Gå til innhold

Favolisheimen


Favole

Anbefalte innlegg

Synes også det høres fryktelig lite ut. Må snakke med noen om det etter ferien. Lærlingen skal vel være i tillegg til grunnbemanning, eller? :klo: Vi har tenkt litt på å bytte barnehage, og frykter liksom litt at høsten vil få oss til å ville bytte asap. Han skulle egentlig vært en del av ei "mellomgruppe" med barn som er for store for småbarn, men for små for storbarn. Når ped.leder ringte i dag for å informere spurte jeg om hvordan det ble hvis det ble for mye for ham for tidlig, men det virket ikke som en problemstilling engang, de hadde ikke flyttet ham om de ikke mente han var klar for det liksom.

Hjemme og blant familie er han veldig frempå, sier ifra om noe er galt osv, men i barnehagen kan han trekke seg mer unna og bli stille. Og med 11 andre som er en del mer "hør på meg da! Se meg!", er jeg redd han vil melde seg litt ut...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Verdande

Oi, er ikke det veldig tidlig for storbarn? Frøkna mi er jo født i andre kvartal 2013 og skal begynne på stor avdelig nå. Riktignok var småbarnsavdelingen hennes på 14 barn og 4 voksne (fire deltidsplasser, tror jeg det var, så i praksis maks 12 barn hver dag). Nå skal hun over på stor avdeling, hvor de er 22 barn i alderen 3-6 år, fordelt på fire voksne, tror jeg det er.

Jeg synes det høres litt merkelig ut. Hvordan er sjansene for å få plass andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De flytter i utgangspunktet den høsten det året de fyller tre. Så ett år for tidlig egentlig. Ja, han leker godt med de barna som er i den gruppa og han er godt utviklet motorisk og henger med på det meste. Men han er fortsatt bare 2,5 år. Han har hatt en veldig utvikling det siste halve året med språk ++, og tror de ser seg litt blinde der. Jeg vet ikke. Men jeg synes han er for liten, ikke at det har noe å si tydeligvis. Han må jo bytte gruppe igjen om noen år også, når disse ungene skal begynne på skolen.

Sjansen for å få plass er vel minimal. Jeg må få ringt alle aktuelle barnehager for å høre om mulighet for overflytting iløpet av høsten. Om vi kan få plass et annet sted, og jeg ser han ikke trives med å være på storbarn, så har jeg han heller hjemme i oppsigelsestiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdande
2 minutter siden, Favole skrev:

De flytter i utgangspunktet den høsten det året de fyller tre. Så ett år for tidlig egentlig. Ja, han leker godt med de barna som er i den gruppa og han er godt utviklet motorisk og henger med på det meste. Men han er fortsatt bare 2,5 år. Han har hatt en veldig utvikling det siste halve året med språk ++, og tror de ser seg litt blinde der. Jeg vet ikke. Men jeg synes han er for liten, ikke at det har noe å si tydeligvis. Han må jo bytte gruppe igjen om noen år også, når disse ungene skal begynne på skolen.

Sjansen for å få plass er vel minimal. Jeg må få ringt alle aktuelle barnehager for å høre om mulighet for overflytting iløpet av høsten. Om vi kan få plass et annet sted, og jeg ser han ikke trives med å være på storbarn, så har jeg han heller hjemme i oppsigelsestiden. 

Har du sjekket opp barnehagen (og andre) her? http://barnehagefakta.no/

Jeg tenker at du må følge magefølelsen. Hos oss har de hatt en sånn mellomavdeling, og det har fungert veldig bra. Jeg kan ikke se for meg de eldste gutta i minstemanns kull på stor avdeling. For all del, det kan jo gå bra, med tanke på at det er en såpass liten avdeling. Men det er stor forskjell på en 2,5 åring og en som begynner på skolen påfølgende høst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Verdande skrev:

Har du sjekket opp barnehagen (og andre) her? http://barnehagefakta.no/

Jeg tenker at du må følge magefølelsen. Hos oss har de hatt en sånn mellomavdeling, og det har fungert veldig bra. Jeg kan ikke se for meg de eldste gutta i minstemanns kull på stor avdeling. For all del, det kan jo gå bra, med tanke på at det er en såpass liten avdeling. Men det er stor forskjell på en 2,5 åring og en som begynner på skolen påfølgende høst.

