Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Olivia Benson
Skrevet

Jeg tenker at de er i overkant glad i å trene. At de sannsynligvis er ganske overfladiske. At vi sikkert ikke har en dritt til felles. Og at jeg ikke syns store muskler er attraktivt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder knebøy, har nevnte O'Hearn greidd litt under 900 lbs. Skulle likt å se Arild Haugen gjøre det samme.

Hehe, og dette tror du på? :laugh:

Her sliter han tungt med halvbøy på 585 lbs. (265 kg):

Kontrastene til ordentlig knebøy (som f.eks. vektløftere trener) kunne ikke vært større:

Anonymous poster hash: e048a...c87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de er i overkant glad i å trene. At de sannsynligvis er ganske overfladiske. At vi sikkert ikke har en dritt til felles. Og at jeg ikke syns store muskler er attraktivt.

Der sa du det. 

Anonymous poster hash: dd37d...8e1

• Liker 1
Skrevet (endret)

Regner selvfølgelig med at det første var ironi. Pumping er deilig.

Skjønner at du ikke har mye peiling, nei. Kroppsbygging vs "styrkeløfting" er som evolusjonsbiologi vs. kreasjonisme. "Styrkeløfting" er basert på elendig teknikk, trøyer for å øke tungden på løft, osv. I kroppsbygging fokuserer man på isolering, hypertrofi og reell styrke. F.eks.: Styrkeløfter A tar 190 kg i benken med bump, svai og styrketrøye. Kroppsbygger B tar 150 kg. Disse er omtrent like sterke. Hvis du tror at f.eks. Arnold Schwarzenegger, Ronnie Coleman eller Mike O'Hearn var svakere enn Arild Haugen, tar du grundig feil. Coleman legpresset 850 kg som ingenting.

Jeg håper for din egen del at du troller nå. Kroppsbyggere fokuserer ikke på reell styrke, der fokuseres det utelukkende på hypertrofi på høyt nivå. Såklart blir man sterkere av å bygge muskler, men det ovennevnte målet for en kroppsbygger er jo selvsagt ikke mest mulig styrke. De beste styrkeløfterne tar betydelig mer enn de beste kroppsbyggerne i både knebøy, markløft og benkpress uavhengig av teknikk. Det er kun i benk det "jukses" (Styrkeløft uten utstyr eller Raw begynner å bli mer utbredt), og styrkeløftere på internasjonalt nivå har ikke elendig teknikk som du skriver, de har fantastisk teknikk. Hvis de ikke hatt det hadde de ikke vært i stand til å nyttegjøre styrken sin til det fulle, og løftene hadde vært deretter. Og selvom de er betydelig sterkere i 1RM, så er også fysikken deres generelt sett langt mindre imponerende enn bodybuildere.

Mest mulig styrke innebærer kalorioverskudd året rundt og i stor grad øvelser med få repitisjoner for optimale nevrale tilpassninger. Få repitisjoner og fokus på at CNS er i stand til å rekruttere flest mulig muskelfibre ved et enkelt løft er ikke det som gir best muskelvekst, men det gir mest styrkeutvikling.

Et bra eksempel på dette er knebøy konkurransen som Tom Platz og Fred Hatfield hadde. Tom Platz med sine betydelig mer muskuløse lår tok langt mindre i 1RM Max, men knuste Fred Hatfield i konkurranse for flest mulig reps med 238kg. Fred Hatfield hadde betydelige mindre lår, men var likevel mye sterkere enn Tom Platz når det gjaldt 1RM max.

tom-platz-fred-hatfield.jpg

http://www.strengthfighter.com/2013/02/dr-squat-fred-hatfield-vs-tom-platz.html

Og hvis du virkelig tror Arnold Schwarzenegger med sine 113kg var like sterk som Arild Haugen som nesten veide 150kg på det meste, så har du særdeles lite peiling.

Endret av Suppemann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...