Peter007 Skrevet 17. august 2015 #161 Skrevet 17. august 2015 Overgangsstønad ER behovsprøvd. Jeg tror hun du siterer har fått helt feil beløp (evt skatter null fra OS og altfor lite fra lønna), og det kommer til å bli merket. Da må hun tilbakebetale. "Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet." Fra nav.no. Det er også aktivitetskrav fra barnet er ett år. Dvs du må jobbe/studere minst 50%/være ufør/syk etc. Du kan ikke lenger bare sitte på ræva og motta OS i inntil 5 år lengre.Anonymous poster hash: d3b89...0e5 Ja skjønner og vet at det er prøvd slik. Men legg merke til at hun klarer seg uten når det 25000 i mnd til over. Det er hel poenget. 1
Soulless Skrevet 17. august 2015 #162 Skrevet 17. august 2015 Jeg er enslig forsører og synes jeg lever ganske så fett. Jeg har overhode ikke de samme summene som nevnes i tråden, men jeg har nesten 20.000 til sammen i måneden! Jeg er utrolig takknemmelig for at jeg får mulighet til å utdanne meg gratis. Aldri, aldri vil du høre meg klage over dårlig råd. Jeg er veldig heldig, og det vet jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #163 Skrevet 17. august 2015 Ja skjønner og vet at det er prøvd slik. Men legg merke til at hun klarer seg uten når det 25000 i mnd til over. Det er hel poenget. Ja, og poenget mitt er at det hun skriver ikke henger på greip. Tjener hun såpass så gir hun enten ut feil info eller har fått feil sum fra nav. Anonymous poster hash: d3b89...0e5
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #164 Skrevet 17. august 2015 Jeg lurer på om vrangforestillinga ikke først og fremst er hva ikke-aleneforeldrene tror bidragsmottaker får, men hva bidragsmottaker tror par med barn har å rutte med? Jeg forstår at man ikke blir "rik" som i millionær av å være bidragsmottaker, men å nekte for at man får mye når man har utbetalt bortimot 30000 kroner samt slipper å betale barnehageplass, det er jo bare høl i huet og dessuten temmelig frekt.Anonymous poster hash: 568c1...170 Jeg ser den.
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #165 Skrevet 17. august 2015 Dette er en av grunnene til at jeg mener alle offentlige utbetalinger også ekstra barnetrygd og overgangsstønad skulle vært behovsprøvd. Hvorfor skal det offentlige bidra ekstra når de klarer seg selv? OS er behovsprøvd.
Peter007 Skrevet 17. august 2015 #166 Skrevet 17. august 2015 OS er behovsprøvd. Alle får litt eller mye avhengig av inntekt inntil 6G. Da opphører den. Derfor får alle liksom med overgangsstønad i varierende grad. Det er ikke som med sosialstønader. Der en virkelig har et behov. Det er behovsprøving, Dette som du siterer er noe alle får men etter inntekt opp til et visst nivå. 1
Peter007 Skrevet 17. august 2015 #167 Skrevet 17. august 2015 Jeg er enslig forsører og synes jeg lever ganske så fett. Jeg har overhode ikke de samme summene som nevnes i tråden, men jeg har nesten 20.000 til sammen i måneden! Jeg er utrolig takknemmelig for at jeg får mulighet til å utdanne meg gratis. Aldri, aldri vil du høre meg klage over dårlig råd. Jeg er veldig heldig, og det vet jeg. Hva tenker du om at du får utdanning på denne måten? 3
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #168 Skrevet 17. august 2015 Alle får litt eller mye avhengig av inntekt inntil 6G. Da opphører den. Derfor får alle liksom med overgangsstønad i varierende grad. Det er ikke som med sosialstønader. Der en virkelig har et behov. Det er behovsprøving, Dette som du siterer er noe alle får men etter inntekt opp til et visst nivå. Jeg får ikke vondt i ræva av at folk som er alene med småunger får noen ekstra kroner.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #169 Skrevet 17. august 2015 Man blir ikke rik, men hvis man vet hvordan man skal utnytte systemet så kan man innkreve mye penger..! Vet om ei som får utbetalt 23.000kr, hun kan jobbe men hun vil ikke (hun taper jo penger på å begynne i jobb).. Barnet er vel 4 år eller noe slikt nå og far har minimal med kontakt. Anonymous poster hash: 00f8c...8ea 1
Alkymist Skrevet 17. august 2015 #170 Skrevet 17. august 2015 Eller bare virker det sånn? Man får overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, stønad til barnetilsyn og helt sikker andre støtteordninger også. Skjønner ikke helt hvordan aleneforeldre kan si de har dårlig råd når de får støtte fra staten bare de slipper en promp?Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 Alle disse støtteordningene faller jo bort når du tjener over en viss sum. Selv fikk jeg noe av dette da jeg og min eks gikk fra hverandre. Dette er noen år siden nå, men jeg mistet nesten alt av støtte da intekten min sammenlagt passerte 220 000. Så vet ikke hva du synes, men jeg følte meg fattig. Ikke mye igjen etter hus,strøm,barnehage,forsikringer og litt annet smått som telefon og Internett er betalt, når man har litt over 200 000 på et helt år. Problemet er vel heller at mange får støtte, men har "glemt" å si i fra at de har fått samboer, jobber svart vedsiden, takker nei til å jobbe så lenge de kan få støtten eller sier de har høyere utgifter enn de har for å få mer støtte en de burde hatt. Jeg kjenner flere som har gjort alt dette, og synes det er forkastelig. De har jo selvsagt litt mer penger enn de skulle hstt. Det er mange som synes det er ok å være gratispassasjerer. Men de som faktisk trenger dette og har krav på det. De blir ikke rike av det.
