Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

PASS PÅ!!

Den matgruppen som flere "gjester" ble medlem av i dag, (nevnt noen innlegg før meg også) har nå en admin fra MFB. Hun har også kommentert et innlegg der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Matmonsen skrev:

Jeg tror ikke de har hatt så mange. Jeg mener å alltid ha tenkt "150.000", og husker å ha lagt merke til at de nesten hadde rundet 160.000 for en tid tilbake. Jeg ser nå at de akkurat har nådd 160.000. (Hvor mange som er aktive er jo en annen sak). Men 180.000 tror jeg ikke de har hatt. Tallet har hele tiden steget sakte men sikkert.

Hvis jeg skal prøve å spå fremtiden, så vil jeg si at hele MFB er en stor tikkende bombe som bare venter på å smelle. Det er grenser for hvor lenge de klarer å holde gruppen i sjakk ved å bare påse at alt som ser ut som en påbegynnende diskusjon blir stoppet før den bryter ordentlig ut. Husk at det utvilsomt har bygget seg opp veldig mye individuell frustrasjon hos medlemmer der inne. Så langt har det ikke meldt seg en mulighet for at disse frustrerte medlemmene får samlet seg for å ta et oppgjør med ledelsen. Hver og én som er frustrert tenker nok "det er meg mot alle" og "det er nytteløst" siden de ikke har noe måte å samle andre medlemmer som sitter med samme tankene for å få organisert et opprør. Adminene passer jo på med argusøyne så det ikke skal skje. De pynter hele tiden på sannheten og later som at alt er vel og bra.

Men før eller siden smeller det, og da snakker vi ordentlig dominoeffekt. Det jeg har sett flere ganger med tilsvarende useriøse nettsamfunn er at det kommer et opprør som først starter innad i ledelsen i gruppen. En admin tar gjerne opp noen synspunkter rundt måten gruppen driftes på, det oppstår krangler, og flere adminer henger seg på for å støtte den som kom med synspunktene. Krangelen ender med at halvparten av adminene blir kastet ut, og disse velger å f.eks. starte sin egen gruppe. De får da også med seg mange aktive medlemmer som har pleid å komme med bidrag fra den eksisterende gruppen.

Det neste som skjer er at mange "vanlige" medlemmer får med seg at det skjer ting, og siden det er veldig mye individuell frustrasjon hos veldig mange i den gruppen, så begynner diskusjonene å rulle. Folk ser muligheten til å endelig buse ut med alt sinnet som har bygget seg opp over tid, og da spares det ikke på kruttet. De gjenværende adminene mister da fullstendig kontroll over situasjonen og det blir et ordentlig masseopprør mot dem.

Det skjer kanskje ikke i dag, ikke i morgen, men la det gå noen måneder. Bare vent og se.. :) Det blir en dag jeg tenker at T aldri kommer til å glemme. Jeg vil råde alle til å påse at de har en pose med popcorn i hus til dette. Det bør sjekkes med jevne mellomrom akkurat som batteriet i røykvarsleren. En dag braker det løs, og det blir gjerne på en søndag når det ikke er mulig å få tak i popcorn.

Her tror jeg du spår helt riktig. Jeg jobbet selv i ett miljø ganske likt MFB der leder styret på samme måte som T den store, å det sa BANG til sist å som du sier det kom fra en av hans trofaste tjenere. Jeg får løpe å kjøpe popcorn vi ses ha ha

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Juliannaos skrev:

PASS PÅ!!

Den matgruppen som flere "gjester" ble medlem av i dag, (nevnt noen innlegg før meg også) har nå en admin fra MFB. Hun har også kommentert et innlegg der.

Så fint i den gruppen handler alt om matglede å kun det, de som driver gruppen er mennesker man blir glad av å møte. Jeg tror admin i MFB har godt av en pause dem også å bli minnet på hvorfor man søker seg inn i matgrupper det har de mulighet til å oppleve i den gruppen :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Juliannaos skrev:

PASS PÅ!!

Endret av tonebelinda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Juliannaos skrev:

PASS PÅ!!

Hun ene som er admin i den hyggelige gruppa, hun er vel ikke admin i MFB også?

Men har sett at ei anna, som er administrator i MFB er medlem i gruppa, og kommenterte et innlegg i går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tonebelinda skrev:

Men har sett at ei anna, som er administrator i MFB er medlem i gruppa, og kommenterte et innlegg i går

Med den urettferdige måten MFB behandler andre matgrupper og bloggere på, så skal det nok godt gjøres at en admin kan ha en fot i hver leir uten å havne i trøbbel med O Den Store HøyHet.

De kan sikkert søke O Den Store HøyHet om spesialtillatelse til å bli medlem andre steder hvis hensikten med medlemskapet kan begrunnes med at det er for å holde utkikk i andre konkurrerende grupper. Informasjonen som samles inn må nøye gjennomgås for å dokumentere at medlemskapet har en gevinst for MFB. Men å være admin på to steder vil nok aldri godtas. Enten er man lojal med MFB, ellers er man MFBs fiende.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, tonebelinda skrev:

En av adminsene fra MFB er medlem på den nye siden, ikke at hun er admin der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2017 den 10.59, Drea skrev:

Har de sendt pm til (rett) admin og spurd om kvifor de er utkasta?

