Gå til innhold

Småbarnsforeldre og salg av narkotika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan bli konsekvensene for en småbarnsmor dersom hun blir tatt for salg av små mengder (milde) narkotiske stoffer? Altså hvis det tilsynelatende er det eneste galt i et ellers bra hjem hvor ungen har det bra og foreldrene selv er rusfrie. Kan hun risikere å miste foreldreansvaret? Vil hun bli fulgt opp av barnevern/andre i lang tid etterpå? Håper noen vet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil bli fulgt opp av barnevernet. Dersom hun har eneomsorgen vil det vurderes omsorgsoverdragelse. Om hun må i fengsel vil det i beste fall bli en midlertidig overdragelse. Det kommer faktisk an på saksbehandleren og hvor godt mor kan prate forseg.

Skrevet

Du kommer ikke i fengsel for salg av små mengder (brukerdose) milde stoffer alene. Hvis det er en gjengangerforbrytelse, eller snakk om mange doser, så kan de vel lage en samlesak av det hvor summen av overtredelser pådømmes.

Men barnevernet vil nok ganske sikkert bli koblet inn, ja. Men husk at barnevernet ytterst sjelden går til omsorgsoverdragelse - statistisk tror jeg det dreier seg om 10 av 100 tilfeller, og at i over halvparten av de tilfellene skjer overdragelse etter foreldrenes eget ønske.

Er du ikke i det minste litt bekymret for barnets oppvekst i et hjem hvor det selges dop? Hvis mor selger narkotika uten tanke på hvilke konsekvenser det kan få for hennes mulighet til å være mor, så gir vel det en pekepinn om hennes prioriteringer?

Skrevet

Er du ikke i det minste litt bekymret for barnets oppvekst i et hjem hvor det selges dop? Hvis mor selger narkotika uten tanke på hvilke konsekvenser det kan få for hennes mulighet til å være mor, så gir vel det en pekepinn om hennes prioriteringer?

Bekymret? Tja. Egentlig ikke. Kjenner jo disse folkene veldig godt og vet at barnet har det trygt og godt, selv om det foregår noe ulovlig i hjemmet hans uten at han vet om det. Det er ikke snakk om noen skitten "narkobule" hvor fremmede kjøpere trasker ut og inn, men et hjem alle som ikke hadde visst ville tatt for å være helt vanlig. At jeg ikke er bekymret betyr ikke at jeg synes det er greit, for all del misforstå meg rett. Personlig blir det totalt feil for meg å ha stoff og baby i et og samme hus, men det er en prinsippsak jeg er veldig klar på, uten at jeg egentlig kan komme på et slående argument på hvorfor.

Jeg spør ikke på vegne av moren, men fordi jeg lurte selv. Jeg tror nok foreldrene selv vet hva som er vanlig praksis om de skulle bli anmeldt ellers tviler jeg på de hadde gjort det. Det er snakk om veldig små mengder av et mildt stoff, ikke nok til at noen av dem ville fått fengselsstraff.

Skrevet

mange dråper små

gjør stor å.......

Jeg mener det er din plikt å melde fra dersom du vet at det foregår noe kriminelt, uansett om det er venner, naboer, om det er barn der eller ikke. Og det faktum at det er barn der gjør at du budre ha sagt i fra for lenge siden.

Skrevet

Det må du bare mene, men jeg er i full tro på at jeg ikke gjør noe galt ved å tie om det jeg vet. Å ødelegge for folk som på kort tid har fått et mye, mye bedre liv og ikke minst tatt seg kraftig sammen i forhold til hvordan de var før, uten å se noen tegn på at barnet ikke har det topp, nei det ville jeg aldri gjort.

Skrevet
Det må du bare mene' date=' men jeg er i full tro på at jeg ikke gjør noe galt ved å tie om det jeg vet. Å ødelegge for folk som på kort tid har fått et mye, mye bedre liv og ikke minst tatt seg kraftig sammen i forhold til hvordan de var før, uten å se noen tegn på at barnet ikke har det topp, nei det ville jeg aldri gjort.[/quote']

Du er ikke bare naiv, du støttet også opp om en virksomhet som i neste rekke kan ramme nettopp dette barnet og andre barn i smfunnet.

