Gå til innhold

Fjerne hår på leggene hos 8 åring? hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var 8, så kranglet vi en dag og var bestevenner neste dag. Sikker på at 8-åringen ikke overreagerte litt da den sa den ble mobbet? Jeg ville bare latt det være for denne gang og sett om det dukket opp som problem igjen, i det minste. Kanskje det var bare et engangstilfelle. Litt dumt å igangsette mye styr med barbering dersom 8-åringen har glemt det om et par uker...

 

Som sagt, så skjedde noe lignende med meg på den alderen, og det var veldig lite som skulle til før jeg hadde glemt det og ikke tenkte på det lenger. Voksne har stor innflytelse på barn, noen velplasserte kommentarer kan være forskjellen på at barnet utvikler et langvarig problem, og at det klarer å håndtere en utfordring som dette helt fint.



Anonymous poster hash: e625c...8b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjern håret på leggene- mobberne finner noe annet å erte hun for.

Tro meg... Her er det ikke jenta som må forandres. Det er de som mobber som må endre seg.

Hilsen ei som var mobbeoffer i nesten 10år

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Captain Hook

Ikke lest alt, så mulig at jeg gjentar noe som har vært sagt før.

Med å fjerne hår fra åtteåringen (!!!) du egentlig bekrefter at det hva mobbere så er sant! At håret gjør henne stygg eller hva var sagt til henne.

Du forandrer ikke jenta di på grunn av noen drittunger. Du forklarer henne at de har ikke rett og kompensere noe i seg selv. Og da tar du kontakt med foreldre til mobberne og ba om å møte de drittunger i følge med foreldre og forklar dem hva du mener om hva de gjør og sier.

Enig, men noen mødre vil jo gjøre døtrene sine mest mulig pen og sexy.. Bare vent til tenåra :fnise:  Når jenta kanskje blir ei jåledukke, og mobbere kan bare si noe som er stygt så endrer hun det. Mobbere har all makt altså. 

 

Dessuten får hun enda mer synlig hår av barbering, og kommer mye fortere. Hun kommer til å måtte fjerne på hår alt fra 8 årsalderen! 

 

Dessuten er det noen foreldre som ikke TØRR å få stopp på mobbing ved å si ifra til de det gjelder, de bare lar de vinne. 

Endret av Captain Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at det å barbere leggene ikke er en permanent løsning slik feks. det å farge håret er. Jeg mener, at hvis det å farge håret eller barbere leggene kan hindre mobbing så ser jeg ingen problemer med det. Det får rett og slett være opp til den som blir mobbet. Heldigvis har jeg alltid hatt foreldre som har skjønt dette, som ikke har styrt om jeg skulle farge eller ikke farge håre/barbere/ikke barbere leggene. Det er lov å lytte til barnets ønsker også, ikke bare sette egne premisser rundt det.

 

Barn kommer i puberteten i forskjellig alder. Når man kommer i puberteten kan også noens kroppshår bli mørkere. Hvilken rett er det å nekte barnet sitt å barbere det, bare på grunn av alder? Jeg begynte å komme i puberteten som 7-åring, men heldigvis forsto mine foreldre dette. Jeg er for individualisme, men jeg synes i sånne saker, så får det være opp til barnet selv å ha noe å si. Er det bedre at barnet eksperimenterer selv, fordi foreldrene skal være vrange kanskje?

 

Nei, man kan la barnet være den som bestemmer i slike tilfeller.

 

Det er tydelig at mange som svarer ikke har blitt mobbet i hvertfall....

 

 

 

Si meg, når ble det å farge håret en permanent løsning? :klo:

 

Du synes at å farge håret på en unge som blir ertet for hårfargen sin så fort hun begynner på barneskolen er en helt ok løsning? Fordi barnet vil det selv, og bør få bestemme?? En seksåring? Supert!

 

Innlegg ryddet for persondebatt.

Marr, mod.

 

Anonymous poster hash: 4350b...acf

Endret av Marr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men ikke ukjent for oss med utenlandske aner. Her begynner vi å vokse armer, legger og bart i ganske tidlig alder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpet du ville forstå at poenget ikke var ølflasken i seg selv, men grensesetting i fht et såpass lite barn, samt det etiske aspektet i dette.  Anonymous poster hash: 4350b...acf

Mitt poeng var at hår er like naturlig/unaturlig på voksne som på barn, og at hvis voksne ikke tør å gå rundt med hår kan man neimen ikke forvente at barn skal det.

