Gå til innhold

Blir man rik som aleneforelder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da er det kun fordi hun er påbegynt utdanning dette semesteret. Det kan gis til avsluttet skoleår da. Men da er maksgrensen nådd.

Mulig hun kaller det OS fordi hun er flau over å motta noe annet kanskje?

Anonymous poster hash: 4b4d9...225

kan være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skrev ikke jeg det da. Jeg vet hva jeg har, og jobber for det også, ingen stønader utover barnetrygden. Og jeg skrev at vi klarer oss fint. Men er fortsatt ikke med på at jeg er rik, nei.

Anonymous poster hash: 6509a...b05

Like arrogant som i alle de andre innleggene, men kun i Norge der folk IKKE klarer å innse hvor godt de har det. Du kunne ha godt av å flytte litt ut av Norge, se litt på verden og få litt livserfaring så innser du kanskje hvilken pengesekk du sitter på.

Anonymous poster hash: f8188...c6f

• Liker 2
Skrevet

Eh..du trenger ikke søke på noe som helst. Du har et barn og har utbetat en 40 tusen i mnd. Det er allright det. Du er rik. Grattis.

Anonymous poster hash: 19211...da2

40k? Hvor får du det tallet fra?

Anonymous poster hash: ed10e...1ef

Skrevet

Like arrogant som i alle de andre innleggene, men kun i Norge der folk IKKE klarer å innse hvor godt de har det. Du kunne ha godt av å flytte litt ut av Norge, se litt på verden og få litt livserfaring så innser du kanskje hvilken pengesekk du sitter på.

Hehe, godt du vet hva slags erfaringer jeg har. :)

Anonymous poster hash: 6509a...b05

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 40.000 utbetalt i mnd. Og jeg er alene. Lønn fra jobb, OS og dobbel barbetrygd. Så jeg vil si økonomien er romslig. Eier leilighet og betaler ca 10.000 i lån og felleskostnader, 1500,- i strøm regning på vinterstid. Ellers har jeg bil utgifter og mat utgifter. Når alt er betalt av regninger har meg og barnet ca 25.000 til sparing og til å kose oss med. Detter absolutt innafor 😀

Anonymous poster hash: 11918...a8a

Skrevet

Jeg har ca 40.000 utbetalt i mnd. Og jeg er alene. Lønn fra jobb, OS og dobbel barbetrygd. Så jeg vil si økonomien er romslig. Eier leilighet og betaler ca 10.000 i lån og felleskostnader, 1500,- i strøm regning på vinterstid. Ellers har jeg bil utgifter og mat utgifter. Når alt er betalt av regninger har meg og barnet ca 25.000 til sparing og til å kose oss med. Detter absolutt innafor

Jeg forstår ikke hvordan du kan få overgangsstønad når du har så høy lønn.

• Liker 2
Skrevet

Får man ikke bidragsforskudd om den som skulle betalt bidrag ikke har jobb, evt barnet har ukjent far?

Anonymous poster hash: 8d37d...120
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan du kan få overgangsstønad når du har så høy lønn.

Det lurer jeg også på...

Anonymous poster hash: 6aea2...ab6

Skrevet

Jeg har nå levert inn lønnslipp og selvangivelse til NAV, så er de som regner ut. Ca. 26.000 mnd og får ca 8000,- i OS. Pluss 1949,- i bt og 2.000 av barnets far. Ikke fult 40k da.

Skrevet

Jeg har nå levert inn lønnslipp og selvangivelse til NAV, så er de som regner ut. Ca. 26.000 mnd og får ca 8000,- i OS. Pluss 1949,- i bt og 2.000 av barnets far. Ikke fult 40k da.

Du før utbetalt nesten kr 40.000 a i måneden uten å jobbe utenfor hjemmet?!

Anonymous poster hash: 4b4d9...191

Skrevet

Du før utbetalt nesten kr 40.000 a i måneden uten å jobbe utenfor hjemmet?!

Anonymous poster hash: 4b4d9...191

Hun skriver jo at hun tjener 26.000, hva er det du ikke vil forstå?

Anonymous poster hash: 8d37d...120

Skrevet

Hvordan regner de ut overgangsstønaden? Jeg fikk BRUTTO 25.000 kroner i måneden og endte opp med BRUTTO 6.000 i overgangsstønad i måneden ved siden av lønnen. NETTO så hadde jeg 26.000 kroner inkludert barnetrygd og barnebidrag. 

Skrevet

Da har nav regnet ut feil/du har gitt feil opplysninger, og du må regne med at du må tilbakebetale voldsomme summer når dette blir oppdaget. Man har faktisk et ansvar selv for å sjekke/regne ut at det man får er korrekt. Selv får jeg 23 000 utbetalt etter skatt, og 3000 utbetalt i OS. Dette har jeg regnet ut er korrekt. Dvs du skulle hatt veldig mye mindre enn du har.

