Peter007 Skrevet 13. august 2015 #21 Skrevet 13. august 2015 (endret) . Endret 13. august 2015 av Peter007
Gjest Servicetekniker Skrevet 13. august 2015 #22 Skrevet 13. august 2015 Nei. Jeg tjener ok. Jeg får dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og barnebidrag. Totalt har jeg ca 30' i mnd. Etter lån, husleie, bil, barnehage, tv-lisens, telefon, studielån, strøm, månedskort, forsikringer, mat, klær og noe sparing - sitter jeg igjen med ca 1000,-. Så jeg har det bra - men vil vel ikke kalle meg rik akkurat. Anonymous poster hash: afb1e...2e0 30 tusen :o Har 21 tusen og etter bidrag er betalt har jeg igjen 11 tusen som skal dekke lån,husleie og alt det andre du nevner.
Peter007 Skrevet 13. august 2015 #23 Skrevet 13. august 2015 Har to barn. Tjent bra og må betale bidrag av at jeg har fri bil og tlf i jobb også... De siste 3 årene har jeg betalt 9000 kr i mnd til min datter som er 21 år nå og går på skole.. Det har NAV bestemt og regnet ut.. Må legge til da at min x sluttet og jobbe når vi ble separert så hun står med 0 i inntekt. Det går utover meg. Hun giftet seg på nytt for 9 år siden med en som tjener bra så hun må ikke jobbe. For 3 år siden måtte jeg si opp hybelen jeg leide. Hadde ikke råd og bo der. Fikk kjøpt med en gammel campingvogn og i den har jeg bodd i siden da. Du kunne kreve at x her hadde 80% inntekt grunnlag selv om hun ikke var i jobb. Men det opplyser ingen deg om. Dette bom hun hadde helse til jobb. 1
Peter007 Skrevet 13. august 2015 #24 Skrevet 13. august 2015 (endret) Kan NAV virkelig bestemme at du skal betale bidrag til myndige barn? Det høres veldig rart ut. Om du har så dårlig råd at du må bo i campingvogn høres det enda mer merkelig ut at du betaler så høyt bidrag. Det rimer ikke. Anonymous poster hash: c5159...501 Ja de kan...!!! Utdanning skal dekkes av foreldrene. Vidergående normalt sett. Selv mer enn tre år videregående om en hopper av og bytter linje foreldre. Det har rettssaker på høyere utdanning. Der har bidrag ikke nådd frem. Mor i dette tilfellet har folkeregisteret adr.på datteren når hun bor på hybelen et annet sted. Derfor blir det bare far som får utregninger på bidrag. Mor ska betale forsørgelse selv og det kontroller ingen. Det er SYYYKE historier som dette som gir alenemødre rykter. Det er klart dette føles urimelig. Det nå ikke kunne ha bolig til samvær er nedverdigende. Noe må gjøres når det blir slik Endret 13. august 2015 av Peter007 3
KatyP Skrevet 13. august 2015 #25 Skrevet 13. august 2015 Rik??? Kjenner jeg blir oppgitt. Jeg er aleneforsørger 100% og skal love deg at jeg ikke er rik. ja,man får barnetrygd for ett barn til, og os kan man ha en begrenset periode. Men os beregnes ut fra inntekten din, og er den rimelig grei blir det ikke mye os. Utdanningsstønad er vanskelig å få uansett hvor alene man er og lån i husbanken. Vel, man må fortsatt ha mulighet til å betjene lånet, det hjelper ikke å ene og alene å ha barn. Det er INGEN dans på roser å være aleneforsørger! Det er slitsomt og ganske ensomt til tider, og økonomien er overhodet ikke noe å skryte av. 6
Britt Banditt Skrevet 13. august 2015 #26 Skrevet 13. august 2015 30 tusen :o Har 21 tusen og etter bidrag er betalt har jeg igjen 11 tusen som skal dekke lån,husleie og alt det andre du nevner. Så du påstår at du betaler 10 000 i barnebidrag? Da er det på tide å få nav til å fastsette bidraget. 10 000 i bidrag når du har så lav inntekt i utgangspunktet (under 350k brutto i året regner jeg med?) må være feil. Med mindre du har fem unger med fem forskjellige damer, og du ikke ser noen av de. 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #27 Skrevet 13. august 2015 Nei. Jeg tjener ok. Jeg får dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og barnebidrag. Totalt har jeg ca 30' i mnd. Etter lån, husleie, bil, barnehage, tv-lisens, telefon, studielån, strøm, månedskort, forsikringer, mat, klær og noe sparing - sitter jeg igjen med ca 1000,-. Så jeg har det bra - men vil vel ikke kalle meg rik akkurat. Anonymous poster hash: afb1e...2e0 Vel, da tjener du bedre enn meg som ikke har barn å forsørge.Anonymous poster hash: 5b221...78d 1
Gjest O___o Skrevet 13. august 2015 #28 Skrevet 13. august 2015 For en 18-åring som kun har gått med aviser og fått lommepenger av foreldrene, kan det nok virke som voldsomt mye penger. For noen som har jobbet store deler av livet og som plutselig blir alene med ett eller flere barn, så er det ikke det. En del trygdeordninger virker lukrative i en del ressurssvake miljøer, mens det for " alle andre" ikke virker slik. De må som oftest redusere levestandarden og det personlige forbruket noe enormt. 6
Peter007 Skrevet 13. august 2015 #29 Skrevet 13. august 2015 Så du påstår at du betaler 10 000 i barnebidrag? Da er det på tide å få nav til å fastsette bidraget. 10 000 i bidrag når du har så lav inntekt i utgangspunktet (under 350k brutto i året regner jeg med?) må være feil. Med mindre du har fem unger med fem forskjellige damer, og du ikke ser noen av de. Maks bidrag kan være 25% av brutto inntekt. Det kan fort bli 5/6 deler av levekostnader i bidrag når mor har null inntekt.
