Gå til innhold

Fjerne hår på leggene hos 8 åring? hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nettopp. Jeg forventer at disse som er imot dette i det minste er slike som aldri barberer seg selv. De samme prinsippene må vel gjelde oss voksne, ikke sant?

 

Dette finnes mange gode helsemessige argumenter for å nekte barn å drikke øl. Det finnes ingen gode helsemessige årsaker for å nekte barn å barbere leggene (merk: hårfjerningskrem er jeg skeptisk til). Hadde øl vært alkoholfritt og ikke forbundet med verken rus eller fare for overvekt (ettersom det er kaloririkt) hadde det jo vært tåpelig å nekte barn å drikke det "fordi prinsipper".

Herregud, ja, jeg barberte ikke leggene mine før jeg var over tjue, teller det? Ikke er jeg så nøye på det nå heller.

Jeg gråt og følte meg mobbet pga én eneste én kommentar om at jeg hadde stor nese ((noe jeg har). Moren min trøstet meg og fulgte med på klassemiljøet, hun STØTTET meg ikke i at det var et problem! Jeg nekter datteren min hull i ørene, (fikk ikke før jeg var 14 og fikk da verk jeg fortsatt har).

Jeg nekter henne sminke. Jeg sier hun ikke skal høre på dem som sier hun ikke skal slenge seg i tauene for da blir hendene hennes harde. Hun er en av dem som griper inn og forteller de andre jentene at "pytt sann, er det så farlig, lek gjerne med meg".

Når leie kommentarer rammer, snakker vi om kommentaren, og hvem som kom med det. Vi gir ikke mobberne rett.

Anonymous poster hash: e7cdb...f49

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en har mørke hår på leggene som 8-åring, så er man ganske alene om det. Andre vil reagere på det. Og kikke, og kommentere. Det er ikke riktig av dem, men sånn er verden. Skal vi godta det? Nei. Men selv om 8-åringen sier til de som kommenterer at de kan passe sine egne saker og at hun har hårete legger om hun vil (nå vil hun jo ikke, men KG-gjengen sier at hun må), så må hun fortsatt forsvare det. Gang på gang på gang på gang på gang. En 8-åring. En 14-åring kan ta et slikt valg selv. Hvis mor vil kjøre denne kampen, så får hun vise frem sine egne hårete legger. Hvis 8-åringen synes det er greit med hårete legger, og ikke bryr seg om kommentarene, så er det selvsagt ikke vits å fjerne hårene. Men hvis hun ønsker det, så synes jeg hun må få lov til det selv om mobberne får det som de vil. En for stor nese er noe annet. Det er ikke unormalt med stor nese.



Anonymous poster hash: ed0ef...816
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at voksne fortsetter å være dumme. Og barn kommer til å fortsette å være slemme. Som sagt; det er nok en sammenheng der. :roll:

 

 

Forresten, det er fortsatt ingen som har svart meg på om det ville være greit å finne frem høvelen om jenta var fire år, og kom hjem fra barnehagen med samme problemstilling.



Anonymous poster hash: 4350b...acf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper hårfjerningskrem til henne og kommer alltid til å være der for henne å lytte om hun føler noe er i veien! Kan det løses, gjør vi det. Om ikke, finner vi ut av det uannsett. Jeg ønsket bare å få råd om hvordan det best kan fjernes, ikke om osv, det bestemmer datteren min og jeg!

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

Det du burde gjøre er å ta det opp med læreren, som sørger for at dette ikke gjentar seg.

Å lære en 8-åring at "det andre ikke liker ved oss det endrer vi på" er ikke å ta godt vare på henne. Å ha særtrekk er ikke feil. Min datter har en vorte på en finger som nekter å forsvinne. Ble erta for det. Jeg forklarte henne at ALLE har ting på kroppen sin som er spesielt for dem. Noe er godt synlig, som en vorte på fingeren, mens andre ting er bedre skjult, uansett er det GREIT! Sa til henne at hvis de ertet så skulle hun bare si til dem at det var en PRIKK på kroppen og ikke noe de skulle bry seg med, de hadde sikkert en PRIKK et sted de også...

Ingen erting etter det ;-)

Når det er sagt så prøver vi jo å ta bort vorta, fordi det er vondt når den kommer borti noe. Men jeg tenker at du begynner i feil ende.

Dessuten er det ikke alltid best å rydde unna små ubehageligheter for barna våre. Det er nemlig slik de lærer å mestre motgang i livet.