Er du forresten sikker på at du skatter av OS? De trakk ikke skatt av meg, fordi de ikke koblet at jeg hadde annen inntekt i tillegg. Da ville jeg fått en skikkelig skattesmell.

Anonymous poster hash: d3b89...0e5

• Liker 2
Skrevet

SÅ her sitter de "fattige" alanemødrene og forteller at de har tilsammen..

27

30

36

osv til sammen netto i mnd å "rutte" med. Stakkkkkkkkarss dere altså :(

Her er vi en småbarnsfamilie med to voksne i jobb som har til sammen 36 i mnd.

Anonymous poster hash: 19211...da2

Jeg (30') har ikke klaget. Jeg synes ikke synd på meg selv.

Jeg har penger til bolig, mat, bil og til det barnet mitt trenger.

Men å kalle meg rik blir å overdrive....

Anonymous poster hash: afb1e...2e0

Skrevet

Ja de kan...!!! Utdanning skal dekkes av foreldrene. Vidergående normalt sett. Selv mer enn tre år videregående om en hopper av og bytter linje foreldre. Det har rettssaker på høyere utdanning. Der har bidrag ikke nådd frem. Mor i dette tilfellet har folkeregisteret adr.på datteren når hun bor på hybelen et annet sted. Derfor blir det bare far som får utregninger på bidrag. Mor ska betale forsørgelse selv og det kontroller ingen.

Det er SYYYKE historier som dette som gir alenemødre rykter.

Det er klart dette føles urimelig. Det nå ikke kunne ha bolig til samvær er nedverdigende. Noe må gjøres når det blir slik

Det spørs ungdommen har inntekt. Et vedkommende lærling med lønn over 149000 i året så skal man ikke betale bidrag.

Anonymous poster hash: 848d2...ed0

Skrevet

Jeg har ca 40.000 utbetalt i mnd. Og jeg er alene. Lønn fra jobb, OS og dobbel barbetrygd. Så jeg vil si økonomien er romslig. Eier leilighet og betaler ca 10.000 i lån og felleskostnader, 1500,- i strøm regning på vinterstid. Ellers har jeg bil utgifter og mat utgifter. Når alt er betalt av regninger har meg og barnet ca 25.000 til sparing og til å kose oss med. Detter absolutt innafor 😀

Barnet er lite?

Skrevet

Det spørs ungdommen har inntekt. Et vedkommende lærling med lønn over 149000 i året så skal man ikke betale bidrag.

Ja over et beløp egen inntekt. Det stemmer. Men det var ikke nevnt her. Ved 100xsats bidrsgskudd opphører bidrag. Under 11 år er det 149000 kr. Over 11+ 186000 kr. Redusert ved 30 ganger

Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg mener alle offentlige utbetalinger også ekstra barnetrygd og overgangsstønad skulle vært behovsprøvd. Hvorfor skal det offentlige bidra ekstra når de klarer seg selv?

Skrevet

Rik? Jeg har 200 kr til overs hver måned. Aldri har vi reist noen steder på ferie. Kun hjem til foreldre/besteforeldre, med buss. Billigste alternatv. Bil har jeg aldri eid. Jeg har ikke råd. Ikke lappen engang. 

Får en ekstra barnetrygd, og et par hundre i bostøtte. Det er vel det hele. 

Aldri hatt iPhone eller andre dyre telefoner. Vi bor så billig som det er mulig her og pga kontakter betaler jeg et par tusen mindre enn andre i området. Heldigvis for det, ellers måtte vi nok flyttet. Det ville vært kjipt både for barnet og barnefar og søsken der. 

Ja, barnebidraget fra pappan er heller ikke store greiene. Aldri vært det heller. Har faktisk ligget under grensen for max bidragsforskudd i alle år, inntil nå. Nå er bidraget såvidt over. Og den grensa er vel 1400 og noe.

Startlån får jeg heller ikke. Så kom ikke og si at man blir rik av å være alene med barn! 

Anonymous poster hash: 3703b...06b
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg mener alle offentlige utbetalinger også ekstra barnetrygd og overgangsstønad skulle vært behovsprøvd. Hvorfor skal det offentlige bidra ekstra når de klarer seg selv?

Overgangsstønad ER behovsprøvd. Jeg tror hun du siterer har fått helt feil beløp (evt skatter null fra OS og altfor lite fra lønna), og det kommer til å bli merket. Da må hun tilbakebetale.

"Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 45 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet." Fra nav.no.

Det er også aktivitetskrav fra barnet er ett år. Dvs du må jobbe/studere minst 50%/være ufør/syk etc. Du kan ikke lenger bare sitte på ræva og motta OS i inntil 5 år lengre.

Anonymous poster hash: d3b89...0e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...