Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 0.36):

Gravide som røyker eller snuser må ha  IQ  godt under gjennomsnittet.  Og dummeste unnskyldning: Legen har sagt jeg ikke skal slutte, bare redusere, for stresset med å slutte påfører mer skade for barnet enn selve røyken" Jadda!!

Anonymkode: c45ea...ab6

Jeg tror ikke nødvendigvis dette, ettersom nevrotisisme og anspenthet er koblet til nettopp høy IQ. Og unnskyldningen du nevner er ikke oppspinn. Det hender at leger konkluderer med dette.

For ordens skyld så holdt jeg meg unna snus i mine svangerskap.

Anonymkode: 99568...524

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tror ikke nødvendigvis dette, ettersom nevrotisisme og anspenthet er koblet til nettopp høy IQ. Og unnskyldningen du nevner er ikke oppspinn. Det hender at leger konkluderer med dette.

For ordens skyld så holdt jeg meg unna snus i mine svangerskap.

Anonymkode: 99568...524

Leger konkluderer ikke lengre med dette. Der er bare oppspinn. Spør hvilke som helst lege. Det er noe gravide bare sier for å lette samvittigheten sin.

Anonymkode: c45ea...ab6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Leger konkluderer ikke lengre med dette. Der er bare oppspinn. Spør hvilke som helst lege. Det er noe gravide bare sier for å lette samvittigheten sin.

Anonymkode: c45ea...ab6

Om avhengigheten er sterk, vurderes bruk av nikotinlegemidler i samråd med lege. Om avhengigheten er sterk, blir det også anbefalt å redusere mengden bruk av snus og røyk i størst mulig grad. Ingen leger anbefaler snus og røyk i svangerskapet, men det er snakk om å redusere risikoen så mye som mulig i enkelttilfeller. 

Anonymkode: 99568...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om avhengigheten er sterk, vurderes bruk av nikotinlegemidler i samråd med lege. Om avhengigheten er sterk, blir det også anbefalt å redusere mengden bruk av snus og røyk i størst mulig grad. Ingen leger anbefaler snus og røyk i svangerskapet, men det er snakk om å redusere risikoen så mye som mulig i enkelttilfeller. 

Anonymkode: 99568...524

Ja selvsagt vil legen si man skal redusere hvis man absolutt ikke klarer å slutte. Men ingen lege sier at stress påfører barnet mer skade en tobakk. Det er bare tull.  

Anonymkode: c45ea...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja selvsagt vil legen si man skal redusere hvis man absolutt ikke klarer å slutte. Men ingen lege sier at stress påfører barnet mer skade en tobakk. Det er bare tull.  

Anonymkode: c45ea...ab6

Jeg tror heller ikke at legene formulerer seg slik til den gravide. Men alvorlig psykisk stress kan ha en skadelig effekt på fosteret, og derfor så tror jeg at snus-/røykeslutt veies mot dette i enkelttilfeller, og at man noen ganger konkluderer med at reduksjon/bruk av nikotinlegemidler er en bedre løsning. 

Jeg er ikke uenig med deg i at snus og røyk ikke er bra for fosteret, men jeg synes det blir for enkelt å dømme i alle tilfeller. 

Anonymkode: 99568...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ærlig talt på skadefryd overfor partitoppene som blir tatt med buksa nede.

Vanlige folks tur, du liksom. 🤑 (At høyre-folkene liksom ber om empati og sympati overfor andre er smått komisk!) 🤑

Bryr meg mye mindre om hvordan Jakob Ingebrigtsen presterer enn Karsten Warholm, og har alltid gjort det. Kan ikke sette helt fingeren på hvorfor heller.

 

Anonymkode: 49d7a...c2c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner ærlig talt på skadefryd overfor partitoppene som blir tatt med buksa nede.

Vanlige folks tur, du liksom. 🤑 (At høyre-folkene liksom ber om empati og sympati overfor andre er smått komisk!) 🤑

Bryr meg mye mindre om hvordan Jakob Ingebrigtsen presterer enn Karsten Warholm, og har alltid gjort det. Kan ikke sette helt fingeren på hvorfor heller.

