Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kittykat skrev (29 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt vet hva det vil si å ha angst. Enkelte ganger så kan angsten bli så overveldende at man faktisk føler seg hjelpeløs og at man skal dø. Jeg har selv angst. Har hatt det i over 16 år. Jeg bruker medisin daglig for det. I enkelte perioder har jeg også fått Valium av legen, men det får man kun i korte perioder. Jeg fikk det pga at jeg var i en så angstfylt periode da. Vi snakker om at jeg hadde konstant angst 24/7 i en kort periode. 

Og bare fordi man ringer ambulansen fordi man vet at man har en angst/panikklidelse, så skal man ikke få gjøre det?. Når man får et panikkanfall, så kan det knyte seg i brystet, hyperventilering, smerter m.m. Klart man ringer ambulanse for det hvis det ikke går over. For man vet faktisk ikke om det er et panikkanfall man har, eller om det er hjerteinfarkt f eks. Så du mener at man ikke skal ringe ambulanse når man har en angstlidelse fordi det kan hende at det er et angstanfall?

Det blir som å si at vi som lider av angst og panikklidelse, ikke bør bli tatt på alvor av leger. At det er noe vi bare innbiller oss fordi i journalen vår så står det av vi har en angst/panikklidelse.

Jeg har faktisk ringt legevakten en gang pga at jeg fikk smerter i venstre arm og venstre side av brystet. Det klassiske tegnet på et hjerteinfarkt. Jeg ringte legevakten fordi smertene gikk ikke over. Jeg ble ganske bekymret. Men det var faktisk et panikkanfall jeg hadde den gangen. Og måten det panikkanfallet oppførte seg på, var nytt for meg. 

Å kalle de som bruker medisin for angst i hverdagen for feige, er i mine øyne veldig feil. Det er det som må til for at de skal kunne takle og fungere i hverdagen. Jeg har brukt medisin i mange, mange år og den er en del av årsaken til at jeg klarer å være et oppegående menneske. I tillegg så har jeg i løpet av 16 år lært meg enkelte metoder for å håndtere angsten når den er på sitt verste. Men det er ikke bare til å trykke på en knapp og så er den borte. 

Edit:
Jeg ser nå at du skriver at du har angst. Men da regner jeg også med at du vet at angst oppfører seg forskjellig fra person til person. Noen har det verre enn andre. Men å kalle det misbruk fordi man ringer ambulanse/legevakt, er dumt. Man vet faktisk ikke om det er et panikkanfall eller om det er noe mer alvorlig enn det. 

 

 

Vet godt hvordan det er å ha angstlidelse.

Det er forskjell på å dø, og det at det føles ut som at man skal dø. Det er fult mulig å bruke hode for det om. Har du angst, så vet du hvordan angsten er. De jeg snakker om, er de som gang på gang oppsøker legevakt og ringer etter ambulanse for angstanfall og panikkanfall. Nye symptomer skal man ta på alvor. Gjentagende, nei. Stor forskjell på de to scenarioene. 

Det at du har brukt medisiner i så mange år, kan nettopp være derfor du ikke blir frisk. Medisiner er unnvikende, du fjerner ikke angsten ved å medisinere vekk symptomene. Så jo, det er feigt for du unngår å jobbe mot å bli frisk. 

Anonymkode: fa070...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vet godt hvordan det er å ha angstlidelse.

Det er forskjell på å dø, og det at det føles ut som at man skal dø. Det er fult mulig å bruke hode for det om. Har du angst, så vet du hvordan angsten er. De jeg snakker om, er de som gang på gang oppsøker legevakt og ringer etter ambulanse for angstanfall og panikkanfall. Nye symptomer skal man ta på alvor. Gjentagende, nei. Stor forskjell på de to scenarioene. 

Det at du har brukt medisiner i så mange år, kan nettopp være derfor du ikke blir frisk. Medisiner er unnvikende, du fjerner ikke angsten ved å medisinere vekk symptomene. Så jo, det er feigt for du unngår å jobbe mot å bli frisk. 

Anonymkode: fa070...a40

Jeg har gått til psykolog flere ganger i flere år og det er ikke mer de kan gjøre for meg har de sagt. Jeg lider også av generell angstlidelse, så det er ikke noe spesifikt som utløser min angst. Jeg fikk lært noen metoder av psykologene når angsten oppstår, men siden jeg ikke har en angst som utløses av noe spesifikt, så ble litt vanskelig for dem å gjøre meg frisk. Jeg har også prøvd uten medisin, men det gjorde at angsten var tilstede så og si hele tiden. 

Så jeg har egentlig, etter så mange år, slått meg til ro med at jeg må bruke medisin mot angsten min livet ut. Det er ikke sånn at jeg unngår enkelte situasjoner. Jeg presser meg til å gjøre ting selv om angsten min kan være på høygir, for jeg kan jo ikke slutte å leve. Jeg synes ikke det er feigt, når man har prøvd flere ganger og fått hjelp av psykolog, men enden på visen er at man rett og slett ikke blir helt frisk og må egentlig lære seg å leve med angsten sin. Men det er bare min mening. 

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot folk som bruker andre som brikker i livene sine, som gjør relasjoner usikre, splitter folk, fordi de konstant tenker nytte. Uansett om de er rike eller fattige. Det er en personlighetstype jeg ikke kan fordra, fordi de er styrt av så enkle mekanismer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk når folk får mange barn. Vet at noen er ressurssterke og kan følge opp mange, og påstår ikke at alle har det dårlig i en slik situasjon, men jeg har alltid vært så lettet over at jeg ikke er en del av en diger familie på åtte-femten barn. 