Gjest O.G. Skrevet 13. august 2015 #30 Skrevet 13. august 2015 Ja de kan...!!! Utdanning skal dekkes av foreldrene. Vidergående normalt sett. Selv mer enn tre år videregående om en hopper av og bytter linje foreldre. Det har rettssaker på høyere utdanning. Der har bidrag ikke nådd frem. Mor i dette tilfellet har folkeregisteret adr.på datteren når hun bor på hybelen et annet sted. Derfor blir det bare far som får utregninger på bidrag. Mor ska betale forsørgelse selv og det kontroller ingen. Det er SYYYKE historier som dette som gir alenemødre rykter. Det er klart dette føles urimelig. Det nå ikke kunne ha bolig til samvær er nedverdigende. Noe må gjøres når det blir slik Vel, her er det ikke moren til dattera han skal klandre, men ungen selv.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #31 Skrevet 13. august 2015 Eller bare virker det sånn? Man får overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, stønad til barnetilsyn og helt sikker andre støtteordninger også. Skjønner ikke helt hvordan aleneforeldre kan si de har dårlig råd når de får støtte fra staten bare de slipper en promp? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 Halloooo - har du egentlig satt deg inn i dette? Som aleneforsørger for 2 barn får jeg barnetrygd for ett ekstra barn og bidrag fra far... Thats it!! Totalt ca 6 000,- pr mnd. Tror du dette er noe å bli rik av når man forsørger 3 mennesker med dette? Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #32 Skrevet 13. august 2015 Vel, da tjener du bedre enn meg som ikke har barn å forsørge.Anonymous poster hash: 5b221...78d Klager ikke i det hele tatt. Men rik er jeg overhodet ikke... 😉Anonymous poster hash: afb1e...2e0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #33 Skrevet 13. august 2015 Halloooo - har du egentlig satt deg inn i dette? Som aleneforsørger for 2 barn får jeg barnetrygd for ett ekstra barn og bidrag fra far... Thats it!! Totalt ca 6 000,- pr mnd. Tror du dette er noe å bli rik av når man forsørger 3 mennesker med dette? Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 Halloooo - har du egentlig satt deg inn i dette? Som aleneforsørger for 2 barn får jeg barnetrygd for ett ekstra barn og bidrag fra far... Thats it!! Totalt ca 6 000,- pr mnd. Tror du dette er noe å bli rik av når man forsørger 3 mennesker med dette? Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 Ikke rett på overgangsstønad? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #34 Skrevet 13. august 2015 Ikke rett på overgangsstønad? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 Nei.... jeg har da jobb selvsagt.. Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #35 Skrevet 13. august 2015 Nei.... jeg har da jobb selvsagt..Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 Jeg har jobb jeg også. Men så lenge man tjener under en viss sum i året har man krav på det - den blir bare mindre jo bedre man tjener. https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+–+Overgangsstønad+fra+1.+mai+2014+(ny+ordning).383018.cmsAnonymous poster hash: afb1e...2e0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #36 Skrevet 13. august 2015 Jeg har jobb jeg også. Men så lenge man tjener under en viss sum i året har man krav på det - den blir bare mindre jo bedre man tjener.https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+–+Overgangsstønad+fra+1.+mai+2014+(ny+ordning).383018.cmsAnonymous poster hash: afb1e...2e0 Ja, sånn er det vel. Er så lenge siden jeg ble alene, men husker at jeg mottok dette helt i begynnelsen. Men det var da ikke så mye, kan jeg erindre.... Skulle bare mangle om man ikke kunne få hjelp i en vanskelig situasjon heller. Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #37 Skrevet 13. august 2015 Er det sånn at man kan få overgangsstønad i et maks antall år, virker som noen har denne støtten evig? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2
Gjest O.G. Skrevet 13. august 2015 #38 Skrevet 13. august 2015 Er det sånn at man kan få overgangsstønad i et maks antall år, virker som noen har denne støtten evig? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 Tror saksbehandlere bruker mye skjønn her pga hvis ikke vil klienten gå over til sosialstønad (dvs det kommunale budsjettet).
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #39 Skrevet 13. august 2015 Er det sånn at man kan få overgangsstønad i et maks antall år, virker som noen har denne støtten evig? Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 Ligger vel litt i ordet "overgangsstønad" at det er en overgang, som ikke er evig. Og dessuten, hvem ønsker vel å leve på staten i årevis? Anonymous poster hash: 6aea2...ab6 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #40 Skrevet 13. august 2015 Er det sånn at man kan få overgangsstønad i et maks antall år, virker som noen har denne støtten evig?Anonymous poster hash: d0a7f...3c2 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsstønad.1039.cms#chapter-2Anonymous poster hash: afb1e...2e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå