Gå til innhold

Fungerer "kampen" mot terror?

Fremhevede innlegg

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Hvordan skal man (du) sekularisere islam? De har forsøkt med et visst hell i Tyrkia, hvor bl.a. hijab er forbudt. Sekulariseringen holder så lenge den sittende regjeringen er på parti med hæren, eller omvendt.

Så du Standpunkt idag? Her er betratninger jeg har gjort meg om programmet:

Hmmm.....- det blir nok lenge til Thomas kommer til noen som helst erkjennelse. Husk han er rikssynser. Han har ingen kunnskaper om islam, hvilket kom helt tydelig frem. Når deltagerne i debatten, som alle er mer eller mindre profilerte, snakker om demokrati, er det kunskapløshet. Ordet politikk finnes ikke på arabisk. Hvis så er tilfelle blir det litt søkt å snakke om demokrati fordi det betyr at folket lager lovene som landet og folket blir pålagt å leve efter.

Koranen er loven. Hva skal de da med demokrati? Dessuten: Alle muslimers liv er predestinert av Allah. Hva er da poenget med personlige valg? De som har lest "Hvorfor jeg ikke er muslim" vil huske hvordan det gikk opp gjennom århundrene med de som forsøkte å tenke selv. De ferreste opplevet pensjonisttilværelsen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Valhalla
Skrevet

Herregud var Thomas "den ekle" Hylland Eriksen på standpunkt? Får sjekke det ut på webtv i morgen

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Hvordan skal man (du) sekularisere islam? De har forsøkt med et visst hell i Tyrkia, hvor bl.a. hijab er forbudt. Sekulariseringen holder så lenge den sittende regjeringen er på parti med hæren, eller omvendt.

Så du Standpunkt idag? Her er betratninger jeg har gjort meg om programmet:

Hmmm.....- det blir nok lenge til Thomas kommer til noen som helst erkjennelse. Husk han er rikssynser. Han har ingen kunnskaper om islam, hvilket kom helt tydelig frem. Når deltagerne i debatten, som alle er mer eller mindre profilerte, snakker om demokrati, er det kunskapløshet. Ordet politikk finnes ikke på arabisk. Hvis så er tilfelle blir det litt søkt å snakke om demokrati fordi det betyr at folket lager lovene som landet og folket blir pålagt å leve efter.

Koranen er loven. Hva skal de da med demokrati? Dessuten: Alle muslimers liv er predestinert av Allah. Hva er da poenget med personlige valg? De som har lest "Hvorfor jeg ikke er muslim" vil huske hvordan det gikk opp gjennom århundrene med de som forsøkte å tenke selv. De ferreste opplevet pensjonisttilværelsen.

Skal du forby islam over hele verden? Det skal godt gjøres. Predesitinasjon er ikk bare noe som gjelder for muslimer. Hvis man kan klare en demokrati-prosess i Tyrkia, hvorfor kan man ikke klare det i andre muslimske land? Du håper vel på at de ikke skal klare det? Deilig å få ut litt frustrasjon på noen?

Skrevet
Hvordan skal man (du) sekularisere islam?

Hva er planen din egentlig? Drepe alle muslimer, så sant de ikke omvender seg til den rette tro? Virker som du har en misjon tilsvarende lik ekstreme islamister.

Skrevet
Herregud var Thomas "den ekle" Hylland Eriksen på standpunkt? Får sjekke det ut på webtv i morgen

Ja, det var han. Det høres ut som om "Den utstøtte" vet en del om islam. (Selv vet jeg svært lite om dette religiøse systemet som regimeorden)

Men burde ikke en sosialantropolog som Thomas Hylland E. vite bedre? Du ("Den utstøtte")sier jo at han ikke visst hva han snakket om?! Hvordan kan du si det om en professor som har skrevet flere bøker og tross alt lever av å forstå andre kulturer?

Vet virkelig du ("Den utstøtte") bedre enn Thomas H.? Isåfall, er det fordi du er muslim selv? Eller er det andre tin som gjør at du selv er en besserweisser på dette området?

Jeg bare spør.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hylland Eriksen spesialiserer seg på samfunn på de karibiske øyer. Fyren er helt virkelighetsfjern når det gjelder Norge,innvandring og Islam. Det har uansett gått inflasjon i professor titler så jeg setter ikke alltid lit til en person på bakgrunn av en slik tittel.

Skrevet
ja da må jeg jo bare gi meg.

han har vel drevet med forskning på øysamfunn i det indiske hav, såvidt jeg kan huske.

(andre siden av jorda for de som sliter med geografien, men folk er jo brune der og, så det spiller vel liten rolle)

man kan jo f.eks sammenligne hvor mye mannen har skrevet om norske forhold med hvor mye som handler om maldivene.

Han har studert de innfødte på Trinidad/el.Mauritsius

Han har jo studert norske forhold også, han er vel ikke så uklok at han er bastant om noe han ikke vet så mye om- på TV? "Små steder-store spørsmål", "Hvor mange hvite elefanter" og "Det nye fiendebildet", m.mange fl.

Han er vel ikke helt blåst?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det betyr at det er forskjell på å hetse personer her inne hele tiden og å ta opp at f.eks Bush eller Hylland Eriksen er en idiot. Forresten er ikke du skyldig i det første?

Edit: da mener jeg altså at du hevder at Bush er en idiot

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Det betyr at det er forskjell på å hetse personer her inne hele tiden og å ta opp at f.eks Bush eller Hylland Eriksen er en idiot. Forresten er ikke du skyldig i det første?

Edit: da mener jeg altså at du hevder at Bush er en idiot

Jeg kan ikke huske å ha hevdet eller sagt at Bush er en idiot.

Poenget er vel at man skal ha respekt for andres meninger, skille sak og person. Derfor er det uinteressant om h*n er på det forumet her.

PS! Jeg har diskutert person i stede for sak noen ganger her. Derimot hevder jeg ikke at det er riktig, tvert imot. Jeg mener man bør ha respekt for andres meninger uansett.

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Ja, jeg har lest både bloger og ganske mange bøker om islam. Når det henvises til koransitater, slår jeg opp.

På et forum som KG hvor det kveruleres mere enn det dikuteres finner jeg det ganske bortkastet å forsøke å dele mine kunskaper. Når jeg f.eks. forteller at en muslims liv er predestinert, kommer RS med at det er slik i andre religioner også. Ja vel, mulig det, men hva har det med å forstå islam? Han sier ikke i hvilke religioner han vet at det forholder seg slik, eller spør hvorfor jeg mener det er viktig å nevne dette.

I demokratiske land velger borgerne sine representanter. Representantene lager lover som samfunnet styres efter og som det forventes at borgerne skal respektere.

Det forholder seg ikke slik i muslimske land. Islam er en lovreligion. Koranen er loven gitt til Muhammed gjennom erkeengelen Gabriel. Hele hensikten med demokrati eksiseter ikke. Menneskeskapte lover bortsett fra trafikkregler gjelder ikke. Når en utlening er innblandet i er trafikkuhell i Saudi, får han automatisk skylden. Fordi, hadde han ikke vært i landet, hadde den ikke inntruffet. Muslimsk logikk.

Når antallet analfabeter i muslimske land er så høy som den er, vil mullahene enkelt kunne påvirke massens verdensbidse til å gi USA og Israel skylden for at fattigdommen er stor i muslimske land. Men muslimske land var fattige lenge før Israel ble opprettet i 1948. USA har gitt de arabiske land som har olje muligheten til å selge oljen på verdensmarkedet, og OPEC bestemmer prisen på oljen. Ikke Sharon og Bush.

Saudi er fullstendig avhengig av at 35000 europeere og amerikanere er tilstede for å drive landet, sammen med gud vet hvor mange philipinere og indere, pakistanere, thaier, til luselønner. Var det noen som snakket om utbytting av fattige? Nei, slikt er det bare Vesten som gjør. Hvor ble det av alle de tusner av kristne sudanesere som er forsvunnet? De er bragt til den arabiske halvøy som slaver.

Hylland Eriksen kommer i sine monologer på TV ikke inn på en eneste faktaopplysning om islam. Ganske enkelt fordi han er en Rikssynser, og intet annet.

KG er blitt et forum hvor det gjelder å slå hverandre i hodet med "dustesvar" men Lysfontenen er like ille.

See my point?

Gjest Anonymous
Skrevet
Når en utlening er innblandet i er trafikkuhell i Saudi, får han automatisk skylden. Fordi, hadde han ikke vært i landet, hadde den ikke inntruffet. Muslimsk logikk.

Helt sikkert helt sant. Men de er i så fall dårlige på å følge sin egen logikk. Fetteren min, som er en blond ateistjævel fra Vigrestad med begynnende måne, har vært innblandet i to kollisjoner i Ryiadh - og begge gangene har han selv kjørt arbeidsbilen sin. Ingen av gangene har han fått skylden for ulykkene, verken av andre involverte, tilskuere, politi eller forsikringsselskap.

Til dette kan det selvsagt innvendes minst to ting:

1) Ingen av de andre involverte, tilskuere, politi eller forsikringsselskap har sikkert vært muslimer

Alternativt;

2) Alle vet at muslimer er håpløse sjåfører. Se bare på alle taxiene i Oslo!

Men som sagt, eller utstøtt, ellers har jeg ingen innvendinger mot den fullstendig uangripelige påstanden din, og jeg er 100 % sikker på at du vet veldig godt hva du snakker om. Det er ingen her inne som ville mistenke deg for å synse!

Gjest Den utstøtte
Skrevet

Jeg forstår at det ikke er mulig å la være å komme med en flåsete bemerkning som du har under punkt 1.

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og usakligheter. Hold dere til tema. Marianne moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære utstøtte, jeg forsøkte å finne en eller annen grunn til at den lokale virkeligheten i Saudi-Arabia, altså blant muslimer, ikke stemte med den fasiten du presenterte i innlegget tidligere.

Ingen har som sagt noen som helst grunn til å tro at du farer med annet enn fakta, og det plager meg virkelig at menneskene i Saudi-Arabia, disse sikkert plagsomme muslimene, ikke tilpasser seg til din virkelighet.

Skrevet

Benekter du at det er forskjellsbehandling i Saudi Arabia mellom de "rene" arabere (muslimer) og de som kommer til landet for å jobbe? Vestlige har dog flere rettigheter enn de stakkars asiatiske og afrikanske arbeiderene/slavene

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjære utstøtte, jeg forsøkte å finne en eller annen grunn til at den lokale virkeligheten i Saudi-Arabia, altså blant muslimer, ikke stemte med den fasiten du presenterte i innlegget tidligere.

Ingen har som sagt noen som helst grunn til å tro at du farer med annet enn fakta, og det plager meg virkelig at menneskene i Saudi-Arabia, disse sikkert plagsomme muslimene, ikke tilpasser seg til din virkelighet.

Min virkelighet?? Da sanne muslimer raserte europeiske compounds i Saudia på vårparten og tok livet av et antall europeere og amerikanere+ en svensk kokk. var det jo kneppet før masseflukt av spesialister fra Saudia.

Hvor lenge tror du det hadde gått før hele lander hdde stoppet?

Gjest Anonymous
Skrevet

1) Gjest/Utstøtt/Whatever: Hvis du husker hva du skrev tidligere, så ser du også hva jeg har hatt merknader til. I og med at du ikke argumenterer mot mine merknader, regner jeg med at du innser at du må justere "virkeligheten" din. Når kart og terreng ikke stemmer, kan det jo være kartet det er noe galt med...

2) Valhalla. Jeg registrerer med glede den omsorgen du utviser for afrikanske og asiatiske fremmedarbeidere. Måtte den bare holde, også i andre tråder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...