Gå til innhold

Vivis livsstilsendring

Vivianna

Anbefalte innlegg

De siste to ukene har vært ganske dårlige for min del. Jeg er redd for å falle inn igjen i gamle rutiner, selv om jeg ikke er helt der enda. Idag har jeg bestemt meg for å ta grep og skjerpe meg. Det starter med å blant annet kutte ut brus og drikke mye vann. De siste ukene har jeg gått opp i vekt, og jeg tror det er en god kombinasjon av at jeg ikke har drukket nok vann, og heller spist for mye (og at jeg ikke har spist særlig sunt.) Jeg føler at hver dag har vært cheat day. Jeg har vært veldig stresset den siste tiden, og da har jeg en tendens til å "unne meg selv det lille ekstra", men nå må jeg faktisk slutte med det. 

Det er ikke bare de siste to ukene jeg har følt meg usunn, men det har virkelig ballet seg på. Helt siden mai/juni har jeg sakte men sikkert blitt slappere og slappere i matveien. Jeg vet jo at slanking ikke funker for meg, og at jeg ikke kan være for streng med meg selv, men samtidig så er det et faktum at jeg vil ned 8-10 kg til, og da må jeg faktisk arbeide med det, istedenfor å spise "hva jeg vil" hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La inn vekten denne uka og, selv om man nesten må tallene med en stor klype salt. Jeg har hatt omgangssyke, og har det fremdeles. Det er derfor jeg har gått så drastisk ned i vekt. Mye av det kommer nok tilbake igjen til neste uke. Kan ikke huske sist vekten viste 67 kilo. Det må ha vært på barneskolen/ungdomsskolen, tror jeg. Jeg hatet å veie meg når jeg var yngre, så jeg kan ikke huske hvor mye jeg faktisk veide. Eneste klare minne jeg har om vekt var sommeren før jeg startet på videregående. Da veide jeg rundt 75 kilo. Det husker jeg, siden det var første (og forsåvidt siste) gangen jeg prøvde å "slanke meg" i ca 2 døgn ved å spise minimalt. Det funket jo selvfølgelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, og vekten har holdt seg under 68. Trodde jeg skulle gå opp igjen med en gang, men den har holdt seg nede. Jeg har hatt liten matlyst de siste ukene, så det er egentlig ikke rart. 

Jeg har lest litt i dagboken idag for første gang. Det er jo ganske gøy å lese hvordan jeg tidligere ble irritert hvis vektnedgangen "bare" var på 300 gram i uka. Nå håper jeg jo på slike tall. 

Nå har jeg gått ned 12 kilo hittill i år. Jeg hadde satt meg 10 kilo som mål, så dette er jeg veldig fornøyd med. Jeg lurer på hva sluttresultatet i 2016 blir. Må vel nesten strekke meg etter 15 kilo nå, (sånn at jeg veier 65 kilo), men dette blir et veldig vanskelig mål å nå, så jeg blir ikke skuffet om jeg ikke klarer det. Har allerede gjort en bra innsats i år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid, går fremgangen opp og ned her. Idag har jeg hatt en ekstremt usunn dag. Har spist sjokolade, og masse annet dritt. Vet ikke hvorfor, men har vært skikkelig fysen og sulten i hele dag. Typisk at jeg skal være det dagen før veiedagen! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flink du er og har vært :tommelopp:

