Gå til innhold

Kan dere skjønne?

Fremhevede innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet

De eldre, ja..

Der er du inne på noe! De har bygget opp landet, og vi vet at deres måte å gjøre det på har fungert. Kunne det vært en ide å vektlegge de eldres mening tyngre i syriadebatten?

Ja.De har jo livets erfaringer og kunnskap.Syns de er verdt å lytte til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blomsterert
Skrevet

Pussig at du ikke får lagt ut linkene fordi du er på mobilen. Sannheten er at du ikke har link som beviser dine påstander. Hva er det du henviser til? Politikerne? Norge har ikke økonomi til 300-400 tusen eller flere flyktninger. Når kassen er tom og landet ruinert, noe som du åpenbart ønsker, hva skal du gjøre? Uten jobb og uten penger. Det tenker ikke du på. De fleste av oss oppegående folk tenker på konsekvensene av denne tvunget invasjon. Dessverre klarer ikke vi å stoppe den pga slike som deg.

Du har fremdeles ikke svart på mine to spørsmål og jeg er ikke overrasket. Det sier en del om deg, og beviser at du bare synser og kommer med personlige meninger. Du har null troverdighet og bør ikke tas på alvor.

Anonymous poster hash: f2192...fe1

Jeg vil at Norge fremdeles skal være et velferdssamfunn,jeg syns dette landet er av de bedre,om ikke beste.Får liksom så mange usakligheter som at jeg ikke ønsker Norge skal bestå,at jeg er illojal osv.Det er utrolig urettferdig da jeg er både stolt og glad for at jeg har hele farsslekten min her.

Jeg syns nordmenn har veldig mange gode kvaliteter,som empati,forståelse og medmenneskelighet.

Syns også det er mange bra intellektuelle her som får plass,og ytringsfrihet og ofte god debatt kultur!

Det er ikke for gitt.Derfor blir jeg oppgitt og skuffet over de som er fremmedfiendtlige og heller mot rasisme,det kler ikke Norge!

Skrevet

"Benytter kaoset"? Syriere levde godt inntil vesten bestemte seg for å skape kaos for dem. Velstående syriere ville neppe flyktet med mindre det var noe å flykte fra.

Du bør sette deg litt bedre inn i hva konflikten har handlet om. Vesten har vært minimalt innblandet. Det er i all hovedsak en borgerkrig mot en undertrykkende diktator, der muslimske ekstremister har utnyttet kaoset som har oppstått.

Anonymous poster hash: e4461...5a2

• Liker 2
Skrevet

Når man diskuterer Blomsterert må man kunne begrunne og argumentere for sine påstander. Du slenger bare ut en masse påstander, uten å underbygge dem. Det gjør det lite givende å diskutere videre.

Anonymous poster hash: 8ec44...575

• Liker 5
Gjest Blomsterert
Skrevet (endret)

Jeg mener vi skal ta i mot de som trenger det,og antall har jeg ikke i hodet,beklager.

Det er ikke sånn at jeg vil de skal leve på nav,de som blir.

De vil helt sikkert jobbe,mange har høy utdannelse og vil bidra,hvorfor kan dere ikke se det egentlig?

Endret av Bond
Skrevet

Jeg mener vi skal ta i mot de som trenger det,og antall har jeg ikke i hodet,beklager.

De vil helt sikkert jobbe,mange har høy utdannelse og vil bidra,hvorfor kan dere ikke se det egentlig?

Det er flere millioner flyktninger, så du mener at vi skal ønske de velkommen?

Hvor skal de bo?

Hvor pokker skal de jobbe?

Har du fått med deg at vi har økt arbeidsledighet i Norge? 

Skal vi bare "finne opp" nye jobber? Og hvem skal betale for det?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg tror muligens de er skeptiske til at disse flyktningene er mer integreringsvillige/arbeidsvillige enn de som allerede er her. Det er lagt ut tall på dette i flere tråder, og de er ikke udelt oppløftende.

Sånn sett, så forstår jeg at de spør deg om grunnlaget for dine relativt bastante påstander..

Som tidligere nevnt, det blir veldig feil å basere denslags avgjørelser på følelser. Det tror jeg egentlig du også er enig i..

Endret av Oppgitt78
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Tråden ryddet for persondebatt, samt svar
Bond, forumansvarlig

Tråden ryddet for svar til slettet innhold, samt innlegg som bryter med retningslinjene

Endret av Bond
Skrevet

De flykter fra terrorisme og utrygghet.Det har jeg sagt gjentatte ganger.

Vi har økonomi så det holder,les litt mer om hva politikere på alle sider mener og informerer om.

