Gå til innhold

Favolisheimen


Favole

Anbefalte innlegg

Gjest Verdande

Nattskrekk-lignende tilstander er vanlig her også. Slitsomt, litt skremmende og veldig periodevis. Kommer gjerne med litt endringer i hverdagen, som ferietur, barnehage etter litt pause (fri / sykdom) eller lignende :jepp::klemmer:

Lykke til :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg bare må knipse noen nye. Alle de fine bildene hadde liksom et teppe, gulpeklut og/eller smokk i veien. :laugh: hashtag urutinert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiaaa! :) Altfor dårlig på dagbøkene for tida, men siden jeg dumpa inn her og begynte å lese om bleieslutt så tenkte jeg å dele mine erfaringer. Vi har bare tatt av ungene bleia og latt dem gå nakne så mye som mulig, sånn ca. etter denne oppskriften: http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Bleieslutt-pa-en-helg/ Har potte stående i umiddelbar nærhet (greit å ha et par potter pluss doring), gir applaus og hurra når det kommer noe. 

Det funka bra på storesøster og enda bedre på lillebror. Han har knapt hatt uhell. Din mini er jo så vant til å gå på do, så det går nok fint. Det går i alle fall ikke å slutte med bleie med bleia på, den må av! ;) 

Ellers håper jeg dere har det bare bra. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk, @Sushi! :kyss: Vi prøver dette fra i mårra av! Jeg er så føkkings lei av bleier :ler:

(Sorry for entusiastisk kupping av bok, Favole)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leopanter skrev:

Åh, takk, @Sushi! :kyss: Vi prøver dette fra i mårra av! Jeg er så føkkings lei av bleier :ler:

(Sorry for entusiastisk kupping av bok, Favole)

:ler: Lykke til! :tommel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne er kupp tillatt!

Takk for tips @Sushi :jepp: jeg må vel egentlig bare mote meg opp. 

Alt vel her! :) J sov til åtte i dag, skjønner ingenting jeg. Fikk valget mellom å spise hjemme eller i barnehagen, han valgte det siste så da var det egentlig bare å hoppe i klærne for å rekke frokost halv ni. Når vi kom frem ville han spise hjemme :laugh: Men han er så småspist hjemme på morgenen, så han har egentlig best av å spise frokosten der når han skal være der resten av dagen. E slo til og sov til syv, så mor er nesten litt uthvilt :overrasket: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjott
11 timer siden, Sushi skrev:

Heiaaa! :) Altfor dårlig på dagbøkene for tida, men siden jeg dumpa inn her og begynte å lese om bleieslutt så tenkte jeg å dele mine erfaringer. Vi har bare tatt av ungene bleia og latt dem gå nakne så mye som mulig, sånn ca. etter denne oppskriften: http://www.familieverden.no/Barn-og-laring/Fysiske-ferdigheter/Bleieslutt-pa-en-helg/ Har potte stående i umiddelbar nærhet (greit å ha et par potter pluss doring), gir applaus og hurra når det kommer noe. 

Det funka bra på storesøster og enda bedre på lillebror. Han har knapt hatt uhell. Din mini er jo så vant til å gå på do, så det går nok fint. Det går i alle fall ikke å slutte med bleie med bleia på, den må av! ;) 

Ellers håper jeg dere har det bare bra. :klem: 

Det der skal jeg prøve, men jeg må bare kjøpe fem tusen tisselaken og kle alt i stoff med - jeg ser fopr meg helt sykt mange ekle lekkasjer :ler:

Men det virka jo helt logisk, truse kjennes jo ut som ei bleie liksom.

Det eneste problemet er at det kan bli en lang helg da vi bor nært på folk overalt og ikke bare kan slippe ungen løs i en hage eller friområde hvor ikke ALLE får med seg massiv lekkasje...........................tar det til neste sommerferie tror jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene sover lenger enn vanlig og du føler deg helt uthvilt...DEN følelsen :ler:

Vi jobber også med bleieslutt her. Tar av bleia om morningen også går hun stort sett uten hele dagen. Potta står i stua, så hun løper dit og tisser. Når vi er ute går hun bort til gjerdet og tisser. Så hun begynner å skjønne greia. Bæsjen derimot, den slipper vi i trusa :sprettoy: Prøver å forklare henne at det også skal i potta, men kanskje det skummelt å "gi slipp" :fnise:

Håper dere får en fin dag :klem:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kanskje ta han fri noen dager fra barnehagen mot neste helg hvis det blir finvær og la han labbe rundt i nettoen. Forrige runde med finvær nekta han badebleie eller drakt, så da gikk han rundt naken og å tisse ute var jo gøy. "Det e lov å tiss ute, mamma!" og så stilte han seg ved grinda på altanen og tissa ut i hagen :ler: Kanskje det vil gå litt bedre enn fryktet likevel.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janeiså... Tissa i hagen et par ganger i ettermiddag og en gang på gulvmatta. "Se mamma, eg kan tiss!!" :rolleyes: Får skaffe et par strategisk plasserte potter :laugh: 

32 grader på det varmeste i ettermiddag = litt sur toddler og ganske sur bebis. Jeg er litt glad for at de begge sover nå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjott

Jeg lurer seriøst på hvordan jeg skal klare den metoden, vi har nemlig ikke privat hage og bor ikke akkurat usjenert til for oss selv liksom :P Innenfor ring 3 i Oslo er man liksom aldri for seg sjæl sånn til å løpe rundt i nuden. Og det hjelper IKKE at hungen elsker å leke med bilene/togene sine i senga vår :roll:

Stakkars forbipasserende og hunder!