Soulless Skrevet 17. august 2015 #171 Skrevet 17. august 2015 Hva tenker du om at du får utdanning på denne måten? Jeg tenker det er en smart og langsiktig investering av velferdssystemet så lenge vi faktisk har et. Tre år med utbetalinger for å få meg på beina er ingenting i mot år på år med arbeidsledighetstrygd, dagpenger, sosialstønad eller diverse andre stønader alenemødre ofte topper listene på. Deretter blir jeg én av de som i maange år fremover bidrar til samfunnet på lik linje med andre skattebetalere. Det er jo helt klart en vinn/vinn-situasjon i det lange løp. Men heldig er jeg, som bor i et land som i det hele tatt kan tilby hjelp til selvhjelp.
Peter007 Skrevet 17. august 2015 #172 Skrevet 17. august 2015 Jeg tenker det er en smart og langsiktig investering av velferdssystemet så lenge vi faktisk har et. Tre år med utbetalinger for å få meg på beina er ingenting i mot år på år med arbeidsledighetstrygd, dagpenger, sosialstønad eller diverse andre stønader alenemødre ofte topper listene på. Deretter blir jeg én av de som i maange år fremover bidrar til samfunnet på lik linje med andre skattebetalere. Det er jo helt klart en vinn/vinn-situasjon i det lange løp. Men heldig er jeg, som bor i et land som i det hele tatt kan tilby hjelp til selvhjelp. Hva tenker du om alle som har tatt utdanning før de fikk barn og har spart samfunnet for kostnader. Dette gjelder også høyere utdanning. De har fått barn etter at utdanningen var gjort. Hva tenker du om at menn som blir fedre uten utdanning der barnet bor hos mor, der de ikke får samme tilbudet som deg til utdanning/ høyskole/bachelor.ovs ? De skal også bidra til barnets oppvekst med minimum bidrag. Det går utover barnets velferd om far ikke får bidratt når samfunnet ikke har kostet på han samme utdanningen som deg. 2
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #173 Skrevet 17. august 2015 Man blir ikke rik, men hvis man vet hvordan man skal utnytte systemet så kan man innkreve mye penger..! Vet om ei som får utbetalt 23.000kr, hun kan jobbe men hun vil ikke (hun taper jo penger på å begynne i jobb).. Barnet er vel 4 år eller noe slikt nå og far har minimal med kontakt. Anonymous poster hash: 00f8c...8ea Det er ikke å utnytte systemet når man får stønader man har krav på etter loven.
