Gå til innhold

Melder du fra til Politiet når noe skjer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Saxofon

Ringte 112 en gang da det hørtes ut som nabojenta ble banket ihjel. Det var vissr bare en ekstremt høylytt krangel hvor hun skreik alt i sitt høyeste register.

Følte jeg tok opp ressurser, men det kan jeg jo si i etterkant nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere melder fra om "småting" (herværk, bråk, musikk osv) ringer dere 112 eller den lokale politistasjonen?

 

Hvis du står og ser at noen begår hærverk akkurat der og da ringer du 112. Da er det en pågående situasjon, og det er en fordel om politiet får tatt dem på fersken. Er det i ettertid ringer du 02800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som ringer nødtelefonen når det ikke er nød. Jeg holdt på å ringe nødtlf da noen prøvde å låse seg inn på hybelen, men den gangen da to narkomane krangla utenfor ringte jeg naturligvis 02800

 

Du burde ha ringt 112. Knuffing/krangling kan fort utarte seg, og plutselig er noen alvorlig skadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har i Norge er ett politi som hovedsaklig benytter arbeidstiden sin til å jage slitne narkomane fra ett område til ett annet, bedrive rutinekontroller av alminnelige  mennesker uten noen skjellig grunn til mistanke, samt foreta fartskontroller langs veiene våre. Samtidig henlegger politiet så og si alt av vinningsforbrytelser, og de har null kompetanse til å løse noe som helst alvorlig kriminalitet...

 

Det virker som du spammer forumet med dette tullet.

 

Politiet løser alvorlige saker absolutt hele tiden, og redder utallige liv hvert år.

Det er du som ikke har noe kompetanse, og du burde derfor ikke uttale deg om noe som helst som har med politiet å gjøre.

 

De bruker forresten altfor lite tid på trafikk. Det er for mange som blir skadd og drept i trafikken. Det burde prioriteres høyere av politiet. Men du ønsker jo tydeligvis flere drepte og skadde i trafikken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer aldri 112 så fremt det ikke er behov for å ringe et nødnummer.

 

Kan telle på en hånd de gangene jeg har ringt politiet, men da har det vært på tlf 02800.

 

Har ringt pga:

 

-Hadde en mafiafyr på døren som trodde at vi var noen andre

-En død grevling i veien

-Løse sauer i veien

-Mistenkte at han som kjørte foran meg var ruset, så jeg tok skiltnummer og ringte det inn

 

Har ringt nødnummer noen ganger, men da har det vært til ambulanse når jeg har kommet først til noen som er syk/skadet.

 

Mafia på døren er klar 112. Det er også muligens sauer eller annet i veien (kan føre til ulykker, men det kommer jo litt an på hvor det er (landlig med sauer over alt, eller at sauer har forvillet seg inn på motorveien). Mulig fyllekjøring er også 112 med en gang.

 

Det virker som folk har altfor høy terskel for å ringe 112. Klarer dere ikke å identifisere mulige livsfarlige eller andre akutte situasjoner?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt vel tåpelig å ringe inn på en trafikkfarlig måte for å melde fra om at noen er en fare i trafikken.

 

Det kommer helt an på. Er fyllekjøreren en større trussel enn en som ringer ulovlig for å melde fra? Sannsynligvis ja. Med andre ord: Nødrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melder du fra til Politiet når noe skjer?

Nei, jeg vil nemlig ikke at det skal bli verre enn det alt er.



Anonymous poster hash: bf852...f2a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte 112 en gang da det hørtes ut som nabojenta ble banket ihjel. Det var vissr bare en ekstremt høylytt krangel hvor hun skreik alt i sitt høyeste register.

Følte jeg tok opp ressurser, men det kan jeg jo si i etterkant nå.

 

Nei, du gjorde det riktige. Du tok ikke opp ressurser unødig. Det var helt nødvendig å finne ut om noens liv eller helse var i fare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at det er politiet's jobb og ikke din? Du vet det ikke sant...?

Anonymous poster hash: 20c3f...dc4

 

Det er endog både lovlig og moralsk høyverdig å stanse angrep på andre mennesker. Med det forbehold at politiet bør tilkalles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Du burde ha ringt 112. Knuffing/krangling kan fort utarte seg, og plutselig er noen alvorlig skadd.

De kom uansett etter 2 minutter, men jeg har så respekt for nødtelefonen hvis du forstår at jeg ikke har turt å bruke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom uansett etter 2 minutter, men jeg har så respekt for nødtelefonen hvis du forstår at jeg ikke har turt å bruke det heller.

 

"Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite" pleier man vel å si.

 

Som regel er det åpenbart at det ikke er en 112-sak. Men hvis man er litt i tvil så er det bedre å ringe enn å ikke ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Melder du fra til Politiet når noe skjer?

