Gå til innhold

Kaffemor og lillemann

Fremhevede innlegg

Gjest Grastusta
Skrevet

Jeg tenker det handler om nettopp det at du var så tynn i utgangspunktet (49 kilo?!) - da må du jo legge på deg alt det ekstra fettet du trenger, i motsetning til dem som kan ta av det de hadde fra før. 

Jeg har gått opp ni kilo nå i uke 28, gikk opp totalt seksten kilo sist og regner ned å havne der nå også. Alt sammen forsvant med fødsel, amming og trilleturer - prøv å la kroppen gjøre det den trenger å gjøre nå! :klemmer:

Og sånn ellers begynner det jo å bli spennende her inne nå! :popcorn: Lykke til, sånn som du holder på er du nok dønn moden når fødsel starter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mye vann også mot slutten, så du skal se det forsvinner fort etter fødsel :) Tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg altså. Selv om jeg tenker på det samme for min del også. Det er jo bra å være bevisst, og du har jo vært kjempeflink med både kosthold og mosjon, så jeg tror nok kroppen bare har tatt til seg det den trenger akkurat nå :)

Veldig spent på fortsettelsen! Om hodet nesten er festet så er det vel mer sannsynlig å føde litt tidligere? :popcorn: Lykke til, snupp! 

Skrevet

Jo jeg fødte uke 38+1ja. Han veide 2900g og var 47cm lang. Men han hadde nok vært litt større om han hadde venta et par uker til da :)

Også det med vekt, så er det flere som sier at de la på seg 20+ kg og nesten alt eller alt forsvinner igjen rett etter fødsel. Ganske vanlig å legge på seg en del når man er tynn i utganspunktet og.

Skrevet
5 timer siden, Grastusta skrev:

Jeg tenker det handler om nettopp det at du var så tynn i utgangspunktet (49 kilo?!) - da må du jo legge på deg alt det ekstra fettet du trenger, i motsetning til dem som kan ta av det de hadde fra før. 

Jeg har gått opp ni kilo nå i uke 28, gikk opp totalt seksten kilo sist og regner ned å havne der nå også. Alt sammen forsvant med fødsel, amming og trilleturer - prøv å la kroppen gjøre det den trenger å gjøre nå! :klemmer:

Og sånn ellers begynner det jo å bli spennende her inne nå! :popcorn: Lykke til, sånn som du holder på er du nok dønn moden når fødsel starter!

Jaa hører av flere at kiloene renner av med ammingen :) Så er sikkert greit å ha litt å gå på! 

Åh det hadde vært veldig greit å være dønn moden når fødselen starter! Håper du har rett :nigo: 

5 timer siden, Sjela skrev:

Det er nok mye vann også mot slutten, så du skal se det forsvinner fort etter fødsel :) Tror ikke du har noen grunn til å bekymre deg altså. Selv om jeg tenker på det samme for min del også. Det er jo bra å være bevisst, og du har jo vært kjempeflink med både kosthold og mosjon, så jeg tror nok kroppen bare har tatt til seg det den trenger akkurat nå :)

Veldig spent på fortsettelsen! Om hodet nesten er festet så er det vel mer sannsynlig å føde litt tidligere? :popcorn: Lykke til, snupp! 

Noe vann er det nok også ja :jepp: 

Hmm det er jeg usikker på. Har inntrykk av at hodet festes rundt disse tider for førstegangsfødende, men vet ikke om det har noe å si for når man føder :klo: Men håper det er ordentlig festet snart, slik at man utelukker muligheten for setefødsel :P Han har å ligge med hodet ned altså! :ler: Vil virkelig ikke ha noe setefødsel...  

Tusen takk! :hoppe: 

4 timer siden, Shinigami skrev:

Jo jeg fødte uke 38+1ja. Han veide 2900g og var 47cm lang. Men han hadde nok vært litt større om han hadde venta et par uker til da :)

Også det med vekt, så er det flere som sier at de la på seg 20+ kg og nesten alt eller alt forsvinner igjen rett etter fødsel. Ganske vanlig å legge på seg en del når man er tynn i utganspunktet og.

Ja det var ikke store tassen :) Jeg er veldig spent på hvilken størrelse lillemann har! 