Jeg mener grensesetting er irrelevant i denne debatten. Etisk aspekt: se første setning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt poeng var at hår er like naturlig/unaturlig på voksne som på barn, og at hvis voksne ikke tør å gå rundt med hår kan man neimen ikke forvente at barn skal det.

Jeg mener grensesetting er irrelevant i denne debatten. Etisk aspekt: se første setning.

 

Det er noe med hvilke inngrep man etisk sett bør være bekvem med når det gjelder barn, altså. Hva med sminke? Hårfarging? Napping av bryn? Tenk deg litt om. Man må sette grenser.

 

Mange voksne som ikke fjerner kroppshår. Jeg gjør det ikke. Det går helt fint. ;)

Anonymous poster hash: 4350b...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi forventer (?) at barn skal la være å fjerne hår fordi de er barn, men vi voksne skal gjøre det fordi vi er voksne? Glattbarberte voksne og hårete barn? Regner med at samtlige av dere som er mot barbering hadde sluttet å barbere selv i sympati og støtte?

Særlig.

Ts: hva med å ev bare bleke hårene?

 

Ja, det kan du egentlig regne med. Jeg nektet datteren min på ni år å barbere leggene. Dette er et år siden, og også et år siden sist jeg selv barberte leggene. Hun har lys hårvekst, jeg har mørk...så det er ikke et særlig oppmuntrende syn å beskue for min del, men jeg har ikke hørt et pip om barbering fra hennes side etter det. Så det synes jeg er vel verdt det.

Samme da hun hadde klippet sitt lange hår skulderkort, og angret som en gris. Hun mente hun så ut som en gutt, og var kjempelei seg. Da klippet jeg det lange håret mitt, jeg også. For å vise at man selvsagt kan være fin uansett. Nå høres jeg ut som en skjeggete hippie uten bh som blør rundt i gatene fordi jeg nekter å bruke unaturlige ting som tampong :fnise:

Anonymous poster hash: 71dc4...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker, hva skjer om hun er den første i klassen som får hår andre steder. Jeg var den jenta. Skal hun få barbere det også?

Skjønner hvorfor du vil gjøre det, tror bare det vil føre til at hun blir mobbet for noe annet istedet. Noe som ikke kan gjøres noe med når hun blir eldre.



Anonymous poster hash: 4c900...366
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Si meg, når ble det å farge håret en permanent løsning? :klo:

 

Du synes at å farge håret på en unge som blir ertet for hårfargen sin så fort hun begynner på barneskolen er en helt ok løsning? Fordi barnet vil det selv, og bør få bestemme?? En seksåring? Supert!

Anonymous poster hash: 4350b...acf

 

Hvor har jeg snakket om en 6-åring egentlig?

De aller fleste hårfarger er gjerne en permanent en. Da sitter det i håret til 1) håret vokser ut, 2) håret farges på nytt.

 

Jeg forteller bare fra egne erfaringer, at du vil nekte dine barn noe får du ta på egen kappe. Jeg er oppvokst i et hjem hvor vi ble respektert og hørt på. Ville jeg farge håret, så fikk jeg lov til det. Mine foreldre nektet ikke meg og mitt søsken sånne ting, av den enkle grunn at de respekterte oss.

 

Når jeg ville barbere leggene, fikk jeg til og med min egen barberhøvel av min mor. Hun nektet meg altså ikke å barbere meg, hun viste meg derimot hvordan det skulle gjøres.

 

Skjønner godt du skriver som ab.

Innlegg ryddet for svar til persondebatt.

Marr, mod.

 

Endret av Marr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tenker, hva skjer om hun er den første i klassen som får hår andre steder. Jeg var den jenta. Skal hun få barbere det også?

Skjønner hvorfor du vil gjøre det, tror bare det vil føre til at hun blir mobbet for noe annet istedet. Noe som ikke kan gjøres noe med når hun blir eldre.

