Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At folk flest er overveiende dumme og lite reflekterte. Jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor mye dumme folks som finnes. Jeg kom over dette forumet i sin tid via en tråd om kjøttdeig (den store Kjøttdeigtråden om noen husker) og når folk ikke engang skjønner at kjøtt er muskler fra dyr, nei da gir jeg litt opp på menneskehetens vegne altså....

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aragorn II Elessar
Akkurat nå, Honnikorn skrev:

At folk flest er overveiende dumme og lite reflekterte. Jeg slutter aldri å bli forbauset over hvor mye dumme folks som finnes. Jeg kom over dette forumet i sin tid via en tråd om kjøttdeig (den store Kjøttdeigtråden om noen husker) og når folk ikke engang skjønner at kjøtt er muskler fra dyr, nei da gir jeg litt opp på menneskehetens vegne altså....

Folk som tror de er så mye smartere og reflektere en andre. Men så er de faktisk de minst reflektere og særlig smartere en andre er de heller ikke.

 

Selvsagt gjelder ikke det meg. Jeg er dum som et brød og jeg vet ikke en gang var reflektert er for noe.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Folk som tror de er så mye smartere og reflektere en andre. Men så er de faktisk de minst reflektere og særlig smartere en andre er de heller ikke.

 

Selvsagt gjelder ikke det meg. Jeg er dum som et brød og jeg vet ikke en gang var reflektert er for noe.

 

Vel, nå er dette tråden for fordommer da. Så jeg forbeholder meg retten til å ha nettopp det, en fordom.... om enn noe politisk ukorrekt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store fordommer mot damer som dekker til ansiktet ute i det offentlige rom. Å dekke til håret er nå én ting, men når de beveger seg rundt uten at noen kan se ansiktet, kun øynene...jeg synes det er skikkelig creepy! Kjenner jeg blir innmari ukomfortabel av det. Opplevde en dame med hijab og et tørkle festet under øyepartiet på et kjøpesenter i går, og for min del kunne det like gjerne vært en mann med finnlandshette. Ekkelt, rett og slett. Burde ikke vært lov i vårt moderne, vestlige samfunn. Gjør det gjerne i eget land, men ikke her. Men tør jeg si det høyt? Nope. 

Anonymkode: 15ff3...4bc

  • Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du jente eller gutt? Det å ta på mascara perfekt er driiitvanskelig! Blir ofte edderkoppbein her i gården :bond:

Anonymkode: f828f...42d

Hvorfor det, det er jo kjempelett å unngå?   Er jo bare å bruke en tørr kost mellom strøkene, vask en gammel mascarabørste ren og voila!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne mennesker som har enkelte ord de sier feil hver gang. Feks. "kasterolle" istedenfor "kasserolle", og hvis du påpeker det, så svarer de "det er det jeg kaller det:fnise:", og bare fortsetter i samme spor, og driter seg ut neste gang de snakker om det.

Anonymkode: e859e...9f9

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2017 den 1.29, Søgni skrev:

Jeg har virkelig fordommer mot alle som mener uføre som gruppe i stor grad har et holdningsproblem og er late. Det er jo ikke det at de har denne meningen som fører til fordommene mine. Det er heller paradokset mellom de utrolig sterke meningene og engasjementet, og mangelen på kunnskap om hvordan arbeidsmarkedet er når man er kronisk syk eller har nedsatt arbeidsevne, og hvorfor uføre og syke ikke får brukt restarbeidsevnen sin. 

Og alle bare "Men det er jo ikke de reelt uføre jeg har noe imot". Da tenker jeg at det er imponerende at de ser seg i stand til å vurdere på øyemål og bruddstykker av info hvem som fyller de strenge kravene for å bli ufør. Dette klarer de faktisk bedre enn NAV, spesialister,og gjerne leger i flertall. Storhetstanker om seg selv, vil jeg si. 

Sjelden har de konkrete løsningsforslag til å gjøre arbeidslivet mer tilgjengelig heller. 

 

Er dette tabu?  Dette er Max politisk korrekt

Anonymkode: 9d884...076

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dette tabu?  Dette er Max politisk korrekt

Anonymkode: 9d884...076

TS spør om vi har en fordom vi ikke sier høyt, og dette er svaret på spørsmålet for min del. Jeg sier jo ikke til folk at jeg syns de har storhetstanker om seg selv eller at jeg syns de virker rett og slett lite reflekterte og beint ut dumme, når de ytrer disse meningene.