Jeg begynner å lure på om dette er en tulle-tråd, siden du ikke vet noe som helst om norsk økonomi. Jeg fant denne, som er to dager gammel:

http://forskning.no/2015/09/forsker-innvandring-gir-mer-ulikhet

En forsker som mener at den økte innvandringen setter velferdssystemet under press. Allerede begynner folk å snakke om at kanskje velferdsnivået må ned. Vet du hva dette betyr? Vi vet allerede nå - før vi har tatt inn en eneste innvandrer - at vi ikke har råd til å beholde dagens velferdsstat. 

Dette kan i praksis skje:

- Sykehus får mindre penger og kan ikke tilby like god hjelp

- Sykhjem får mindre penger, noe som betyr dårligere hjelp for de eldre

- Utviklingshemmede kan får dårligere tilbud om hjelp

- Mindre uføretrygd til de som er kronisk syke

- MIndre pensjon til de eldre

Dette er noe du ønsker skal skje. Du ønsker at syke og eldre skal få dårligere hjelp. Du ønsker at de syke skal få mindre penger. Dette skjer fordi flyktninger koster så utrolig mye penger for den norske stat. For å få råd til flyktninger, så må politikerne nemlig ta penger fra en annen plass. Det er politikk i praksis - hvordan man skal prioritere de pengene man har. Det er ingen politikere i Norge som har sagt at dette er gratis. FrP har sagt at det vil bli veldig dyrt, men de andre ønsker ikke å snakke om hvor dyrt det faktisk er.

Dette sa den svenske statsministeren før han forlot posten sin i fjor:

"Sverige vil ikke ha råd til så mye annet enn innvandring fremover"

Fordi vi lever ikke i onkels Skrues pengebinge. Du trenger en realitetsorientering. Med det nivået du er på, så er det ingen vits å starte en debatt, for du aner helt tydelig ikke hva dette handler om.

Anonymous poster hash: f44a4...e99

• Liker 7
Skrevet

Dette med utdanningsnivå må vi gå mer i sømmene. I følge "Det Store Norske Leksikon", så er ca 23% av den voksne befolkningen i Syria analfabeter:

https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Syria

Nesten 1 av 4 syrere kan altså hverken lese eller skrive. Det er helt tydelig en stor andel av befolkningen som ikke har gått på skolen.

Hva tenker du om arbeidsledigheten i Norge, da? Arbeidsledigheten øker både blant høyt utdannende og andre. Pga arbeidsledigheten er det mange syrere som ikke vil ha noen jobb å gå til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg begynner å lure på om dette er en tulle-tråd, siden du ikke vet noe som helst om norsk økonomi.

Neppe. Mange nordmenn, kanskje til og med flertallet, kan like lite. Det er derfor det går som det går.

• Liker 2
Skrevet

Neppe. Mange nordmenn, kanskje til og med flertallet, kan like lite. Det er derfor det går som det går.

Illusjonen av rikdom ødelegger hele systemet. Mannen i gata tror at Norge renner over av penger. Hvis det hadde vært tilfelle, så kunne vi reddet millioner av mennesker. Milliarder av mennesker kunne vi reddet hvis pengene aldri tok slutt. Folk skjønner ikke at et så lite antall som 8000 flyktninger fører til store kostnader for staten, og kutt i andre poster. Det er vel sånn det blir, når vi har blitt oppvokst med farser som "verdens rikeste land", osv. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan se at vi har et budsjett som går i balanse pr i dag, og at vi har synkende inntekter. Oljepengene varer ikke evig..

Jeg kan også se at vi allerede har problemer med barnehageplasser, eldreomsorg og antall sykesenger.

Jeg sier ikke at det ikke er mulig at det kan gå, men jeg stiller meg kritisk. Derfor hadde jeg satt stor pris på om du kunne gi meg argumentene du baserte din mening på, slik at jeg kan ta de med i beregningen.

Budsjettet får i balanse ja, men det er jo delvis fordi Staten utsetter kritisk vedlikehold av infrastruktur. En taktikk de har brukt i flere tiår allerede, og som har gjort at vi ligger tusenvis av milliarder på etterskudd.

Anonymous poster hash: aae6b...0ec

• Liker 1
Skrevet

Du bør sette deg litt bedre inn i hva konflikten har handlet om. Vesten har vært minimalt innblandet. Det er i all hovedsak en borgerkrig mot en undertrykkende diktator, der muslimske ekstremister har utnyttet kaoset som har oppstått.