 

Anonymkode: 49d7a...c2c

Warholm er en mye mer likandes kar enn Ingebrigtsen, syns jeg. Heier alltid på Warholm, Ingebrigtsen not so much. Ingebrigtsen er helt ok han altså, men har ikke den karismaen som Warholm har.

Anonymkode: c45ea...ab6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Italia er det vanvittig mange afrikanere hvis jobb tydeligvis er å stå på offentlige parkeringsplasser, tygge khat og "dirigere" kjøretøy til ledige plasser. Enhver oppgående person som klarer å kjøre bil, burde jo selvfølgelig være i stand til å finne ledige plasser ved en parkeringsplass på egen hånd også. Men fordi du ble "dirigert" dit så må folk betale minst ett par euro for "hjelpen" deres. Men prisen man er nødt til å betale kan selvfølgelig variere. Denne prisen inkluderer også beskyttelse av kjøretøyet. Dersom noen ikke ønsker å betale, så kommer det til å være skader på bilen din når du kommer tilbake. Men dette skal liksom bli ansett som "helt fantastisk" hvis ikke er du nok litt rasistisk av deg.

Samme med for eksempel sigøynere som rapper med seg lys eller figurer fra blant annet gravplasser. Deretter stiller de seg opp like i nærheten av gravplassen og forsøker å selge disse tingene til tullinger som dermed er med på kjøpe tyvgods, og dermed støtter tyveri-raidene deres. Men når enkelte folkegrupper klarer å være så "kreative" så burde dette egentlig regnes som en slags solskinnshistorie.         

Anonymkode: 47486...cf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syngemann skrev (På 19.6.2023 den 17.11):

 

- Betingelsesløs kjærlighet overgår alt.

 

Er dette virkelig en mening du ikke tør å si høyt? Hva slags gærninger omgås du?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 14.31):

Men er det et liv verdt leve? Som et liv i fattigdom hvor de Jobber alle døgnets timer, for å tjene nok til å la være å sulte, så kanskje pensjonere seg når de ikke klarer å jobbe lenger, om de lever enda ? Kapitalisme er noe dritt, og menneskeheten ødelegger naturen på bekostning av kapitalismen/sinnsyk grådighet og manglende omsorg for medmennesker og alt livet på jorden

Anonymkode: db2ca...e5c

Du får si farvel til alle goder som vi har siden penger er et onde.

Anonymkode: eb2f1...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker

Feite mennesker

psykisk svake mennesker 

Folk som bruker depresjon og angst som en unnskyldning 

Folk som bruker dårlige opplevelser i barndommen som en unnskyldning 

Og MEST AV ALT MISLIKER JEG FOLK SOM MISLIKER DET JEG RAMSET OPP ØVERST

 Ja, jeg har gått ned fra min høye hest og lært at noen sykdommer/tilstander kan holdes kontroll på en en stund(noen ganger mange år) men til slutt sier det pang, og da er ekstremt alvorlig. Jeg misliker min tidligere jeg-versjon. Nå ser lista mi ut slik: 

- Folk uten medfølelse og hensyn!!!! 

-Folk som har fordommer 

- Folk som ikke innser hvor         heldige/velsignet de er bare fordi ble   født i riktig land og av riktig foreldre.

- Folk som drar alle under en kamm

- Folk som har dobbeltmoral.

- Folk som starter rykter og baksnakker

- Folk som snikskryter. 

Anonymkode: ae50e...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe som irriterer meg at det i mange sammenhenger er sosialt akseptabelt å snakke ned menn og kun menn(gjerne hvite heteroskeksuelle middelaldrende menn).  Leste artikkel nå i avisa hvor de diskuterte hvorfor menn oftere får toppstillingene enn kvinner. Og da svarer hun ene kvinnelige sjefen: Menn bryr seg kun om å gjøre de synlige arbeidsoppgavene som gjør at de blir forfremmet, mens kvinner fokuserer på å gjøre en god jobb uavhenig av om det er en arbeidsoppgave som kan hjelpe en å bli forfremmet. 