Tror de aller fleste sliter i perioder med at fristelsene for noe godt og mindre sunt tar overhånd. Kunsten er bare (ikke at det er bare bare) at man klarer å ikke la det bli en vane over lang tid. Tror egentlig det er bra at man unner seg av og til litt av det man har lyst på, så bør man liksom ferdig med det. Hvis ikke man unner seg det noen ganger, så kverner fristelsene opp i hodet og det er nesten alt man kan tenke på.  Spisser man heller litt av og til, er det jo veldig godt, men ikke såååå godt allikevel som man forestiller seg hvis man ikke får det. Hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Omkring to kilo mer enn målet ditt er jo ingenting. Fantastisk. Vær superglad :sol:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag gikk jeg på vekten, og den viste nøyaktig det samme som sist fredag. Det skal jeg si meg fornøyd med, med tanke på hvor stor nedgang jeg hadde sist uke (mest grunnet sykdom). Nå er det bare å forsette fremover som jeg har gjort. Jeg blir så svak for godteri rundt høsten. Igår spiste jeg en kvikk lunsj. Det var godt. I regret nothing! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stillstand er jo ikke så galt det, i alle fall mye bedre enn oppgang! Kanskje blir det desto litt mer ved neste veiing igjen :) Haha, noen ganger må en bare unne seg litt. Med tanke på all fremgangen din var nok den Kvikk Lunsjen vel fortjent :mrgreen:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Okey. Nå er det på tide med litt real-talk. Jeg har problemer med å forstå meg på vekten og på kroppen min. Jeg vet at vekten alltid kommer til å gå i bølger, men mangelen på kontroll den siste tiden begynner å irritere meg, for å si det mildt. Oktober-november har vært fæle måneder når det gjelder vekt. Vekten gikk jo bare opp og opp, på tross av at jeg spiste minimalt med dritt...Til kontrast har jeg vært bortreist den siste uken, og har spist mye dritt.. Vi snakker store fast food burgere med pommes frites, store mengder taco, sjokolade, potetgull, øl og vin... Rett og slett alt som jeg ikke unner meg til daglig... På lørdag klarte jeg nesten ikke spise middag, siden jeg hadde gått rundt og spist på godteri og drittmat hele dagen. Startet bokstavelig talt dagen med en halv stor melkesjokoladeplate, etterfulgt av frokost, en stor lunsj, og småspising av mer sjokolade og potetgull mens jeg lagde middagen.. Når jeg kom hjem igår kveld gruet jeg meg mye til å veie meg. Jeg følte meg oppblåst, forstoppet og dritfeit. Mitt eneste håp var at vekten viste under 70. Jeg ba en stille liten bønn før jeg gikk på vekten "ikke over 70, ikke over 70, ikke over 70"..Må si at jeg ble ganske sjokkert når vekten igår viste 66,9 kilo. Det er jo drøyt. Det var minst 3 kilo mindre enn forventet, og en ganske stor nedgang siden sist fredag. Og jeg har BARE spist dritt. Spist mye takeaway, spist mye ute. Ikke tenkt på kalorier i det hele tatt..

Jeg lurer på om stresset med kaloriinntak, og det at jeg konstant veier meg (veier meg jo 2 ganger daglig) har begynt å virkelig sabotere vektnedgangen min til daglig. Jeg tror at jeg spiser mer til hverdags enn jeg selv tror (at hjernen min lurer meg på en måte), og at jeg spiser mindre enn jeg tror når jeg er på ferie borte fra vekten, og ikke kan kontrollere vekten min hver morgen og kveld. Et eksempel på dette er f.eks at hvis jeg går på vekten på kveldstid her hjemme, og den viser mindre enn jeg hadde forventet meg, at jeg da automatisk føler meg mer sulten. Som om jeg ikke har fått i meg nok mat. Det er den eneste logiske forklaringen jeg har å komme med. Derfor skal jeg fra og med idag, frem til fredag, ikke veie meg. Dette kommer til å være utrolig vanskelig. Men jeg tror det er nødvendig å teste ut om den konstante veiingen faktisk har en negativ effekt på nedgangen min....

Det er jo mange som har sagt det til meg før, at jeg ikke må veie meg daglig. Det er jo noe man kan bli sprø av... Men for meg (inntill nå) har den daglige veiingen alltid vært "hjelpsom" på en måte. Det har blitt rutine. Men nå må jeg nesten ta en pause fra det. Merker jo at vekten nesten alltid er mindre enn forventetnår jeg har vært på ferie, og høyere enn forventet når jeg er her hjemme og spiser mer "nøkternt". Så fra og med NÅ er det veiestopp denne uken. 

