Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Folk som velger valium og lignende for angst i hverdagen og til hverdagslige situasjoner, er feige og sykeliggjør seg selv. Spesielle situasjoner som gynekolog, fly, tannlege etc er noe helt annet når man har en alvorlig diagnotisert fobi og traumer. 

Folk som ringer ambulansen for panikkanfall og angstanfall, når de vet at de har en angstlidelse og panikkangstlidelse, er en byrde for helsepersonell og misbruker systemet. 

Anonymkode: fa070...a40

Tror ikke du helt vet hva angst er. Legen min sa at om man står i fare for å få panikkangst så skal man egentlig ikke kjøre bil. Det kan være så ille at noen i verste fall kan velge å kjøre på en motgående bil for å slippe.

Anonymkode: 53bf3...56e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fordommer mot folk som skriver på dialekt, eller har mange skrivefeil. De virker dumme. 

Folk som tar fri barna sine fra skolen for å dra til syden.

Influensere, generelt alle med fillers i leppene og null mimikk grunnet botox og lignende. Falske øyevipper.

Folk som synes det er fornuftig å fylle opp landet vårt med muslimer. 

Kraftig overvektige folk med fastfood i hendene. 

Folk som døper og konfirmerer barna sine "fordi alle andre gjør det", uten å vite hvorfor eller ha noen mening om det. Som påstår at kirkelig dåp og konfirmasjon ikke har noe med religion å gjøre. Sauer som bare følger flokken. 

Folk som synes bunad er noe alle familiemedlemmer må ha, titusenvis av kroner som skal henge i skapene og tas frem en gang i året, et plagg som sørger for at alle ser helt like ut 17. mai, som en gjeng bomsete budeier. 

Folk som har unaturlig mange "venner" på Facebook. Og som bytter profilbilde en gang i uka, til et som er helt klin likt det forrige. Gjerne med trutmunn og filter. 

Folk med sosial angst og blått hår f.eks, noe som får dem til å stikke ut i mengden. Sånt forstår jeg ikke. 

En dame med skjegg, bart og gravidmage. Freakshow. 

Dette er noen av mine fordommer, noe som betyr at om jeg hadde hatt mer kunnskap om en del av disse menneskene, hadde jeg kanskje endret mening. Kanskje. 

Anonymkode: d31c8...58d

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk burde trekkes i lønn de første tre dagene de er syke. Da kunne vi fått bort mye av det småfraværet av folk som har vondt i hodet, vondt i magen eller vondt i viljen! Folk tror de har krav på å være hjemme å slappe av hvis de ikke føler seg helt på topp. Kom deg på jobb for h^#}€?te! Sånn…der sa jeg det høyt. Men kun her;)

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke du helt vet hva angst er. Legen min sa at om man står i fare for å få panikkangst så skal man egentlig ikke kjøre bil. Det kan være så ille at noen i verste fall kan velge å kjøre på en motgående bil for å slippe.

Anonymkode: 53bf3...56e

Jeg vet utrolig godt hva angst er og har flere alvorlige angstlidelser og er ufør på grunn av KPTSD, EUPF, spiseforstyrrelse, agorafobi og panikkangstlidelse. Aldri misbrukt medisiner eller ambulansen, og jeg er en av de sykeste pasientene på min DPS og har gått der i 17 år sammenhengende. 

Anonymkode: fa070...a40

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (2 timer siden):

Jeg synes folk burde trekkes i lønn de første tre dagene de er syke. Da kunne vi fått bort mye av det småfraværet av folk som har vondt i hodet, vondt i magen eller vondt i viljen! Folk tror de har krav på å være hjemme å slappe av hvis de ikke føler seg helt på topp. Kom deg på jobb for h^#}€?te! Sånn…der sa jeg det høyt. Men kun her;)

Uenig i denne. I enkelte yrker blir man rett og slett utnyttet, som i barnehager og i helsevesenet. Bemanningen er elendig, og folk blir utslitte pga. dette. Synes folk i disse yrkene bør sykemelde seg MER for på den måten si fra at dette går ikke, bemanningen er for lav, den må økes.

Anonymkode: f92c4...5fa

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Uenig i denne. I enkelte yrker blir man rett og slett utnyttet, som i barnehager og i helsevesenet. Bemanningen er elendig, og folk blir utslitte pga. dette. Synes folk i disse yrkene bør sykemelde seg MER for på den måten si fra at dette går ikke, bemanningen er for lav, den må økes.

