Gå til innhold

ME - vår tids store svindler-sykdom?


Cowboy Lotte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er enig med disse "tullingene". Etter å ha hatt ME i snart 20 år, kjenner jeg på kroppen hver eneste dag at den er i alarmberedskap. De fleste med ME har problemer med å slappe av da kroppen konstant er i høygir.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Vil det ikke da være lurt å oppsøke hjelp så du blir frisk? 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det ikke da være lurt å oppsøke hjelp så du blir frisk? 

Anonymkode: c81f1...dbd

Har du noen forslag til hvor jeg finner denne hjelpen?

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du noen forslag til hvor jeg finner denne hjelpen?

Anonymkode: 9bd19...ed7

Stressmestring med hjelp av kognitiv adferdsterapi og psykolog kan være en god start 👍

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stressmestring med hjelp av kognitiv adferdsterapi og psykolog kan være en god start 👍

Anonymkode: c81f1...dbd

Bjarte Stubhaug ved frihamnsenteret feks, han driver med dette. 

Men husk på at stresslidelser ikke er det samme som ME da. ME er en feil i mitokondriene (hvor energi produseres) 

Anonymkode: dbf5b...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bjarte Stubhaug ved frihamnsenteret feks, han driver med dette. 

Men husk på at stresslidelser ikke er det samme som ME da. ME er en feil i mitokondriene (hvor energi produseres) 

Anonymkode: dbf5b...71c

Ja, det kan bli mye feil i en kropp som er i konstant alarmberedskap.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stressmestring med hjelp av kognitiv adferdsterapi og psykolog kan være en god start 👍

Anonymkode: c81f1...dbd

Ja, det sammen med gradvis trening er vel det eneste som har dokumentert effekt på ME.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det sammen med gradvis trening er vel det eneste som har dokumentert effekt på ME.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Det er ikke dokumentert effekt i det hele tatt. Jeg kan ikke tro at dette fortsatt diskuteres. Du som er ME syk må virkelig følge litt mer med i timen.

Om det hadde hatt effekt, hvorfor er ikke du frisk da? For jeg antar at du selv har prøvd dette i løpet av de 20 årene du har vært syk? For bare 5 år siden var det enda mer uvitenhet rundt ME så jeg kan vedde på at Nav eller helsevesenet på et eller annet tidspunkt har "tvunget" deg til dette.

Anonymkode: affa8...473

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. juni 2018 den 0.07, AnonymBruker skrev:

Og jeg er enig med disse "tullingene". Etter å ha hatt ME i snart 20 år, kjenner jeg på kroppen hver eneste dag at den er i alarmberedskap. De fleste med ME har problemer med å slappe av da kroppen konstant er i høygir.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Huff, jeg har det sånn jeg også. Selv om man har alle de fæle symptomene så får man det alarmberedskapet i tillegg.. <3 har hatt det i 3 år. 

Anonymkode: aa5f2...90b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det sammen med gradvis trening er vel det eneste som har dokumentert effekt på ME.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Det er jo dokumentert at det IKKE har effekt. 

De fleste blir jo veldig veldig mye sykere sv det. Om akkurat det er dokumenter på skikkelig måte er jeg usikker på. Men det er i alle fall dokumentert at ME pasienter ille blir bedre av det i alle fall 

Anonymkode: dbf5b...71c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dokumentert effekt i det hele tatt. Jeg kan ikke tro at dette fortsatt diskuteres. Du som er ME syk må virkelig følge litt mer med i timen.

Om det hadde hatt effekt, hvorfor er ikke du frisk da? For jeg antar at du selv har prøvd dette i løpet av de 20 årene du har vært syk? For bare 5 år siden var det enda mer uvitenhet rundt ME så jeg kan vedde på at Nav eller helsevesenet på et eller annet tidspunkt har "tvunget" deg til dette.