 

Har ikke sett siden før, skal sjekke den! 

Jeg har bare så uggen følelse. Planen var at han skulle gå på lillesiden ett år til, og så søke begge inn i en annen barnehage til hennes barnehagestart i 2017. Jeg kjenner mange som har vært veldig fornøyd med barnehagen, på småbarn. Men når de har flyttet til stor har mange av dem fått en følelse av at barna bare ble en i mengden.

Har sendt meldinger til svigermor, hun jobber innen dette og skulle sjekke litt.

Æsj. Jeg hadde sett SÅ frem til den mellomgruppa, det hadde vært så perfekt for hans del dette året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normen er vel 6 plasser per voksen, men dvs at han teller for 2 plasser frem til han er 3 år.  Jeg tror jeg ville tatt det opp og vært veldig tydelig på at du ikke liker tanken, og at du er på utkikk etter en annen barnehage pga det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjott

Hos oss har to barn nå blitt flyttet som er på samme alder som J over til storbarns, ikke etter enighet fra foreldrene. Men det er liksom sånn det blir, og jeg ser at de har tatt ut de to som er motorisk og språklig mest "fremme" og tja, minst uklare vil jeg kanskje kalle det. For helt klare er de jo ikke, spesielt den ene stusser jeg på - men de måtte jo velge ut noen for å få kabalen til å gå opp. Jeg fikk inntrykk av at 3 år er "siste uttak", og at de tar underveis som plasser blir ledige etc.

De skal ha ei mellomgruppe for våre som er igjen, så de får gjort litt mer tur osv enn de minste(de kjører to avdelinger sammen med større barn). 

Du kan jo kanskje si at du i minste fall vil ha et mellomgruppe på storbarns fordi du er bekymret for at det blir for voldsomt? Og være ærlig på at du leter etter annen plass pga dette?

Men jeg "ser" at de valgte J siden han jo virker å være i forkant på ting, iallefall målt utfra de barna vi har i bhg på samme alder. Så det er nok ikke sikkert at han får være på småbarns særlig lenge i en annen barnehage dersom plasser på storbarns blir ledig osv. Og nå kjenner han kanskje til de på storbarns der også?

Er plusser og minuser altså - men mest minus når man ikke bare kan flytte alle sånn ca over samtidig. Vi har jo litt samme greier med at vi ikke har lyst til å flytte over på sotbarns og så kort tid etter bytte bhg pga flytting - men det er jo ike så lett å planlegge det der. Kabaler asså :roll:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Må forresten bare skyte inn at jeg er så takknemlig for hvordan bhg vår gjør det. Der er de bare maks to årskull på samme avdeling, og så bytter de til nye fysiske lokaler  når de blir eldre (nå i august flytter 2014-ungene over gårdsplassen til "halvmellomstor avdeling"). Sikkert masse læring og utvikling forbundet med å være med eldre/yngre unger også, men det føles veldig trygt at den samme gjengen går sammen (med stadig flere som kommer til, da, folk går jo hjemme med ungene sine i årevis her). Og de fleste voksne blir med videre til ny avdeling også :) 

Endret av Grastusta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Porcelain skrev:

Normen er vel 6 plasser per voksen, men dvs at han teller for 2 plasser frem til han er 3 år.  Jeg tror jeg ville tatt det opp og vært veldig tydelig på at du ikke liker tanken, og at du er på utkikk etter en annen barnehage pga det.  

Jeg kommer til å ta en prat med ped.lederen på gruppa hans når han skal tilbake etter ferien sin, hun vet at jeg er skeptisk til det. 

7 timer siden, Fjott skrev:

Hos oss har to barn nå blitt flyttet som er på samme alder som J over til storbarns, ikke etter enighet fra foreldrene. Men det er liksom sånn det blir, og jeg ser at de har tatt ut de to som er motorisk og språklig mest "fremme" og tja, minst uklare vil jeg kanskje kalle det. For helt klare er de jo ikke, spesielt den ene stusser jeg på - men de måtte jo velge ut noen for å få kabalen til å gå opp. Jeg fikk inntrykk av at 3 år er "siste uttak", og at de tar underveis som plasser blir ledige etc.