Sist men ikke minst, må jeg bare fortelle at vekten min idag var ganske episk. 66,6.... Number of the beast! :laugh: Hadde aldri trodd at jeg kom til å veie på midten av 60-tallet. Det er jo en helt sinnsyk kontrast fra 112.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså akkurat nå hvor nærme jeg er målvekten min. Satt og redigerte det originale innlegget mitt her, for å få med BMI-nedgangen jeg har hatt over tid, og da gikk det virkelig opp for meg hvor nærme målet mitt er. Jeg trenger bare å gå ned 2-3 kilo til før jeg "offisielt" har en normalvektig BMI. Jeg vet at man ikke skal ta BMI sånn superseriøst, og for å være helt ærlig, så er jeg veldig fornøyd med kroppen min som den er nå. Men uansett, så har jo målet mitt det siste året å komme meg ned til en normalvektig BMI. i 2015 når jeg startet livsstilsendringen min virket jo dette helt uaktuelt. Mitt eneste mål var faktisk å "bare" være overvektig. Jeg ville bare komme meg ut av fedme-kategorien for helsen min sin del. Nå ser jeg endelig at jeg faktisk kommer til å nå målet mitt snart. Når det er sagt, så er julen er rett rundt hjørnet med et stort potensiale for sabotasje. Så jeg forventer ikke å nå målet mitt før i 2017. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Okey. Jeg må innrømme at den planen om å ikke veie seg gikk rett ned i vasken igår, og idag. Jeg kan ikke noe for det. Det går på automatikk. Jeg tenker ikke over at jeg veier meg engang, før jeg står der med resultatet.. Jeg skal prøve å la vær ikveld og imorgen tidlig. Jeg tror rett og slett at jeg må legge vekten vekk. Dette går jo ikke. 

Vekten har forsåvidt holdt seg helt stabil, i det minste.. Så jeg slipper å freake helt ut pga det. Jeg kunne ønske at jeg ikke var så opphengt i vekten for tiden, men det er ikke så lett, når man står rett ved målstreken, og ønsker å komme seg over den raskest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo vært steike flink! Men jeg skjønner at du synes det er vanskelig å skjønne seg på. Da er det enklere for meg, jeg har gitt totalt opp en periode, og vekten viser det :laugh:

Kan jeg spørre hvorfor du veier deg både morgen og kveld? Spesielt på kvelden må du da få enorme variasjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2016 den 14.38, Wolfmoon skrev:

Du har jo vært steike flink! Men jeg skjønner at du synes det er vanskelig å skjønne seg på. Da er det enklere for meg, jeg har gitt totalt opp en periode, og vekten viser det :laugh:

Kan jeg spørre hvorfor du veier deg både morgen og kveld? Spesielt på kvelden må du da få enorme variasjoner?

