Gå til innhold

Kan dere skjønne?

Fremhevede innlegg

Gjest Blomsterert
Skrevet

Vi har allerede lest og lært selv, det er derfor vi vet at du tar feil. Hvis du sier hvorfor du tror det du gjør kan vi forklare deg hvor du har misforstått.

Anonymous poster hash: e4461...5a2

Nei,dere har ikke lært.Dere blir påvirket av visse mennesker.

Vær kritisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.Dette er et forum,ikke en debattside nødvendigvis.Jeg skriver hva jeg mener,så får jo dere søke og lære selv her.

Ihvertfall når det gjelder så alvorlige ting.Jeg har ingen innflytelse,jeg vil bare få deg til å ville oppsøke kunnskap.

Jeg forsøker jo å oppsøke kunnskap. Kunnskap som du tydeligvis har, siden du har så klare meninger i denne saken. Hvorfor kan du ikke da hjelpe meg å bli like opplyst?

• Liker 3
Skrevet

Vær kritisk.

Jeg er kritisk, det er derfor jeg ber deg om å underbygge påstandene.. Jeg vil ikke ta en påstand for gitt, uavhengig av hvilken side den kommer fra.

• Liker 6
Skrevet

Har du ikke lest avisene i det siste? Flykningene "flykter gjennom Europa". Ikke vet jeg hva de flykter fra i Europa, men de har tydelivis døden i hælane.

Anonymous poster hash: f44a4...e99

Sikker på at de ikke flykter til noe?

Anonymous poster hash: 69dc5...a9f

• Liker 4
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg er kritisk, det er derfor jeg ber deg om å underbygge påstandene.. Jeg vil ikke ta en påstand for gitt, uavhengig av hvilken side den kommer fra.

Da er du klok!

Skrevet

Vær kritisk.

Flere ubegrunnede påstander. Hvis jeg var dårlig til å være kritisk ville jeg hørt på deg.

Anonymous poster hash: e4461...5a2

• Liker 3
Skrevet

Da er du klok!

Jeg vet nå ikke helt om det stemmer, men jeg prøver da i det minste å se alle sider/muligheter i en sak før jeg gjør meg opp en mening.

Hvorfor kan du ikke dele litt av grunnlaget for din mening?

• Liker 6
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg vet nå ikke helt om det stemmer, men jeg prøver da i det minste å se alle sider/muligheter i en sak før jeg gjør meg opp en mening.

Hvorfor kan du ikke dele litt av grunnlaget for din mening?

Fordi det blir politisk,og da blir det et angrep også!Og jeg er ikke i posisjon til å være politisk,bare interessert,å være engasjert.Politikk er sensitivt,og det er sånn personangrep med en gang.Det blir meningsløst for meg.

Skrevet

Fordi det blir politisk,og da blir det et angrep også!Og jeg er ikke i posisjon til å være politisk,bare interessert,å være engasjert.Politikk er sensitivt,og det er sånn personangrep med en gang.Det blir meningsløst for meg.

Men det trenger da vel ikke å bli politisk? Jeg regner da med at du har satt deg inn i de faktiske tallene før du sier at vi har råd til å ta inn disse flyktningene?

Jeg er interessert i faktaene du har basert din mening på, det politiske er irrelevant.

• Liker 6
Gjest Blomsterert
Skrevet

Men det trenger da vel ikke å bli politisk? Jeg regner da med at du har satt deg inn i de faktiske tallene før du sier at vi har råd til å ta inn disse flyktningene?

Jeg er interessert i faktaene du har basert din mening på, det politiske er irrelevant.

Nei,det politiske er veldig relevant.Kan du ikke bare se selv,at vi har en økonomi som godt tåler dette?

Og flykninger trenger ikke være utgifter,som mange tror.De kan bidra til bedre økonomi,mange vil jobbe,mange har god og nødvendig utdannelse.

De vil bidra,og ikke bare koste.

Skrevet

Oljefondet rekker ikke til eldrebølgen en gang, i følge Willoch, og norsk økonomi er på tur ned. Vi har ikke jobber.

Anonymous poster hash: 8ec44...575

• Liker 4
Skrevet

Nei,det politiske er veldig relevant.Kan du ikke bare se selv,at vi har en økonomi som godt tåler dette?

Og flykninger trenger ikke være utgifter,som mange tror.De kan bidra til bedre økonomi,mange vil jobbe,mange har god og nødvendig utdannelse.

De vil bidra,og ikke bare koste.

Jeg kan se at vi har et budsjett som går i balanse pr i dag, og at vi har synkende inntekter. Oljepengene varer ikke evig..

Jeg kan også se at vi allerede har problemer med barnehageplasser, eldreomsorg og antall sykesenger.

Jeg sier ikke at det ikke er mulig at det kan gå, men jeg stiller meg kritisk. Derfor hadde jeg satt stor pris på om du kunne gi meg argumentene du baserte din mening på, slik at jeg kan ta de med i beregningen.

• Liker 3
Skrevet

Men meningsløse, løsrevne, udokumenterte påstander er ikke meningsløst for deg??

Kanskje det er det for andre her på tråden?

• Liker 2
Skrevet

"Økonomien holder" uten å kunne forklare hvordan er noe av det rareste jeg har sett i en debatt. Om man sitter med informasjon her som andre mangler, så er det en fordel å komme med den.