Det største narkotikaproblemet er nemlig langerne!

Innlegget er moderert ~Sissan-mod.

Skrevet

For det første spurte jeg bare om hvilke konsekvenser dette kunne bringe med seg ang. foreldreansvar og ikke hva noen syntes om mitt valg å håndtere situasjonen på. Men hadde vel forventet at det ville komme. Brunhilde må få mene hva hun vil, men vær grei og ikke kall meg feig. Jeg gjør det jeg mener er riktig, feigt ville det være om jeg egentlig visste at jeg burde rapportert det jeg vet men likevel ikke gjorde det. Jeg ser ikke hva som er galt med å gi et ungt par som har blitt mer og mer ansvarlige og voksne det siste halvandre året, sjansen til å bli helt "straighte" på egenhånd uten å bli overvåket og fulgt opp. Babyen har det bra, moren og faren har det alle tiders, ikke røyker de selv, ikke røyker noen hos dem og ikke er de dårligere foreldre enn hvem som helst andre. Jeg skjønner at de fleste folk synes det er galt og uetisk å selge hasj, men så lenge det ikke har noen innvirkning på den som er viktigst i det hele - den lille, så nekter jeg å gå videre med dette.

Brunhilde, jeg må spørre: Hadde du reagert like kraftig om det hadde vært snakk om salg av en liter hjemmebrent i måneden? Du har ikke sagt noe som får meg til å tro det motsatte, men jeg spør fordi det er en typisk dobbelmoral hos mange at det er mye mer akseptert om det er alkohol det dreier seg om.

Jeg velger alltid utifra hva jeg tror er det beste, det er aldeles ikke feigt. Værsågod å kall meg naiv om du mener det, jeg tror ikke jeg er det (hvem tror selv at de er naive :roll:)

Skrevet

Ja, Viva, jeg hadde reagert akkurat like sterkt om det gjaldt salg av hjemmebrent eller smuglersprit!

Og jeg syns fremdeles det du gjør er å unnskylde din unnfallenhet, men, som du selv sa, det er ditt valg og det er du som leve med eventuelle konsekvenser.

Skrevet

Vet du sikkert at de ikke røyker noe av hasjen selv?

(et spm bare,ingen anklagelse)

Skrevet

Dersom mengdene er så små at det kun vil føre til bot så tror jeg nok neppe barnevernet vil bli koblet inn.

Skrevet

Du er da ikke feig!

Det viktigste er at du tar en avgjørelse som du kan stå for senere :-)

Skrevet

En liten avsporing... -Men jeg vet om et par der han går inn og ut av fengsel p.g.a tyveri,salg av narkotika, bruk av det,osv. Han er alkoholiker. Hun er ganske oppegående,har ikke vært borti noe kriminelt - bortsett fra at hun jo vet om samboerens "business".

De har ikke kunne fått barn - men nå har de fått det ved hjelp av prøverør :o

Hvordan kan myndighetene godkjenne det, da? De må jo kjenne godt til foreldrenes bakgrunn?Synes det er helt utrolig at slikt går an. Tror det hjemmet der er helt annerledes enn det som blir beskrevet av trådstarter. Synes det er helt forferdelig at barn må vokse opp under slike forhold. Og i hvert fall når det blir gitt klarsignal på den måten...Huff,oppgitt.... :veldigsur:

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om det er milde stoffer, de selger lite, at de ikke bruker selv osv så er det jo straffbart. Og da kommer dette utsagnet til det rette:

Hvis mor selger narkotika uten tanke på hvilke konsekvenser det kan få for hennes mulighet til å være mor, så gir vel det en pekepinn om hennes prioriteringer?

Skrevet
Du er da ikke feig!

Det viktigste er at du tar en avgjørelse som du kan stå for senere :-)

Enig med deg Kelsey-

Skrevet
Selv om det er milde stoffer' date=' de selger lite, at de ikke bruker selv osv så er det jo [b']straffbart. Og da kommer dette utsagnet til det rette:

Med den tankegangen bør man anmelde alle som snylter på skatten, snyter på trygd, jobber svart osv også. Dette er også straffbart og kan føre til fengsel.

