Gå til innhold

Er det akseptabelt å gå med jeans på 17.mai?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Nordmenn er vel en av de nasjonalitetene som har lavest behov for å drive på med "å pynte seg" i tide og utide.

At majoriteten alikevel ønsker å kle seg litt penere enn normalt på julaften, i bryllup, konfirmasjoner og barnedåp, - og på nasjonaldagen, gjør da ikke at de tror de er bedre enn dem som driter i å gjøre en liten anstrengelse? - hvor i all verden får du slike forestillinger fra?

Opplevelsen er vel heller at folk pynter seg fordi de ønsker å hedre og sette pris på dagen/brudeparet/dåpsbarnet/konfrmanten.

Hadde du dukket opp på julaften med fett hår, udusjet siste 14 dager og med møkkete t-skjorte med huller så hadde jeg opplevd at du bare kom for å provosere. 

Hilsen idiot som synes det er hyggelig å pynte seg litt på større dager.

Så det motsatte av å pynte seg er å være skitten og ustelt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke alle som liker å pynte seg

Jeg setter pris på at du prøver, men akkurat det har jeg forstått :-) Det jeg sliter med å forstå er den trassen som ligger i å nekte å i det hele tatt kompromisse. Det finnes mye i denne verden jeg ikke liker også, men jeg gjør det likevel fordi det er det som forventes av en voksen person. For eksempel kan jeg synes small talk er utrolig slitsomt, men jeg gjør det for det er det voksne folk gjør, og så passer jeg heller på å få nok alenetid etterpå. Hvorfor er det da så vanskelig for en person som ikke liker å pynte seg å kle seg i et par dressbukser heller enn et par jeans, som er og forblir et hverdagsplagg uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Ann Christin som var aktiv tidligere i tråden forklarte at hun skulle trille en rullestol i toget i år, og derfor måtte velge funksjonelt, det gir jo mening, det er noe jeg kan forstå. Barnslig trassing derimot, blir aldri noe annet enn barnslig trassing.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja og jeans er ikke å være naken..

Jeans kan være helt flott det om alternativet er å ikke delta. Dette snobberiet enkelte kommer dragende med som er direkte ekskluderende syns jeg er direkte ufint med tanke på at et par hele rene pene jeans for noen har kostet mer enn en bunad for andre (og da snakker vi ikke kroner og øre, det regner jeg med enhver klarer forstå) så å skulle dømme og gjøre opplevelsene sure for noen fordi man selv er så fordømt grunn og snever er i grunnen bare trist. 

La folk ha på seg det de ønsker og så holder vi oss for gode til å dømme siden vi ikke kjenner bakgrunnen for klesvalget tenker jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Maleficenta skrev:

Så det motsatte av å pynte seg er å være skitten og ustelt?

Det kan det fint være ja. Å pynte seg handler ikke bare om å kaste på seg no' pentøy.  

Folk velger helt selv om de vil eller gidder å pynte seg litt på en stor dag, og det er lov å bli hjemme og se på 17.mai sendingen på tv dersom det føles mer komfortabelt.

De fleste voksne pynter seg allikevel på f.eks. nasjonaldagen. Noen går i dress, andre går i nasjonaldrakt, noen i penbukser, noen i mørke jeans, andre i drakt, noen i paradeuniform, noen i skjørt - men de har alle pyntet seg og vært i nærheten av såpe og vann det siste døgnet.

Du virker en smule kranglevoren i dag :ler:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hapi

Sitter og leser i denne tråden og lurer, virkelig LURER på hva som får folk til å nesten kreve at andre skal pynte seg på 17. mai (og med pynte seg mener de ikke pene jeans må vite), når de selv gjør det? Hva er dette slags fenomen? Noen teorier? Jeg klarer ikke å forstå det.
Når jeg går på metal-festival, så stiller jeg i helsvart og "pyntet" på en måte, gjerne i svart fløyelskjole og med svart sminke og hele pakka, altså jeg går kledd akkurat slik som det forventes at jeg skal gå kledd der. Men jeg bryr meg da filla om om andre kommer i rutete skjorte og lyse jeans??? Det er heller ingen andre der (tror jeg da) som hvisker og tisker om noen gjør det?
Samme på 17. mai, om jeg går i bunad så driter jeg vel i om andre kommer i kjeledress??? Med fjølslukt??? Hva i h. har jeg med det å gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Det kan det fint være ja. Å pynte seg handler ikke bare om å kaste på seg no' pentøy.  

Folk velger helt selv om de vil eller gidder å pynte seg litt på en stor dag, og det er lov å bli hjemme og se på 17.mai sendingen på tv dersom det føles mer komfortabelt.

De fleste voksne pynter seg allikevel på f.eks. nasjonaldagen. Noen går i dress, andre går i nasjonaldrakt, noen i penbukser, noen i mørke jeans, andre i drakt, noen i paradeuniform, noen i skjørt - men de har alle pyntet seg og vært i nærheten av såpe og vann det siste døgnet.

Du virker en smule kranglevoren i dag :ler:

 

 

Mulig jeg er kranglevoren men det er faktisk vanlig å dusje og stelle seg selv om man ikke kler seg i fintøy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Føler jeg må forklare meg litt.

Når jeg velger å gå i jeans 17.mai, så er det ikke "på trass", "for å provosere" eller noe av det andre jeg blir beskyldt for i denne tråden. Jeg PYNTER meg i mørke jeans, høye hæler, en fin topp, en fin kåpe, 17.mai-sløyfe og frisørstelt hår (denne ene dagen i året kommer min frisørsøster kommer til meget god nytte!). Jeg kan ikke noe for at du går sånn på jobb og derfor synes at jeg er "respektløs". Jeg er student, dessverre i noen år til, og går IKKE sånn kledd til vanlig. Og når jeg begynner å jobbe, vel, da skal jeg gå i en hvit frakk, så det er godt mulig jeg fortsetter å kle meg i jeans på 17.mai. 

Klart, jeg følger dresscode der det er dresscode. I bryllup går jeg i kjole. Og jeg gikk i kjole den gangen jeg var på utveksling og ble invitert til å feire 17.mai i residensen til den norske ambassadøren. Det betyr ikke at jeg føler meg finere i kjole enn i bukse. Jeg føler meg faktisk finest i skinny jeans. Ikke dressbukser, i hvert fall ikke chinos. Skinny jeans. Ikke hullete slaskeklær. Ikke joggebukser. Tror faktisk de som kjenner meg flirer de gangene de ser meg i kjole, for jeg er ganske tydelig ikke ei kjolejente. Har aldri vært det. Kan ikke noe for det. Det passer hverken min kropp eller personlighet.

På en vanlig 17.mai, hvor jeg går ut for å vinke til niesa mi i toget og kanskje spise ei pølse, for så å lese videre til eksamen, tolker jeg dresscoden som "sommerpent, praktisk, stort smil, føl deg fin". 

Så da blir det skinny jeans. Og heldigvis har jeg aldri møtt på deg som synes det er verdt å se stygt på meg på grunn av det.

Anonymkode: 36cb4...d9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart, jeg følger dresscode der det er dresscode. 

...


På en vanlig 17.mai, hvor jeg går ut for å vinke til niesa mi i toget og kanskje spise ei pølse, for så å lese videre til eksamen, tolker jeg dresscoden som "sommerpent, praktisk, stort smil, føl deg fin". 
 

Anonymkode: 36cb4...d9c

Dropp "sommer" og du er i ferd med å nærme deg noko. Og i kleskoden "pent" ligg ikkje jeans.

Det er sikkert ingen som ser stygt på deg for olabuksene dine, ein ser jo at du har pynta deg. Men når du spør, så må du tole at ein svarar, og dei fleste vil vel seie at olabuksene blir i skapet på nasjonaldagen. "Praktisk" er vel for øvrig heller ikkje noko som passar inn i nokon kleskode, om det ikkje blir særleg spesifisert, i og med at alle pynteklede er mindre praktisk enn tur- og utearbeidsklede... Ettersom bunad jo er det "ideelle" plagget på 17. mai, er i alle fall "praktisk" ikkje dekkande i det heile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tigress skrev:

Dropp "sommer" og du er i ferd med å nærme deg noko. Og i kleskoden "pent" ligg ikkje jeans.

Det er sikkert ingen som ser stygt på deg for olabuksene dine, ein ser jo at du har pynta deg. Men når du spør, så må du tole at ein svarar, og dei fleste vil vel seie at olabuksene blir i skapet på nasjonaldagen. "Praktisk" er vel for øvrig heller ikkje noko som passar inn i nokon kleskode, om det ikkje blir særleg spesifisert, i og med at alle pynteklede er mindre praktisk enn tur- og utearbeidsklede... Ettersom bunad jo er det "ideelle" plagget på 17. mai, er i alle fall "praktisk" ikkje dekkande i det heile!

Jeg skrev hva min personlige dresscode er på 17.mai (som sagt var den annerledes den gangen jeg var på mottakelse hos ambassadøren), jeg er klar over at din er bunad. Jeg er innforstått med at folk anser forskjellige ting som pent nok til å kunne spise pølse ute blant folk, og det er helt greit for meg. Er det greit for deg?

Jeg tåler at folk svarer som de gjør, men jeg synes det er ganske spesielt å ta det som en personlig fornærmelse at jeg har på meg det jeg har (sier ikke at det nødvendigvis er du som har kommentert slik, men enkelte kommentarer kan åpenbart bli tolket i den retning). Det virker som om visse mener mitt antrekk ødelegger alle andres 17.mai. Det er noe ganske annet enn å si at man selv ikke ville gått med det. 

Men for all del. Vi mennesker er forskjellige på alle områder, både i klesveien og i måten vi ser på andre og oppfører oss generelt. Heldigvis :-)

Anonymkode: 36cb4...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke gå med jeans på 17,mai. Det er rett og slett ikke sosialt akseptert - og godt er det. Som ungdom hadde jeg vel en 17.mai eller to hvor jeg gikk i dressbukse, men nå pynter jeg meg med kjole eller skjørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You Go TS! :D

23 minutter siden, Tigress skrev:

Dropp "sommer" og du er i ferd med å nærme deg noko. Og i kleskoden "pent" ligg ikkje jeans.

Det er sikkert ingen som ser stygt på deg for olabuksene dine, ein ser jo at du har pynta deg. Men når du spør, så må du tole at ein svarar, og dei fleste vil vel seie at olabuksene blir i skapet på nasjonaldagen. "Praktisk" er vel for øvrig heller ikkje noko som passar inn i nokon kleskode, om det ikkje blir særleg spesifisert, i og med at alle pynteklede er mindre praktisk enn tur- og utearbeidsklede... Ettersom bunad jo er det "ideelle" plagget på 17. mai, er i alle fall "praktisk" ikkje dekkande i det heile!

Snevert rett og slett! Bunad er et DRITDYRT plagg det IKKE er alle forunt å ha, du skjønner det eller? Dersom slike som deg skal "påtvinge" bunad som det eneste rette på 17 mai er jeg sterkt uenig.
Buand er noe jeg er stolt over å ha, og bruke - men jeg øsnker på ingen måte å bidra til et snobberi rundt en folkedrakt som i opprinnelsens tider var en fjøsdrakt for de laveste på "rangstigen" liksom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
3 timer siden, Carrot skrev:

You Go TS! :D

Snevert rett og slett! Bunad er et DRITDYRT plagg det IKKE er alle forunt å ha, du skjønner det eller? Dersom slike som deg skal "påtvinge" bunad som det eneste rette på 17 mai er jeg sterkt uenig.
Buand er noe jeg er stolt over å ha, og bruke - men jeg øsnker på ingen måte å bidra til et snobberi rundt en folkedrakt som i opprinnelsens tider var en fjøsdrakt for de laveste på "rangstigen" liksom.