De skal ha ei mellomgruppe for våre som er igjen, så de får gjort litt mer tur osv enn de minste(de kjører to avdelinger sammen med større barn). 

Du kan jo kanskje si at du i minste fall vil ha et mellomgruppe på storbarns fordi du er bekymret for at det blir for voldsomt? Og være ærlig på at du leter etter annen plass pga dette?

Men jeg "ser" at de valgte J siden han jo virker å være i forkant på ting, iallefall målt utfra de barna vi har i bhg på samme alder. Så det er nok ikke sikkert at han får være på småbarns særlig lenge i en annen barnehage dersom plasser på storbarns blir ledig osv. Og nå kjenner han kanskje til de på storbarns der også?

Er plusser og minuser altså - men mest minus når man ikke bare kan flytte alle sånn ca over samtidig. Vi har jo litt samme greier med at vi ikke har lyst til å flytte over på sotbarns og så kort tid etter bytte bhg pga flytting - men det er jo ike så lett å planlegge det der. Kabaler asså :roll:

Jeg hadde sett så utrolig frem til at han skulle være en del av den mellomgruppa, og ble virkelig lei meg i går når hun fortalte at han fikk hoppe over mellomleddet og gå rett til stor. Kanskje særlig siden vi nettopp har hatt foreldresamtale og jeg er mindre fornøyd etter den. Han hadde nok blitt flytta til stor før neste høst uansett, men så tidlig som dette var jeg uforberedt på. Både mannen og svigermor mener det kommer til å gå heeeelt fint. Heldigvis har jeg et veldig godt inntrykk av de ansatte på hans gruppe da.

Jeg ser jo litt hvordan de tenker, og han leker fryktelig godt med de fleste ungene i den gruppa. Pluss at de to kjærestene hans er i den gruppa :P

Er det konkrete flytteplaner for tiden eller? Spennende isåfall :jepp: 

6 timer siden, Grastusta skrev:

Må forresten bare skyte inn at jeg er så takknemlig for hvordan bhg vår gjør det. Der er de bare maks to årskull på samme avdeling, og så bytter de til nye fysiske lokaler  når de blir eldre (nå i august flytter 2014-ungene over gårdsplassen til "halvmellomstor avdeling"). Sikkert masse læring og utvikling forbundet med å være med eldre/yngre unger også, men det føles veldig trygt at den samme gjengen går sammen (med stadig flere som kommer til, da, folk går jo hjemme med ungene sine i årevis her). Og de fleste voksne blir med videre til ny avdeling også :) 

Åh, så fantastisk at de voksne følger! Og at det er samme gjeng med unger som følger hverandre gjennom barnehagen, og etter hvert skolen også sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :)

Alt for tidlig start på dagen. Til legen med eldste for å fjerne stingene, herregud så upopulært. Trillet tur til svigermor for å lette litt på stemninga, han sovnet i bæreselen :fnise: At den lille duppen på en halvtime køddet til kveldslegginga viser veldig tydelig at vi bare må kutte det ut. Enniveis, vi spiste vafler til lunsj og han ble igjen hos farmora ei stund for å leke mens jeg og E gikk hjem. Ei mil trilling i dag, jeg er fornøyd. Når han kom hjem hadde han med seg ei fiskestang og lekefisk, ekstremt populært ;) 

Dobbelt opp med jobb for mannen i dag, men var godt å ha ham hjemme de verste timene i ettermiddag. Om det er den såkalte tremånederskrisa som plager E aner jeg ikke, men noe er det. Hun har vært et sutrete lite klistremerke og jeg gleder meg til det går over. 