Men kanskje en kan ha bleieløs tilstand hjemme, og så ta på bleie bår en går ut i starten? Eller tar det liksom bort hele poenget? Må finne meg noen med svær hage og spyleslange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om det her, men folk får jo ungene sine bleiefrie midt på vinteren også. Av med bleie så ofte som mulig, følg på do en million ganger pr dag og kryss fingre og tær for at det går bra? La han gå lettkledd/naken hjemme og med bare shorts ute? Om det gjøres på sommeren, så blir det litt luftig istedet for at noe ligger helt inntil huden. Klistremerketavle f.eks med nytt merke for hvert vellykka dobesøk? :klo: Jeg tror ikke det skjer på ei helg her asså, men at han blir mer bevisst på når han må noe? Det tror jeg, og det er vel det viktige i starten. :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er ikke ni engang og vi er allerede passert 25 grader. Denne dagen blir nok i varmeste laget for både mor & mini *svett* 

Tror det må bli bading etter barnehagen i dag :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verdande

Såpass! :hakeslepp:

Og her er vi, på sørrrrlandet, og det er så vidt 20 grader :fnise:  Skjønner at vi la sommerferien til feil landsdel! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er velkomne hit, kakebonanza på søndag, kom kom! Er biiiittelitt glad for at jeg ikke skal ha på bunad i dåpen for å si det mildt. J får seleshorts og ei korterma skjorte, mulig E får sulle rundt i bleien etter kirka :ler:

Jeg er ikke laga for varme som dette asså... Må ta meg en tur ned i kjelleren og se om jeg finner ei vifte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjott

Ikke vi heller. 

Er så helvetes varmt på verandaen at det ikke nytter være der, så vi leker på soverommet og har ALT av vinduer oppe med lameller lukket :ler:

Ungen var i tillegg solbrent i fjes og nakke, så da slapp jeg ha dårlig samvittighet for å droppe utelek. 

Og så trikken fra jobb i varme 😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har inntatt soverommet for at E skal få litt søvn. Stua er for varm, ute er uaktuelt. Har sola på altanen hele formiddagen, går ikke an å være der før etter 15.

Får tørka klær i en forrykende fart da :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Favole skrev:

Jeg kan ingenting om det her, men folk får jo ungene sine bleiefrie midt på vinteren også. Av med bleie så ofte som mulig, følg på do en million ganger pr dag og kryss fingre og tær for at det går bra? La han gå lettkledd/naken hjemme og med bare shorts ute? Om det gjøres på sommeren, så blir det litt luftig istedet for at noe ligger helt inntil huden. Klistremerketavle f.eks med nytt merke for hvert vellykka dobesøk? :klo: Jeg tror ikke det skjer på ei helg her asså, men at han blir mer bevisst på når han må noe? Det tror jeg, og det er vel det viktige i starten. :vetikke: 

Min erfaring er at unger ikke løper rundt og tisser overalt når de går nakne. De må lære seg å koble følelsen av å skulle på do med at det kommer tiss/bæsj, og så må de i tillegg klare å kommunisere det og rekke fram. Det første går kjappere enn det andre. :) Tror det er best å droppe bleia helt (unntatt om natta), for å ikke forvirre ungen...

Jeg har ikke tro på belønning/klistremerker, men hver sin smak. Jubel og mestringsfølelse har vært nok her i huset i alle fall. Gøy å se hvor stolte de blir. Minsten løper for tida rundt og forteller det til alle når han har tissa eller bæsja. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Sushi skrev:

Min erfaring er at unger ikke løper rundt og tisser overalt når de går nakne. De må lære seg å koble følelsen av å skulle på do med at det kommer tiss/bæsj, og så må de i tillegg klare å kommunisere det og rekke fram. Det første går kjappere enn det andre. :) Tror det er best å droppe bleia helt (unntatt om natta), for å ikke forvirre ungen...

Jeg har ikke tro på belønning/klistremerker, men hver sin smak. Jubel og mestringsfølelse har vært nok her i huset i alle fall. Gøy å se hvor stolte de blir. Minsten løper for tida rundt og forteller det til alle når han har tissa eller bæsja. :fnise: 

Nei virker ikke som han gjør det bare for å gjøre det, eller at det skjer ubevisst. Han har lenge sagt "åh, no må eg tiss!", så går det et lite øyeblikk før han sier "no tiss eg!". Hadde vi vært to hjemme med ungene i ferien hans hadde jeg skippa bleiebruken. 

Tror ikke det blir noen merker her heller, men mener å ha lest flere som anbefaler det. Jeg snakka om lastebiltruser og kaptein sabeltanntruser, det ville han visst ha :fnise: 

I morges var det første han sa til meg "eg vil ikke tiss i hagen mamma, ikke i dag". Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funker bleieslutten veldig bra akkurat nå, etter 1 1/2 dag :skya: Vi brukte såpebobler som belønning først, men nå er ikke det så interessant lenger, nå er det nok for ham med skryt og jubel! :jepp: 

Han var veldig motvillig først, men nå virker det som at det går seg til :Nikke: 

Jeg tror vi dropper truser helt de første månedene, og bare går med løse bukser om han må ha benklær på. Truser kjennes jo ganske tett og likt ut som bleie, og kan kanskje forvirre (ifølge artikkelen),greiere å la alt henge så fritt som mulig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...