Soulless Skrevet 17. august 2015 #174 Skrevet 17. august 2015 Hva tenker du om alle som har tatt utdanning før de fikk barn og har spart samfunnet for kostnader. Dette gjelder også høyere utdanning. De har fått barn etter at utdanningen var gjort. Hva tenker du om at menn som blir fedre uten utdanning der barnet bor hos mor, der de ikke får samme tilbudet som deg til utdanning/ høyskole/bachelor.ovs ? De skal også bidra til barnets oppvekst med minimum bidrag. Det går utover barnets velferd om far ikke får bidratt når samfunnet ikke har kostet på han samme utdanningen som deg. Jeg tenker at det er kjempebra, og mener på ingen måte at å starte fra scratch som alenemor er supert, for da får du masse hjelp. Jeg hadde gjort det annerledes om jeg kunne gjøre det om igjen. Jeg er ikke mye stolt av å "bli sponset av staten", det er en grunn til at jeg sjeldent snakker høyt om det. Men så ble det nå slik, og jeg prøver å gjøre det beste ut av det. Og med tanke på fedre så har de helt de samme rettighetene på det området. Om mor har et fortrinn i omsorgsovertakelse er en annen diskusjon, men jeg kjenner alenefedre som får hjelp til utdannelse akkurat slik som meg. Og uten barn så kan man vel ta opp vanlig studielån og bo i kollektiv. Med barn strekker ikke studielånet til, skulle man finne på å bo i studentkollektiv med barn tar det nok ikke lange tida før barnevernet banker på døra. Jeg har selv litt studielån fra før jeg fikk barn, det var trangt, men har man bare seg selv å tenke på kan man overleve på det meste. Men alene med barn på det lånet går ikke. Når det er sagt får faren i dette tilfellet ekstra stipend(ikke lån) hvert år fordi han har barn, det gjør ikke jeg. Han fikk i tillegg ett helt år med penger fra Lånekassen gratis da vi fikk barn. Det er mange ordninger for både mor og far, enslige og par. Det er fordeler og ulemper med alt.
Peter007 Skrevet 17. august 2015 #175 Skrevet 17. august 2015 (endret) Jeg tenker at det er kjempebra, og mener på ingen måte at å starte fra scratch som alenemor er supert, for da får du masse hjelp. Jeg hadde gjort det annerledes om jeg kunne gjøre det om igjen. Jeg er ikke mye stolt av å "bli sponset av staten", det er en grunn til at jeg sjeldent snakker høyt om det. Men så ble det nå slik, og jeg prøver å gjøre det beste ut av det. Og med tanke på fedre så har de helt de samme rettighetene på det området. Om mor har et fortrinn i omsorgsovertakelse er en annen diskusjon, men jeg kjenner alenefedre som får hjelp til utdannelse akkurat slik som meg. Og uten barn så kan man vel ta opp vanlig studielån og bo i kollektiv. Med barn strekker ikke studielånet til, skulle man finne på å bo i studentkollektiv med barn tar det nok ikke lange tida før barnevernet banker på døra. Jeg har selv litt studielån fra før jeg fikk barn, det var trangt, men har man bare seg selv å tenke på kan man overleve på det meste. Men alene med barn på det lånet går ikke. Når det er sagt får faren i dette tilfellet ekstra stipend(ikke lån) hvert år fordi han har barn, det gjør ikke jeg. Han fikk i tillegg ett helt år med penger fra Lånekassen gratis da vi fikk barn. Det er mange ordninger for både mor og far, enslige og par. Det er fordeler og ulemper med alt. Takk for svar. Du svarte ikke helt på dette med at far ikke får samme tilbud om utdannelse som mor når barnet bodde hos mor. Du sier såkalte alenefedre og alenemødre har de samme rettigheter vedrørende utdanning. Ja dette er riktig. Hos deg sier du at far til barnet fikk ekstra stipend - men ikke de samme beløpene som deg. For å få dette antar jag far var student da han ble far. Han har ikke fått dette om han var i jobb som snekker og ville studere etter fødel. Han får hjelp til å fullføre studiet og opparbeider ikke bidragsgjeld når en er student ved fødsel. Finner han ut at en vil studere etter fødsel - er svaret NEI til fritak barnebidrag ol. Han må gjerne studere men opparbeider bidragsgjeld og studielån. Jeg kan også nevne at om far er i jobb øker bidraget da mor velger utdanne seg i stedet for å forsørge barnet. Du derimot ville fått tilbud om utdanning selv om du var i jobb som frisør. Høyskole el.lignende utdannelse som tilbud. Altså mor kan begynne utdanningen selv om hun er i jobb, men ikke far. Heller ikke mødre som