Er det noe som er "korrekt" i dag, i nyliberalistisk tid, hvor alt ansvar for deltagelse i arbeidsliv blir tillagt individet, og idealet på alle måter er å delta, så er det vel å mistenkeliggjøre de som faller utenfor. Ingen tror vel at de er mer oppegående enn de som tror de har gjennomskua at store samfunnsgrupper, i motsetning til hva fagfolk og de som jobber med dette daglig har funnet ut, har vondt i vilja. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2017 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Folk som på død og liv SKAL ha langt går selvom det er slitt og ødelagt. Folk med hår ned til rumpa. Ser ut som de har glemt å klippe seg i årevis. Og hvis noen kommenterer at de har langt hår, svarer de "takk!", som om kommentaren automatisk var et kompliment. 

Vegetarianere som forventer at hele verden skal tilrettelegge og respektere deres kosthold, men som bruker masse energi på å rakke ned på folk som spiser kjøtt. Inviterer jeg vegetarianere på middag lager jeg alltid et alternativ til dem, men har et familiemedlem som likevel skal sitte og sutre og uffe seg over det vi spiser. "Daakaar sauen :(" osv. Samme personen nektet også et helt selskap og spise et potetgull som var kjøpt inn (det inneholdt noe som ikke var vegetar), siden det var "urettferdig". Ingenting i mot vegetarianere som oppfører seg ordentlig. 

Veganere. Alle veganere jeg har møtt mener det er dette kostholdet er det eneste naturlige for mennesker, men ingen kan svare på hvordan man skulle fått B12 på naturlig vis. 

Folk som tåler gluten helt bra, men likevel har kuttet det ut fordi "glutenfritt er sunt"

Anonymkode: e859e...9f9

Jeg kan fortelle deg hvorfor vi ikke får i oss B12 "på naturlig vis" i dagens samfunn. Kort fortalt: B12 finnes i jord, og grønnsakene vi spiser i dag, blir både vasket og ofte skrellet før vi spiser de. De blir også kok, stekt osv. Hadde vi spist grønnsakene rett fra jorda, hadde vi fått i oss B12. Så grunnen til at vi ikke får i oss B12 i dagens samfunn er at grønnsakene vi spiser rett og slett er FOR RENE :) Litt morro å tenke over.

Kjøtt inneholder som regel b12 fordi det blir tilsatt i maten til dyrene. (De aller fleste dyrene som blir brukt til slakt får soya, og går ikke å beiter dagen lang, året rundt. Derfor får ikke de heller i seg tilstrekkelig b12 gjennom kun kost.) 

Så slik veganere ser det: Du kan enten ta tilskuddet direkte, eller så kan man gi tilskuddet til et dyr, slakte dyret, og deretter spise dyret. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot:

-Mennesker som ikke tror på NOE som helst mellom himmel og jord. En ting er å ikke være religiøs, men jeg forstår ikke hvordan noen kan være så naive at de tror verden bare eksisterer som den gjør, og at det finnes naturlige forklaringer på ALT, til og med det de tingene som det bare ikke finnes noe naturlig forklaring på. Også er det veldig naivt og tro at vi lever helt alene i dette store, uendelige universet vårt :) 

- Mennesker som tror dyr "bare er dyr" og at de verken kan tenke eller føle?? De ser ikke på dyr som individer med følelser, bare som dumme skapninger som tilfeldigvis lever. Da må jeg ærlig si at jeg tenker at de er de som er dumme, ikke dyrene.

 

 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Suppetuppe skrev:

Jeg kan fortelle deg hvorfor vi ikke får i oss B12 "på naturlig vis" i dagens samfunn. Kort fortalt: B12 finnes i jord, og grønnsakene vi spiser i dag, blir både vasket og ofte skrellet før vi spiser de. De blir også kok, stekt osv. Hadde vi spist grønnsakene rett fra jorda, hadde vi fått i oss B12. Så grunnen til at vi ikke får i oss B12 i dagens samfunn er at grønnsakene vi spiser rett og slett er FOR RENE :) Litt morro å tenke over.

Kjøtt inneholder som regel b12 fordi det blir tilsatt i maten til dyrene. (De aller fleste dyrene som blir brukt til slakt får soya, og går ikke å beiter dagen lang, året rundt. Derfor får ikke de heller i seg tilstrekkelig b12 gjennom kun kost.) 

Så slik veganere ser det: Du kan enten ta tilskuddet direkte, eller så kan man gi tilskuddet til et dyr, slakte dyret, og deretter spise dyret. 

Hva med jern, da? Vegetarianere må jo ofte ta jerntilskudd. 

