

Det som er lavmål er hvordan dere rakker ned på andre mennesker her. Jeg driter forøvrig i hvordan det skrives. Saken er at det ikke er alle adminsa som skriver her nå.

 

Dere er ute med møkka deres, da må dere tåle å få litt møkk tilbake.

 

 

Er det meg du snakker til? Er jeg 'dere'? Jeg har skrevet hverken møkk eller rakket ned på noen her!
Hvis du sjekker så var dette mitt eneste innlegg i denne tråden.

Lavmål. Virkelig.

:vinke: Hei då.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som meg - blokker alle admins ;)

Anonymkode: 82bc4...a51

Det er vel utestengelsesgrunn?

Jeg har blokkert ei som var testadmin....aner ikke om hun endte opp med å bli admin. Hun var direkte slitsom og overivrig til å presse frem bloggen, og tydelig ryggsleiking av T. Rart om hun ikke ble brun på nesen. 

Anonymkode: b0807...4fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.11.2016 den 8.56, AnonymBruker skrev:

Takk @*Pixie*

Prøver igjen å legge ut innlegget - men ser det er vanskelig å lese så poster teksten først:

 

 

slettet.jpg

Anonymkode: 9f10d...1d3

:skratte: 

"Som svar på din konstruktive kritikk av skamløs linking til egen blogg svarer vi deg med å linke til bloggen som svar til 0,1% av innholdet i innlegget :lol: "

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Marimba skrev:

Har det økonomiinnlegget kommet enda? 

Hun klarer vel ikke presse tallene så langt ned så tror vi må vente en god stund på det altså

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2016 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Blir helt kvalm av administrasjonen der inne. Stakkars Camilla som har gjort så mye også behandler T hun som søppel😕

Anonymkode: e42bc...d56

Har det skjedd noe drama jeg ikke har fått med meg nå?

Her om dagen var det et innlegg om koteletter, ifølge T kan man aldri steke koteletter i panne, da de uansett vil bli tørre. Hva er det for en ting å si (for noen som visstnok kan mat)? Det er da bare å ikke tørrsteke de, ha litt kontroll på temp og tid, så blir de like bra i panna som andre steder!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...