Anonymous poster hash: a0c82...b67

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lange treningstights til henne.

Det er vel ikke mange 8-åringer som dusjer etter gym? I hvert fall ikke alene. Ta det opp med lærer, sosiallærer og de andre foreldrene, det er to svært bekymringsverdige ting: stort utseendefokusering blant småjentene, erting som fører til gråt.

Du syns jo dette er et så stort problem at du er villig til å bøye deg for de som erter (du er jo helt enig med dem, hun har mye svart hår som bør fjernes!), og det er din plikt å ta dette opp, slik at ikke andre småjenter føler at de må bedriver hårfjerning(!), de må vite at uskyldige kommentarer kan få store konsekvenser på grunn av usikre barn OG VOKSNE.

Jeg syns faktisk det er svært svært alvorlig, det er mer synd på din datter fordi du lar henne begynne å styre med noe slikt og lærer henne at en sånn utseendemessig bagatell har betydning og må gjøres noe med, enn at hun fikk en bemerkning i garderoben og er du seriøs, syns jeg legeforslaget faktisk var et godt forslag.

Kan du ikke snakke med noen klokere enn deg angående alt sammen, og trøste din datter med at når hun er 12 (for eksempel), da kan dere gjøre noe med det hvis det er et problem da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren bør lære å ha prinsipper, men hun må da få velge selv hva som er viktig og hva som er mindre viktig? Det er da ikke meningen hun skal stå for morens/andres prinsipper.

 

Og selvfølgelig blir ikke ts ertet for hårete legger, hun barberer dem jo selv. I hvilken verden skal åtte år gamle jenter akseptere hår på leggene som "naturlig", mens deres mødre, som er i en alder det er helt vanlig å ha hår på leggene, fritt kan fjerne dem?

Fordi det er en voksen avgjørelse, ikke en enkel utvei for en 8-åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt henne gjøre det når hun ønsker det selv. Det er bare hår! Trenger ikke overanalysere alt. Jeg begynte å barbere leggene mine da jeg gikk i tredje klasse på barneskolen



Anonymous poster hash: fdd9d...04d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at hårene blir tykkere. Der ser slik ut forde når du barberer blir de kappet rett av og får ikke den spissen som når det vokser ut normalt. Refererer til en episode av brille 👓 . Kjære ts, jeg hadde og ville hjelpe min datter, Vær forsiktig med den kremen og Gjør gjæren en slik test så du ser at hun tåler den. Snakker av erfaring da jeg skulle fjerne noen hår og fikk reaksjon og noe som så ut som brannsår.. å fjerne hår på leggene til et barn er ikke så ille som folk vil ha det til her.

Anonymous poster hash: db9a4...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vokst ølflasker på voksne skulle jeg ha akseptert argumentet ditt.

 

Jeg håpet du ville forstå at poenget ikke var ølflasken i seg selv, men grensesetting i fht et såpass lite barn, samt det etiske aspektet i dette. 

Anonymous poster hash: 4350b...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en voksen avgjørelse, ikke en enkel utvei for en 8-åring.

Ja, det er en voksen avgjørelse. En avgjørelse ts også har tatt på egne vegne: det er greit å fjerne hår på leggene. Når hun som voksen kvinne gjør det (i en alder da så og si alle har hår på leggene) skjønner jeg at hun synes det blir veldig feil å tvinge datteren til å "akseptere seg selv" og gå til kamp mot skjønnhetsidealet og stå imot "mobberne". (Det er da ingenting her som tilsier at ts sin datter blir mobbet, hun fikk kommentarer en gang i garderoben i forbindelse med svømming. Alle barn opplever negative og sårende kommentarer i løpet av oppveksten, mobbing er det først når det skjer systematisk og over tid.)

 

 

Jeg ser at voksne fortsetter å være dumme. Og barn kommer til å fortsette å være slemme. Som sagt; det er nok en sammenheng der. :roll:

 

 

Forresten, det er fortsatt ingen som har svart meg på om det ville være greit å finne frem høvelen om jenta var fire år, og kom hjem fra barnehagen med samme problemstilling.

Anonymous poster hash: 4350b...acf

 

Hadde en jente på fire kommet og klagd på hårete legger ville det naturlige være å kontakte lege, det kan tyde på at hun kommer i puberteten alt for tidlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

 

:opplyser:  Ikke belær meg! Jeg hjelper datteren min når hun ber meg!

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

 

Kjempebra! Det skal man.