Anonymkode: fadeb...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med jern, da? Vegetarianere må jo ofte ta jerntilskudd. 

Anonymkode: fadeb...24f

Det må da helt ærlig veldig mange som spiser kjøtt også? 

Grønne bladgrønnsaker (feks spinat som jeg spiser flere ganger i uka) er gode kilder til jern :) 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Suppetuppe skrev:

Det må da helt ærlig veldig mange som spiser kjøtt også? 

Grønne bladgrønnsaker (feks spinat som jeg spiser flere ganger i uka) er gode kilder til jern :) 

OK :) hadde en veggisvenninne som måtte gå over til kjøtt pga kraftig jernmangel ser du. Når jeg tenker meg om er det rart hun ikke tok jerntilskudd istedet :klo: 

Anonymkode: fadeb...24f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OK :) hadde en veggisvenninne som måtte gå over til kjøtt pga kraftig jernmangel ser du. Når jeg tenker meg om er det rart hun ikke tok jerntilskudd istedet :klo: 

Anonymkode: fadeb...24f

Oi, ja det hørtes jo litt rart ut :fnise: Men men, jeg dømmer nå ingen. Alle har jo forskjellige kropper, og jeg tror absolutt ikke ett type kosthold funker for alle. Har en venninne som spiser masse kjøtt, men likevel har b12-mangel og må ta tilskudd i form av sprøyte... :) 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, nurcos skrev:

Jeg har en del meninger som jeg ikke er redd for å si høyt, men som jeg vet det er mange som er uenig med meg i. Jeg synes for eksempel at pedofile har like mye rett på et fullverdig liv som alle andre, at det er en legning, at det er noe man må være mere åpen om i samfunnet, at det må bli lettere for pedofile å skaffe seg hjelp for å få orden på tankene sine og at behandling er et bedre alternativ en straff for overgripere.

Jeg synes også at vi må få med befolkningsveksten i verden ved å få færre barn. Befolkningsveksten er den største faren for miljøet vårt, og det irriterer meg helt sinnsykt hver gang jeg ser disse veganerene som mener de redder verden ved å ikke spise kjøtt, men så har de 5 barn.

Jeg synes også det snart er på tide at vi får øynene opp for at om ett par tiår, så kommer det ikke til å være nok jobber, fordi mye arbeid vil være mekanisert, så jeg synes det er på tide at vi får opp borgerlønnsordninger.

 

Og så til en fordom jeg ikke sier høyt, men jeg synes ofte mennesker som trekker langt til høyre i politikken mangler grunnleggende empati og medfølelse for andre mennesker, og ofte har psykopatiske tendenser.

Her er det mye fornuftig. 

Ellers lurer jeg fælt på folk med tannlegeskrekk. Det i seg selv er for såvidt en ærlig sak, men at de ikke gjør noe med det får meg til å undres. Altså, man vil heller dra det ut over en årrekke med store smerter, ikke ha mulighet til å smile normalt for man ser ut som et takras i kjeften, etterhvert måtte unngå en haug med forskjellig mat for man kan rett og slett ikke tygge skikkelig, og til syvende og sist gå gjennom noe så traumatisk som at tennene detter ut. SÅ går man da til spesialist og blir lagt i narkose eller whatever og får helt ny tanngard, gjerne tungt subsidiert av NAV. Jeg kan ikke hjelpe for å ha litt fordommer mot sånne folk. Hvorfor ikke bare oppsøke en psykolog først som sist, og ta tak i angsten. Hva skjer med tiltaksevnen der i gården, liksom..? 

Folk som slurver med tannpuss på ungene sine er også seriøst helt blåst. 

Og folk som ikke evner å snakke med barna sine, bare til de.. Hva er vitsen med å sette de til verden da, egentlig? Du skal faktisk kultivere en liten personlighet. 

Så til sist. Alle de med sleeves eller andre deler av kroppen dekket av «unike, personlige, artistiske uttrykk» i form av tatoveringer. Dere begynner å bli en jævlig homogen gruppe, asså.. :fnise:

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, DoomCake skrev:

Her er det mye fornuftig. 

Ellers lurer jeg fælt på folk med tannlegeskrekk. Det i seg selv er for såvidt en ærlig sak, men at de ikke gjør noe med det får meg til å undres. Altså, man vil heller dra det ut over en årrekke med store smerter, ikke ha mulighet til å smile normalt for man ser ut som et takras i kjeften, etterhvert måtte unngå en haug med forskjellig mat for man kan rett og slett ikke tygge skikkelig, og til syvende og sist gå gjennom noe så traumatisk som at tennene detter ut. SÅ går man da til spesialist og blir lagt i narkose eller whatever og får helt ny tanngard, gjerne tungt subsidiert av NAV. Jeg kan ikke hjelpe for å ha litt fordommer mot sånne folk. Hvorfor ikke bare oppsøke en psykolog først som sist, og ta tak i angsten. Hva skjer med tiltaksevnen der i gården, liksom..? 