Anonymkode: affa8...473

At noe har effekt betyr ikke det samme som at man blir frisk. At noen kan oppnå bedring tror jeg nok. Jeg tror jeg prøvde det selv for mange år siden. Jeg har opplevd gradvis bedring av tilstanden, men om det var pga det eller andre ting vet jeg ikke. Jeg tror mange av de plagsomme symptomene til ME-syke er et resultat av en kropp i alarmberedskap.

Anonymkode: 9bd19...ed7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

At noe har effekt betyr ikke det samme som at man blir frisk. At noen kan oppnå bedring tror jeg nok. Jeg tror jeg prøvde det selv for mange år siden. Jeg har opplevd gradvis bedring av tilstanden, men om det var pga det eller andre ting vet jeg ikke. Jeg tror mange av de plagsomme symptomene til ME-syke er et resultat av en kropp i alarmberedskap.

Anonymkode: 9bd19...ed7

Jeg deler ikke ditt syn på me, men hvis du er så sikker i din sak over egen tilstand forstår jeg ikke hvorfor du ikke er frisk 

Anonymkode: c81f1...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For bare 5 år siden var det enda mer uvitenhet rundt ME så jeg kan vedde på at Nav eller helsevesenet på et eller annet tidspunkt har "tvunget" deg til dette.

Anonymkode: affa8...473

Ang Nav ja, og ME

Hørte om ei som er ME-syk, og hadde time hos saksbehandler hos  NAV
Hvor saksbehandler presterer å si at hun har hatt ME hun også, men en morgen hun våknet, så bestemte hun seg for at nå var det over med ME og sykdom, hun bestemte at nå var hun frisk. Og siden det så hadde hun vært frisk. Så det var jo et alterntiv at denne jenta også kunne gjøre, bare bestemme seg for at nå var hun frisk

Ja, man skal høre mye før øra ramler av
Denne saksbehandleren hadde ikke mye kunnskap om ME iallfall

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
3 timer siden, tonebelinda skrev:

Ang Nav ja, og ME

Hørte om ei som er ME-syk, og hadde time hos saksbehandler hos  NAV
Hvor saksbehandler presterer å si at hun har hatt ME hun også, men en morgen hun våknet, så bestemte hun seg for at nå var det over med ME og sykdom, hun bestemte at nå var hun frisk. Og siden det så hadde hun vært frisk. Så det var jo et alterntiv at denne jenta også kunne gjøre, bare bestemme seg for at nå var hun frisk

Ja, man skal høre mye før øra ramler av
Denne saksbehandleren hadde ikke mye kunnskap om ME iallfall

Hun kan ikke ha hatt ME, ettersom man ikke bare kan bestemme seg frisk av en sykdom som denne. Men at hun tydeligvis ble frisk av dette vil ikke si at alle blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Hun kan ikke ha hatt ME, ettersom man ikke bare kan bestemme seg frisk av en sykdom som denne. Men at hun tydeligvis ble frisk av dette vil ikke si at alle blir det.

Hun hadde så klart ikke ME, denne saksbehandleren. Ikke hadde hun noen som helst anelse om hva ME var heller. Jenta jeg kjenner, som gikk dit, har heldigvis fått annen saksbehandler på NAV

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME finnes ikke. Dette er psykiske lidelser, som gir fysiske symptomer. 

Anonymkode: 9394a...c4f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jegskulleønskeat
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME finnes ikke. Dette er psykiske lidelser, som gir fysiske symptomer. 

Anonymkode: 9394a...c4f

Har du lest tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert litt off topic, men jeg spør likevel:

Kan dyr få ME? 

Anonymkode: 75101...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir sikkert litt off topic, men jeg spør likevel:

Kan dyr få ME? 

Anonymkode: 75101...186

Kjempe interessant spørsmål faktisk 

Anonymkode: dbf5b...71c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir sikkert litt off topic, men jeg spør likevel:

Kan dyr få ME? 

Anonymkode: 75101...186

Har aldri sett noen ha det.

Anonymkode: 1f910...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...