Skrevet

Poirot, da! Man SNYTER på skatten og SNYLTER på trygd - og ja, jeg mener begge deler er forkastelig.

Når man ser at forskningen sier at barn som vokser opp i hjem hvor viktigste inntektskilde er sosialhjelp ofte selv ender opp som sosialhjelpsmottakere så burde man faktisk tenke seg om. Hva om dette kan videreføres til at barn fra et hjem hvor narkotika er en akseptabel salgsvare selv vil ha denne holdningen som voksen?

Jeg ser også at man ikke kan anmelde "gud og hvermann" - men ja, ja og atter ja, om en av mine venner med barn solgte narkotika ville jeg melde det - både til politi og til barnevern!

Skrevet
Med den tankegangen bør man anmelde alle som snylter på skatten, snyter på trygd, jobber svart osv også. Dette er også straffbart og kan føre til fengsel.

Jeg er enig med Poirot her, har man først noe så teit som prinsipper så bør man følge dem uansett. Jeg er også enig med Viva, man bør alltid gi rom for individuelle vurderinger. Jeg kjenner flere småbarnsforeldre som har vurdert sitt forhold til rusmidler annerledes enn jeg ville gjort, men jeg vil ikke automatisk dømme det. Dersom jeg er uenig sier jeg fra om det, og dersom jeg så at barnet tok skade av det ville jeg nok varslet barnevernet. Men jeg synes alle skal få en sjanse til å rydde opp på egen hånd, er man først under overvåkning fra barnevernet blir man så bundet at et kan slå negativt ut det også.

Skrevet

Mange som er veldig raske med å flagge at det er en plikt å melde fra osv her.

Det er mye lettere å innta et slikt prinsipielt standpunkt når man ikke selv befinner seg i problemstillingen.

Jeg har vanskelig for å tro at noen dealer uten selv å bruke litt, men jeg vet jo godt at mange bruker litt uten at de går til grunne for det. Min betenkning går mest på at dømmekraften - eller verdihierarkiet - sånn mer generelt kanskje ikke er helt på topp når man bringer stoff inn i huset med små unger. Den samme vurderingen gjelder for mitt vedkommende forsåvidt hjemmebrent og smuglersprit også. Farlig, dumt og ulovlig både å kjøpe, selge og bruke.

Når det er sagt tror jeg nok langt flere barn lider av de voksnes alkoholbruk enn deres befatning med narkotika, også når varene er lovlig anskaffet og ikke har gått så langt at det har oppstått fysisk avhengighet. Jeg liker å tro at jeg ville grepet omsorgsfullt inn hvis barn i min nærhet led av foreldrenes drikking, men jeg kan neimen ikke si jeg har noen god plan for hvordan jeg ville gjort det.

Skrevet

Jeg har kjennskap til et par der far (uten at mor viste det) solgte narkotika.

Det ble foretatt en ratzia der når barna var tilstede, og mor og far ble arrestert og holdt i varetekt, mor i et døgn og far i tre døgn.

Eldste barnet var fem år, dette er tre år siden og h*n husker det fremdeles.

Uansett hva dere mener om hvor lite det er eller hvor mye verre det kan være, så er dette traumatisk for et barn.

Far ble arrestert og er i fengsel, mor slapp straff da mannen innrømmet at det kun var ham som solgte.

Han hadde gjemt det i huset og da hun og bodde der ble hun også mistenkt.

Hun ble etter flere avhør og grunnet "rent rulleblad" fri for mistanke.

Men hun kunne likegodt blitt arrestert og fengslet.

Hva med barna da?

De er skilt i dag, mor er i god dialog med barnevernet, og eldste barnet går i terapi.Det er tøft for et lite barn og ha pappa i fengsel.

Stoff var med på å ødelegge denne familien.

Ingenting forsvarer sammenhengen, stoff og barn.

Beklager at det ble litt rotete.

Dette temaet er noe følsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...