----------

Fortsatt mye murringer i kveld! Det går greit så lenge jeg holder meg helt i ro på sofaen, men med en gang jeg reiser meg kommer de vonde mensensmertene, samt et veldig trykk på symfysen. Det er såpass vondt at jeg sliter med å gå, så samboer er min personlige tjener i kveld :fnise: Har også noen ubehagelige tak når jeg holder sofaen. Kanskje det er modningsakupunkturen som virker? Spennende uansett :hoppe: Burde kanskje få ferdig den fødebagen snart :P Men tror ikke noe er på gang altså, er vel bare kroppen som forbereder seg til den virkelig skal i ilden ;) 

Skrevet

Spennende med så mye modningstegn :jepp: Det kan jo faktisk skje noe når som helst :lur:

Skrevet

Nå blir det spennende her :popcorn:

Du må ikke presse deg så hard kaffemor :) Husk på at du skal trille og gå mye tur med bebis om noen uker :hjerte:  Høres ut som det er litt travelt for deg nå men samtidig så er vel dette gode tegn på at kroppen forbereder seg     ;) Jeg synes du bør få ferdig fødebagen straks :jepp:

Skrevet
15 timer siden, Favole skrev:

Spennende med så mye modningstegn :jepp: Det kan jo faktisk skje noe når som helst :lur:

Veldig spennende :hoppe: Håper alle vondtene har noe for seg :jepp: Selv om han godt kan vente litt til.. Fortsatt litt tidlig :sjokk: 

13 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Nå blir det spennende her :popcorn:

Du må ikke presse deg så hard kaffemor :) Husk på at du skal trille og gå mye tur med bebis om noen uker :hjerte:  Høres ut som det er litt travelt for deg nå men samtidig så er vel dette gode tegn på at kroppen forbereder seg     ;) Jeg synes du bør få ferdig fødebagen straks :jepp:

Ja, tror jeg rett og slett skal legge turgåingen litt på hylla. Må vel bare innse at kroppen ikke er så glad i bevegelse nå de siste ukene :P Får heller ta det igjen med trilleturer til våren :jepp: 

-------

Aah i natt har jeg sovet helt fantastisk :hoppendeglad: Utrolig deilig! La meg rundt kl 23, og sovnet ganske raskt. Var oppe i 03-tiden for å tisse, men sovnet raskt etter det og sov helt til klokken 08! Deretter slumret jeg frem til klokken 10! Ååh det var så deilig! 

Tok meg en lang dusj og smurte meg inn med alskens oljer etterpå. Sliter litt med å få inn denne "massasjen" av mellomkjøttet som en del av den daglige rutinen må jeg innrømme :P men i dag fikk jeg da klint på noe olje :hoho: Har vært flink til å smøre magen hele svangerskapet da, og har foreløpig ingen strekkmerker. Håper håper håper at jeg slipper unna :hoppe: 

Nå sitter jeg godt plantet i sofaen med te, lydbok og strikketøy :) Ingen planer i dag annet enn å få tatt unna noe klesvask og pakket fødebagen helt klar. Deilig! 

Skrevet (endret)

Lurte litt på om jeg skulle dra igang tippeliste til fødselen, om noen er interessert i å tippe :) 

Pyntestøv: 14.03

Sjela: 17.03

Shinigami: 19.03

Lillemy1989: 20.03

Kaffemor: 22.03

Favole: 24.03

Grastusta: 27.03

Tekola: 29.03

FruN: 29.03

OUL termin: 31.03

Samboer: 04.04 

Endret av kaffemor
Skrevet

Spennende med modningstegn :) Må være godt å tenke på at kroppen gjør seg klar :) Ellers gjør du rett i å ta det med ro nå :) 

Skrevet

Tipper han er en ivrig liten kar og kommer 17.3 :) 

Hvem er det som anbefaler smøring av mellomkjøttet? Jeg kan ikke skjønne at dette egentlig skal ha noe effekt? :klo: Det mest sannsynlige som fungerer er vel å være i litt aktivitet hele svangerskapet slik at blodgjennomstrømningen holder seg bra også der nede. Å smøre noe utenpå kroppen for å tøye lettere skjønner jeg ikke går an. Men mulig jeg er helt på jordet :P 

Skrevet

Tipper 20 mars :nigo:

Skrevet
1 time siden, Shinigami skrev:

Spennende med modningstegn :) Må være godt å tenke på at kroppen gjør seg klar :) Ellers gjør du rett i å ta det med ro nå :) 

Veldig spennende :hoppe: 

1 time siden, Grastusta skrev:

Første påskedag, 27. mars :)

Notert :) 

38 minutter siden, Sjela skrev:

Tipper han er en ivrig liten kar og kommer 17.3 :) 

Hvem er det som anbefaler smøring av mellomkjøttet? Jeg kan ikke skjønne at dette egentlig skal ha noe effekt? :klo: Det mest sannsynlige som fungerer er vel å være i litt aktivitet hele svangerskapet slik at blodgjennomstrømningen holder seg bra også der nede. Å smøre noe utenpå kroppen for å tøye lettere skjønner jeg ikke går an. Men mulig jeg er helt på jordet :P 

