Gå til innhold

Bonusbarn ødelegger mitt barns ting

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du ta opp med faren til stebarnet ditt (ikke bruk ordet bonus, det høres ikke ut som du mener hun er en bonus i livet ditt). Du selv skal ikke hoste opp en straff, men du skal diskutere det i samråd med far og sammen komme opp med hvordan dere skal håndtere situasjonen.

Jenta mi har ei kusine som oppfører seg på samme viset. Ødelegger og herper ting som jenta mi er glad i. Vanskelig å ta tak i, men heldigvis er faren (broren min) oppegående og gir datteren sin sanksjoner. Sist måtte hun bruke av egne sparepenger for å erstatte ei bok som niesen min hadde ødelagt med vilje.

Om vi lar dette være opp til moren og faren, så kan straffen komme i form av tilsnakk, en dialog.. Men reaksjonen bør komme fra dem og de bør velge hva konsekvensen er. Ikke TS og slett ikke vi.

Anonymous poster hash: 4eb56...725

TS, du er sammen med barnets far, du er ikke moren.

For å "straffe" barnet deres bør du ta dette opp med barnets mor og far.

Der er ikke opp til deg å pønske ut "straff": det er ikke DIN jobb å oppdra barnet: det må du overlate til foreldrene.

Anonymous poster hash: 538f2...f53

TS er ikke barnets forelder og har ikke mandat til å straffe et barn som ikke er hennes.

Dere over her må da være riv ruskende gale? Jeg blander med inn i ALT jeg ser rundt meg av dårlig oppførsel jeg. Om tre unger leker i gata her og noen er slemme mot en av de så dundrer jeg ned, kjefter og kan finne på å bestemme at den ene må gå hjem. Tilogmed når eget barn ikke er med. Jeg er voksen, det er min PLIKT å irrettesette barn som er stygge mot hverandre. Hjemme hos oss så spiller det ingen trille om det er mitt barn eller andres, her er det regler og de skal følges. Alle venner av barnet mitt har stort sett sett meg sint et par ganger, fordi her flyr det unger inn og ut hele tiden. Jeg er tilogmed så frekk at jeg irrettesetter unger hjemme hos andre hvis ingen andre voksne gjør det. Står det en unge og slår en annen, ja, da blander jeg meg inn. Og neimen om noen skal fortelle meg at det er galt!

Jeg håper av hele mitt hjerte at noen blander seg inn hvis mitt barn oppfører seg stygt også.

Eksempel herfra som skjedde for et par år siden: Fem jenter ute og leker, fire stykker rotter seg sammen mot mitt barn. Barnet mitt kommer hjem gråtende, rekker såvidt å fortelle hva som skjer før mor til den ene av de andre jentene ringer. Sint i telefonen, hun har fått ut av jentene hva som har skjedd, og gitt de streng beskjed om å gå til oss for å be om unnskyldning. At denne moren tok tak i dette, og beordret både sin egen datter og de tre som var på besøk til å gjøre opp for seg er jeg så glad for! Hva mener dere hun skulle gjort? Ringt foreldrene til de tre andre først?

Virkelig? En steforelder er da vitterlig ikke en utenforstående! Fremmede mennesker på gata er uforstående. Har dere kontrakt på at steforelder ikke trenger å gi noen form for omdirg, ros og støtte også? Slipper steforeldre å lage mat til stebarnet, vaske barnets klær og rydde etter det?

Hadde jeg funnet meg en mann med barn hadde han ikke hatt noe i mitt hus å gjøre. I mitt hus er jeg og mannen likeverdige personer.

Og tilogmed de bør blande seg hvis de ser at et barn er slem mot et annet! :)

Far må gjerne sette ny kjæreste først så mye han vil - vi er ikke sammen lengre.

Det far plikter og som vi er enige om muntlig og skriftlig er:

Barna skal settes først.

Det innebærer at faren og jeg er enige i oppdragelsen til barna og at det kun alltid er han og jeg som oppdrarog veileder.

Dette vet vi best selv. Rimelig frekt av deg å tre bastante prediksjoner på fremmede og enhver.

Hvis ditt barn tilfeldigvis går i klasse med mitt barn kan jeg informere at jeg kommer ikke til å bry meg om en slik regel samme hvor og når jeg ser barnet ditt ødelegge noe som et annet barn har. Du kan ikke mene oppriktig at du og far er eneste som skal oppdra et barn, hva med barnehagepersonell, lærere, foreldre til andre barn etc? Du høres jo stokk dum ut som tror at verden fungerer slik. Alle voksenpersoner i samfunnet må bidra for å oppdra unger. Naboer kan hjelpe, de større ungene kan oppdra de små, det er ikke en enpersons eller topersonsoppgave.