Nei, jeg vil nemlig ikke at det skal bli verre enn det alt er.

Anonymous poster hash: bf852...f2a

 

 

Det blir verre hvis politiet ikke kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Melder du fra til Politiet om småting som f.eks lommetyveri, gate-trakkasering, hærverk og liknende? Hvis du f.eks ser en guttegjeng som er åpenbart ruset på narkotika, ødelegger ting eller antaster kvinner som går forbi, ringer du ha politiet og tipser? Hva om du blir forfulgt og tilsnakket på vei hjem fra jobb om kvelden, eller noen sier at du skal gi fra deg veska med trusler om f.eks vold? Om romfolk vandrer rundt i hagen din og kikker inn i huset. Melder du fra om slike ting eller lar du det bare gå?

Anonymous poster hash: a4064...415

 

Nei, i utgangspunktet tyster jeg aldri.  Men selvsagt må man se alvorlighetsgraden. Overgrep, drap ville jeg selvsagt reagert på. Men svært lite annet ville jeg blandet politiet inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Saxofon

Nei, du gjorde det riktige. Du tok ikke opp ressurser unødig. Det var helt nødvendig å finne ut om noens liv eller helse var i fare.

Selvfølgelig, der og da føltes det jo riktig ut. Men følte meg ikke så høy i hatten etterpå når de 4 politimennene som kom med blålys og hele pakka, rister på hodet og sier "de bare krangla litt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Har ikke opplevd så mye sånt. Ringte 112 en gang da en fyr slo seg helt rabiat på fest og begynte å slå folk til blods. Det var ganske ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder bare ifra om jeg selv blir berørt av noe som er politimat.



Anonymous poster hash: 68de8...f0c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har aldri hatt behov for å ringe nødnummeret, men har ringt noen ganger for å melde fra om andre ting. F.eks: 

  • Løs hest på veien (var redd den skulle komme til skade, eller at den skulle skape trøbbel for bilitrafikken og ante ikke hvem eieren kunne være)
  • Alarm som  gikk inne på apoteket som ligger i nabolaget. (Ville ikke sitte og høre på den en hel helg og antok politiet kunne finne noen som kunne komme seg inn og slå av alarmen.) 
  • Hysterisk skoleklokke som ringte og ringte og ringte på en søndag. (Jepp, godt hørbart fra min leilighet.) 
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt ifra om en sliten varebil som kjørte rundt i nabolaget noen dager på rad, tok bare en telefon til politiet og sa ifra -gjorde ikke noe stort nummer ut av det.

Jeg ser ikke på dette som masing på politiet, heller tvert imot.. Da får de et tips og kan velge selv hva de vil gjøre med det, og sparer kanskje tid og energi på å finne disse folkene som de kanskje har letet etter en stund.

I dette tilfellet hadde flere av naboene våre varslet også, politiet var her i løpet av ti-femten minutt og pågrep folkene i varebilen. Det var litauere med masse tjuvegods fra folks garasjer i bilen.

Har gitt beskjed et par andre ganger også med lignende ting -bla en stupfull pågående polakk (uten sko) som insisterte på å komme inn og få noe å spise, politiet kom å hentet han. Tror ikke han hadde stjålet noe, men uansett så trengte han jo åpenbart hjelp!

Anonymous poster hash: ebcc4...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ringte 02800 da jeg så en som kjørte ruset. Politiet kom og tok forklaring fra meg og at jeg nok måtte vitne som var ok for meg. De hanka inn vedkommende og så sjøl at personen var rusa. Mange mnd siden ikke hørt noe siden da. Tror vedkommende fikk et klapp på skulderen.



Anonymous poster hash: 7c622...0d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ringte 02800 da jeg så en som kjørte ruset. Politiet kom og tok forklaring fra meg og at jeg nok måtte vitne som var ok for meg. De hanka inn vedkommende og så sjøl at personen var rusa. Mange mnd siden ikke hørt noe siden da. Tror vedkommende fikk et klapp på skulderen.

Anonymous poster hash: 7c622...0d6

De trenger ikke vitnemålet ditt fordi 99,5% av alle saker om ruspåvirket kjøring går som tilståelsessaker med en dommer der det holder lenge at politiet har blodprøve/utåndingsprøve som beviser at siktede var ruset, og sjåføren erkjenner kjøringen. Dessuten er politiet som stanset sjåføren vitner til at han har kjørt.

Promille under 0,5 straffes med bot på 1,5 månedslønn, over 0,5 med betinget eller ubetinget fengsel, et år beslag av førerkort og ditto bot, promille over 1,2 nesten uten unntak med ubetinget fengsel, 2-5 års beslag og ditto bot.

Så vidt jeg vet kommer alle promillesaker for retten fordi de er så åpenlyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...