Gå til innhold

Evolusjon er det fakta eller løgn

Gjest Gjest_Balian de Ibelin

105 stemmer

1. 1. fffff

• Evolsujon er fakta
      87
    • Evolsujon er en løgn fortalt av djevelen
      12
    • Jeg bryr meg rett og slett ikke
      6

Anbefalte innlegg

Man finner jo forskjellige definisjoner på gud også, selv innenfor de forskjellige trosretningene og så har man alle forskjellige religioner på toppen av det igjen. Selv bibelen er ikke en entydig beretning fortellinger heller dersom man velger å sidestille den med vitenskapelige oppslagsverk, som mange faktisk gjør.

Evolusjon er ganske tydelig definert, med litt forskjellige ordlyd etter hvilket oppslagsverk man benytter, men alle definisjonene baserer seg på den betydningen du selv kom med; altså utvikling. Evolusjon er utvikling. Mekanismene som driver utviklingen er godt dokument, f.eks prinsippet med naturlig seleksjon.

Den sanne Gud beskrives i bibelen. Han har og vært blandt oss og gjort godt og satt folk i frihet .

Naturlig seleksjon velger jo bare bort uønsket info. Mao det er reduksjon og ikke evolusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan det være to forskjellige ord? En art som blir en ny art forandrer seg jo.

Så du mener evolusjonsteorien er like konk som meg?

Men jeg har aldri i noen biologibok lest at evolusjon er det samme som forandring. Det er i såfall din hjemmesnekra verson.

Darwins lære har ingen ting med "forandring" å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sanne Gud beskrives i bibelen. Han har og vært blandt oss og gjort godt og satt folk i frihet .

Naturlig seleksjon velger jo bare bort uønsket info. Mao det er reduksjon og ikke evolusjon.

Evolusjon kan kort forklares med følgende prinsipper: egenskaper (arvemateriell) går i arv, forplanting har mutasjoner (at forandringer forekommer, dvs ingen perfekt kopi) og at miljø og tilfeldigheter favoriserer enkelte egenskaper. Tid, antall, dødelighet og forplantningsrate er faktorer som bestemmer hvor raskt denne prosessen går. Når giraffer har lang hals eller influensa kommer hvert år eller at baktarier blir resistente så er det ikke fordi Gud bestemmer at her skal det leve dyr med lange halser eller i år skal vi ha en annen type influensavirus enn i fjor eller nå skal vi bytte ut en type bakterier med en annen, men naturlig seleksjon. Prinsippene er ikke kompliserte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evolusjon kan kort forklares med følgende prinsipper: egenskaper (arvemateriell) går i arv, forplanting har mutasjoner (at forandringer forekommer, dvs ingen perfekt kopi) og at miljø og tilfeldigheter favoriserer enkelte egenskaper. Tid, antall, dødelighet og forplantningsrate er faktorer som bestemmer hvor raskt denne prosessen går. Når giraffer har lang hals eller influensa kommer hvert år eller at baktarier blir resistente så er det ikke fordi Gud bestemmer at her skal det leve dyr med lange halser eller i år skal vi ha en annen type influensavirus enn i fjor eller nå skal vi bytte ut en type bakterier med en annen, men naturlig seleksjon. Prinsippene er ikke kompliserte.

En av de tingene kreasjonister ikke ser ut til å forstå, er at de feilene i replikering av DNA som forårsaker mutasjoner, noen ganger er fordelaktige. Det virker som det er vanskelig for dem å forstå at en feil faktisk kan føre til at noe blir bedre.

Men la oss ta en analogi: Ved en feil i bankens datasystem økes innholdet på kontoen din fra 100.000 til 1.000.000 ganske enkelt ved at en null er tilført. Det er en bitteliten tabbe med store konsekvenser for deg. Positive konsekvenser. Det kunne gått den andre veien, selvsagt, og det ville vært ille. Men nå har du plutselig råd til å kjøpe leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis menneske stammer fra apene er det jo utrolig rart at det fortsatt finnes aper. Den evulusjonsteorien virker lite gjennomtenkt for min del. Den har for mange hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de tingene kreasjonister ikke ser ut til å forstå, er at de feilene i replikering av DNA som forårsaker mutasjoner, noen ganger er fordelaktige. Det virker som det er vanskelig for dem å forstå at en feil faktisk kan føre til at noe blir bedre.

Men la oss ta en analogi: Ved en feil i bankens datasystem økes innholdet på kontoen din fra 100.000 til 1.000.000 ganske enkelt ved at en null er tilført. Det er en bitteliten tabbe med store konsekvenser for deg. Positive konsekvenser. Det kunne gått den andre veien, selvsagt, og det ville vært ille. Men nå har du plutselig råd til å kjøpe leilighet.

Men å klare å definere evolusjon, klarer du ikke.

Imponerende...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trollkarlen

Hvis menneske stammer fra apene er det jo utrolig rart at det fortsatt finnes aper. Den evulusjonsteorien virker lite gjennomtenkt for min del. Den har for mange hull.

