Gå til innhold

LilleMy med bebis <3


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sjela skrev:

Uff så uheldig du er. Håper bekkenløsningen er noe som går seg til etterhvert og at du slipper å slite med den svangerskapet ut. 

Er det lang leveringstid på puta? Synes det er en stund siden du sa du kjøpte den. Jeg vil ha samme farge som deg. Den er defintivt finest! :) 

Fikk heldigvis time til fysio nå på torsdag. Blir spennende å høre hva de sier ;) Jeg tviler på at det er noe som går seg til i og med at vi bare skal bli tyngre og større :fnise: 

Jeg bestilte jo puta rett før nyttår så det var en del dager der hvor postgangen ikke gikk :fnise: 

Ja og så blir den jo sendt fra Sverige.. 

35 minutter siden, lille_frosk skrev:

Jeg kan veldig lite om blodsukker og sånt, men det er jo noe som stiger rett etter du har spist - det er jo en grunn til at glukosebelastning skal gjøres fastende liksom! Jeg synes ikke du skal bekymre deg så mye for det, men heller bare tenke at det er godt du har en lege som tar tak i ting uansett hvor små eller store de er! 

Det skal stige rett etter man har spist ja. Det som er så dritt er at man må sitte/ligge stille i to timer etter man har drukket to glass med sukkerløsning. Først etter det får man svar på hvordan kroppen takler sukkeret. Hvilket gir meg ca 3 timer på legekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den testen er ikke bare hyggelig - har tatt en lignende selv. Men jeg tenker som så at da er man i alle fall er på den sikre siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble henvist til fysio av legen og valgte da selvfølgelig de som får refusjon. Spurte fysio om hva som var forskjellen på å få det dekt og å måtte betale egenandel og fikk da til svar at man måtte være omtrent invalid :vetikke: Trodde man fikk alt dekt hvis man hadde gangvansker jeg? Noe som de fleste med bekkenløsning gjerne har. I hvertfall så var hun imot å kategorisere og var mer opptatt av hvordan min hverdag er enn av å sette diagnosen.... Jeg bare *æææh*. 

Behandlingen jeg fikk gikk ut på å stryke i sirkelbevegelse på korsryggen (altså varme opp ryggen) og på å massere ett punkt på hoften på størrelse med en 20-kroning. Ja og å "tøye" ved å legge press på knærne mine.....

Leste på prislisten og fant et helt A4 ark med tillegg som ikke inngår i frikortgrunnlag... Deriblant leie av håndkle, kopiering (hun INSISTERTE!! på å kopiere ut øvelser til meg selv om jeg sa at jeg ikke trengte det), tillegg for påbegynte 20 min osv osv... listen var lang!

Jeg betalte 280,- hvorav egenandelen er 155, resten er div div.... Jeg går tilbake til de som jeg kjenner og som jeg vet er profesjonelle... Herregud. 

:P Mye syting men vil gjerne høre erfaringer/synspunkt.

 

Ellers så har jeg fått høre at legen min ikke er så glad i å skrive ut 100% sykmeldinger. Han la det fram til meg som at det ble kjempemasse styr for meg etter 8 uker (nav) med at legen der tar over osv osv. Prøvde å skremme meg virka det som. Så snakket jeg med ei som er gravid her som har bekkenløsning (hun er mye lengre på vei) og han har nekta å sykemelde henne 100% hele veien. Tilslutt fikk hun 100% nå når det er mindre enn 8 uker igjen til fødsel... Hun sa at det som skjer etter 8 uker er at legen, pasient og arbeidsgiver må i møte med nav og at det er derfor legen ikke gidder å sykemelde..... 

Heldigvis kan min kiropraktor sykemelde hvis jeg trenger det. Stoler mer på henne enn på legen når det gjelder dette.... 

