Gå til innhold

Fargelegging for voksne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære AB, jeg forstår veldig godt følelsen. Jeg er medlem av en gruppe på FB, og der føler jeg det er VELDIG sterkt sånn. "Alle" skal ha 72-blyanters sett og det er stor forskjell på mengden likes et bilde får på hvor flid man har gjort seg med det. Denne tråden liker jeg mye bedre, for jeg føler jeg at alt er lov og alt er like bra!

Jeg liker å øve meg på skyggelegging, fordi jeg har også lyst til å bli flinkere til å tegne (jeg har et høythengende håp om å bli illustratør en gang i livet, men jeg har en LANG lang laaaang vei å gå :ler: ), så jeg kombinerer fargelegging som både avslappning og øvelse. Det er langt ifra alle bilder jeg gidder å skyggelegge og sånt på, og jeg er utafor streken i tide og utide :ler: Bøkene mine inneholder alt fra bilder som er så enkle som dette : https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11068181_10153143824066830_1930535569555773973_n.jpg?oh=5f2470a76beb439b71e7b53f4d9f6f61&oe=563077E8

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=49625

til de som er så fancy som dette:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11539580_10153320401166830_6744432527554774891_n.jpg?oh=7d0106b7c193790365ab8bc6bb2b7b11&oe=562BE4DF

Jeg synes det er kjempegøy å se alle sine bilder, uansett om man har skyggelagt perfekt innenfor strekene med 160 farger, eller om man har klusset vilt med 12 farger fra Nille, og alt mellom. Det er så koselig å ha en hobby som ikke krever noe spesifik kunnskap eller skills (som strikking f.eks) som alle kan gjøre, som er avbrekk fra alle skjermene :) Og jeg synes alle har like stor rett til å være stolt av og vise frem hva de gjør, uansett "nivå"! :D

Og jeg lider alvorlig av shoppingterapi :sjenert: Jeg blir glad av å handle ting. Derfor blir jeg litt vel ivrig når jeg får nye ting, beklager om det har gjort at andre har følt et press!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miss O'Hara

Enig med siste taler - her er vi alle ulike i tilnærming til denne hobbyen og på alle nivåer, og det er bare fint :) Jeg inspireres av dere som er mye mer detaljerte og perfeksjonistiske i metoden selv om jeg aldri kommer til å ha samme tålmodighet med mine tegninger :)

Ønsker meg et kjempestort sett med fargeblyanter, men det koster, så foreløpig har jeg et sett tusjer 12 stk og et sett blyanter 24 stk. Men det er også koselig å glede seg til noe, så jeg kan ønske meg til jul for eksempel :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at forskjellen ligger mye i hvor mange timer man bruker på dette. For å trekke en sammenligning til strikking/hekling. Det er kjempegøy og avslappende, men uansett hvor godt det er for kropp og sjel så er det ingen som gidder å bare lage oppvaskskluter hver kveld i et år. Enten søker man variasjon, ellers går man lei.

Jeg er glad folk deler både bilder, teknikker og utstyrserfaringer. Jeg er kanskje rar, men jeg får inspirasjon og lærer av å se på folk som er flinkere enn meg, og jeg synes det er veldig greit for lommeboka at andre kan fortelle sine erfaringer med utstyr. jeg har bare brukt gamle blyanter til nå, men nye er bestilt, og jeg føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å bli fornøyd, basert på andres erfaringer. :blomst:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er tydeligvis vis ubrukelig på å google. Hva burde jeg søke på for å finne ferdig fargelagte bilder? Synes det er gøy å se hvordan andre fargelegger også :)

Anonymous poster hash: bfd60...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten AB som postet på forrige side, jeg synes det er veldig bra du sier ifra! Er bare fint at vi alle tenker litt over hvordan vi ordlegger oss og sånt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis vis ubrukelig på å google. Hva burde jeg søke på for å finne ferdig fargelagte bilder? Synes det er gøy å se hvordan andre fargelegger også :)

Anonymous poster hash: bfd60...e39

Jeg synes det er lettest å bruke instagram, søker på taggene "coloringforadults"/"colouringforadults", "Basford" (for å se fra den hemmelige hagen og den magiske skogen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen som vet om bokhandler\butikker i Oslo som har litt større utvalg av fargebøker?