bor med far får dette tilbudet. Dette er med og undergrave hele ordningen. Når dette er sagt kjenner jeg til falske såkalte alenemødre som nyter godt av ordningen. De flytter fra far for å få støtte. Sitat: Om mor har et fortrinn i omsorgsovertakelse er en annen diskusjon - NEI det er ikke en annen diskusjon. Det er nettopp dette jeg vil frem til. Far blir ikke samme omsorgspersonen når han ikke får tilbud om utdanning på lik linje med mor for at barnet stort sett bor hos mor om hun er "oppegående" og vil ha barnet boende. Små barn blir ikke delt fra mor slik som fra far. At det er likestilling her kan en bare glemme. Ordningen er veldig skjev. Jeg har snakket med studenter som er veldig undrende over ordningen - de visste ikke - men kvinnelige kunne tenke seg å bli gravide når de undersøker. Slippe studielån av samme nivå. Du skriver du ikke snakker høyt om det - jeg ser den. Jeg ser også at du er litt enig med meg i prinsippet. Jeg ser også du benytter deg av dette når det først er der. Antar jeg ville gjort det samme om jeg var i dine sko. At du kan bidra med bedre levestandard og skatt senere er helt klart. Men tenk om alle kvinner gjorde som deg. Hvem skulle da betale dette? Det hadde blitt mennene for kvinnene har jo fått sin andel. Dette kunne blitt et ordinært utdanningsløp for alle kvinner. Kanskje det beste om de skjedde? Kostnadene har blitt så store at det muligens har stoppet opp? Er det riktig at jeg blant annet betaler utdanningen din med ekstra midler utover der som alle får tilbud om? Du kunne tatt abort om det ikke var noe veldig spesielt som gjorde dette umulig. Glem hva en selv mener og senvirkninger psykisk. Til sammenligning - kjørere en i fylla får en ikke samme hjelp - knuller en på seg en unge i fylla får en hjelp. Er en født med utviklingshemming sliter med å få hjelp. Blant annet er det lite med boliger og tilrettelagte arbeidsplasser. Hvor mange er det ikke av de voksne i denne gruppen som går og ikke har et meningsfylt dagtilbud som er lovfestet? Som dere sikkert skjønner så får en mye bedre hjelp om en blir gravid under en feil sitasjon enn om en blir født til denne verden med alvorlige avvik uten å kunne gjøre noe for det. Jeg betaler skatten min med glede til den siste gruppen - utviklingshemmede. Men som dere skjønner har jeg ikke samme gleden av å betale skatten til den gruppen som blir gravide og føder barn når de ikke klarer ta vare på barnet selv økonomisk med de standard støtteordninger som gjelder alle kvinner. Litt brutalt TS,men du virker oppegående og jeg tror du forstår meg. Endret 17. august 2015 av Peter007 1
Soulless Skrevet 17. august 2015 #176 Skrevet 17. august 2015 Takk for svar. Du svarte ikke helt på dette med at far ikke får samme tilbud om utdannelse som mor når barnet bodde hos mor. Du sier såkalte alenefedre og alenemødre har de samme rettigheter vedrørende utdanning. Ja dette er riktig. Hos deg sier du at far til barnet fikk ekstra stipend - men ikke de samme beløpene som deg. For å få dette antar jag far var student da han ble far. Han har ikke fått dette om han var i jobb som snekker og ville studere etter fødel. Han får hjelp til å fullføre studiet og opparbeider ikke bidragsgjeld når en er student ved fødsel. Finner han ut at en vil studere etter fødsel - er svaret NEI til fritak barnebidrag ol. Han må gjerne studere men opparbeider bidragsgjeld og studielån. Jeg kan også nevne at om far er i jobb øker bidraget da mor velger utdanne seg i stedet for å forsørge barnet. Du derimot ville fått tilbud om utdanning selv om du var i jobb som frisør. Høyskole el.lignende utdannelse som tilbud. Altså mor kan begynne utdanningen selv om hun er i jobb, men ikke far. Heller ikke mødre som bor med far får dette tilbudet. Dette er med og undergrave hele ordningen. Når dette er sagt kjenner jeg til falske såkalte alenemødre som nyter godt av ordningen. De flytter fra far for å få støtte. Sitat: Om mor har et fortrinn i omsorgsovertakelse er en annen diskusjon - NEI det er ikke en annen diskusjon. Det er nettopp dette jeg vil frem til. Far blir ikke samme omsorgspersonen når han ikke får tilbud om utdanning på lik linje med mor for at barnet stort sett bor hos mor om hun er "oppegående" og vil ha barnet boende. Små barn blir ikke delt fra mor slik