Jeg tror at mange av de som svarer her ikke har hatt et barn som har blitt ertet for noe som enkelt kan løses.

Å blande inn kirurgi i dette er helt borti natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig umulig å gjøre både og?

Jeg fikk retningslinjer hjemmefra om "du trenger ikke bh enda/trenger ikke sminke/ikke barber under armer og legger/det bindet er bedre enn det", men ble ikke totalt nektet etter jeg ytret ønske flere ganger.

Jeg begynte med litt og litt på barneskolen, og tok det alltid gradvis et hakk over hva min mor synes var innafor.

Jeg ble ikke skada av skjønnhetstyrrani, og er ikke en ekstremt forfengelig person som voksen.

Ts kan ta kontakt med skolen angående dette, OG hun kan la datteren få litt medbestemmelse over egen kropp innenfor rimelighetens grenser.

Anonymous poster hash: 59778...ced

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker jeg fikk min egen barberhøvel av moren min da jeg ble ertet for hår på leggene. Følte meg skikkelig voksen og stolt som fikk min egen.

 

Red. Forøvrig ser jeg INGENTING galt med å bistå 8-åringen med å fjerne hår på leggene. Det gjør ingen permanent skade, dermed er det helt uskyldig. Det finnes foreldre som tar med babyene sine for å ta hull i ørene liksom! Det er syke greier, men å barbere leggene? Ikke noe problem.

Endret av Jolene
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en voksen avgjørelse. En avgjørelse ts også har tatt på egne vegne: det er greit å fjerne hår på leggene. Når hun som voksen kvinne gjør det (i en alder da så og si alle har hår på leggene) skjønner jeg at hun synes det blir veldig feil å tvinge datteren til å "akseptere seg selv" og gå til kamp mot skjønnhetsidealet og stå imot "mobberne". (Det er da ingenting her som tilsier at ts sin datter blir mobbet, hun fikk kommentarer en gang i garderoben i forbindelse med svømming. Alle barn opplever negative og sårende kommentarer i løpet av oppveksten, mobbing er det først når det skjer systematisk og over tid.)

Moren hennes tillater henne å velge den letteste utveien. Livet er ikke lett, noen ganger må man faktisk gå igjennom dritt, sånn er det bare. Moren høres jo ut som en av disse helikopterforeldrene. Lær heller barnet å stå opp for seg selv, og ikke gi etter for mobbere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en voksen avgjørelse. En avgjørelse ts også har tatt på egne vegne: det er greit å fjerne hår på leggene. Når hun som voksen kvinne gjør det (i en alder da så og si alle har hår på leggene) skjønner jeg at hun synes det blir veldig feil å tvinge datteren til å "akseptere seg selv" og gå til kamp mot skjønnhetsidealet og stå imot "mobberne". (Det er da ingenting her som tilsier at ts sin datter blir mobbet, hun fikk kommentarer en gang i garderoben i forbindelse med svømming. Alle barn opplever negative og sårende kommentarer i løpet av oppveksten, mobbing er det først når det skjer systematisk og over tid.)

 

Hadde en jente på fire kommet og klagd på hårete legger ville det naturlige være å kontakte lege, det kan tyde på at hun kommer i puberteten alt for tidlig.

 

Nei, det trenger faktisk ikke være noen annen forklaring enn at hun har arveanlegg som tilsier mørkere og kraftigere hårvekst enn den jevne, lyse nordeuropeer. ;)

Anonymous poster hash: 4350b...acf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjempebra! Det skal man.

Jeg tror at mange av de som svarer her ikke har hatt et barn som har blitt ertet for noe som enkelt kan løses.

Å blande inn kirurgi i dette er helt borti natta. 

 

Jeg har det. Min datter har koberrødt hår, noe de andre barna i barnehagen syntes var kjempefascinerende, og flott. Da hun begynte på skolen, og møtte nye barn, endret det seg totalt, og hun ble ertet for det i flere år. De fleste har fått med seg hvor mye dritt rødhårede barn kan få, og hun fikk mye. 

Hun sa ofte at hun skulle ønske at hun hadde lyst eller brunt hår, som alle de andre, og at hun ville farge det. Selvfølgelig gikk jeg ikke med på å farge håret på et barn, jeg jobbet for å bygge opp selvtilliten hennes, og forsikre henne om at hun var fin nok som hun var.