Hadde en hvit mann sagt til avisa at menn får toppstillingene fordi de fokuserer på å alltid gjøre en god jobb, mens kvinner kun gjør en god jobb om de vet de blir observert. Så hadde det rent inn klager på mannen og han hadde måttet beklage. Samme om han hadde sagt: Grunnen til at ikke etniske nordmenn sliter med å få toppjobbene er fordi de kun gjør en god jobb om de tror de blir observert. Det hadde blitt stemplet som rasisme og det med god grunn!

Men å stemple hvite middelaldrende menn som mer kyniske arbeidstakere enn kvinner. Det er helt akseptabelt. 

Anonymkode: 64ebd...809

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinneidrett er som oftest kjedelig i forhold til der menn konkurerer, rett og slett pga at de løper fortere, kaster lenger/hardere, hopper høyere, osv, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange, deriblant at religion burde vært forbudt, de som tviholder på for eksempel Islam ikke burde kunne krysse noen grenser.

Anonymkode: 66bbe...104

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er for religionsfrihet, men blir ubekvem rundt kvinner som bruker hijab, burka osv. fordi det er så fremmed fra vår kultur. Vi tilpasser oss kultur og skikker i andre land hvis vi besøker dem eller flytter dit. Vi tar på oss sjal, lange ermer og bukser. Hvorfor kan ikke de tilpasse seg litt for å vise respekt til norsk kultur? Hvorfor ikke beholde troen, men bytte hodeplagget med topplue. Mye mer praktisk en å gjemme seg bort i silkesjal..jeg blir gjerne venner, men hijab er så avvisende at det er skummelt å ta kontakt men de kvinnene., selv om jeg er åpen og har god plass under taket så lenge slt handler om gode verdier og kjærlighet.

Anonymkode: ceafc...c59

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja. Det mest kontroversielle må være, at jeg syntes afroamerikanere er altfor hårsåre og setter seg alt for ofte i offerrollen. Hvis de vil leve "normalt" i harmoni. Hvorfor skal de alltid sutre og fremstille seg selv som et offer? Det er vanskelig å ikke tenke hudfarge når det konstant skal diskuteres. Jeg er en person som i utgangspunktet ikke ser forskjell på hudfarge, jeg er oppvokst med at vi alle er like. Vel, det er ikke mulig å behandle alle likt. Hadde jeg behandlet en mørk venn som jeg behandler en hvit venn hadde jeg vært rasist og satan sjøl. 

Det skal alltid komme kommenterer som: "Men om han var hvit hadde han fått medalje!" "Hadde han var svart hadde han blitt skutt 24 ganger!" Disse rasistiske kommentarene skal alltid komme i saker som har ingenting med hudfarge å gjøre.

 

Også er det slave debatten... Afro Amerikanere som kaller seg ofre fordi tip tip tip tip oldemor var slave. Det er ingen annen folkegruppe som sutrer så mye over genetisk historie. 

 

Dette er synspunkter jeg holder for meg selv. Jeg er ikke interessert i å diskutere det, og du havner fort i samme bås som skrullene i SIAN om du sier dette høyt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annen litt mindre kontroversiell mening. I vesten er det ikke reel lønnsforskjell på kjønn og kvinner bør ikke kvoteres inn i yrker. Leser du årsaken til snittlønnen som hauses opp ser du en naturlig forklaring. 

Kvinner tar permisjon med tanke på fødsel og har høyere sykefravær. Kvinner velger oftere å jobbe i offentlig sektor fremfor det private, kvinner VELGER utdanning mot yrker med lavere lønn enn menn. Hadde en kvinne faktisk vært 20% billigere, tror du ikke alle bedrifter bare hadde ansatt kvinner? Penger rår i en bedrift. Kvinner og menn har noen biologiske forskjeller, derav har vi har forskjellige hormoner. Det fører til at kvinner har andre interesser sammenlignet med menn.

