Gå til innhold

En ansatt i barnehagen klikket på meg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik er det med mange begreper. Før var det greit å si "idiot" om utviklingshemmede, det er de fleste i dag enig om er et nedsettende begrep. Tidene endrer seg.

Anonymous poster hash: 0d01c...6c4

Der er forskjell på å bli kalt tante og idiot. Det var et veldig dårlig eksempel. Utviklingshemmet er heller ikke et yrke. Det er yrkestittel det diskuteres ikke grupper som blir undertrykt av samfunnet.

Anonymous poster hash: cccdc...5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er forskjell på å bli kalt tante og idiot. Det var et veldig dårlig eksempel. Utviklingshemmet er heller ikke et yrke. Det er yrkestittel det diskuteres ikke grupper som blir undertrykt av samfunnet.

Anonymous poster hash: cccdc...5ca

Det diskuteres begreper som er avleggs. Begreper det var helt legitimt å bruke før, men som i dag blir sett på som nedverdigende og støtende. "Idiot" og "barnehagetante" er begge gode eksempler på det.

Anonymous poster hash: 0d01c...6c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diskuteres begreper som er avleggs. Begreper det var helt legitimt å bruke før, men som i dag blir sett på som nedverdigende og støtende. "Idiot" og "barnehagetante" er begge gode eksempler på det.

Anonymous poster hash: 0d01c...6c4

Nei det er ikke et godt argument. Synes du det er greit å kalle sykepleiere for søster eller bror som faktisk mange sier? Det er og gammeldags. Tror du dem blir sure?

Anonymous poster hash: cccdc...5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en diskusjon. Her prøver man å overbevise og si gang på gang at det ikke er ment frekt eller som hersketeknikk. Men hver gang får man som svar at : jooohooo det er frekt og respektløst og du er så stygg og slem som bruker ordet barnehagetante.

Huff blir matt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere jobbet i bhg selv så hadde dere skjønt det. Det er bare sånn det er. Rart det skal bli så mye ut av ting egentlig.

At hun dama ble så sint burde du tatt med til styrer. Jeg hadde ringt og sagt ifra om hva slags oppførsel den styrerens ansatte driver med, så tenker jeg pipa får en annen vending.

Hadde vi? Jeg jobber i barnehage, er riktig nok "bare" barne- og ungdomsarbeider da. Jeg ser ikke noe problem med å bli kalt barnehagetante. Mulig pedagogene synes det er problematisk?

 

Akkurat der traff du vel spikeren på hodet, med hvor forskjellig syn barnehagelærere og enkelte foreldre tydeligvis har på yrket. Barnehagelærere utdanner seg ikke 3 år bare for å bli barnepassere. De gjør så uendelig mye mer enn det, og derfor ligger det noe smule nedlatende i det å bli kalt "barnehagetante", uansett hvor velment det er.

Gjør de? De sitter stort sett og har plantid, møter, samtaler med foreldre/HMS og lignende. Det er assistentene og fagarbeiderene som er mest sammen med barna. 

Pedagogene lager planene og opplegget, ja. Men det er vi andre som utfører det.

Anonymous poster hash: 8f5ff...d7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig 200 mennesker som leser en slik tråd (mtp likes på første side)?



Anonymous poster hash: ba29a...d66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde vi? Jeg jobber i barnehage, er riktig nok "bare" barne- og ungdomsarbeider da. Jeg ser ikke noe problem med å bli kalt barnehagetante. Mulig pedagogene synes det er problematisk?

Gjør de? De sitter stort sett og har plantid, møter, samtaler med foreldre/HMS og lignende. Det er assistentene og fagarbeiderene som er mest sammen med barna.

Pedagogene lager planene og opplegget, ja. Men det er vi andre som utfører det.

Anonymous poster hash: 8f5ff...d7d

Da tenker jeg at reaksjonen var enda mer på jordet. Hvis pedagogene sitter i møter osv mest av dagen så er det jo assistentene og barne og ungdomsarbeiderene som barnet har mest kontakt med. Og det var de barnet hadde hatt kontakt med som ts da refererte som. Pedagoger er sikkert ok, men det er de som utfører det (som hun jeg sitterer) som ser hva som funker i praksis og som har den beste omsorgen for våre barn. Synes man burde være stolt av å være barnehagetante, de er grunnen til at mor og far kan jobbe og ha en karriere samtidig som barna er i et godt og trygt miljø. ❤

Anonymous poster hash: cccdc...5ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante, mor, dame og søster er positive ord. Kjerring, idiot og fitte er negativt, og ikke relevant i diskusjonen hvor TS ble beskyldt for å være slem.