Lurer på om noen har litt dårlig samvittighet. Mannen kom hjem med rødvin og sjokolade til meg i dag. :ler: Gleder meg maks til disse to ukene med kveldsjobb er over, og litt til barnehage. Litt mindre nå enn før, men likevel. Føler ikke at jeg strekker til i det hele tatt og er så sliten at jeg jevnlig dupper av gjennom dagen om jeg setter meg ned. På kvelden derimot er jeg veldig våken, men klarer ikke å få unna noe som helst fornuftig. Klassisk. Er vel bare å bite tenna sammen! Dette går vel også over etter hvert. :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Du er mitt store forbilde. Det er ikke tull en gang. Så flink til å være mamma for J både før og etter du fikk E, med masse turer og kos, og ikke minst er det bare helt rått hvordan du har håndtert det å i praksis være alenemamma til to disse månedene. Det er bare å "bøye seg i hatten", og du skal vite at jeg stadig vekk sender deg en tanke når jeg synes litt for synd på meg selv og trenger en reality check. At du er sliten er ikke rart, vi skulle pokker meg hatt kronerulling og sendt deg på spa :hjerte: ...og slår man opp "Grepa dame" i ordboka vet jeg hvem det er bilde av ;) 

Stor og god klem til deg, du ER så flott! :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Grastusta @Porcelain:grine::hjerte: En sliten skrott har ikke godt av å lese sånt. Begynte faktisk å grine av det. Dere er fine!

Hadde en liten meltdown i går, og den fortsatte vel en del i dag. Noen ganger er det bare godt å gråte litt mens man kjefter på mannen for å få ham til å fatte hvor dust han kan være. (Note: ingen unger overhørte eller kom til skade under mors sammenbrudd :P). 

Dagen har vært ganske fin totalt sett. Fjelltur med unger og hund, J gikk nesten hele veien selv. Til neste gang skal jeg ha med en ekstra voksen og spiselige bestikkelser, ihvertfall om målet er at han skal gå sjøl. Merkelig nok var ikke vanlig matpakke motivasjon nok. På vei ned snakket han om at han skulle på butikken og kjøpe en grønn "lølegodter" (lørdagsgodt, skylder på farmor som pleier komme innom hver lørdag med noe godt til ham). Vi var nok like sure og leie begge to på flere tidspunkt, men vi avsluttet bra. Midt i verste suringa sier han "vi SKA kos oss på tur mamma, det E fint å vær uuuuuhuuuute. Maaammaaa, bæææær meg og litt". :fnise: Han var SÅ fornøyd med å ha gått tur med hunden da, herre som han forguder det dyret. Og dyret overlevde turen uten påfølgende stiv rygg og gangvansker :hoppendeglad: nå er hun fotvarmer i sofaen, gamlisen min :hjerte: 

Målet for neste år er telttur med ungene! Jeg grugleder meg allerede :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg signerer de over her altså. Ikke alle som er så spreke og flinke som deg. Jeg blir alltid inspirert av deg når du legger ut koselige ute/turbilder av den flotte familien din!! :nigo:

 

Kjedelig at du ikke er komfortabel med avdelingsbytte i barnehagen. Og jeg kjenner jeg blir nysgjerrig når du skriver at foreldresamtalen gjorde deg lite fornøyd......... *har ikke lest bakover i dagboka di*

 

Telttur har jeg kjempelyst til å få til i ferien med barna og mannen. Får teste i hagen først :ler: 

Så snill mann som kom med vin og sjokkis!! Jeg fikk roser i går etter at han hadde vært på fest. Lurer på hva han hadde dårilg samvittighet for :hoho:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, ara skrev:

Vet du hva? Jeg signerer de over her altså. Ikke alle som er så spreke og flinke som deg. Jeg blir alltid inspirert av deg når du legger ut koselige ute/turbilder av den flotte familien din!! :nigo:

Kjedelig at du ikke er komfortabel med avdelingsbytte i barnehagen. Og jeg kjenner jeg blir nysgjerrig når du skriver at foreldresamtalen gjorde deg lite fornøyd......... *har ikke lest bakover i dagboka di*

Telttur har jeg kjempelyst til å få til i ferien med barna og mannen. Får teste i hagen først :ler: 

Så snill mann som kom med vin og sjokkis!! Jeg fikk roser i går etter at han hadde vært på fest. Lurer på hva han hadde dårilg samvittighet for :hoho:

Tusen takk :klemmer: Synes det er så viktig å være ute med dem, og føler meg veldig som har så mye fin natur her vi bor. Og at J liker så godt å være ute, E bør følge etter. :P 

Tror ikke jeg har skrevet noe om det. Men akkurat samtidig som E ble født og mannen reiste bort bytta han gruppe fra -14 til -13 ungene på småbarn, og alle forandringene på en gang ble litt i overkant. Jeg sa tydelig ifra gjentatte ganger at de måtte si ifra hvis han var utilpass, lei seg osv., så kunne jeg hente ham tidligere. Men hver bidige dag fikk jeg høre ved henting at han hadde hatt det så fint, lekt med den og den, spist ok, sovet vanlig osv. Ettermiddagene kunne være et helsike og jeg tok alt på meg siden jeg var alene med dem og det faktisk var en veldig tøff situasjon for ham, men jeg luket barnehagen ut av regnestykket siden alt jo var normalt der. Og nesten tre måneder senere sier hun at man av og til kunne se at han ble litt stille og trakk seg unna om noen situasjoner ble for voldsomme. Det kunne komme en og annen tåre. Men det gikk over og han hadde det fint resten av dagen. Men jeg vil jo forfaen vite at barnet mitt har hatt gjentatte øyeblikk iløpet av ei uke (eller flere) hvor han har vært lei seg og trukket seg unna aktiviteter osv. :sur::rasende:  IKKE si at alt har vært fint når det ikke er tilfelle. Jeg hatet meg selv som ikke var der nok for ham, trodde alt det negative var ene og alene min feil. Når det faktisk i ganske stor grad kunne skyldes endringene der og hvordan de ikke ble håndtert. Hadde jeg visst det da kunne dagene kanskje vært bedre. Hun tok det heldigvis til seg og sa at de nok burde sett det litt mer helhetlig. Alle som vet noe som helst om barn vet jo at en reaksjon på en negativ opplevelse kan komme senere selv om det går over der og da. Kjenner meg sur når jeg skriver om det. Årh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Å fytti. Det høres ikke bra ut. Hvorfor tror de at vi spør om hvordan ungene har hatt det, egentlig? For at de skal svare det vi tror de vil høre?

Skjønner at det er ufattelig kjipt å få den puslespillbrikka tre måneder seinere, altså. Det bør de få ganske tydelige tilbakemeldinger på. I en situasjon der en unge opplever endringer både hjemme og i barnehagen samtidig, må jo kommunikasjonen være best mulig! Grrr. Men J har helt sikkert ikke fått varige mén av det, altså. :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Jeg skjønte jo at noe hadde skjedd, men jeg trodde det var endringene hjemme som gjorde utslaget. Han ville ikke i barnehagen fordi han visste jeg var hjemme for eksempel. Neida... Og jeg ble veldig pirkete når jeg hentet ham for å få så grundig informasjon som mulig for å kanskje lette ettermiddagen. Ikke rart han ikke ville snakke om barnehagen. Men er veldig forskjell hvilken informasjon man får ut fra hvem man snakker med føler jeg. Tror min mening om det hele kom veldig tydelig frem. Sa blant annet at det er mye mer viktig å vite det som har vært mindre bra enn det som har vært som vanlig. Men at hun måtte skrive ned i foreldresamtale papirene sine at jeg ville ha beskjed om slike små episoder er jo helt vilt. 🙄 Får bare håpe det hjelper. 

Nå er han tilbake til å digge barnehagen igjen og koser seg, snakker mye om barna nå som han har ferie. Tviler for at han har tatt særlig stor skade ;) Jeg derimot vil jo ha alle pigger ute ei stund fremover. :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh, jeg blir litt sånn :kjefte: bare ved å lese ovenfor her! For vi var jo utfor noe lignende i barnehagen i høst, med tilbakeholding av opplysninger om hvordan han hadde hatt det, og jeg ble så sint og skuffa og tilliten min til barnehagen ble ganske svekka da. (Og jeg mistenker egentlig at noe har skurret den siste tida før ferien også, for Lille ville ikke i barnehagen og kunne ikke vente med å bli henta igjen).

 

Håper det går bedre med deg nå, og at å kjefte litt på mannen hjalp :kose::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...