Men er man kastet ut, så får man vel ikke engang søkt opp gruppen og da får man jo ikke funnet Admin for å sende PM??

Anonymkode: 100ad...85f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er man kastet ut, så får man vel ikke engang søkt opp gruppen og da får man jo ikke funnet Admin for å sende PM??

Niks, men man kan be sine venner om å gjøre det, men sjansene er store for at de tror den personen er en falsk profil og kicker de også ut 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Chibi skrev:

Niks, men man kan be sine venner om å gjøre det, men sjansene er store for at de tror den personen er en falsk profil og kicker de også ut 😂

Enda en parallell til Nord Korea: hvis du har gjort noe straffbart, straffes også familien din.

Anonymkode: 6651a...86c

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt PM til admin, men ikke fått svar av noen av dem. Ble blokkert med en gang.

Anonymkode: e07c6...258

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2017 den 23.13, Norgesglasset skrev:

Du som er ringet rundt med rødt. Jeg regner med du er her (ikke innrøm det, for da blir du sikkert kasta ut) Men jeg digger deg! 

Screenshot_20170815-231335.jpg

Om det er den personen jeg tror det er, så er vedkommende antakeligvis kastet ut nå.... har søkt inne på siden og klarer ikke se noen poster som skulle være i strid med regelverket, så aner ikke grunnen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det der forbaska standardsvaret fra en gjest: "Trist at folk er så feige at de klager i andre fora i stedet for å ta det her"

Hvis de hadde giddet å lese på klaginga her inne og tatt det til seg, hadde de kanskje skjønt at det er flere problemer med å klage inne på MFB:

- All form for kritikk blir tatt opp i verste mening og arkivert under "sutring, klaging og hets mot Tanja som gjør så innmari god jobb" (les: spill på samvittigheten til gjestene så de trofaste fyrer seg opp og tar Tanja i forsvar, og de som er ufornøyde tier stille og jatter med av redsel for utkastelse)

- Tilbakemeldinger og kritikk blir henvist til melding til noen få utvalgte adminions. Å få svar derfra er som å se en enhjørning og en yeti på samme dag, det er tilnærmet et mirakel. Får du et grundig og greit svar er det virkelig som å vinne i Lotto. Noen få har hørt om noen som kjenner noen som kanskje fikk et ordentlig svar fra en adminion en gang, men ingen kan bekrefte dette ryktet.

- Det største problemet: klaging er utkastelsesgrunn og man blir i tillegg blokkert. Skulle man være så heldig å huske hvilke adminions man får lov til å kontakte på messenger, blir man møtt med rungende taushet og blokkering derfra også. Eventuelt er man en av de heldige som får det kryptiske svaret "du vet godt selv hvorfor du ble kastet ut".

- og det mest åpenbare (og tragiske) av alt: gjestene ble bedt om å svare på meningsmåling om hva de synes om driften av gruppa, og de som faktisk turdte å svare "dårlig" ble belønnet med utkastelse. Alle de "positive" og "snille" adminions lo rått på bakrommet og var kjempestolt over seg selv. Og dette blir hyllet av flere gjester! Enn at voksne folk sitter og godter seg på den måten! Det er virkelig positivitet i god MFB-ånd.

Så nei, kjære uvitende (eller trangsynte) MFB-gjest: det er ikke feigt å ikke klage inne på MFB. Det er lagt opp til å ha et miljø der inne som kun tillater positive tilbakemeldinger og store doser smileys, og kritikk er overhodet ikke tillatt. Ikke en gang pakket inn i pene ord og med et par-tre avvæpnende smileys bak. Det er ikke feigt å klage her inne, det er den eneste muligheten man har når ingen inne på MFB er interessert i å lytte til annet enn smisk og ros. Spesielt når man har blitt kastet ut og blokkert, naturlig nok. Det er faktisk mer feigt å kaste ut folk som kommer med konstruktiv kritikk eller har en tilsynelatende falsk konto, og så nekte å svare ordentlig etterpå om hvorfor de gjorde det. Å gjemme seg bak "dette er Tanjas gruppe og hun bestemmer" er også feigt.

De skal bare fortsette å ta stikkprøver, jeg skal bite meg fast der inne på ren trass og godte meg hver gang de driter seg ut. Og nei, jeg snakker ikke om de vanlige gjestene der inne som deler oppskrifter eller stiller spørsmål, jeg snakker om T og hennes adminions, pluss noen trofaste gjester som er med på å styre skuta rett på grunn fordi de nekter å innse at de er på feil kurs.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et svært godt eksempel på at man aldri skal stole på det som står skrevet i blogger :rolleyes:

http://nouw.com/sweethomeliving/kylling-og-baconsandwich-med-karridressi-22334006

Og sjekk kommentarfeltet her. Bra for T & co at andre er mer rause med oppskriftene sine enn T. er. Men nå har jeg i det minste gitt Nammis litt ekstra PR ;)

http://www.nammis.no/om-nammis/

Endret av Ardwinna
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at det er Tanjas side og at hun bestemmer er bare helt idiotisk. Blir jo det samme som om alle butikker skulle fått lov til å kaste ut alle kunder som er misfornøyde med noe eller ønsker å komme med konstruktiv kritikk. Alle hyller Tanja i den beslutningen, men tror ikke KIWI (bare et eksempel) ville vært tatt like godt imot om de utestengte alle misfornøyde kunder.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg trodde HKH stod for "høyst kommanderende herskerinne". 

