Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Hmmm, kom over denne artikkelen om Kjersti Løken Stavrum, før ansettelsen som generalsekretær. Nå er inntrykket mitt positivt, men jeg ble likevel betenkt over påstandene som kommer frem, om at journalister mener at hun er for kommersielt orientert. Da kan det være skummelt i disse content marketing - tider at hun sitter der hun sitter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/aa-ansette-kjersti-vil-markere-et-trist-tidsskille-for-norsk-presse/a/10102372/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Torry Pedersen ville nok helst sett at det ikke ble fellelse, men du er inne på noe. Vi hører det også i drøftingen hos PFU i dag, der "veien blir til mens de går", og leser/forbrukerperspektivet opplever jeg ikke står "fremst".

Ordet subjektivt ble brukt flere ganger, og det er ikke en farbar vei å gå. Slike saker må være knyttet til regelverk og objektiv tolkning av det. Når de nå blir litt defensive opplever jeg at det er fordi regelverket ikke dekker området som diskuteres, altså innholdsmarkedsføring.

Forøvrig interessant forklaring av native advertisment, som jo forklares med innhold som etterlikner den redaksjonen der det adverteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kom over denne artikkelen om Kjersti Løken Stavrum, før ansettelsen som generalsekretær. Nå er inntrykket mitt positivt, men jeg ble likevel betenkt over påstandene som kommer frem, om at journalister mener at hun er for kommersielt orientert. Da kan det være skummelt i disse content marketing - tider at hun sitter der hun sitter.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/aa-ansette-kjersti-vil-markere-et-trist-tidsskille-for-norsk-presse/a/10102372/

 

Nå ble jeg bekymret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og følger med på frokostmøtet - http://journalisten.no/2015/10/se-debatt-om-betalt-innhold-direkte- og kl. 01:03:00 sier Svein Arne Haavik, VG Partnerstudio vedr. tidligere journalister som nå er ansatt hos VG Partnerstudio/VG Familieliv:

 

"de er ikke journalister lenger og det er vi veldig tydelige på".

 

Merkelig da at de presenterer seg som det: http://i.imgur.com/VqfFKi9.png (skjermbilde, ser ut som kommentaren nå er fjernet fra http://www.tonedamli.com/2015/10/26/mine-hudrutiner/ ).

 

Tillegg: CecilieX, du viste også til at en derfra presenterte seg som journalist, her:

 

...
Vedkommende ekspert som hadde blitt intervjuet av VG Familieliv sendte meg kopi av mailutveksling der den som tok kontakt fra VG Familieliv presenterte seg som journalist.
.....

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://journalisten.no/2015/10/na-skal-det-hete-reklame-ikke-sponset-innhold-i-nordlys

* "Tar begrepsgrep: Nå heter det «reklame», ikke «sponset innhold» i Nordlys". 

* "Opdahl mener det over tid ville oppstått fare for å svekke journalistikken dersom begrepsbruken ikke ble endret. Han tar også til orde for at mediebransjen jobber fram felles standarder.".

 

Jeg lurer på om toppbloggerne tenker over troverdigheten, når de velger å:

* Utnytte gråsonene innenfor regelverket?

* Glemmer å merke?

* Merker dårlig eller utydelig?

Eller jeg tror egentlig ikke at de tenker så langt (virker ikke slik), men på et tidspunkt vil/må en eller annen plutselig forstå konsekvensene, men mest sannsynlig ikke før det er for sent, når de sitter igjen med liten eller ingen troverdighet, og reklamepengene går helt andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Sitter og følger med på frokostmøtet - http://journalisten.no/2015/10/se-debatt-om-betalt-innhold-direkte- og kl. 01:03:00 sier Svein Arne Haavik, VG Partnerstudio vedr. tidligere journalister som nå er ansatt hos VG Partnerstudio/VG Familieliv:

 

"de er ikke journalister lenger og det er vi veldig tydelige på".

 

Merkelig da at de presenterer seg som det: http://i.imgur.com/VqfFKi9.png (skjermbilde, ser ut som kommentaren nå er fjernet fra http://www.tonedamli.com/2015/10/26/mine-hudrutiner/ ).

 

Tillegg: CecilieX, du viste også til at en derfra presenterte seg som journalist, her:

Mailsitat:

"Jeg jobber som journalist i ....."

Undertegnet med navn og journalist under navnet.

Det er ugreit når ledelsen kommer med påstander som det ikke er dekning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mailsitat:

"Jeg jobber som journalist i ....."

Undertegnet med navn og journalist under navnet.

Det er ugreit når ledelsen kommer med påstander som det ikke er dekning for.

 

Enig.