Til TS: Jeg ville isolert ut denne hendelsen. Det er tydelig at det er sjalusi og problemer som gjør at dette skjer gang på gang. Så snakk med stebarnet om det som har skjedd nå, min erfaring når de er så store er at de ofte er flinke til å finne på straff selv. Spør stebarnet hvordan hun mener at hun kan gjøre opp for det. Og når denne saken er ute av verden, så jobber dere hardt for å finne ut hva som skaper denne sjalusien. Og hva dere kan gjøre for å endre den.

Anonymous poster hash: b0903...afe

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal TS snakke til/"straffe" stebarnet. Jeg er jammen meg glad for at både far og mor forventer og ønsker at jeg er med i oppdragelsen på mitt stebarn.

Flere ganger er jeg den "strenge" forelder som gir konsekvenser til stebarnet. Allikevel er det meg han kontakter om han har noe vanskelig å prate om, lurer på, vil spørre om, eller har noe personlig som han ikke vil ta opp med foreldrene (eller stefar). Han blir behandlet slik som mitt eget. Og derfor har vi daglig kontakt - til tross for at han er hos mor 4 dager i uken og hos oss 3 dager. Jeg synes det er fullstendig galskap at steforeldre ikke skal ha noe å si for oppdragelsen.

Helt enig med deg. Her er stebarna mine til og med hos med når far jobber borte de ukedagene det skjer. Tenk jeg er helt slene m stebarnet og både kjefter og trøster på helt lik linje som med vårt fellesbarn. Og det er flott at jeg kan ta så stor del i livene deres, og at både mor og far ser på meg en ressurs som faktisk kan være m å ta del i alle sider av oppveksten. Godt å lese det er flere av oss.

Anonymous poster hash: 83e84...93c

• Liker 3
Skrevet

Far må gjerne sette ny kjæreste først så mye han vil - vi er ikke sammen lengre.

Det far plikter og som vi er enige om muntlig og skriftlig er:

Barna skal settes først.

Det innebærer at faren og jeg er enige i oppdragelsen til barna og at det kun alltid er han og jeg som oppdrarog veileder.

Dette vet vi best selv. Rimelig frekt av deg å tre bastante prediksjoner på fremmede og enhver.Anonymous poster hash: 538f2...f53

Ikke ofte jeg virkelig reagerer på noe som blir skrevet her inne, men dette må være noe av det absolutt dummeste. Må dere virkelig ha det skriftlig at barnet kommer først??? Hva Skjer om man bryter dette, har dere skrevet opp en passende straff også?? Så besteforeldre, bhg ansatte, lærere etc har ikke noe med å irettesette? Jeg håper for Guds skyld du troller, for så dum kan man umulig være??

• Liker 7
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Daenerys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes forslaget om å ta jenta med på garnbutikken, kjøpe nytt garn for hennes penger og så gå til denne personen som strikket pannebåndet hvor jenta må forklare at hun har ødelagt det og spørre pent om hun kan strikke et nytt. Dette er kjempeflaut og hun vil garantert ikke gjøre det en gang til.

Så ville jeg ha pratet med henne og spurt om hun hadde det vanskelig. Det kan ligge mer bak hvis det er mye ødeleggelser, det er ikke normalt av en 9-åring.

Min bror er blind pga sjalusi (som liten gutt) så få det stoppet!

Anonymous poster hash: 53ec9...e20

Hadde du straffet og ydmyket et barn på den måten, så hadde jeg meldt deg til barnevernet.

Da hadde du fått problemer fremover med å vise at du har evner til å være en omsorgsperson. Fortjent!

Anonymous poster hash: 20ec7...8e3

• Liker 3
Gjest Daenerys
Skrevet

Daenerys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du straffet og ydmyket et barn på den måten, så hadde jeg meldt deg til barnevernet.

Da hadde du fått problemer fremover med å vise at du har evner til å være en omsorgsperson. Fortjent!

Anonymous poster hash: 20ec7...8e3

Der ble du med i kampen om "Dummeste kommentar i tråden".

Fy flate som en gjeng drittunger som tydeligvis oppdras fortiden!

Anonymous poster hash: a97fe...863

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ofte jeg virkelig reagerer på noe som blir skrevet her inne, men dette må være noe av det absolutt dummeste. Må dere virkelig ha det skriftlig at barnet kommer først??? Hva Skjer om man bryter dette, har dere skrevet opp en passende straff også?? Så besteforeldre, bhg ansatte, lærere etc har ikke noe med å irettesette? Jeg håper for Guds skyld du troller, for så dum kan man umulig være??

Det skulle være forbudt...å ikke kunne lese eller forstå andres innlegg.

Det er svært interessant du kaller andre for "dum". Kan jeg forstå det dithen at du er frustrert?