Anonymous poster hash: 4c900...366

 

Hvis hun selv ønsker å fjerne hår andre steder etterhvert kommer jeg ikke til å nekte henne. Jeg har et avslappet forhold til utseende og er fornøyd med meg selv. Men jeg fjerner hår på legger, armhuler og lyske. Jeg kommer ikke til å la dette gro for å være et "naturlig" eksempel for henne, da hadde jeg følt meg svært ubekvem. Jeg ønsket egentlig bare å vite den mest skånsomme måten å få fjernet hårene på siden hun er ung. Jeg fjernet hår da jeg var 11, og det var helt på egenhånd uten å spørre noen. Jeg er glad hun kommer til meg å spør når det er noe, men det vil ikke si det samme som at jeg sier ja til alt hun spør om og ønsker, tvert imot. Men jeg lytter til henne og lar henne få velge hvis det ikke er skadelig for henne på noen måte. Og, hun er en nydelig jente, innvendig og utvendig, med mange gode venner. Hun sa til meg i går at hun fikk mange kommentarer på de hårene, og jeg vet at hun tør å svare og ta igjen. Hun sa at hun ønsket å ta de bort, og at hun hadde sett jeg gjorde det. Jeg føler ikke jeg kan nekte henne å gjøre det, det er tross alt bare hårfjerning! Nå har vi nettopp dratt  en litt sløv høvel lett over begge leggene og fjernet litt. Hun var kjempefornøyd og det er fortsatt litt igjen men det var ok for henne. Hun er misfornøyd med sitt utseende og er utadvent og sosial. Jeg ønsket ikke en masse formaninger om det ene og det andre, bare råd om hårfjerningsmetode fra noen som kanskje selv hadde vært i samme situasjon med barn på samme alder, eller egne erfaringer

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror ikke det er så lett å ta dette opp med læreren og så skal han ta det med elevene, blir veldig flaut for datteren min er jeg redd....:-(

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

 

 

Jeg har ikke barn selv og jeg har ingen planer om å fortelle deg om hvordan du skal oppdra ditt barn men jeg ble mobbet i mange, mange år og er det en ting jeg alltid har satt pris på så er det at moren min gjorde det hun kunne for å prøve å stoppe det, om det så var å ta det opp med læreren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor å drive med forskjellige remedier selv, kan du la fastlegen din fjerne denne vorten. Det er gjort på et øyeblikk.

Tro meg vi har vært hos legen, flere ganger. Får den ikke bort.

Anonymous poster hash: a0c82...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er egentlig den magiske grensen for når det er greit å fjerne hår?

 

Jeg er sjeleglad for at jeg hadde foreldre som var åpne og oppmerksomme, og fikk meg til å bruke deodorant, bh, og barberhøvel da det var behov for det. Det er nå en gang sånn at det er vanlig å fjerne hår i dagens samfunn, og synes det er tullete at barn skal måtte fronte en kamp for "naturlig skjønnhet" utifra de voksnes prinsipper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

vis henne hvordan hun bruker weet,sjønner henne godt jeg og hvorfor ikke bare fjerne hårene å la henne ha det fint på skolen og svømming.Høres ut som en god mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med hvilke inngrep man etisk sett bør være bekvem med når det gjelder barn, altså. Hva med sminke? Hårfarging? Napping av bryn? Tenk deg litt om. Man må sette grenser. Mange voksne som ikke fjerner kroppshår. Jeg gjør det ikke. Det går helt fint. ;)Anonymous poster hash: 4350b...acf

Helt enig. Men jeg synes voksne kvinner burde la det gro, altså. Min 12 år gamle niese sier at guttene i klassen hennes ikke vet at jenter får hår under armene. Jeg kan himle med øynene over det, men seriøst, hvordan skulle de egentlig vite det? Hvor mange hårete damearmhuler har du sett i media i det siste, egentlig? (Retorisk spørsmål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... det har såvidt jeg vet skjedd i en gymtime. Det betyr ikke at det fortsetter mange ganger og utvikler seg til systematisk mobbing. Ikke nødvendig å overdramatisere dette. Noen har faktisk mye hår på kroppen som åtte-åringer, - andre har ikke det. Det er bare sånn det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å skåne et barn for alle vanskelige situasjoner. Og jeg synes det er greit å skåne barn for noen, og nå har ts vurdert det dithen at dette med hår på leggene er så vanskelig for datteren, at tatt i betraktning mulige negative konsekvenser ved å fjerne hårene, velger hun å gjøre det.

 

Jeg har ikke noe grunnlag for å tro at ts er en som rydder alle vanskeligheter av veien for datteren, derfor ser jeg ikke på saken som noe "problem". Hvis ts legger til rette og rydder hvert minste lille problem av veien er det jo en helt annen sak.

Men så er det ikke bare skåningen jeg har et problem med, men det at det er så overfladisk, noe hun ikke burde lære datteren. Mest sannsynlig kommer hun til å begynne å shave leggene om noen år uansett, men åtte år er altfor tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...