Gå til innhold

Blir man rik som aleneforelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bare virker det sånn?

Man får overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, stønad til barnetilsyn og helt sikker andre støtteordninger også. Skjønner ikke helt hvordan aleneforeldre kan si de har dårlig råd når de får støtte fra staten bare de slipper en promp?

Anonymous poster hash: d0a7f...3c2
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bare virker sånn. Trenger man all den støtten der, er man ikke rik i utgangspunktet. De aleneforeldrene jeg kjenner får en ekstra barnetrygd. Ut over det er de så rike eller fattige som lønna og forbruket deres legger opp til. Tror du skal være bra fattig før du får bostøtte.

Anonymous poster hash: ff3b3...d53
  • Liker 20
Skrevet

Man får overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, stønad til barnetilsyn og helt sikker andre støtteordninger også. Skjønner ikke helt hvordan aleneforeldre kan si de har dårlig råd når de får støtte fra staten bare de slipper en promp?

Synes du skal sette deg litt inn i ting før du kommer med påstander du ikke kan argumentere for.

Skrevet

Synes du skal sette deg litt inn i ting før du kommer med påstander du ikke kan argumentere for.

Jeg argumenterer jo med at de får mye støtte. Er du aleneforsørger?

• Liker 1
Skrevet

Du glemte at man ofte på startlån fra kommunene dersom man ikke har egenkapital til bolig.

Den muligheten har ikke studenter som velger utdanning før barn. Og har brukt opp all studielån på overprisede kollektiv/leiligheter, og har en mer krevene utdanning som gjør at man ikke kan jobbe 50% ved siden av studier.. Så sitter man med et studielån på over 300.000  :sjokkert:

Dersom faren ikke selv er på NAV så vil man få noen tusen i barnebidrag i 18 år. 

Eller man kan få ca. 1000kr i barnebidrag fra NAV i 18 år. + utvidet barnetrygd 940kr+940kr, 18 år. (som folk klager på er for lav og har vært konstant i kanskje 18 år) hva skjer om den att på til økes.

Så finnes det støtte til fritidsordninger og liknende dersom man klarer å røyke vekk alle pengene. 

De sier de har dårlig råd fordi de ikke kan bo midt i sentrum OG ha bil, og reise på 4stjerners all-inclusive hotell, dermed har de ikke råd til en verdig ferie. Så lenge det faktisk går rundt og de ikke trenger å jobbe for det, så er det å ha god råd.

Om de selv velger å ha et høyt forbruk; kjøpe masse snop, klær, røyk, leker, nips, nyeste iphone hvert år, så har de ikke noe å klage på. Hva skjedde med å arve og kjøpe brukt. Unger kan få leker til jul og bursdag. Folk jeg kjenner skjemmer jo bort ungene deres og gir de høye forventninger. Masse ukepenger, et årsforbruk av snop bare til lørdagsgodt. iPad til julegave til en barnehageunge.

Man kan selv sove i stuen om det er billigere å leie 2-roms enn 3-roms. Men det var sikkert nedverdigende sagt av meg. De skal jo på ingen måte ha de like ille som studenter. 

TS, man blir ikke RIK. Men det går rundt og man TAPER ikke på det. Alt kommer ann på hvordan man bruker pengene og hvor man bosetter seg.

Om man må ha bil, 2 soverom, grei standard, sentrumnærmt, dra på verdige charterturer, røyke, cafe o.s.v.

Anonymous poster hash: e8884...e38
  • Liker 8
Skrevet

Klart aleneforeldre blir rike-  -på luft og kjærlighet fra barna sine;-)

• Liker 2
Skrevet

Er ikke aleneforsørger, men gjelder ikke ovegangsstønad kun hvis man er under utdannelse? 

Anonymous poster hash: 46906...f47
  • Liker 4
Skrevet

Jeg argumenterer jo med at de får mye støtte. Er du aleneforsørger?

Mye av støtten du ramser opp er tilgjengelige for alle så sant de oppfyller visse krav.

Skrevet

Jeg skal love deg at de ekstra kronene som tilkommer utelukkende fordi man er aleneforelder, bare er en liten brøkdel av hva en far/partner kunne tilført husholdningen i form av lønnsinntekter. 

Anonymous poster hash: c5159...501
  • Liker 10
Gjest Servicetekniker
Skrevet

Rik og rik. Koster og ha barn. Min x og jeg har vært skilt i 10 år. På de årene har jeg betalt 1,5 mill netto i barnebidrag...

Skrevet

Rik og rik. Koster og ha barn. Min x og jeg har vært skilt i 10 år. På de årene har jeg betalt 1,5 mill netto i barnebidrag...

Hvordan i alle dager har du regnet ut det? Har dere noe sånt som femten barn sammen, eller? Jeg mottar 4200 i måneden for to barn, det er noen mil unna 1.5 mill netto på ti år, for å si det sånn...

• Liker 6
Gjest Servicetekniker
Skrevet (endret)

Har to barn. Tjent bra og må betale bidrag av at jeg har fri bil og tlf i jobb også... De siste 3 årene har jeg betalt 9000 kr i mnd til min datter som er 21 år nå og går på skole.. Det har NAV bestemt og regnet ut..

Må legge til da at min x sluttet og jobbe når vi ble separert så hun står med 0 i inntekt. Det går utover meg. Hun giftet seg på nytt for 9 år siden med en som tjener bra så hun må ikke jobbe.

