Gå til innhold

Bonusbarn ødelegger mitt barns ting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stedatteren er 9 år, da er man gammel nok til å forstå at man ikke skal ødelegge andres ting. Man er også gammel nok til å forstå at man ikke alltid kan få akkurat det samme som andre.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fint at dere har en løsning du er fornøyd med!

Hos oss har vi skriftlig og muntlig enighet om og avtale på at kun foreldrene tar seg av oppdragelse og grensesetting/irettesettelse og etc. Hos oss ville utenforstående (steperson) blitt sparket ut om den blandet seg. Barna og foreldrene først!

Anonymous poster hash: 538f2...f53

Den dagen eksen din får seg kjæreste setter han deg (dessverre) ikke først lengre.

Anonymous poster hash: 6b68f...0dc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det jeg skulle til å skrive.. Det hjelper ikke stort med "syklubb" så lenge denne jenta fortsetter å ødelegge stesøsterens leker..

Nå må du huske at i kg verdenen er alltid barnet til kjæresten til ts uskyldig selv om hun dissekerer hunden til stesøstra si. Det er alltid, uten unntak stemor og stesøstra sin skyld. Alltid.

Anonymous poster hash: 27c63...1ca

• Liker 13
Gjest crazycatlady
Skrevet

Høres ikke ut som mye til bonus dette krapylet her! Fysj!

• Liker 5
Skrevet

Jeg er ikke ofte på barn og familie- underforum, men etter det mange skriver er det en slags sterk rivalitet mellom mødre/barn og stemødre/stebarn. (?)

Men uansett hvilken gruppe man "tilhører" eller "forsvarer" er vel den beste løsning at alle sammen får et bedre forhold? Og at barna (for de er BARN uansett om de er stebarn eller biologiske barn) lærer å respektere hverandre, sette pris på hverandre og leve sammen?

Det hjelper nok ikke å mate denne rivaliteten og velge eller anbefale å straffe strengt det ene barnet eller unnskylde det ut ifra hvilken "familiestatus" barnet har. For når man leser noen av innleggene her ser det ut som mange gjør det og bare anklager hverandre for forskjellsbehandling. Jeg håper det er et feil inntrykk, for det er barn vi snakker om.

Jeg skrev tidligere at det var bedre å snakke med barnet som ødelegger ting, å si til henne at dette skal hun ikke gjøre, å forklare henne hvorfor, å spørre henne hva som gjør at hun gjør det.

Man går veldig langt når man prøver å kommunisere med barn og barn føler at man virkelig forsøker å forstå og høre barnet. Dette går hele familien til gode.

At man etter å ha snakket med barnet legger til rette slik at de kan strikke sammen så de styrker/bygger bånd betyr ikke å forskjellsbehandle barna og la henne ustraffet for sine handlinger, men å fokusere på hvordan familien kan ha det bedre sammen. Det kommer an på hvordan man går frem.

For så lenge de to foreldrene er sammen, så er det en familie.

Barn skal lære at det er grenser og at de skal respektere de andre individer. Så det å straffe kan noen ganger være en del av den riktige veien dit, men ikke alltid. Spesielt ikke om barnet faktisk føler seg forskjellsbehandlet, uelsket e.l. Da kan det nesten være de voksne som bør straffes for å la sine egne frustrasjoner/rivalitet/ være synlig for og gå ut over barna.

• Liker 1
Skrevet

Så fint at dere har en løsning du er fornøyd med!

Hos oss har vi skriftlig og muntlig enighet om og avtale på at kun foreldrene tar seg av oppdragelse og grensesetting/irettesettelse og etc. Hos oss ville utenforstående (steperson) blitt sparket ut om den blandet seg. Barna og foreldrene først!Anonymous poster hash: 538f2...f53

Virkelig? En steforelder er da vitterlig ikke en utenforstående! Fremmede mennesker på gata er uforstående. Har dere kontrakt på at steforelder ikke trenger å gi noen form for omdirg, ros og støtte også? Slipper steforeldre å lage mat til stebarnet, vaske barnets klær og rydde etter det?

Hadde jeg funnet meg en mann med barn hadde han ikke hatt noe i mitt hus å gjøre. I mitt hus er jeg og mannen likeverdige personer.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Den dagen eksen din får seg kjæreste setter han deg (dessverre) ikke først lengre.

Det vet ikke du.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser her inne er jeg sjeleglad for at mitt barn slapp "bonusmor" i oppveksten. Det høres ikke ut som det hadde vært noen bonus akkurat..... :glare:

Anonymous poster hash: 1b22f...3ad
  • Liker 1
Skrevet

Skulle bare mangle.

Skrevet

Når jeg leser her inne er jeg sjeleglad for at mitt barn slapp "bonusmor" i oppveksten. Det høres ikke ut som det hadde vært noen bonus akkurat..... :glare:Anonymous poster hash: 1b22f...3ad

TS har ikke gjort noe galt her, eller hadde du syntes det var greit hvis ditt barn hadde et "bonussøsken" som ødela leker og gaver ditt barn fikk, uten at de voksne i familien gjorde noe med det? Far kunne ikke gjøre noe med det fordi han var bare "bonuspappa" og kunne dermed ikke blande seg? Når barn holder på slik som denne 9-åringen, sier det seg selv at de voksne må gripe inn og ta en alvorsprat med ungen. Stebarn eller ei.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere hus, deres regler. Ditt hus, dine regler. Regner med dere har kjøreregler på hva man gjør og ikke gjør.
Her i huset:
Dersom barnet har med seg venner hjem etter skolen og besøket gjør noe veldig uhøflig, klart jeg irettesetter! Tar det som en selvfølge at det gjelder min sønn også, han har å tilpasse seg omgivelsene og deres regler (minimum normal folkeskikk).