Ang. De Statoil bollene, jeg har alltid gått inn på nammis for å få oppskriften. Har vel bakt de 2-3 ganger. Ble inspirert når jeg så de ble lagt ut på mat fra bunnen. Så hvis flere hadde gjort som meg, så hadde han fått de klikkene han fortjener. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eksempelvis er mums.no noen som har gjort det riktig. Brukt mye tid på å lage Facebook-side med mange oppskrifter, laget video og fått en solid følgerskare. Nå kommer de ut med kokebok, blir mer og mer populære. 

I mellomtiden sitter T og co med diktatursiden sin, henretter alle som er en smule kritisk, og følgene forsvinner/blir kastet ut. Det gode ryktet svinner sakte, men sikkert. Sånn kan det gå!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Juletrollet skrev:

Argumentet om at det er Tanjas side og at hun bestemmer er bare helt idiotisk. Blir jo det samme som om alle butikker skulle fått lov til å kaste ut alle kunder som er misfornøyde med noe eller ønsker å komme med konstruktiv kritikk. Alle hyller Tanja i den beslutningen, men tror ikke KIWI (bare et eksempel) ville vært tatt like godt imot om de utestengte alle misfornøyde kunder.

Alle hyller ikke O store Tanja. Noen sitter bare på gjerdet og blir mer og mer sjokkert av hva som faktisk skjer der inne

Anonymkode: 87ee8...8ba

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage en lukket facebookgruppe dersom målet er å markedsføre en blogg. Da må det jo være bedre å ha en facebookside der man deler blogginnlegg og relevante innlegg slik at innleggene dine havner på feeden til vennene til de som liker siden din, da når du jo ut til mange flere. Men da er man vel avhengig av å ha fine bilder og gode tekster på bloggen. 

Jeg liker sidene til flere matbloggere på FB og det er ikke sjelden det dukker opp oppskrifter jeg får akutt lyst til å prøve i feeden min. Kan ikke si det samme om denne facebookgruppen.

Ellers er det vel ganske rart dersom en som skriver matblogg ikke leser andres blogger. Når man følger med i en del blogger ser man jo helt klart trender når det gjelder matretter og ingredienser. Selv om heldigvis de flinkeste er gode nok til å utforme oppskrifter og tekster selv for å kunne skille seg ut fra mengden. Men de fleste følger vel med på hva konkurrentene driver på med, man må jo være oppdatert dersom bloggen skal være relevant. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Zinatara skrev:

Jeg skjønner ikke helt poenget med å lage en lukket facebookgruppe dersom målet er å markedsføre en blogg. Da må det jo være bedre å ha en facebookside der man deler blogginnlegg og relevante innlegg slik at innleggene dine havner på feeden til vennene til de som liker siden din, da når du jo ut til mange flere.

Husk at det er en ære å få være med som gjest der inne. Hadde gruppen vært åpen for alle, så hadde jo hvem som helst kunne komme inn, og det er jo bare de spesielt utvalgte som får bli med O Store T.

5 timer siden, Zinatara skrev:

Men da er man vel avhengig av å ha fine bilder og gode tekster på bloggen.

Bildene er bleke og fargeløse, presentasjonen er dårlig, og hun er ikke spesielt flink til å ordlegge seg når hun skriver heller. Jeg ser mye rotete språk som kan misforstås på flere måter. Det går igjen både i oppskriftene på bloggen og når hun kommer med kunngjøringer i gruppen.    ......."Rådyr indrefilet" :fnise:

Kvaliteten på språket ligger omtrent på samme nivå som en skolestil av en 3. klassing. Det er litt sånn:

Anne gikk en tur i skogen
Det kom noen slemme gutter bort til henne
De slo henne. Hun ble veldig lei seg og begynte å gråte
Hun gikk hjem til mamma. Hun fikk trøst.
Hun ble glad. Hun smilte. Hun fikk godteri. Hun synes det smakte godt.

En ting er hvor mye sjel man legger i dagligdagse kommentarer og fjas man poster. Men når man skal legge ut en informativ tekst som mange skal lese og som vil bli stående i en lang tid, så bør man jo legge litt sjel i det man poster.

Samme går for mat.. Det gjør jo ikke noe om en vanlig middag som man soper sammen på en vanlig hverdag ikke ser så fantastisk ut. Men skal man legge ut bilder på en blogg som mange skal se, så bør man jo pynte litt og få med litt farger.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...