Jeg vet faktisk ikke.. Satt nettopp og tenkte på det. Det blir nesten som en tvangstanke. Jeg føler liksom at jeg kan tillate meg selv å være rundt en kilo tyngre om kvelden. Og at jeg på den måten kan "forutse" hva jeg kommer til å veie neste morgen. Noe som er utrolig idiotisk. Jeg vet at det er idiotisk, men jeg gjør det allikevel. Er så frustrerende. Jeg hadde jo liksom en "avtale med meg selv" om at jeg ikke skulle veie meg denne uka. Det har jo gått rett ned i vasken..... Jeg vet jo at det ikke er bra for psyken, og det merkes nå. Er like før jeg ber samboeren min låse vekten inn i boden, og bare ta den frem på fredager! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det blir slik, så er det ikke sikkert det er så dumt å ta seg en pause fra den. Jeg veier meg jo hver morgen, men følger i større grad trendvekten fra appen enn faktisk vekt. det gjør meg litt mer avslappet ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp 400 gram denne uka. Kom ikke som et sjokk. Idag når jeg stod opp følte jeg meg veldig oppblåst. Får snart mensen, så jeg vet at vekten kommer til å gå litt oppover neste uke og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg til veiedagen imorgen. Jeg har mensen, og føler meg rett og slett bare skikkelig oppblåst og stor. Har hatt masse cravings de siste dagene, og har rett og slett vært veldig svak. Det er så mye julegodis ute, og jeg er svak for pepperkaker og sånt, så det er ikke lett for tiden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen og oppblåst, i tillegg til julegodteri og julemat gjør at jeg har lagt på meg to uker på rad nå. Nå er det nok. Jeg gjemmer vekten nå, og unngår å veie meg frem til neste fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lest litt i tråden din, og jeg kjenner meg så igjen i mye! Det med å veie seg på kvelden og morgenen. Ser hvor mye jeg veier på kvelden i forhold til kvelden før, og prøver å tenke ut hvor mye jeg veier morgenen etter osv.. Det er nesten til å bli gal av. 
Synes det er litt "gøy" å glede meg til å stå opp for å se om vekten har gått litt ned fra morgenen før. Føler det nesten blir litt trist når jeg er ferdig med å gå ned, blir som å ha en liten konkurranse med/mot seg selv på en måte. 

Men må bare si at du har vært utrolig flink. Stå på! Det at du går litt opp i vekt, sprekker, har perioder med mye drittmat tror jeg bare er... livet. Du har vært flink veldig lenge nå, så naturlig at du kanskje er lei. Hadde en lignende periode i sommer selv, gikk opp 3 kg eller noe. Men var veldig deilig og ikke tenke på kalorier og vekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2016 den 22.27, jordbærkyss skrev:

Lest litt i tråden din, og jeg kjenner meg så igjen i mye! Det med å veie seg på kvelden og morgenen. Ser hvor mye jeg veier på kvelden i forhold til kvelden før, og prøver å tenke ut hvor mye jeg veier morgenen etter osv.. Det er nesten til å bli gal av. 
Synes det er litt "gøy" å glede meg til å stå opp for å se om vekten har gått litt ned fra morgenen før. Føler det nesten blir litt trist når jeg er ferdig med å gå ned, blir som å ha en liten konkurranse med/mot seg selv på en måte. 

Men må bare si at du har vært utrolig flink. Stå på! Det at du går litt opp i vekt, sprekker, har perioder med mye drittmat tror jeg bare er... livet. Du har vært flink veldig lenge nå, så naturlig at du kanskje er lei. Hadde en lignende periode i sommer selv, gikk opp 3 kg eller noe. Men var veldig deilig og ikke tenke på kalorier og vekt osv.

Det er bra å høre at vi er flere! Jeg klarer bare ikke å la være å veie meg. Det første året+ har det jo kun vært morro. Er nå i det siste at jeg har begynt å merke at jeg blir ganske irritert når vekten ikke viser det jeg syntes den bør vise. Veier meg fremdeles hver dag da! :P Er ille når man må bytte batteri så ofte som jeg gjør. Kan ikke huske å ha byttet batteriet på en vekt noensinne, og nå har jeg plutselig måttet gjøre det flere ganger.. ha ha.. er så himla teit! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag viste vekten 66,1. Det er jo veldig bra! Men jeg har vært syk hele uken, så jeg forventer egentlig at vekten går opp igjen iløpet av neste uke, når jeg føler meg litt bedre. Har ikke klart å spise så mye, også har jeg i tillegg hatt litt mageproblemer. Så det har vært vanskelig å holde på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå er det en stund siden jeg har skrevet noe. Jeg har ikke glemt bort veiedagene, men har i julen bestemt meg for å ikke gå på vekten. Velger heller å veie meg over nyttår, og slappe av nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...