Det er da innlysende at barnehagepersonell/lærere etc. kan irettesette barna! Det skulle bare mangle: der er barna i læringssituasjoner sammen med andre barn!

I barnets hjem/bolig hos pappaen og mammaen så er det kun foreldrene som kan få ta del i barnets oppdragelse.

Hvis du har vanskelig for å forstå og/eller akseptere at noen har en slik ordning og syn så forslår jeg at du jobber med deg selv.

Når du er på jobb må du løse problemene du har istedenfor å kalle de andre dumme...lærte ikke dine foredle det det?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet til TS.

Man tar dette opp med barnets far og barnets biologiske mor og blir enige om hva man skal gjøre når det ene barnet ødelegger det andre barnets ting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært interessant du kaller andre for "dum". Kan jeg forstå det dithen at du er frustrert?

Det er da innlysende at barnehagepersonell/lærere etc. kan irettesette barna! Det skulle bare mangle: der er barna i læringssituasjoner sammen med andre barn!

I barnets hjem/bolig hos pappaen og mammaen så er det kun foreldrene som kan få ta del i barnets oppdragelse.

Hvis du har vanskelig for å forstå og/eller akseptere at noen har en slik ordning og syn så forslår jeg at du jobber med deg selv.

Når du er på jobb må du løse problemene du har istedenfor å kalle de andre dumme...lærte ikke dine foredle det det?

Du virker som en fantastisk mor som nekter voksne omsorgspersoner å sette grenser til barnet ditt. Du kommer nok virkelig til å få ett godt oppdratt barn som har respekt for voksne :fnise:

Snakk om å skyte seg selv i foten.

Forøvrig kan jeg GARANTERE deg at det ikke vil bli fulgt når gubben din får seg ny samboer, da vil damen gå foran deg. Du kan ikke forlange at man skal gå som gjest i eget hus. Enhver har rett til å bestemme i sitt eget hjem noe annet er bare fullstendig svada og det vet du. For meg virker det som at du har satt opp disse reglene i ett desperat forsøk på å kontrollere gubben din i enhver overskuelig fremtid.

Anonymous poster hash: 27c63...1ca

• Liker 7
Skrevet

Men dine barn er ikke nødvendigvis de eneste barna i hjemmet og hvis man skal følge dine idéer betyr det i virkeligheten at søsken kan få forskjellige regler i hjemmet. Noe jeg synes er helt håpløst. Eller mener du at dine retningslinjer vedrørende oppdragelse skal også gjelde for barnets eventuelle halvsøsken hos far?

• Liker 2
Skrevet

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Når du er på jobb må du løse problemene du har istedenfor å kalle de andre dumme...lærte ikke dine foredle det det?Anonymous poster hash: 538f2...f53

Ingen frustrasjon her.

Du vil selv oppdage at avtalen deres ikke holder mål om eksen din får en ny samboer og evt nye Stebarn og fellesbarn. I de fleste forhold lever man da som en vanlig familie hvor alle deltar i oppdragelsen. Skal dine barn behandles annerledes mener du?? Og selv om du tror du har såpass grep på far at du og deres avtale kommer forandre en ny dame tar du sannsynligvis feil.

Og hva har jobben og problemløsing m saken å gjøre??

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Hvorfor alt dette snakke om straff? Tror dere det bare er straff som skal til eller, så får man ett barn som lærer? Nei. De trenger å snakkes med. Å være sjalu er slitsomt å håndtere, og spesielt som barn. Må da være mye bedre å snakke med barnet, forklare hvorfor man ikke kan gjøre sånt, og få de til å tenke over hvordan de selv hadde følt det om noen ødela deres ting.

Eventuelt ta de begge to med ut på ett eller annet, tivoli, kino, lekebutikk eller hva en. Kansje hun føler at det er forskjellsbehandling? Å ta de med ut sammen å vise at alle kan ha det bra sammens, kan jo være en løsning. Mulig dere allerede gjør dette, men har mer tro på å lære barn ting med positive ting, istedenfor negativ, som straff. Ta de med ut på en liten handletur der de får velge seg en ting eller to hver kansje.

AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel ikke jobben til TS å lage mat til stebarnet, vaske klærne tll stebarnet eller kjøre barnet på fritidsaktiviteter heller da?

ENIG med deg!

Anonymous poster hash: 337b2...00b

• Liker 1
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Det er jo uten tvil et problem som bør tas opp og det med en gang. Dere må rett og slett få satt dere ned og prate som en familie. Hjelper nok lite med kjeft etc, men hør hva er det som gjør at hun ødelegger for ditt barn. Ser at straff er hyppig nevnt her, men det er ikke nødvendigvis det som skal til. Far må inn i bildet her og kanskje mor også om det ikke hjelper. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...