Om man  holder seg utelukkende til ting som handler om økonomi så kan det være problematisk å ta i mot alle som har tenkt seg hit. Dette er en veldig forenklet og unyansert forklaring, men: 

Økonomien vår er avhengig av at det betales inn skatt, skatten er avhengig av verdiskapingen i landet. Når det offentlige må bruke mer penger på folk som ikke betaler noe inn, så går det utover det offentliges økonomi, uavhengig om det er flyktninger eller nordmenn som lever på penger fra staten. 

Flyktninger er sånn sett en risiko for økonomien fordi man ikke kan regne med at de kan bidra på en god stund, fordi de for eksempel mangler norskferdigheter og helse til å gå rett ut i jobb. Kan vi ikke finne arbeidsplasser til dem? Jo, det hadde vært fint, men nå er arbeidsledigheten økende fra før, noe som betyr at det blir enda vanskeligere for dem uten norskferdigheter å få jobb også. Vi vet også at mange av dem aldri kommer til å bidra.

De må ha et sted å bo, de må ha penger å leve av og de har krav på velferdstilbud på lik linje med alle som bor her fra før. Gitt at alle kommer seg ut i arbeid, vil belastningen på velferdssystemet være langt lavere enn om de ikke kommer ut i jobb, sånn sett er det "positivt" at flyktningene nå kommer fra land med høyere standard og høyere utdannelsesnivå, fordi det bedrer sjansene for at nettopp det skjer. For eksempel er det trolig flere kvinner fra disse områdene som vil ut i jobb enn det har vært i grupper fra en del andre land. 

Men når boligmarkedet og arbeidsmarkedet allerede er veldig presset, er det en økonomisk utfordring å ta imot mange flyktninger. Skal det lykkes så er vi avhengige av at det skapes arbeidsplasser, og at integreringspolitikken er god nok til at det at alle skal bidra blir mer enn en frase, slik at de som kommer hit tar del i arbeidslivet på lik linje med andre, betaler skatt osv. Å skape arbeidsplasser er ingen enkel oppgave, det krever planlegging, nytenking og at noen er villige til å satse, og der har vi allerede en kjempeutfordring med å sysselsette alle som kommer til å miste jobben i oljesektoren. Førsteprioritet i integreringen må være å sørge for god norskopplæring, fordi språkferdigheter er et krav i de aller fleste jobber.  

Anonymous poster hash: 0567b...060
  • Liker 4
Skrevet

Gitt at alle kommer seg ut i arbeid, vil belastningen på velferdssystemet være langt lavere enn om de ikke kommer ut i jobb, sånn sett er det "positivt" at flyktningene nå kommer fra land med høyere standard og høyere utdannelsesnivå, fordi det bedrer sjansene for at nettopp det skjer. For eksempel er det trolig flere kvinner fra disse områdene som vil ut i jobb enn det har vært i grupper fra en del andre land. 

Anonymous poster hash: 0567b...060

Bare 29% av alle kvinner over 25 år i Syria har fullført mer enn barneskolen ifølge FN. De færreste kvinner har noengang jobbet i Syria. Blant syrere som har bodd i Norge i mer enn 7 år er arbeidsdeltakelsen ifølge SSB på nivå med afghanere og kun somaliere har vesentlig lavere arbeidsdeltakelse. 

Anonymous poster hash: 67d7b...e1d

• Liker 4
Skrevet

Så langt har ikke TS kommet med et eneste bevis på at hun er kunnskapsrik. Uten bevis, er hennes påstander verdiløse. Kunnskapsrike mennesker legger frem avsnitter fra bøker eller linker til faktabaserte artikler fra nettet. Før du fortsetter å assasinere oss med tøvet ditt TS, vil jeg be deg om å fremlegge bevis for dine påstander. Å be andre lete på nettet for å støtte dine påstander er respektløst!

Vi kan begynne med to viktige spørsmål. Hvor skal politikerne hente pengene som skal finansiere alle disse flyktningene? Om disse pengene finnes, hvorfor har ikke de blitt brukt før for å finansiere eldreomsorg, skoleoppussing, forbedringer i helsevesenet, osv.?

Husk å legge frem dokumentasjon for dine svar. Synsing og gidder ikke-svar regnes ikke som dokumentasjon.

Nå er jeg spent!

Anonymous poster hash: f2192...fe1

• Liker 6
Gjest Blomsterert
Skrevet

Jeg kan se at vi har et budsjett som går i balanse pr i dag, og at vi har synkende inntekter. Oljepengene varer ikke evig..

Jeg kan også se at vi allerede har problemer med barnehageplasser, eldreomsorg og antall sykesenger.

Jeg sier ikke at det ikke er mulig at det kan gå, men jeg stiller meg kritisk. Derfor hadde jeg satt stor pris på om du kunne gi meg argumentene du baserte din mening på, slik at jeg kan ta de med i beregningen.

Derfor blir det politisk.Det handler alltid om prioriteringer !

Skrevet

Les litt om det da.

Jeg har "lest litt om det", og det stemmer ikke.

• Liker 5
Skrevet

Så kan du klare å argumentere for at vi skal nedprioritere våre egne eldre og syke Blomsterert? For ikke å snakke om alle konfliktene som vil oppstå mellom ulike grupperinger.

Anonymous poster hash: 8ec44...575

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...