Eg trur du skal lese innlegget mitt ein gong til, eg, for du gikk glipp av poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev hva min personlige dresscode er på 17.mai (som sagt var den annerledes den gangen jeg var på mottakelse hos ambassadøren), jeg er klar over at din er bunad. Jeg er innforstått med at folk anser forskjellige ting som pent nok til å kunne spise pølse ute blant folk, og det er helt greit for meg. Er det greit for deg?

Jeg tåler at folk svarer som de gjør, men jeg synes det er ganske spesielt å ta det som en personlig fornærmelse at jeg har på meg det jeg har (sier ikke at det nødvendigvis er du som har kommentert slik, men enkelte kommentarer kan åpenbart bli tolket i den retning). Det virker som om visse mener mitt antrekk ødelegger alle andres 17.mai. Det er noe ganske annet enn å si at man selv ikke ville gått med det. 

Men for all del. Vi mennesker er forskjellige på alle områder, både i klesveien og i måten vi ser på andre og oppfører oss generelt. Heldigvis :-)

Anonymkode: 36cb4...d9c

Vel, når du legg inn eit spørsmål om kva som er akseptabelt eller ikkje på 17.mai, så spør du vel eigentleg ikkje om din personlege kleskode, men om kva som er "gjengs" for å ete pølse og stå i kø? Viss ikkje skjønar eg verkeleg ikkje poenget med å spørje?

For øvrig har vel ikkje eg skrive noko om at kleskoden min er bunad på 17. mai, men eg vil påstå at den gjengse kleskoden på 17. mai er bunad, om ein har eit slikt plagg. Eller "pent", då, som var framlegget mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Tigress skrev:

Eg trur du skal lese innlegget mitt ein gong til, eg, for du gikk glipp av poenget. 

Åh beklager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til 17.mai antrekk, er akkurat for tykk til klær fra H&M. Er det ikke bedre om jeg tar dongeri buksa mi som faktisk passer med en fin topp til, enn at jeg presser kroppen min inn i den billigste kjolen på H&M å ser ut som en hval i kjole?

Endret av Severus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Severus skrev:

Jeg har ikke råd til 17.mai antrekk, er akkurat for tykk til klær fra H&M. Er det ikke bedre om jeg tar dongeri buksa mi som faktisk passer med en fin topp til, enn at jeg presser kroppen min inn i den billigste kjolen på H&M å ser ut som en hval i kjole?

Kan jeg spørre hvilken størrelse du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Jolene skrev:

Kan jeg spørre hvilken størrelse du bruker?

Tjukk nok til at tingene på H&M ikke passer meg over puppene og ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Severus skrev:

Tjukk nok til at tingene på H&M ikke passer meg over puppene og ræva.

Aha, skjønner. Mener ikke å grave altså, ikke sånn ment. Derimot så vet jeg at KappAhl og Lindex har annerledes størrelsesystem enn HM (HM er mindre i størrelsen), selv synes jeg begge har kommet med mye fint de siste årene. Bare et lite tips når det kommer til feks. bukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Unika skrev:

Nei, man kan ikke gå med jeans på 17,mai. Det er rett og slett ikke sosialt akseptert - og godt er det. Som ungdom hadde jeg vel en 17.mai eller to hvor jeg gikk i dressbukse, men nå pynter jeg meg med kjole eller skjørt. 

Jeg hadde jeans på bussen etter jobb på  en 17 mai en gang. Ja noen av oss jobber røde dager. Ingen av de som var på vei inn til byen med bunad så på meg på en negativ eller skulende måte. Tror ærlug talt ingen bryr seg

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruPotter

Jeg hadde ikke brydd meg, jeg. Så lenge jeg ikke skal på noe slags festligheter kunne jeg godt brukt jeans på 17. mai. :) Man MÅ ikke pynte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...