Anonymous poster hash: 71e21...0b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg og mange andre med meg har argumentert sykelig for hvorfor det ikke er greit... Begrepet er selvsagt nedverdigende. Jeg har argumentert for hvorfor dette oppfattes nedverdigende og er et avleggs begrep og et gufs fra fortiden, men du må gjerne fortsette å fornærme folk hvis du kicker på det. God helg!

Gufs fra fortiden..? Really? Get over yourself. Det er jo ikke snakk om at begrepet "barnehavetanter" har blitt brukt i en offentlig debatt eller i en eller annen offentlig sammenheng som omhandler ditt yrke (avisartikkel e.l), da kunne jeg forstått reaksjonen.

Anonymous poster hash: ab090...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det kan jeg. Selv om du ikke mener det nedsettende, så er det et uttrykk som undergraver personens faglighet og ekspertise. En slags hersketeknikk, som å kalle noen "lille venn". Selv om uttrykket "lille venn" kan være positivt ment (å kalle et barn det kan gi det en positiv klang) så er det negativt å bruke det mot voksne.

Nei, det kan du ikke. Selv om du synes det er nedsettende, så er det et uttrykk som overhode ikke undergraver personens faglighet og ekspertise. Selv om uttrykket "lille venn" er positivt når det brukes riktig ved å kalle et barn det, kan det være negativt å misbruke det mot voksne.

Hva slags hersketeknikk er det du bruker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gufs fra fortiden..? Really? Get over yourself. Det er jo ikke snakk om at begrepet "barnehavetanter" har blitt brukt i en offentlig debatt eller i en eller annen offentlig sammenheng som omhandler ditt yrke (avisartikkel e.l), da kunne jeg forstått reaksjonen.

Anonymous poster hash: ab090...f4f

Forstår heller ikke den med gufs fra fortiden. Har barnehager noen gang vært en institusjon hvor barn har hatt det grusomt liksom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles, 50 år etter at stillingsbetegnelsen forsvant, kaller noen meg for skoletannlege. Vi har absolutt ingenting med skolen å gjøre, takk og lov. Det er er jo ikke smigrende, nettopp, å bli assosiert med et av de dårligste skolevesnene i Europa. Jada, skoletannlege er en gufs fra fortiden osv. osv.

Men jeg klarer faktisk å styre mitt raseri om noen finner på å bruke ordet. Jeg innser at jeg og min yrkesgruppe ikke er verdens sentrum, og alle er ikke like oppdaterte på stillingsbetegnelsene som finnes. Slik er  det bare.



Anonymous poster hash: 709e9...ea7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg kom til å tenke på noe.. Dere som kritiserer bruken av barnehagetante, gjør det blant annet fordi dere assosierer det med at folk tror barnehagen kun er en oppbevaringsplass for barna. Da må man jo og faktisk tenke på at det heter barneHAGE. Litt som dyreHAGE. Det høres iallefall ut som et oppbevaringssted når det heter det. Burde de ikke endre navnet til førskole da? Sånn at det passer inn i tittelen førskolelærer? Kom plutselig på det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://helseogsosialfag.cappelendamm.no/c573681/artikkel/vis.html?tid=573693

Pedagogikk har forresten vært like viktig helt fra begynnelsen av. Barnehagen har aldri vært ren oppbevaring.

Det vet sikkert du bedre enn oss som har studert faget og har lært om barnehagens historie fra fagpersoner :rolleye:

Anonymous poster hash: 0021c...042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet sikkert du bedre enn oss som har studert faget og har lært om barnehagens historie fra fagpersoner :rolleye:Anonymous poster hash: 0021c...042

Jeg har "studert faget", uten at det gjør meg til en ekspert i det hele tatt..

Ta en titt på linken hun la ved, så kanskje du lærer noe nytt? Vi blir jo aldri helt utlærte, vet du..

Endret av Oppgitt78
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vet sikkert du bedre enn oss som har studert faget og har lært om barnehagens historie fra fagpersoner :rolleye:

Anonymous poster hash: 0021c...042

Tydeligvis siden du tror at barnehagetante er noe negativt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er jo latterlig. Barnehagetante er jo koselig, det er de snille damene som tar hånd om barnet vårt. Den voksne er jo så upersonlig som det kan bli, den voksne er han i butikken som står foran oss i køen. Voldsomt å opptatt folk har blitt av tittelen sin, jeg jobber selv med tittelen kontorsjef og har over 700 000 i lønn, men blir likevel kaldt kontorkjerring eller sekretær, det går helt fint gitt, ingen sure miner eller såret stolthet av det!!!

Anonymous poster hash: 40498...c1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...