Folk som slurver med tannpuss på ungene sine er også seriøst helt blåst. 

Og folk som ikke evner å snakke med barna sine, bare til de.. Hva er vitsen med å sette de til verden da, egentlig? Du skal faktisk kultivere en liten personlighet. 

Så til sist. Alle de med sleeves eller andre deler av kroppen dekket av «unike, personlige, artistiske uttrykk» i form av tatoveringer. Dere begynner å bli en jævlig homogen gruppe, asså.. :fnise:

Jeg føler bare for å forsvare meg selv og en del andre litt ang det der med tannlegeskrekk. Jeg ble dritredd for tannlegen mens jeg gikk på barneskolen. Dette var på 70-tallet, og pedagogisk tilnærming og ekstra hensyntagen overfor sarte barnesinn var liksom ikke helt i tiden. I hvert fall ikke hos skoletannlegen. Jeg husker jeg forsøkte å gjemme meg da det var min tur. Han var helt jævlig, og han fulgte oss hjemom hele grunnskolen. Da jeg kom over i videregående på et helt annet sted var jeg enormt lettet over frivilligheten på det å gå til skoletannlegen, og jeg lot selvfølgelug være å gå.

Moren min hadde samme traumatiske forhold til sin skoletannlege, og hun lot også være å gå etter at hun ble voksen. Da jeg var i slutten av 20-årene måtte hun trekke nesten alt hun hadde av tenner, og fikk satt inn en haug med kunstig. Det var selvsagt ikke særlig behagelig. Det var da jeg selv tok grep, og fant fram til en tannlege som folk med tannlegeskrekk kunne anbefale. 7 hull, ett av dem måtte rotfylles. Jeg kom meg greit igjennom timen, og gjorde avtale om innkalling til årlig sjekk før jeg rakk å få kalde føtter. Og siden har jeg gått dit, hvert eneste år. Jeg er glad jeg til grep den gangen, men jeg vet jo om flere som ikke har greid det. Selv ville jeg nok aldri ha endt opp med et tannløst glis, for jeg ville nok uansett gjort noe før det gikk så langt. Men når det er noe man er så redd for, som sitter sånn i margen , da er det dessverre fort gjort å utsette i det uendelige.

Dagens skoletannleger  er nok bedre rustet til å håndtere barn, men husk at mange av oss som vokste opp før kan ha opplevd skoletannlege som en sadist. Hensyn og bedøvelse var fremmedord på den tidens sloletannlegekontorer. En venninne av meg fikk alle jekslene sine boret og plombert "fordi det sikkert kom til å bli hull i dem uansett", Helt sant!

Gjett om jeg har vært nøye med å gi barma mine gode vaner når det kommer til tannhygiene. 

 

Tatoveringer: jeg har større fordommer mot dem som har navnene på barna sine med fødselsdatoer. De har gjerne ikke omsorgen for dem...

Anonymkode: 15ff3...4bc

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at mennesker er mer verdt enn andre dyr på denne planeten. 

Dette er en mening jeg ikke sier høyt på jobb feks 

Anonymkode: 0c420...cf1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

De som stemmer rødt og tror de gjør det rette når de taler varmt om frie grenser,innvandring fra muslimske land, ingen nasjonalitet og tre fire fem eller var det seks kjønn? Jeg tror de er dumme eller rett og slett onde! Dette kan jeg finne på å si høyt også , men ikke på jobb .Men nå er det heldigvis så mange som er enige med meg, at jeg slipper snart å føle meg fram

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jon Are skrev:

De som stemmer rødt og tror de gjør det rette når de taler varmt om frie grenser,innvandring fra muslimske land, ingen nasjonalitet og tre fire fem eller var det seks kjønn? Jeg tror de er dumme eller rett og slett onde! Dette kan jeg finne på å si høyt også , men ikke på jobb .Men nå er det heldigvis så mange som er enige med meg, at jeg slipper snart å føle meg fram

Med hilsen fra

Jon Are

Du er en fyr som er kjent for å vekke en god del fordommer hos folk. Just sayin' ;) 

Anonymkode: 15ff3...4bc

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...