Gå til innhold

Kvinnen med hijab blir skjelt ut og slått på t-banen


Gjest Jacklost

Anbefalte innlegg

Vi snakker nok om diskriminering, sjikanering, stigmatisering. Ingen ting kom fram om raseteorier i kvinnens angrep.

 

Har du ikke gått videregående? Rasisme inkluderer systematisk og individuell diskriminering basert på hudfarge, etnisitet, religion, kultur, nasjonalitet osv.

 

Hentet fra https://snl.no/rasisme:

 

"Det moderne rasismebegrepet, ofte kalt nyrasisme, inkluderer andre egenskaper ved mennesker enn rase, som kultur. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur er av mindre verdi enn andre."

 

"Med rasediskriminering forstår man gjerne det å nekte individer eller grupper de samme muligheter og rettigheter som andre nyter godt av i et samfunn på grunnlag av biologiske eller etniske kjennetegn, religion, nasjonal opprinnelse eller andre egenskaper som kan gi opphav til raseforestillinger."

 

For VGS-pensum, se gjerne

 

http://ndla.no/nb/node/78359

http://ndla.no/nb/node/2814

Anonymous poster hash: 4ad41...e25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh jeg gleder meg til visse brukere snart dukker opp og stiller seg skeptiske til at dette er rasisme. "det er ikke sikkert dama er rasist. Ikke dra rasismekortet!" Osv. Jeg bare gleder meg.

 

 

Vel, det viser seg at det ikke er rasisme, så ja, ikke dra rasismekortet! Jeg håper du gleder deg fortsatt at det ikke er snakk om rasisme :)

 

Tv2 dummet seg ut på lik linje med NRK og sigøynerdama deres :)

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Nå har denne tråden kommet med så mange beviser på folk som kjenner denne dama, og hun skjeller ut alle. Dessuten er det såpass mange her, fra høyre til venstre, som er enige i at det er mer synd på dama enn at hun burde sperres inne på livstid.

 

Kan vi da konkludere med at media har en agenda, nemlig å prøve og finne rasisme over alt? 

 

edit; rasisme fra hvite retter mot ikke-hvite. 

Endret av Walden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerningsmennene sa også at de møtte offeret senere den kvelden og at da hadde de skværet opp. Offeret hadde ett lite plaster på panna.

Anonymous poster hash: 0ba5b...894

Gjerningsmenn sier så mye rart. Forøvrig er det ganske likegyldig om de har "skværet opp". Det fritar dem ikke fra hverken etterforskning, påtale eller straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har denne tråden kommet med så mange beviser på folk som kjenner denne dama, og hun skjeller ut alle. Dessuten er det såpass mange her, fra høyre til venstre, som er enige i at det er mer synd på dama enn at hun burde sperres inne på livstid.

 

Kan vi da konkludere med at media har en agenda, nemlig å prøve og finne rasisme over alt? 

 

edit; rasisme fra hvite retter mot ikke-hvite. 

 

 

Det er bare da det heter rasisme. Viktig å huske!  

 

Rasisme selger, så media finner rasisme overalt, særlig der hvor det ikke finnes. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at psykisk syke mennesker ikke kan være rasister?

Det kan de sikkert være, men psykiatriske pasienter bør få hjelp, ikke henges ut i den digitale gapestokken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper folk lærer av dette jeg. Neste gang de ser noe lignende eller ser folk som trenger hjelp, så gjør dem noe. 



Anonymous poster hash: 8c1ce...ed5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Og som forhåpentligvis blir sperret inn på psykiatrisk avdeling i noen år ;)

 

Det blir hun ikke. Der er det ikke plass til sånne som henne. I et relativt fritt land som norge så sperrer vi ikke inne folk med mindre de har begått grov kriminalitet og knappt nok det. Du virker ha fascistoide trekk, som ønsker slik vondskap mot relativt harmløse mennesker.

 

på lukka avdeling sitter drapsmenn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som forhåpentligvis blir sperret inn på psykiatrisk avdeling i noen år ;)

 

 

Det tviler jeg sterkt på. Det er ikke plass der for slike milde tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så konklusjonen er at man må være gal for å være en ekte frepper? :klo:



Anonymous poster hash: a5d5a...a28
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har du ikke gått videregående? Rasisme inkluderer systematisk og individuell diskriminering basert på hudfarge, etnisitet, religion, kultur, nasjonalitet osv.

 

Om jeg har gått på videregående, selvsagt har jeg det.

Jeg forholder meg ikke til raseteorien. Mennesker er mennesker, uansett hudfarge. Forskjeller handler om naturlig seleksjon. Derfor forholder jeg meg ikke til begrepet rasisme, for det handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en er mer overlegen en andre. Det folk kaller rasisme, er rett og slett trakassering, sjikanering og stigmatisering. Ikke noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Psykisk sykdom gjør deg ikke automatisk utilregnelig.