Ark Grünerløkka har tatt inn en del ekstra i forhold til standardsortimentet. Kjøpte nettoppp Fam Irvoll sin, og Animorphia der. :)

https://www.cappelendamm.no/_hysj-jeg-fargelegger!-fam-irvoll-9788202490812

http://www.amazon.co.uk/Animorphia-Extreme-Colouring-Search-Challenge/dp/1910552070

Anonymous poster hash: 496d4...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Ark Grünerløkka har tatt inn en del ekstra i forhold til standardsortimentet. Kjøpte nettoppp Fam Irvoll sin, og Animorphia der. :) https://www.cappelendamm.no/_hysj-jeg-fargelegger!-fam-irvoll-9788202490812http://www.amazon.co.uk/Animorphia-Extreme-Colouring-Search-Challenge/dp/1910552070 Anonymous poster hash: 496d4...0be

Jepp, var innom der for et par dager sia, fikk med meg boka til Irvoll. Den er bare helt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bakgrunn fra diverse tegne og maleskoler, og er god på alt fra porterett tegning til oljemalerier.

Har akkurat kjøpt inn noen fargeleggingsbøker for voksne og tusj/blyanter og synes dette er en super avkobling. Sitter som regel sammen med datteren min på 8 år, og dette er en mye morsommere og utfordrende ting å gjøre sammen enn å fargelegge i "normale" fargeleggingsbøker for barn.

Det er selvfølgelig helt ok å drive med dette uansett bakgrunn og forutsetninger. Alt er lov, og man kan legge så mye arbeid i det som man ønsker.

Kjempegøy å se på alt det varierte og fine dere har gjort her inne :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det flere enn meg som føler at den voldsomme iveren her etter å ha det ene og det andre, og å få til den ene teknikken etter den andre ødelegger litt av gleden med å faktisk bare sette seg ned og ikke være så nøye på resultatet?

Fargelegging som mindfulness og avkobling skal jo nettopp være det at resultatet ikke er så nøye, men prosessen er det viktigste. Jeg må innrømme at når dere skriver om X antall blyanter og tusj-merker dere har kjøpt, X antall teknikker og diverse, så blir jeg ganske motløs. For jeg driter i hvordan det blir seende ut. For min del er det tåpelig å henge opp eller gi bort noe som man har fargelagt, og jeg gjør det kun for min egen del. For avslapping og avkobling. Men veldig mye av den gleden forsvinner når dere blir så tekniske og faglige rundt det. Og ikke minst materialistiske, 

Men igjen, så er det typisk oss kvinnfolk, flink-pike-syndromet ligger omtrent latent fra vi er et par år gamle, og styrer oss til å stadig skulle være flinkere og bedre i det vi gjør... 

Anonymous poster hash: f6d34...2de

Føler du deg litt bedre nå AB? :klemmer::blomst:

Anonymous poster hash: 43312...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pærecider

Viktig at fargeblyantene er bra! Ingenting er så plagsomt som å måtte trykke blyanten omtrent igjennom bordet for at den skal legge igjen farge på arket!! Og billige fargestifter... Om du farger over et fargelagt område, så flasser fargen av... Også kjekt om fargene legger igjen jevne overflater! :) Har ikke så voldsomt dyrt utstyr, men det bør være brukenes! Har kastet mye farger/fargeblyanter som ungene har fått i gave. Rett og slett fordi de ikke fikk til å fargelegge med dem!