For 3 år siden måtte jeg si opp hybelen jeg leide. Hadde ikke råd og bo der. Fikk kjøpt med en gammel campingvogn og i den har jeg bodd i siden da.

Endret av Servicetekniker
Skrevet (endret)

Nei, man får ikke DOBBEL barnetrygd. Man får barnetrygd for ett barn mer enn man har. Om man får bostøtte, avhenger av hvilken inntekt man har.

Ditt innlegg oser av misunnelse og uvitenhet.

Endret av Arabella
  • Liker 11
Skrevet

Har to barn. Tjent bra og må betale bidrag av at jeg har fri bil og tlf i jobb også... De siste 3 årene har jeg betalt 9000 kr i mnd til min datter som er 21 år nå og går på skole.. Det har NAV bestemt og regnet ut..

Må legge til da at min x sluttet og jobbe når vi ble separert så hun står med 0 i inntekt. Det går utover meg. Hun giftet seg på nytt for 9 år siden med en som tjener bra så hun må ikke jobbe.

For 3 år siden måtte jeg si opp hybelen jeg leide. Hadde ikke råd og bo der. Fikk kjøpt med en gammel campingvogn og i den har jeg bodd i siden da.

Kan NAV virkelig bestemme at du skal betale bidrag til myndige barn? Det høres veldig rart ut.

Om du har så dårlig råd at du må bo i campingvogn høres det enda mer merkelig ut at du betaler så høyt bidrag. Det rimer ikke. 

• Liker 11
Skrevet

Nei.

Jeg tjener ok. Jeg får dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn, overgangsstønad og barnebidrag. Totalt har jeg ca 30' i mnd.

Etter lån, husleie, bil, barnehage, tv-lisens, telefon, studielån, strøm, månedskort, forsikringer, mat, klær og noe sparing - sitter jeg igjen med ca 1000,-.

Så jeg har det bra - men vil vel ikke kalle meg rik akkurat.

Anonymous poster hash: afb1e...2e0

• Liker 2
Skrevet

Nei, man får ikke DOBBEL barnetrygd. Man får barnetrygd for ett barn mer enn man har. Om man får bostøtte, avhenger av hvilken inntekt man har.

Ditt innlegg oser av misunnelse og uvitenhet.

Hvem ville ikke ha vært misunnelig, å være aleneforelder ser ut til å være en dans på :dagens-rose:

• Liker 2
Gjest Servicetekniker
Skrevet

Kan NAV virkelig bestemme at du skal betale bidrag til myndige barn? Det høres veldig rart ut. Om du har så dårlig råd at du må bo i campingvogn høres det enda mer merkelig ut at du betaler så høyt bidrag. Det rimer ikke.  Anonymous poster hash: c5159...501

Så lenge barna går på skole så kan de søke om og fortsette og få bidrag.

Jeg har kranglet med NAV i alle år om hvor mye jeg skal betale. Taper hver gang...

Lurt på om jeg skal slutte og jobbe. Lønner seg ikke og tjene penger.

Skrevet (endret)

.......

Eller man kan få ca. 1000kr i barnebidrag fra NAV i 18 år. + utvidet barnetrygd 940kr+940kr, 18 år. (som folk klager på er for lav og har vært konstant i kanskje 18 år) hva skjer om den att på til økes.

Anonymous poster hash: e8884...e38

Detalj, men.... Barnetrygden er på 970 kr, ikke 940, og har vært det så lenge jeg kan huske, muligens i hele den tiden jeg har mottatt barnetrygd (har en femtenåring).

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hei.

En blir ikke rik av å være såkalt såkalt aleneforeldre. De fleste har begge foreldrene i live. Det er et fåtall aleneforeldre. Det er mange barn som har bosted hos kun den ene forelder. Det er vel denne gruppen du tenker på TS.Ekstra barnetrygd, barnebidrag eller forskudd når det ikke betales barnebidrag. I tillegg kommer engangsstønad i en begrenset periode. Det finnes egen utdanningsstønad for gruppen. Den er ganske god. Utdanning utløser høyere barnebidrag da en ikke har inntekt selv. Resten er vel slik jeg klarer huske behovsprøvd. En får ikke bostøtte og lign.om en ikke har behov for dette. Med dette mener jeg at de som mottar vanlige støtte på grunnlag av liten inntekt blir ikke rik. Dette er viktig å merke seg. Men så finnes det de som har barn med en rik mann med høy inntekt som har lite samvær. Flytter en langt vekk fra BF.kan en oppnå dette. Har en i tillegg høy inntekt og foreldre med formue som bidrar kan en bli rik om det er riktig ord. Men overskriften i tråden har nok sannsynlig sitt utspring i forskjell mellom det bidragsmottaker får og tvangsutgifter bidragsytere har. Det vil si at en bidragsyter kan ha mye dårligere økonomi enn bidragsmottaker. Det er faste levestandardsatser. Bidragsgrunnlag er dette. En brukte i parforhold aldri så mye penger som satser på barn. Dette blant annet føles totalt feil for mange når de ser penger kommer til mottaker uten arbeid. En kan leve ok.uten jobb og ned stønader. Men en blir ikke rik på ærlig måte.

Endret av Peter007
Skrevet (endret)

.

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...