Det har du rett i!

Min erfaring er at de aller fleste som sliter psykisk, har ulike diagnoser mm, er trivelige mennesker. Drittsekker er og forblir drittsekker uansett. 

Klart endel kan forklares med en diagnose, men denne damen i videoen virker å forstå godt hvem hun trakasserer og på hvilket grunnlag. Slikt skal man også kunne ta med i betraktning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har gått på videregående, selvsagt har jeg det.

Jeg forholder meg ikke til raseteorien. Mennesker er mennesker, uansett hudfarge. Forskjeller handler om naturlig seleksjon. Derfor forholder jeg meg ikke til begrepet rasisme, for det handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en er mer overlegen en andre. Det folk kaller rasisme, er rett og slett trakassering, sjikanering og stigmatisering. Ikke noe nytt.

Ja, det er sikkert langt mer presist, selv om mange av dem som anklages for rasisme, faktisk tror at det eksisterer raser.

Så jeg antar at vi trenger et nytt begrep dersom denne trenden skulle gripe om seg blant tidligere rasister. For merkelig nok slutter de ikke å mene at mennesker av andre etnisiteter og fra andre kulturer er underlegne, farlige eller onde i kraft av å komme fra disse etnisitetene og kulturene.

Kanskje man kunne kalle dem for etnosentriske supremalister? Funker det for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne dama er jo en kjent figur i byen. Hun er skikkelig gæren, og det er bare å passe seg når hun setter i gang. Jeg synes det er kritikkverdig av TV2 å legge ut dette uten å sjekke opp hva det dreier seg om. Hun har antagelig noen pårørende som ikke synes dette er så ålreit. :(

 

Kjempetrist at damen med hijab fikk unngjelde, men hun var (heldigvis?) bare én av mange som har fått kjenne denne damens galskap og vrede på buss, trikk eller bane i  byen.



Anonymous poster hash: 999f5...da9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sikkert langt mer presist, selv om mange av dem som anklages for rasisme, faktisk tror at det eksisterer raser.

Så jeg antar at vi trenger et nytt begrep dersom denne trenden skulle gripe om seg blant tidligere rasister. For merkelig nok slutter de ikke å mene at mennesker av andre etnisiteter og fra andre kulturer er underlegne, farlige eller onde i kraft av å komme fra disse etnisitetene og kulturene.

Kanskje man kunne kalle dem for etnosentriske supremalister? Funker det for deg?

Rasister tror at mennesker er av ulike raser, der hvite er mer overlegen en mørke. Nazistene dyrket denne teorien og dessverre lever den ennå.

Det virker også som at enkelte tror at det de kaller rasisme er verre en å sjikanere, devaluering stigmatisering osv. Det er det ikke. Det og se ned på andre, kun pga. hudfarge. Sier noe om hvor lite blodomløp som sirkulerer rundt i hode på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerningsmenn sier så mye rart. Forøvrig er det ganske likegyldig om de har "skværet opp". Det fritar dem ikke fra hverken etterforskning, påtale eller straff.

Jeg har heller ikke sagt at det fritar dem det, det får du stå for. Jeg sier bare at media er veldig rask med å rope rasisme for den minste ting. De er med på å hause opp ett problem som er nesten ikke-eksisterende. Lensmannen i Namsos sa også at det ikke er rasistisk miljø i Namsos. I siste intervju fra trønderavisa sa han også at saken er ute av proporsjoner. Han har vel mest kjennskap av saken.

Anonymous poster hash: 0ba5b...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har gått på videregående, selvsagt har jeg det.

Jeg forholder meg ikke til raseteorien. Mennesker er mennesker, uansett hudfarge. Forskjeller handler om naturlig seleksjon. Derfor forholder jeg meg ikke til begrepet rasisme, for det handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en er mer overlegen en andre. Det folk kaller rasisme, er rett og slett trakassering, sjikanering og stigmatisering. Ikke noe nytt.

 

Kjære vene, at raseteorien ikke stemmer hindrer ikke rasister fra å diskriminere, sjikanere, drepe osv. basert på hudfarge, religion og etnisitet. Som du ser handler ikke rasismebegrepet kun om raseteori, nei. Dessuten er det nok en mer eller mindre vag tanke hos de fleste rasister at mennesker av deres egen hudfarge, etnisitet og kultur er bedre enn mennesker som f.eks. er "innvandrere," muslimer, har brun hud, kommer fra en land i Midtøsten eller Afrika o.l. Det folk kaller rasisme, er diskriminering, vold, sjikanering og stigmatisering basert på nevnte faktorer, og dette stemmer overens med hva rasismebegrepet betyr.

 

Stakkarslig forsøk på avsporing, Gothminister.

Anonymous poster hash: 4ad41...e25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...