Anonymkode: f92c4...5fa

Jeg jobber i barnehage selv. Ja, det er et tøft yrke. Men vi kan jo ikke bli hjemme en dag her og en dag der fordi vi ikke orker jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanja2345 skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i barnehage selv. Ja, det er et tøft yrke. Men vi kan jo ikke bli hjemme en dag her og en dag der fordi vi ikke orker jobb.

Hvis jobben er ødeleggende for helsa, bør man ta seg fridager, eller egentlig slutte i jobben. Arbeidsgiver har et ansvar for en arbeidsplass som ikke går utover helsa til folk. Litt for mye flink pike mentalitet på enkelte arbeidsplasser.

Anonymkode: f92c4...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (8 timer siden):

Jeg synes folk burde trekkes i lønn de første tre dagene de er syke. Da kunne vi fått bort mye av det småfraværet av folk som har vondt i hodet, vondt i magen eller vondt i viljen! Folk tror de har krav på å være hjemme å slappe av hvis de ikke føler seg helt på topp. Kom deg på jobb for h^#}€?te! Sånn…der sa jeg det høyt. Men kun her;)

En karensdag hadde vært greit. 

Anonymkode: 84ab9...566

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forandrer syn på folks intelligens når jeg finner ut at de bruker og/å feil.

Anonymkode: d63ec...e99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er bare tull. Det er roten til det aller meste fæle her i verden og bare en unnskyldning for å kontrollere,  kue, drepe og manipulere. 

Vi kommer alle til SAMME sted når vi dør.

Anonymkode: 05d16...32e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg faktisk synes det er fint med hvite sokker dratt over joggebuksa…

Anonymkode: 85fa5...3ef

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at man skal måtte gå i klær som jobben/sjefen velger ut. Om man vil gå i hettegenser på jobben og en mer behagelig bukse enn olabukse, så skal man få lov til det. 

Anonymkode: 6dae3...b12

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 8.51):

Religion er bare tull. Det er roten til det aller meste fæle her i verden og bare en unnskyldning for å kontrollere,  kue, drepe og manipulere. 

Vi kommer alle til SAMME sted når vi dør.

Anonymkode: 05d16...32e

Er mange som ikke er religiøse og som finner på mye f-skap.

Anonymkode: 6dae3...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske folk i denne tråden heller la ut flere kommentarer istedenfor å ramse opp flere meninger i samme kommentar. Det hender jeg er enig i den ene, men ikke den andre. Da kan jeg ikke like kommentaren for å "heie frem" den ene meningen uten å samtidig støtte den andre. 🫠

#ilandsproblemer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 23.52):

Jeg synes ikke at man skal måtte gå i klær som jobben/sjefen velger ut. Om man vil gå i hettegenser på jobben og en mer behagelig bukse enn olabukse, så skal man få lov til det. 

Anonymkode: 6dae3...b12

Forskning har vist at man tar bedre beslutninger av å kle seg formelt på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (52 minutter siden):

Forskning har vist at man tar bedre beslutninger av å kle seg formelt på jobb

Nå er jo sikkert folk forskjellige da, men jeg personlig blir stresset av å måtte gå i "uniformer" på jobb, fordi de er mer ubehagelige å gå i og passer meg sjelden i fargen og størrelsen. Klærne kan ofte være tynne og, og da står man og fryser, da lokalene ofte er kalde 🤷‍♀️ men det er min mening da 🙂

Anonymkode: 6dae3...b12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/6/2024 at 12:46 AM, AnonymBruker said:

Okei, jeg starter:

Jeg mener at det er en uting med el-sykler til barn. For det første så skaper det et enormt kjøpepress på foreldre, og ikke minst et potensielt ekkelt press på barna. Det er nok ikke artig for barna når de "bare" har en vanlig, tradisjonell sykkel, mens de fleste andre har dyre og kule el-sykler. For det andre så kan det være et problem når barna faktisk skal ut å sykle sammen og alle utenom én har el-sykkel, fordi da må de andre senke farten for at den uten el-sykkel ikke skal henge bak (dette har i alle fall blitt fortalt av en av tantebarna mine). Min tredje grunn er at det er enda et bidrag til å minske mengden fysisk aktivitet barn får i hverdagen.

Barn nå til dags er allerede langt mindre fysisk aktive enn de var før i tiden. Jeg mener barn har godt av å bryne seg på litt oppoverbakker på vanlige sykler. Det trener kondis og muskler, i tillegg til at jeg tror det gjør dem litt mer robuste til det de "gidder å gjøre". Om man er vant til el-sykkel, så vil jo naturligvis det å slite seg oppover en bakke med vanlig sykkel bli et stort ork.