Noen synes det er egoistisk å planlegge enebarn, jeg synes det er langt mer egoistisk å få mange barn uten å tenke på om man har tid/plass/økonomi/psyke til å håndtere en stor familie.

Anonymkode: 7708d...bc2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/29/2024 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Er skeptisk når folk får mange barn. Vet at noen er ressurssterke og kan følge opp mange, og påstår ikke at alle har det dårlig i en slik situasjon, men jeg har alltid vært så lettet over at jeg ikke er en del av en diger familie på åtte-femten barn. 

Noen synes det er egoistisk å planlegge enebarn, jeg synes det er langt mer egoistisk å få mange barn uten å tenke på om man har tid/plass/økonomi/psyke til å håndtere en stor familie.

Anonymkode: 7708d...bc2

I tillegg er det spesialt at folk som allerede sliter med å få det til å gå rundt med 1 unge skal få enda flere barn. 

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.2.2024 den 1.56):

Jeg skulle ønske at alkohol ble forbudt. Drikkekultur spiller ingen rolle, det burde bare bli forbudt.

Jeg liker mørk høst og vinteren. Hadde klart meg helt fint uten vår og sommer.

Anonymkode: a7392...73e

Det kan du jo si høyt.

Anonymkode: eb2f1...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fordommer mot alle som hadde fordommer mot de som valgte å ikke vaksinere seg selv og sine barn med koronavaksine.

Anonymkode: 6cde2...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier egentlig det meste høyt egentlig. Spesielt blant venner. Da er N-ord også helt naturlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/29/2024 at 2:56 PM, AnonymBruker said:

Er skeptisk når folk får mange barn. Vet at noen er ressurssterke og kan følge opp mange, og påstår ikke at alle har det dårlig i en slik situasjon, men jeg har alltid vært så lettet over at jeg ikke er en del av en diger familie på åtte-femten barn. 

Noen synes det er egoistisk å planlegge enebarn, jeg synes det er langt mer egoistisk å få mange barn uten å tenke på om man har tid/plass/økonomi/psyke til å håndtere en stor familie.

Anonymkode: 7708d...bc2

Dette med at barn koster  både enormt med tid og penger er blant de siste tabuene i landet.  Alle må jatte med og si at det er samfunnets/statens/arbeidsgiverens/skolens feil hvis foreldre med mange barn sliter med å få det til å gå rundt. Enten det skulle være de sliter med tid, penger, psyken eller oppdragelsen.  

Jeg er for å tilrettelegge for foreldre. Men døgnet har kun 24 timer. Det er ikke noe staten kan endre på uansett hvor slitne foreldre blir av å ha 8 barn. 

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes uføre bør få mer enn de får idag.

Anonymkode: 6dae3...b12

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab burde forbys. Særlig på skoler. Ser småjenter bruke det, nå har det gått for langt.

Folk i helsevesenet med hijab og lange ermer under uniformen, det er ikke hygienisk. Hvorfor omskjærer norske leger små gutter? Det er faktisk helt sykt. 

Kantina på jobben er stengt fordi det er ramadan, men flertallet her er ikke fastende muslimer. Jaja, bare å ta med niste igjen og kaffe på termos. Ramadan er jo viktigere. Når sier vi "stopp"?

Anonymkode: 73faf...44d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater damer med vestlandsdialekt a la Årdal, Sogndal og liknende dialekter. Tv2 har så mange damer med den dialekten, jeg har helt sluttet å se på den kanalen pga bl.a det. (og at tv2 er jævlig dårlig da)

Anonymkode: 87226...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjeldent sympati med folk som klager over at andre yrkesgrupper tjener mer enn dem. Jeg har sympati med de som tjener dårligere enn de på trygd. Det er jo faktisk ganske surt. Men om du tjener mer enn gjennomsnittet og er misfornøyd med lønnen din så får bytte jobb om du er misfornøyd med lønna. 

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/30/2024 at 6:21 PM, AnonymBruker said:

Kantina på jobben er stengt fordi det er ramadan, men flertallet her er ikke fastende muslimer. Jaja, bare å ta med niste igjen og kaffe på termos. Ramadan er jo viktigere. Når sier vi "stopp"?

Anonymkode: 73faf...44d

Helt absurd. 

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er selvforskyldt.

Anonymkode: b8be9...284

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man  bør forby elsparkesykler. Nordmenn kommer til å bare bli enda feitere når de ikke engang trenger å gå til busstasjonen. 

Anonymkode: 64ebd...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innvandringen til Norge har vært en stor berikelse, og jeg blir glad av å se utlendinger i gatene.

Anonymkode: ec0c5...279

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater innvandringspolitikken i Norge, sykt at vi bruker 100 milliarder i året på å importere kriminelle som aldri tilføyer samfunnet noe, mens eldre som har jobber hele livet fryser i hjel fordi de ikke har råd til strømregninga.

Anonymkode: 90dbb...51b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det skulle være lov å ansette så mye via kjente. Da får ikke andre en sjanse som kunne ha gjort en enda bedre jobb muligens og. 

Anonymkode: 6dae3...b12

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flere.

Anonymkode: 784aa...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...