 

Kvotering i arbeidslivet hadde vært katastrofalt. Andel kvinner og menn med forskjellig kompetanse varierer. Sånn vil det alltid være. 

Ta sykepleieryrket som et eksempel. Si et sykehus skal ansette sykepleiere. 85% av søkerne er kvinner. Skal da sykehuset bli tvunget til å ansette 50% menn og 50% kvinner? Det vil resultere i at sykehuset må velge bort kvinner med god kompetanse, og istedenfor ansette menn med dårligere kompetanse for å møte kvoteringsmål. Det vil føre til lavere standard på behandling. 

Jeg er for like muligheter for begge kjønn, men jeg er ikke for tvangskvotering. Vi skal ha like utdannings-muligheter og konkurere på samme premisser. Men et kjønn skal ikke ha et fortrinn i arbeidslivet basert på hva de har mellom beina 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja. Jeg er for religionsfrihet, men blir ubekvem rundt kvinner som bruker hijab, burka osv. fordi det er så fremmed fra vår kultur. Vi tilpasser oss kultur og skikker i andre land hvis vi besøker dem eller flytter dit. Vi tar på oss sjal, lange ermer og bukser. Hvorfor kan ikke de tilpasse seg litt for å vise respekt til norsk kultur? Hvorfor ikke beholde troen, men bytte hodeplagget med topplue. Mye mer praktisk en å gjemme seg bort i silkesjal..jeg blir gjerne venner, men hijab er så avvisende at det er skummelt å ta kontakt men de kvinnene., selv om jeg er åpen og har god plass under taket så lenge slt handler om gode verdier og kjærlighet.

Anonymkode: ceafc...c59

Jeg mener at kvinner og hijab er det minste problemer med invandrere, gjerne 2. og 3. generasjon som er muslimer. Jeg mener at problemet er de unge guttene. Mange unge jenter får ikke lov til å delta i "vestlige" aktiviteter som å gå på kino eller en fest med venner. De har generelt kjempegode karakterer og tar høy utdannelse, men de kan bli tvangsgiftet bort, får ikke lov til å jobbe av familien og det finnes menn som forsvarer drap og vold mot kvinner da de har krenket deres ære. Unge menn derimot kan rave fritt rundt i gatene på natten, og flere faller utenfor skolen og er voldelige og begår lovbrudd. Dette er en generalisering og gjelder selvsagt ikke alle. Men jeg mener at om man kan holde sin dtter hjemme fra å delta på en bowling med klassen, kan man også oppdra guttene til å bli bidragsytende sanfunnsborgere.

Endret av Helene1982
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2023 den 17.12):

I Italia er det vanvittig mange afrikanere hvis jobb tydeligvis er å stå på offentlige parkeringsplasser, tygge khat og "dirigere" kjøretøy til ledige plasser. Enhver oppgående person som klarer å kjøre bil, burde jo selvfølgelig være i stand til å finne ledige plasser ved en parkeringsplass på egen hånd også. Men fordi du ble "dirigert" dit så må folk betale minst ett par euro for "hjelpen" deres. Men prisen man er nødt til å betale kan selvfølgelig variere. Denne prisen inkluderer også beskyttelse av kjøretøyet. Dersom noen ikke ønsker å betale, så kommer det til å være skader på bilen din når du kommer tilbake. Men dette skal liksom bli ansett som "helt fantastisk" hvis ikke er du nok litt rasistisk av deg.

Samme med for eksempel sigøynere som rapper med seg lys eller figurer fra blant annet gravplasser. Deretter stiller de seg opp like i nærheten av gravplassen og forsøker å selge disse tingene til tullinger som dermed er med på kjøpe tyvgods, og dermed støtter tyveri-raidene deres. Men når enkelte folkegrupper klarer å være så "kreative" så burde dette egentlig regnes som en slags solskinnshistorie.         

Anonymkode: 47486...cf5

ja samme med de som kommer og vasker vinduene på bilen når den stopper opp for rødt lys eller noe og du ikke har bedt om det ig forventer betaling etterpå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...