 

Anonymkode: 0e620...3ad

Enig med deg. Men det gjelder ikke kun barna. Nå har jo også voksne blitt for late til å gå til busstasjonen. Mange av dem tar en slik el-sparkesykkel i stedet for å gå 10 minutter til busstasjonen.  

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Enig med deg. Men det gjelder ikke kun barna. Nå har jo også voksne blitt for late til å gå til busstasjonen. Mange av dem tar en slik el-sparkesykkel i stedet for å gå 10 minutter til busstasjonen.  

Anonymkode: 64ebd...809

Her i byen gidder de ikke ta bussen engang, for ikke å snakke om å gå. Jeg går overalt, og møter nesten ingen fotgjengere. Omtrent alle jeg kjenner tar bilen, selv om de drar alene, uten bagasje eller planer om å storhandle, og skal en kilometer eller to. De dåner nesten når jeg sier jeg trasker hjem fra byen, for det er jo nesten tre kilometer, og så langt har de ikke gått siden arilds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brasil gir Norge gjestesete i G20 (aftenposten.no)

Norge skal jo liksom være ett av verdens beste land, og største økonomier i verden. Men likevel får man bare komme med på sånne "storveis" samlinger, med mindre noen andre land inviterer Norge med på noe. 

Men sånn tullball som dette er vel ikke "positivt" for noe som helst annet enn at norske politikere får vist seg frem, og de kommer garantert til å strø om seg med selfies fra sånne stevner da.       

Anonymkode: 47486...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2024 den 14.56):

Folk som velger valium og lignende for angst i hverdagen og til hverdagslige situasjoner, er feige og sykeliggjør seg selv. Spesielle situasjoner som gynekolog, fly, tannlege etc er noe helt annet når man har en alvorlig diagnotisert fobi og traumer. 

Folk som ringer ambulansen for panikkanfall og angstanfall, når de vet at de har en angstlidelse og panikkangstlidelse, er en byrde for helsepersonell og misbruker systemet. 

Anonymkode: fa070...a40

Jeg tror ikke du helt vet hva det vil si å ha angst. Enkelte ganger så kan angsten bli så overveldende at man faktisk føler seg hjelpeløs og at man skal dø. Jeg har selv angst. Har hatt det i over 16 år. Jeg bruker medisin daglig for det. I enkelte perioder har jeg også fått Valium av legen, men det får man kun i korte perioder. Jeg fikk det pga at jeg var i en så angstfylt periode da. Vi snakker om at jeg hadde konstant angst 24/7 i en kort periode. 

Og bare fordi man ringer ambulansen fordi man vet at man har en angst/panikklidelse, så skal man ikke få gjøre det?. Når man får et panikkanfall, så kan det knyte seg i brystet, hyperventilering, smerter m.m. Klart man ringer ambulanse for det hvis det ikke går over. For man vet faktisk ikke om det er et panikkanfall man har, eller om det er hjerteinfarkt f eks. Så du mener at man ikke skal ringe ambulanse når man har en angstlidelse fordi det kan hende at det er et angstanfall?

Det blir som å si at vi som lider av angst og panikklidelse, ikke bør bli tatt på alvor av leger. At det er noe vi bare innbiller oss fordi i journalen vår så står det av vi har en angst/panikklidelse.

Jeg har faktisk ringt legevakten en gang pga at jeg fikk smerter i venstre arm og venstre side av brystet. Det klassiske tegnet på et hjerteinfarkt. Jeg ringte legevakten fordi smertene gikk ikke over. Jeg ble ganske bekymret. Men det var faktisk et panikkanfall jeg hadde den gangen. Og måten det panikkanfallet oppførte seg på, var nytt for meg. 

Å kalle de som bruker medisin for angst i hverdagen for feige, er i mine øyne veldig feil. Det er det som må til for at de skal kunne takle og fungere i hverdagen. Jeg har brukt medisin i mange, mange år og den er en del av årsaken til at jeg klarer å være et oppegående menneske. I tillegg så har jeg i løpet av 16 år lært meg enkelte metoder for å håndtere angsten når den er på sitt verste. Men det er ikke bare til å trykke på en knapp og så er den borte. 

Edit:
Jeg ser nå at du skriver at du har angst. Men da regner jeg også med at du vet at angst oppfører seg forskjellig fra person til person. Noen har det verre enn andre. Men å kalle det misbruk fordi man ringer ambulanse/legevakt, er dumt. Man vet faktisk ikke om det er et panikkanfall eller om det er noe mer alvorlig enn det. 

 

 

Endret av Kittykat
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...