Jeg skjønner du tuller med den klisjéen, men mennesker er fremdeles aper. Så vi stammer ikke fra apene, vi er aper. Vi har samme forfedre som blant annet sjimpanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du tuller med den klisjéen, men mennesker er fremdeles aper. Så vi stammer ikke fra apene, vi er aper. Vi har samme forfedre som blant annet sjimpanser.

Ikke bland meg inn i slektstavla di :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.webfilosofen.no/artikler/evolusjon-er-ikke-bare-en-teori/

Men det er svært lite et menneske kan observere, for vi lever jo så kort. Så hvordan kan vi da si at noe som helst er fakta, nåe vi ikke får observert det over en lengre periode? Du sier at mennesket ikke kan si noe er fakta i det hele tatt da? 

Anonymkode: f27af...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Ikke bland meg inn i slektstavla di :P

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden. Diskusjonen om evolusjon blir helt bortkastet når du baserer din kritikk på føleri og ikke vitenskap. Du hyler om vitenskap, men du er den minst vitenskapelige i denne tråden. Det er direkte pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forskning.no/biologi-evolusjon/2009/11/evolution-true

http://tjomlid.com/2013/05/03/fotballfrue-aksepterer-ikke-evolusjonsteorien/

(jada, hat meg. Regner med at du veit hvem den karen der er!)

http://svevendeord.blogspot.no/2010/02/evolusjon-vs-kreasjonisme.html

http://hihm.no/om-hoegskolen/avdelinger/avdeling-for-anvendt-oekologi-og-landbruksfag/forskning/forskningsnytt-oekologi-og-landbruk/darwinisme-ikkje-tru-men-naturlov

Men her kan jeg også finne masse som støtter at evolusjonen ikke er sann - så får man velge selv hva man tror på - at verden går fremover mtp at ting utvikler seg eller at det er en Gud som styrer alt.. Tro på hva du vil mellom himmel og jord - bare vær snill og grei, så er det godt for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som om jeg kommer til å tro på en eventyrbok fra gamledager. Den med engler, mann som stod opp fra de døde, dama som var utro med typen sin med "Gud", mann som går på vann. Ja nei, da tror jeg heller på Hakkebakkeskogen.

Anonymkode: 9fbc2...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.webfilosofen.no/artikler/evolusjon-er-ikke-bare-en-teori/

Men det er svært lite et menneske kan observere, for vi lever jo så kort. Så hvordan kan vi da si at noe som helst er fakta, nåe vi ikke får observert det over en lengre periode? Du sier at mennesket ikke kan si noe er fakta i det hele tatt da? 

Vitenskap kan observeres. Og fakta skal observeres pr. definisjon......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden. Diskusjonen om evolusjon blir helt bortkastet når du baserer din kritikk på føleri og ikke vitenskap. Du hyler om vitenskap, men du er den minst vitenskapelige i denne tråden. Det er direkte pinlig.

Hva som er pinlig hr. troll,

Er at folk kaller evolusjonsteorien fakta, uten at det møter kriteriene for det ordet. Så later en som om slik surring med ord støttes av vitenskapen??!!??

Særlig pga DNAet??????????

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er pinlig hr. troll,

Er at folk kaller evolusjonsteorien fakta, uten at det møter kriteriene for det ordet. Så later en som om slik surring med ord støttes av vitenskapen??!!??

Særlig pga DNAet??????????

Kan du bevise at evolusjonsteorien er noe annet enn fakta? Gjør dette uten å stille et spørsmål, kom med konkrete påstander. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du møter deg selv i døra.. 

Kom heller med kilder, enn bare ord. Jeg kom med mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du bevise at evolusjonsteorien er noe annet enn fakta? Gjør dette uten å stille et spørsmål, kom med konkrete påstander. 

Evokusjon er aldri observert. Hvilket er et must i den vitenskaplige metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Evokusjon er aldri observert. Hvilket er et must i den vitenskaplige metode.

Evolusjon blir observert daglig, blant annet i fødestuen på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener evolusjonsteorien er like konk som meg?

Men jeg har aldri i noen biologibok lest at evolusjon er det samme som forandring. Det er i såfall din hjemmesnekra verson.

Darwins lære har ingen ting med "forandring" å gjøre..

Hey, det er DU som ikke klarer å svare på spørsmålet mitt. Det står ikke :" evolusjon=forandring", men det er noe som heter å resonnere. En evne du ikke innehar. En logisk slutning av at en art utvikler seg til en ny art er at arten forandrer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker stammer ikke fra aper. Vi har felles forfar, og våre forfedre skilte lag med forfedrene til dem som etter hvert utviklet seg til aper. Men vi er ganske nært besllektet og har mye til felles. Hvis du mener at evolusjonsteorien er dårlig gjennomtenkt, så er det nok mest fordi DU ikke har tatt deg tid til å hverken orientere deg om hva den går ut på, eller tenke over noe av det. De eneste hullene finnes i din kunnskap. Teorien som sådan er den mest soilide, mest rigorøst testede og best underbygde vitenskaplige teorien som finnes. Faktisk bedre enn både gravitasjonsteorien og teorien om kjernefysikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...