 

Da hun begynte på ungdomsskolen kjøpte hun hårfarge og farget det selv, for hun orket ikke flere kommentarer. Jeg syntes det var grusomt trist. Men, hun var blitt ungdom, og jeg innså at enkelte ting måtte hun få bestemme selv i den alderen. Ertingen tok slutt da, men etter som tiden gikk innså hun hvor idiotisk det hele var, og før ungdomsskoleårene var over gikk hun tilbake til sin opprinnelige hårfarge. Hun kaller seg selv ginger, og det med stolthet, og håret har på en måte blitt en del av imaget hennes. Jeg kjenner ingen andre som får så mange komplimenter for håret sitt. Hun har ikke hørt en eneste negativ kommentar etter at hun "ble seg selv igjen".

 

Men, den selvtilliten hun begynte å vise etter hvert, den tror jeg faktisk ikke ville vært så tilstede om jeg hadde gitt etter for hennes fortvilede ønsker da hun var barn, og gjennom det bekreftet at den hun var ikke var bra nok. 

Anonymous poster hash: d111d...6f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når en har mørke hår på leggene som 8-åring, så er man ganske alene om det. Andre vil reagere på det. Og kikke, og kommentere. Det er ikke riktig av dem, men sånn er verden. Skal vi godta det? Nei. Men selv om 8-åringen sier til de som kommenterer at de kan passe sine egne saker og at hun har hårete legger om hun vil (nå vil hun jo ikke, men KG-gjengen sier at hun må), så må hun fortsatt forsvare det. Gang på gang på gang på gang på gang. En 8-åring. En 14-åring kan ta et slikt valg selv. Hvis mor vil kjøre denne kampen, så får hun vise frem sine egne hårete legger. Hvis 8-åringen synes det er greit med hårete legger, og ikke bryr seg om kommentarene, så er det selvsagt ikke vits å fjerne hårene. Men hvis hun ønsker det, så synes jeg hun må få lov til det selv om mobberne får det som de vil. En for stor nese er noe annet. Det er ikke unormalt med stor nese.

Anonymous poster hash: ed0ef...816

 

Det er ikke unormalt med hår på leggene når man er 8! Det er høyst unormalt å fjerne hår på leggene når man er 8. Det er enda mer unormalt at voksne syns det er et problem. 

Mor kan da fint "vise fram sine egne hårete legger", eller i det minste IKKE vise fram at hun fjerner det, ikke snakke om utseende som viktig, men tvert i mot. Her beviser mor at den normale jenta er unormal! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren hennes tillater henne å velge den letteste utveien. Livet er ikke lett, noen ganger må man faktisk gå igjennom dritt, sånn er det bare. Moren høres jo ut som en av disse helikopterforeldrene. Lær heller barnet å stå opp for seg selv, og ikke gi etter for mobbere.

 

Og du tror ikke livet byr på mange nok situasjoner hvor det ikke finnes en "letteste utvei"? Jeg er sikker på at også ts sin datter får plenty av muligheter til å "gå gjennom dritt" som du så elegant uttrykker det uten at hun skal tvinges til å gå med hårete legger, noe de fleste voksne kvinner ikke gjør. (Og selv om jeg barberer leggene, og har gjort det siden jeg var tenåring og begynte å få hår, har livet mitt bydd på mer enn nok av utfordringer.)

 

Nei, det trenger faktisk ikke være noen annen forklaring enn at hun har arveanlegg som tilsier mørkere og kraftigere hårvekst enn den jevne, lyse nordeuropeer. ;)

Anonymous poster hash: 4350b...acf

 

Nei, det trenger ikke være tegn på noe galt. Men hvis ditt barn får plager som både kan være helt naturlig, eller symptom på noe medisinsk galt, ville du ikke da tatt henne med til legen for å undersøke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har en vorte på en finger som nekter å forsvinne. Ble erta for det. Jeg forklarte henne at ALLE har ting på kroppen sin som er spesielt for dem. Noe er godt synlig, som en vorte på fingeren, mens andre ting er bedre skjult, uansett er det GREIT! Sa til henne at hvis de ertet så skulle hun bare si til dem at det var en PRIKK på kroppen og ikke noe de skulle bry seg med, de hadde sikkert en PRIKK et sted de også...

Ingen erting etter det ;-)

Når det er sagt så prøver vi jo å ta bort vorta, fordi det er vondt når den kommer borti noe. Men jeg tenker at du begynner i feil ende.

Anonymous poster hash: a0c82...b67

 

Istedenfor å drive med forskjellige remedier selv, kan du la fastlegen din fjerne denne vorten. Det er gjort på et øyeblikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...