 

Det er forresten ikke sikkert at "journalistene" i VG Partnerstudio er klar over at de ikke får bruke tittelen så lenge de jobber der. 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Svein Arne Haavik, innholdssjef i avdelingen som produserer markedsføringsstoffet i VG, som det står, sier noe av det samme i denne artikklen i Dagbladet. Der har Dagbladet snakket med ei som sier at hun ikke visste det var reklame hun var med på da hun lot seg intervjue i forbindelse med en sak til VGs Familieliv-konsept. Hun sier også at hun hadde takket nei dersom hun visste hun skulle være med på reklame for Rema 1000.

 

Haavik svarer at "medarbeiderne er nøye med å opplyse om at de ikke driver med journalistikk" og "nettopp fordi vi er en kommersiell seksjon/underside og ingen del av VGs redaksjon, har vi vært ekstremt nøye i hver eneste samtale å understreke og overtydeligjøre nettopp at vi ikke er journalister."

 

Altså svarer han med samme innhold som på videoen du linka til over her. Dere har jo vist til eksempler her i tråden som viser at det ikke er tilfellet. Enten lyver han eller så har de ikke full kontroll på hva det er de holder på med, med denne nye satsinga si med litt journalistikk her og litt markedsføring der.

 

Takk, visningsnamn. Veldig greitt å ha det "sort på hvitt" også. :)

 

Jeg tipser Dagbladet (siden de skriver om dette i dag).

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti tusen millioner milliarder kroners-spørsmålet

 

Hvorfor leser du bloggene, da? Det står kjedelig, intetsigende bullzhit der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti tusen millioner milliarder kroners-spørsmålet

 

Hvorfor leser du bloggene, da? Det står kjedelig, intetsigende bullzhit der.

La meg tippe: Du har lest tittelen på tråden og så trykket direkte på svar-knappen?

 

I så fall: Les samtlige innlegg i den 13 siders lange tråden - og prøv igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg tippe: Du har lest tittelen på tråden og så trykket direkte på svar-knappen?

 

I så fall: Les samtlige innlegg i den 13 siders lange tråden - og prøv igjen.

 

Ja...?

 

Jeg orker ikke å lese hele 13 sider om bloggverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ti tusen millioner milliarder kroners-spørsmålet

 

Hvorfor leser du bloggene, da? Det står kjedelig, intetsigende bullzhit der.

 

.....   Jeg orker ikke å lese hele 13 sider om bloggverdenen.

 

Så du kommer med "Ti tusen millioner milliarder kroners-spørsmålet" uten å orke å lese, dvs. sette deg inn i om det kan ha ha blitt spurt og svart på før?

Til orientering, du finner ganske likt spørsmålet som du stiller på side 1, som første kommentar. Og TS svarer kanskje raskt på dette, bl.a. her:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=973849&p=17128566 (side 1)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=973849&p=17130390 (side 1)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=973849&p=17131263 (side 2).

 

(Edit: La til en lenke).

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...?

Jeg orker ikke å lese hele 13 sider om bloggverdenen.

Hadde du lest bittelitt mer enn trådtittelen, hadde du kanskje lest i det minste ett fornuftig innlegg om innholdsmarkedsføring, journalistikk, og reklame på tvers av medier.

Men jeg ser jo at det ikke er din feil at det er vanskelig å skjønne dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant igjen denne artikkelen her som Hans Petter Nygård Hansen skrev i mars om content marketing:

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Content-marketing-er-ikke-reklame-skrevet-av-journalister-7941149.html

 

Det har vel tatt av litt siden i mars? Hva content marketing egentlig er beskriver han fint her:

 

"Content marketing handler ikke om reklame og må ikke være skrevet av en journalist. Content marketing er en markedsføringsdisiplin som fokuser på å levere verdiskapende og nyttig innhold på målgruppens og ikke avsenders premisser."

 

Jeg syns det er ganske klart at et regelverk må på banen her. Mediene som sliter med et lurvete rykte fra før er ikke tjent med at grensene viskes ut. Og fortsetter denne praksisen med uklare skiller mellom reklame/journalistikk er det enda mer som raseres av medienes troverdighet før man har klart å stable en presedens på beina i lys av enkeltsaker. Dette er et område hvor veien ikke burde bli til mens man går eller er de kanskje ikke så opptatt av troverdighet så lenge pengene kommer inn...? :plystre:

 

Mener jeg har sett et sted at det skal utarbeides et regelverk (husker ikke hvor jeg har sett det og hvem som har sagt det-anyone som husker?)  men det er kanskje litt for lite for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

 

Mener jeg har sett et sted at det skal utarbeides et regelverk (husker ikke hvor jeg har sett det og hvem som har sagt det-anyone som husker?)  men det er kanskje litt for lite for seint.

 

Er det dette du har sett  http://journalisten.no/2015/10/lager-veileder-innholdsreklame? Står bl.a. at styret i Redaktørforeningen har bedt om å få å utarbeidet en veileder om innholdsmarkedsføring til sine medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...