Vesten har vært maksimalt innblandet. Vesten er maksimalt innblandet de fleste steder i verden hvor kaos og konflikter oppstår.

Skrevet

Vesten har vært maksimalt innblandet. Vesten er maksimalt innblandet de fleste steder i verden hvor kaos og konflikter oppstår.

Merker du at du bare antar at Vesten er involvert, siden du har fått det for deg at Vesten er skyld i det meste gale som skjer i verden? Hva har Vesten konkret gjort i denne saken som gjør at det er vår skyld? Sammenlikn gjerne med hva andre land og grupperinger har gjort.

• Liker 4
Skrevet

TS, jeg skjønner engasjementet ditt og at du så gjerne vil hjelpe. Jeg er som deg, kvinne, og er veldig engasjert i denne debatten. Jeg får helt vondt i meg når jeg ser bilder og all elendigheten folk må gå gjennom. Mitt store ønske i livet er en fredfull verden, og jeg skulle ønske jeg kunne hjulpet ALLE flyktninger eller de milliarder som lever under fattigdomsgrensa. Jeg skal prøve å få deg til å reflektere litt over ett par ting.

-Krigen i Syria er helt forjævlig, men husk på at det er mange internt fordrevne ppå grunn av krig i Irak, Libanon er på bristepunktet, det er full krig i Jemen - dette kun i Midtøsten. Jeg vil anbefale deg å følge med på Leger uten grenser, de prøver nå desperat å få medias oppmerksomhet om glemte kriser, men, media vil bare selge aviser de.

-Det er ca 60 millioner flyktninger i verden - hvem/hvordan/hvilke skal vi hjelpe ALLE SAMMEN? Hvorfor snakkes det kun om Syria?

-I tillegg er det 3 milliarder mennesker som lever på under 2 dollar dagen, sykt ikke sant?

-Hvem kommer seg så til Europa? Det viser seg at det er stor overvekt av ressursterke menn i 20-30årene. De ALLER ALLER fleste vil ALDRI ha muligheten til å komme seg med båt til Europa fordi de enten er 1. for fattige 2. for svake 3. kjemper for landet sitt.

En dag er det forhåpentligvis fred i Midtøsten, men hvem skal da bygge opp landet sitt igjen? Hvis Europa gjør alt for å få de ressurssterke hit, vil kun de svake ha mulighet til å bygge opp landene sine. Kan det gå? Kanskje. Kan denne svake gruppen, igjen for hundrede gang, utnyttes av maktsyke mennesker?

-Kanskje vil de ressurssterke en gang reise tilbvake til sitt hjemland, men ville DU tatt med deg familien din til hjemlandet hvor du må ned i lønn, nye kriger kan oppstå, du undertrykkes, barna dine er utrygge? Ikke det nei?

-Norge snakker om å ta inn 8000 syrere, hvem mener du skal være de heldige utvalgte?

Til slutt: Hva ville du gjort.. Tatt inn 8000-15000 syrere til Norge eller sørget for at FN sikrer flyktningeleirer i f.eks Libanon og Tyrkia (nærområdene til hjemlandet) og dermed reddet millioner av mennesker og enda bedre, fremtiden til hjemlandet?

Du har sikkert ikke lest alt, men som sagt, jeg skjønner deg veldig godt. Men dette er ikke en tid til følerier dessverre, vi må tenke på fremtiden til VERDEN..

Anonymous poster hash: e586d...bec
  • Liker 6
Skrevet

Kunne du for moro skyld nevne et par konflikter i verden som vesten ikke er eller har vært innblandet i?

Skrevet

Er dere blottet for politisk engasjement her?

Jeg synes denne passasjen sier alt. For denne og åpenbart svært mange andre ideelle innvandringsliberalister dreier innvandringsdebatten seg utelukkende om ideologi. Bærekraften og økonomien i det er noe de ikke en gang tenker tanken å forholde seg til, så de blir nærmest sjokkert når de møter noen som faktisk gjør det og derfor etterspør saklige argumenter for grunnlaget til innvandringsliberalismen.

Innvandringsliberalistene er jo vant til å avfeie all kritikk mot innvandringsliberalismen med rasismeanklager ettersom det hele dreier seg om ideologi for dem. Dermed blir de forvirret, famlende og rådvill når de overveldes av siviliserte forespørsler om å komme til torgs med saklige argumenter for grunnlaget til innvandringsliberalismen sin. Innvandringsliberalister er tradisjonelt sett ikke vant til å bli utfordret slik, fordi de vanligvis dominerer samfunnsdebatten så mye at de som oftest overdøver siviliserte tilløp til forespørsler om saklig grunnlag.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...