Dette er visst en av de få "kjerringrådene" som faktisk har noe støtte i forskningen. Skal ikke bare smøre, men tøye området. Har ikke satt meg noe særlig inn i det, men var en på termingruppa som faktisk kunne komme med flere forskningsartikler på det :opplyser: Synes uansett det er noe styr og ganske klinete. Også skal man jo liksom holde på i 5 minutter hver dag :daane: Det er lenge å stå å pirke oppi der :hoho: 

Datoen er notert :nigo: 

34 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Tipper 20 mars :nigo:

21 minutter siden, Favole skrev:

Tipper 24. mars ;)

Notert :hoppe: 

Skrevet

Jøss. Jaja, man kan like gjerne la ingenting være uprøvd :) Så har man i det minste prøvd alt ;) 

Skrevet

Ikke sant :jepp: Er litt det jeg også tenker! 

Skrevet

Må bare innskyte noe i forhold til å være liten og petit mtp fødsel: det har lite å si for hvor stort bekkenet er og hos de aller fleste så er bekkenet mer en stort nok til at barnet glir igjennom :Nikke: Jeg var forresten akkurat 4 kg da jeg ble født, og mannen min var noe mindre. Ut kom en baby på 3.8 kg og 55 cm, på overtid (jeg hadde skyyyyhøye symfysemål, langt over normalen, så mener jeg tenkte at babyen ble et gjennomsnitt av meg og mannens fødselsvekt. 

Å gå på 14,5 kg i uke 37 når du var borderline undervektig er veldig, veldig riktig! Amming spiser deg opp, tro meg, og du har definitivt behov for de reservere så du ikke ender opp med å se ut som en bergenbelsenfange (beklager horribel sammenligning). Jeg gikk først ned alle gravidkiloene min (13 kg på to uker, jeg veide mye mer enn deg), for så å gå ned 10 kilo til i løpet av de neste 5-6 mnd. Jeg gjorde ikke så mye for det, annet enn å amme og trille turer.

Men altså, straks 38 uker.... nå blir det snart baby :hjerte:

Skrevet

Slenger meg med på tipping også forøvrig. Skalmesjå....jeg tror egentlig ikke han kommer så tidlig, men siden det er bursdagen min: 14. mars :nigo:  (men, jeg tror ikke du går over termin siden du har godt med modning allerede).

Skrevet

Tippetid! 

19. Mars tipper jeg :)

Skrevet
55 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Må bare innskyte noe i forhold til å være liten og petit mtp fødsel: det har lite å si for hvor stort bekkenet er og hos de aller fleste så er bekkenet mer en stort nok til at barnet glir igjennom :Nikke: Jeg var forresten akkurat 4 kg da jeg ble født, og mannen min var noe mindre. Ut kom en baby på 3.8 kg og 55 cm, på overtid (jeg hadde skyyyyhøye symfysemål, langt over normalen, så mener jeg tenkte at babyen ble et gjennomsnitt av meg og mannens fødselsvekt. 

Å gå på 14,5 kg i uke 37 når du var borderline undervektig er veldig, veldig riktig! Amming spiser deg opp, tro meg, og du har definitivt behov for de reservere så du ikke ender opp med å se ut som en bergenbelsenfange (beklager horribel sammenligning). Jeg gikk først ned alle gravidkiloene min (13 kg på to uker, jeg veide mye mer enn deg), for så å gå ned 10 kilo til i løpet av de neste 5-6 mnd. Jeg gjorde ikke så mye for det, annet enn å amme og trille turer.

Men altså, straks 38 uker.... nå blir det snart baby :hjerte:

55 cm! Da var han en lang liten tass :hjerte: Fikk du brukt noe i str 50 i det hele tatt da? :ler: 

Oi, da gikk du ned mye :sjokk: Har hørt at amming tar mye, men oi! Hehe! Jeg har også en tendens til å gå fort ned i vekt, så det skal jeg virkelig ha i bakhodet. Vil jo ikke bli noe særlig tynnere enn det jeg var før jeg ble gravid, så da er det veldig greit å ha litt å gå på ja :jepp: 

51 minutter siden, Pyntestøv skrev:

Slenger meg med på tipping også forøvrig. Skalmesjå....jeg tror egentlig ikke han kommer så tidlig, men siden det er bursdagen min: 14. mars :nigo:  (men, jeg tror ikke du går over termin siden du har godt med modning allerede).

Ææ det er bare 4 dager til jooo :bond: På en måte håper jeg du har rett, på en annen måte ikke :hoho: Da er det ikke lenge til du har bursdag også :hoppe: Jeg elsker bursdager :nigo: 

40 minutter siden, Shinigami skrev:

Tippetid! 

19. Mars tipper jeg :)

Iiiiik ikke lenge til :fnise: Spennende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...