It takes a village to raise a child. Virkelig.

Alle voksne i stedatterens liv er rollemodeller, og derfor må alle kunne sette grenser.

Ville tenkt på denne situasjonen som nå har oppstått som en mulighet til å ta tak i noe som er destruktivt og unødvendig. Klart det må få konsekvenser, men dersom man i tillegg tilfører masse kjærlighet til veien videre, blir det en rimelig fortsettelse. Tydelig at stedatteren gjorde det for å få oppmerksomhet.

Dere skylder både stedatter, datter, og husfreden generelt, å adressere dette. Men skulle gjerne visst hvorvidt barnefar har en proaktiv/lydhør rolle her, og hvorvidt stedatter bor 100% (oghvordan er forholdet til biologisk mor? kan dette bli et felles prosjekt?).

Anonymous poster hash: 99f2c...645
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det vet ikke du.

Det er noe ALLE oppegående mennesker vet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, en er for opptatt av å skylde på stemor, eller fortelle at en gir ikke barn straff. Og såklart påpeke bruk av ordet "bonusbarn".

Herlighet, det er lov å gi en 9-åring beskjed i klartekst at dette IKKE er greit. Urettferdighet skjer gjennom hele livet, det er ingen krise at et barn får noe og et annet ikke.

Krev beklagelse, og sett barnet i gang med å strikke! Beklage til barnet ditt og hun som lagde det!

Anonymous poster hash: a97fe...863

Og å komme med forslag om å strikke sammen. . TS spurte ikke om tips til fritidsaktiviteter. Og er jo ikke sikkert barna går i samme SFO, det er ikke TS sin skyld at datteren fikk pannebånd. Kanskje sfoarbeideren hadde et som datteren til TS ønsket seg. Men neida vi bare angriper TS! 😀

Anonymous poster hash: 8ef90...b9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og å komme med forslag om å strikke sammen. . TS spurte ikke om tips til fritidsaktiviteter. Og er jo ikke sikkert barna går i samme SFO, det er ikke TS sin skyld at datteren fikk pannebånd. Kanskje sfoarbeideren hadde et som datteren til TS ønsket seg. Men neida vi bare angriper TS! 😀

Anonymous poster hash: 8ef90...b9d

Samme tenkte jeg, ikke sikkert de går på samme skole engang jo...

Nei ærlig talt, her må det faktisk være lov til å si klart og tydelig fra om at slik oppførsel er uakseptabel.

Anonymous poster hash: 185f5...f39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe ALLE oppegående mennesker vet.

Far må gjerne sette ny kjæreste først så mye han vil - vi er ikke sammen lengre.

Det far plikter og som vi er enige om muntlig og skriftlig er:

Barna skal settes først.

Det innebærer at faren og jeg er enige i oppdragelsen til barna og at det kun alltid er han og jeg som oppdrarog veileder.

Dette vet vi best selv. Rimelig frekt av deg å tre bastante prediksjoner på fremmede og enhver.

AnonymBruker
Skrevet

Far må gjerne sette ny kjæreste først så mye han vil - vi er ikke sammen lengre.

Det far plikter og som vi er enige om muntlig og skriftlig er:

Barna skal settes først.

Det innebærer at faren og jeg er enige i oppdragelsen til barna og at det kun alltid er han og jeg som oppdrarog veileder.

Dette vet vi best selv. Rimelig frekt av deg å tre bastante prediksjoner på fremmede og enhver.

Da regner jeg med at steforeldre også slipper å leke med ungen, gi omsorg til ungen, lage mat og rydde etter ungen. Rett og slett å slippe å forholde seg til ungen. Knallbra! Ungen blir som en bråkete upersonlig møbel. Du høres ut som en flott mor.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Da regner jeg med at steforeldre også slipper å leke med ungen, gi omsorg til ungen, lage mat og rydde etter ungen. Rett og slett å slippe å forholde seg til ungen. Knallbra! Ungen blir som en bråkete upersonlig møbel. Du høres ut som en flott mor.

Enig med deg. Høres ut som en skikkelig dustemor som er ute etter å lage helvete

Anonymous poster hash: 3df6a...522

• Liker 5
Skrevet

Da er det vel ikke jobben til TS å lage mat til stebarnet, vaske klærne tll stebarnet eller kjøre barnet på fritidsaktiviteter heller da?

Man kan jo gjerne påta seg ansvar, og ogs åvære enige om delaktighet i oppdragelse; felles hjem, felles regler etc, men det er ikke stemor sin jobb, nei.

Skrevet

Herreguuud... Jeg irettesetter barn når de gjør noe galt. Barn som er på besøk hos jenta mi, tanteunger, barn til venner, barn på gata (ikke lenge siden jeg så en gutt på 8-10 år, uten foreldre i nærheten, som sparka en hund. Skulle jeg bare latt som jeg ikke så det?).

Voksne er VOKSNE, og rollemodeller/rettesnorer for barn. Barn må tåle å bli irettesatt når de gjør noe galt. Barn som blir strykt med hårene hele oppveksten, lærer ikke hvordan de skal takle konfrontasjoner etc.

At ikke steforeldre skal kunne snakke til og involvere seg med stebarna sine er noe av det dummeste jeg har hørt. Stakkars både barn og steforeldre.

• Liker 7
Gjest Keikolina
Skrevet

Man leser aldri: Barn ødelegger bonusbarns ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...