Ja, er ikke viktig at de er dyre, har hatt billige fra nille som farger helt supert, samt dyre som er helt ræva. Selv om jeg ofte tenker at det avhenger av personen som bruker utstyret, har sett folk som er helt rå på helt vanlige BIC kulepenn, crayola og MSpaint, så hjelper det mye på gleden hvis utstyret er bra, uavhengig av pris. Kan drepe mye av iveren pg gleden hvis utstyret er dårlig, og da gir man gjerne opp. Husker da jeg en gang drodlet med en kollegas penn at jeg bare: wow, denne er jo helt super å tegne med, og den kosta bare litt underkant av 5 kr stykket (i Nederland) gjett hvem som kjøpte med seg en neve av disse til å tegne med. Noen av mine beste tegninger ble laget med nettopp disse billige sakene. Mens jeg har prøvd dyre luksusvoksstifter som var så harde at jeg såvidt så en strek, og når jeg endelig fikk en strek, så brakk den. Liker å se hva slags erfaringer andre her i tråden har med ulike typer utstyr og i ulike prisklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt som sminke, tenker jeg. Jeg har dyr sminke som er knallbra og verdt hver krone fordi de fungerer kjempebra, varer lenge og er høy kvalitet. Har også hatt dyr sminke som er helt ræva. Og billig sminke som fungerer bedre enn noe dyrere jeg har kjøpt noensinne, og billig sminke som går i oppløsning bare du tar de ut av innpakningen. Pris er aldri noen garanti for kvaliteten, verken for billig eller dyr! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WFM3N2dt.jpeg

Endelig kom jeg til billesiden!

Vet du, jeg har skippet den siden der så mange ganger! Jeg hater insekter i virkeligheten, og har hatt absolutt null inspirasjon til å fargelegge disse, men nå ser jeg jo at til og med disse eklingene kan bli stilige! Takk!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er test av Irojiten-blyantene :) de 30 blyantene er på en måte 3 sett på 10 blyanter, pale, vivid og dark. Jeg bestemte meg for å teste hvert sett for seg, så bildet er delt i tre :) vet ikke om det ble tydelig, heh. Men heg er veldig fornøyd med de! Ikke alle er like myke, det ser dere sikkert hvilke. Men fargene er utrolig vakre, og de er gode å jobbe med! :) blir å skaffe resten av blyantene deres etterhvert ja... :P

post-33738-0-27467600-1435517432_thumb.j

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Her er test av Irojiten-blyantene :) de 30 blyantene er på en måte 3 sett på 10 blyanter, pale, vivid og dark. Jeg bestemte meg for å teste hvert sett for seg, så bildet er delt i tre :) vet ikke om det ble tydelig, heh. Men heg er veldig fornøyd med de! Ikke alle er like myke, det ser dere sikkert hvilke. Men fargene er utrolig vakre, og de er gode å jobbe med! :) blir å skaffe resten av blyantene deres etterhvert ja... :P

NYDELIG!

Dere er så flinke alle sammen at jeg nesten blir misunnelig (sier hun og lusker med snurteleppa tilbake til strikkepinnene sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kule de er Safira! :D Liker skikkelig godt de sterke klare fargene!

Så fint! Nydelig skyggelagt!!!

Takk, takk, begge to! 

Vet du, jeg har skippet den siden der så mange ganger! Jeg hater insekter i virkeligheten, og har hatt absolutt null inspirasjon til å fargelegge disse, men nå ser jeg jo at til og med disse eklingene kan bli stilige! Takk!

Så bra jeg kan være til inspirasjon, det er jo hele poenget! Hater insekter selv, men det er flott avveksling til alle blomstene.

Utrolig flott! Må si det er ganske uvanlige (?) farger i det settet, jeg liker det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Jeg leser med stor interesse anbefalinger om fargeleggingsbøker, blant annet fordi jeg virkelig IKKE liker å fargelegge dyr, fugler, insekter eller levende liv :sjenert: Jeg aner ikke hvorfor! Jeg elsker geometriske mønstre, alt som er symmetrisk, gir en slags mening eller system - det kan være blomster, figurer, hva enn - mens alt som er mer flytende, uregelmessig, det unngår jeg :overrasket:

Jeg gikk inn på FB for å finne hun Basford, og ser at hun kommer med ny bok, Ocean et eller annet, med havfruer og fisker og sånt, og jeg ser at det er et endeløst potensiale for å bruke de fantastisk vakre fargene det bringer med seg; blått, turkis osv i alle sjatteringer - men jeg klarer ikke å fargelegge levende vesner :rodme: Er det bare meg?!

Hittil har jeg bare hatt "Kreativ fargelegging", som har tilstrekkelig med slike regelmessige og symmetriske mønstre som jeg trives med (unntatt fuglemotivene som jeg unngår :sjenert:) - noen som kan anbefale bøker som inneholder liknende, bare mindre dyremotiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...