Noen som vet noe om dette her?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på rutinene ved det enkelte NAV-kontoret, men i Folketrygdloven, som NAV jobber etter, er det presisert at etter 8 uker 100 % sykmelding har man et aktivitetskrav. Det betyr at med mindre det er klare medisinske forhold til hinder for at du er noe på jobb, ELLER at jobben ikke har mulighet til å tilrettelegge så det blir mulig å være på jobb uten å bli verre, så skal man forsøke seg i gradert sykmelding. I mitt fylke praktiseres dette sånn at ved 8 uker full sykmelding blir sykmeldingen vurdert av en gruppe som kun jobber med sykefraværsoppfølging på NAV, i samarbeid med NAV sin lege, men ikke med din lege eller deg. Hvis legen da har skrevet en god grunn til hvorfor du ikke kan være noe på jobb, enten da med utgangspunkt i din helse eller i jobbrelaterte forhold, så "godkjennes" den sykmeldingen videre. At du for eksempel har bekkenløsning, en jobb som ikke lar seg tilrettelegge i noen som helst grad, og at du derfor blir verre av å jobbe, ville nok vært god nok grunn her hos oss - men det er opp til din fastlege, som i bunn og grunn er den som må vurdere hvor dårlig du er i forhold til jobben din. Det er altså heller ikke NAV som selv er vanskelige for å være vanskelige, men regler vedtatt av enstemmig Storting som NAV er pålagt å følge. Hensikten er jo å få ned andelen 100 % sykmeldinger, fordi det ofte har en veldig negativ påvirkning på den sykmeldte over tid, men det betyr jo ikke at man må slepe seg på jobb når man ikke er i stand til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra og informativt svar @lille_frosk:tommel: Det er jo viktig at det stilles krav, men skjønner at det kan være vanskelig for den som er sykemeldt :( 

Har du fått puta di nå Lille My? :) Og fikk du litt sykemelding i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jo at NAV ikke er vanskelig for å være det, men når man er gravid med bekkenløsning virker det litt bakvendt. Uansett rart at praksisen varierer....? 

Uansett så fører det systemet til at min lege ikke vil sykemelde noen som virkelig trenger 100% (ikke meg, enda). 

For min del så har jeg jo min kiropraktor som kommuniserer med legen og kommer til å skrive hva hun mener er best. Forhåpentligvis hører legen på henne :) 

Jeg ble sykemeldt 50% første uken i januar :jepp: Kjenner at det er grensa nå hvertfall, klarer ikke noe særlig mer enn det. får vondt etter et par timer nemlig. 

-------------------

Har ikke vært innom så mye her i det siste, sliten og har vært mye å gjøre.

Vi fant ut at vi var nødt til å omplassere den ene katten så i dag var en tung dag... :( Hun får det nok bedre hos de som har henne nå, de har nemlig ikke andre dyr og hun er livredd for den andre katten vår.

Ellers har vi planlagt oppussing og hjulene er igang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med bekkenløsning såpass tidlig :( Men bra du har fått 50% sykemelding! Får satse på at legen hører på kiropraktoren din. Ellers så har jeg dessverre inntrykk av at man må være ganske bestemt hos mange leger. Har etter utallige legebesøk ifm utredning prøvd å lære meg å sitte ned i stolen helt til jeg får viljen min:fnise: For det er veldig fort gjort å bli sendt hjem med beskjed om å "trene mer, spise sunnere og stresse mindre". Og det er jo for øvrig greie råd, men det vet man jo likevel, og det er ikke derfor man går til legen:bond:

Leit med omplassering av katt, men hvis den har det bedre dit den flytter så er jo det kjempebra!

Jeg har også lyst til å pusse opp! Men vi snuser litt på å kanskje flytte også. Så vi får se :) Hva skal dere pusse opp? Jeg regner med det blir barnerom i hvert fall? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit med katten! Det er alltid vondt å miste dyrene, selv om det er til det beste for de ... :( Synd praksisen varierer ja, men det er rett og slett bare forskjell på hvordan man håndhever loven - og det er de NAV-kontorene som praktiserer aktivitetskrav/vurdering ved 8 uker som faktisk følger lov og Storting, uten at det er noen stor trøst når man står oppe i det. Og det er jo uansett legens "call" dette, jeg tror aldri i verden at ditt NAV-kontor ville forsøkt å overprøve en lege som forklarer at du ikke kan jobbe fordi du er gravid med bekkenløsning og har en fysisk tung jobb. Det ville ikke skjedd i vårt fylke i alle fall! Håper derfor veldig at legen lytter til kiropraktoren, sånn at du faktisk ikke må presse deg mer enn nødvendig her, det skulle bare mangle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, N85 skrev:

Kjedelig med bekkenløsning såpass tidlig :( Men bra du har fått 50% sykemelding! Får satse på at legen hører på kiropraktoren din. Ellers så har jeg dessverre inntrykk av at man må være ganske bestemt hos mange leger. Har etter utallige legebesøk ifm utredning prøvd å lære meg å sitte ned i stolen helt til jeg får viljen min:fnise: For det er veldig fort gjort å bli sendt hjem med beskjed om å "trene mer, spise sunnere og stresse mindre". Og det er jo for øvrig greie råd, men det vet man jo likevel, og det er ikke derfor man går til legen:bond:

Leit med omplassering av katt, men hvis den har det bedre dit den flytter så er jo det kjempebra!