som fra far. At det er likestilling her kan en bare glemme. Ordningen er veldig skjev. Jeg har snakket med studenter som er veldig undrende over ordningen - de visste ikke - men kvinnelige kunne tenke seg å bli gravide når de undersøker. Slippe studielån av samme nivå. Du skriver du ikke snakker høyt om det - jeg ser den. Jeg ser også at du er litt enig med meg i prinsippet. Jeg ser også du benytter deg av dette når det først er der. Antar jeg ville gjort det samme om jeg var i dine sko. At du kan bidra med bedre levestandard og skatt senere er helt klart. Men tenk om alle kvinner gjorde som deg. Hvem skulle da betale dette? Det hadde blitt mennene for kvinnene har jo fått sin andel. Dette kunne blitt et ordinært utdanningsløp for alle kvinner. Kanskje det beste om de skjedde? Kostnadene har blitt så store at det muligens har stoppet opp? Er det riktig at jeg blant annet betaler utdanningen din med ekstra midler utover der som alle får tilbud om? Du kunne tatt abort om det ikke var noe veldig spesielt som gjorde dette umulig. Glem hva en selv mener og senvirkninger psykisk. Til sammenligning - kjørere en i fylla får en ikke samme hjelp - knuller en på seg en unge i fylla får en hjelp. Er en født med utviklingshemming sliter med å få hjelp. Blant annet er det lite med boliger og tilrettelagte arbeidsplasser. Hvor mange er det ikke av de voksne i denne gruppen som går og ikke har et meningsfylt dagtilbud som er lovfestet? Som dere sikkert skjønner så får en mye bedre hjelp om en blir gravid under en feil sitasjon enn om en blir født til denne verden med alvorlige avvik uten å kunne gjøre noe for det. Jeg betaler skatten min med glede til den siste gruppen - utviklingshemmede. Men som dere skjønner har jeg ikke samme gleden av å betale skatten til den gruppen som blir gravide og føder barn når de ikke klarer ta vare på barnet selv økonomisk med de standard støtteordninger som gjelder alle kvinner. Litt brutalt TS,men du virker oppegående og jeg tror du forstår meg. Men en mor ville heller ikke hatt noen ekstra rettigheter til utdannelse hvis hun ikke hadde hovedomsorgen - hvorfor skulle hun? Hvis man ikke har noen ekstra utgifter, hvorfor få ekstra støtte? Det er jo det hele støttesystemet er til for. Og med tanke på skjevfordeling av omsorg tror jeg mange fedre velger dette selv. For de som faktisk kjemper,og ikke kommer igjennom er det dritkjipt! Jeg tror fedre kan være minst like gode omsorgspersoner som mødre. Jeg kjenner like mange alenefedre som mødre, og det er de med forsørgerplikten som får all hjelpen. Kvinne som mann. Så etter egen erfaring synes jeg ikke kvinner virker til å være så pengegriske og hevngjerrige som vi blir fremstilt på internett, men ofte ser jeg kvinner son er ydmyke nok til å innse at barnet har best av å være mest hos far akkurat nå. Jeg og barnefar var selv veldig frem og tilbake på hvem som skulle ha hovedomsorgen når vi gikk fra hverandre. Hadde barnefar ville utdanne seg etter vi gikk fra hverandre,men han allerede var i jobb, ja da hadde vi bare blitt enige om å ikke dra inn noe bidrag. Jeg er ikke ute etter å spolere for noen. Og som sagt, jeg var sammen med barnefar i noen år før vi gikk fra hverandre. Det var intet knull på fylla som førte til graviditet og all aleneforsørger-støtten som føler med. Jeg hadde ingen planer om å ikke kunne forsørge mitt eget barn, og den første tiden så fikk jeg heller ingen slike goder fra Nav. Der var trangt, men vi var to om det så utgiftene ble minimale. Men så skjedde livet, og det er noen ting man ikke kan forutse uansett hvor forberedt man prøver å være. Når alt dette er sagt så synes jeg helt ærlig at jeg får mer enn jeg trenger. Kanskje fordi jeg har hatt en fattig oppvekst og er vant til å leve sparsomt. Nå føler jeg nesten jeg kan gjøre hva jeg vil. Nesten ihvertfall. Og når andre da klager over 35.000 i måneden tenker jeg at prioriteringene deres svikter. Kanskje studielånet burde vært ekstra utvidet til aleneforeldre heller? To studenter med barn går, men som enslig går det ikke rundt med den ordningen som er i dag. Jeg synes jo også det er litt urettferdig at jeg skal sitte igjen uten studielån bare fordi jeg har barn. Folk har som oftest barn innen de begynner å betale på studielånet uansett, og hva får vel de?