Jeg har også lyst til å pusse opp! Men vi snuser litt på å kanskje flytte også. Så vi får se :) Hva skal dere pusse opp? Jeg regner med det blir barnerom i hvert fall? :) 

Ikke barnerom nei :) Det er ferdig. Og uansett 1 og 1/2 år til vi trenger det ;) 

Vi må bytte tak, renovere stue og sikringsskap. Men nå får vi se hva banken går med på.... 

2 timer siden, lille_frosk skrev:

Så leit med katten! Det er alltid vondt å miste dyrene, selv om det er til det beste for de ... :( Synd praksisen varierer ja, men det er rett og slett bare forskjell på hvordan man håndhever loven - og det er de NAV-kontorene som praktiserer aktivitetskrav/vurdering ved 8 uker som faktisk følger lov og Storting, uten at det er noen stor trøst når man står oppe i det. Og det er jo uansett legens "call" dette, jeg tror aldri i verden at ditt NAV-kontor ville forsøkt å overprøve en lege som forklarer at du ikke kan jobbe fordi du er gravid med bekkenløsning og har en fysisk tung jobb. Det ville ikke skjedd i vårt fylke i alle fall! Håper derfor veldig at legen lytter til kiropraktoren, sånn at du faktisk ikke må presse deg mer enn nødvendig her, det skulle bare mangle! 

Katten ble dessverre avlivet etter jeg hadde levert henne til sjekk. Fast veterinær mente det var best med tanke på kronisk allergiplage (jeg er ikke heeeelt enig men skjønner at hun ikke kunne plagdes slik i mange år). Jeg er litt sint... Det var dette jeg fryktet hvis jeg leverte henne fra meg, at andre ikke vil gå like langt som meg... 

 

Nei det skal vel mye til at de gjør det. Svangerskap er jo en begrenset periode :fnise: 

La oss bare si at det hjelper ikke å måtte måke metervis med snø flere ganger daglig... :hoho: Nå synes jeg det kan bli kaldt slik at snøen blir men at det ikke kommer mer ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist med katten!! Men du? Kan ikke mannen din måke litt snø da? Akkurat det er vel mer eller mindre drepen for bekkenet uansett hvor lite bekkenløsning man har? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bare si at det har falt en meter med snø de siste 2 dagene :hoho: Og det er ikke en overdrivelse.... Så da hjelper det ikke om han måker når vi begynner/er ferdig på jobb til forskjellige tider, da må jeg nesten bare gjøre det hvis jeg skal komme meg ut. Heldigvis har vi fiksa fresern midlertidig så nå er det litt enklere ;) Har jo tross alt over 20m innkjørsel.... 

..---------------

Ja! Jeg har vel kanskje glemt å nevne at magen falt fram på mandag?? Det gjorde den altså så nå kjennes det en tydelig kul frampå der når jeg står :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp! Oooooh jeg tror jeg kjenner noe bevegelse???? 

Har vært som et magesug og nå istad så kjentes det ut som ett " trykk" innenfra livmoren på venstre side. Helt ulikt noe jeg har kjent før tror jeg! Kan det være. ...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så moro hvis du kjenner liv så tidlig!! :duskedame:Jeg kjente ikke før i uke 19 eller så tror jeg, men har morkaken foran da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skikkelig rart! Men er det slik det er første gangene??? 

Jeg la hånda på magen og da kjente jeg trykk på ene siden, tenkte at det var rart og trodde kanskje det var hånden som gjorde det så jeg tok den vekk. Det var der fortsatt!!!! Helt sært egentlig...... 

Som sagt kjent sug i magen tidligere denne uka, det har jeg heller ikke kjent før. Har jo kjent det ned en bakke men da lenger opp i magen over et større område, nå var det i livmorhøyde :fnise: Jeg trooooor det er bebis men ikke helt sikker. Synes jo som dere at det var litt tidlig, MEN det er folk på termingruppa som har kjent liv allerede... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese om katten :klem:

Utrolig kult at du allerede kjenner liv :hoppe: Da blir det med en gang mer virkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente liv i uke 17 tror jeg. Kjenner ikke igjen det med sug i magen, men jeg kjente et lite trykk i magen, som at noen trykka med en liten finger inni der :)Vet ikke om det er sånn du føler det, men jeg tror at det er baby du kjenner :)Det er ikke umulig å kjenne såpass tidlig heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...