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #177 Skrevet 17. august 2015 Hva tenker du om alle som har tatt utdanning før de fikk barn og har spart samfunnet for kostnader. Dette gjelder også høyere utdanning. De har fått barn etter at utdanningen var gjort. Hva tenker du om at menn som blir fedre uten utdanning der barnet bor hos mor, der de ikke får samme tilbudet som deg til utdanning/ høyskole/bachelor.ovs ? De skal også bidra til barnets oppvekst med minimum bidrag. Det går utover barnets velferd om far ikke får bidratt når samfunnet ikke har kostet på han samme utdanningen som deg. Hvorfor puler slike ressurssvake menn uten kondom er vel spørsmålet du bør stille?
Peter007 Skrevet 17. august 2015 #178 Skrevet 17. august 2015 (endret) Men en mor ville heller ikke hatt noen ekstra rettigheter til utdannelse hvis hun ikke hadde hovedomsorgen - hvorfor skulle hun? Hvis man ikke har noen ekstra utgifter, hvorfor få ekstra støtte? Det er jo det hele støttesystemet er til for. Og med tanke på skjevfordeling av omsorg tror jeg mange fedre velger dette selv. For de som faktisk kjemper,og ikke kommer igjennom er det dritkjipt! Jeg tror fedre kan være minst like gode omsorgspersoner som mødre. Jeg kjenner like mange alenefedre som mødre, og det er de med forsørgerplikten som får all hjelpen. Kvinne som mann. Så etter egen erfaring synes jeg ikke kvinner virker til å være så pengegriske og hevngjerrige som vi blir fremstilt på internett, men ofte ser jeg kvinner son er ydmyke nok til å innse at barnet har best av å være mest hos far akkurat nå. Jeg og barnefar var selv veldig frem og tilbake på hvem som skulle ha hovedomsorgen når vi gikk fra hverandre. Hadde barnefar ville utdanne seg etter vi gikk fra hverandre,men han allerede var i jobb, ja da hadde vi bare blitt enige om å ikke dra inn noe bidrag. Jeg er ikke ute etter å spolere for noen. Og som sagt, jeg var sammen med barnefar i noen år før vi gikk fra hverandre. Det var intet knull på fylla som førte til graviditet og all aleneforsørger-støtten som føler med. Jeg hadde ingen planer om å ikke kunne forsørge mitt eget barn, og den første tiden så fikk jeg heller ingen slike goder fra Nav. Der var trangt, men vi var to om det så utgiftene ble minimale. Men så skjedde livet, og det er noen ting man ikke kan forutse uansett hvor forberedt man prøver å være. Når alt dette er sagt så synes jeg helt ærlig at jeg får mer enn jeg trenger. Kanskje fordi jeg har hatt en fattig oppvekst og er vant til å leve sparsomt. Nå føler jeg nesten jeg kan gjøre hva jeg vil. Nesten ihvertfall. Og når andre da klager over 35.000 i måneden tenker jeg at prioriteringene deres svikter. Kanskje studielånet burde vært ekstra utvidet til aleneforeldre heller? To studenter med barn går, men som enslig går det ikke rundt med den ordningen som er i dag. Jeg synes jo også det er litt urettferdig at jeg skal sitte igjen uten studielån bare fordi jeg har barn. Folk har som oftest barn innen de begynner å betale på studielånet uansett, og hva får vel de? Takk igjen for svar. Jeg rekker ikke svare deg på alle dine spørsmål. Men hovedtanken er at hvorfor skal det offentlige yte ekstra økonomisk når en setter seg i en slik situasjon selv? Det er innenfor helse ved ulykker slik at alle får hjelp uansett foranledningen. Slik skal det være. Men her er det økonomisk stønad. Jeg kommer også fra trange kår og vet hva det vil si å klare seg selv. Derfor virker denne spesial stønaden absurd. Jeg kjenner i grunnen ingen menn som har bosted barn når det kun er et barn. De jeg kjenner har flere barn, og brudd når barna var noen år. Et hos mor og et hos far men de går som de vil mellom foreldrene stort sett. En annen parallell er stipend til barn der foreldrene er skilt. Hvorfor dette. Barn hos foreldre som bor sammen får kun egenandel pc. Ønsker deg en fin kveld. Kanskje jeg skriver senere Endret 18. august 2015 av Peter007
Gjest O.G. Skrevet 17. august 2015 #179 Skrevet 17. august 2015 også det er litt urettferdig at jeg skal sitte igjen uten studielån bare fordi jeg har barn. Folk har som oftest barn innen de begynner å betale på studielånet uansett, og hva får vel de? Bedre utdanning enn deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå