Gå til innhold

Kaffemor og lillemann

kaffemor

Anbefalte innlegg

Oog, basert på egen erfaring :ekstra bokser, sokker og t-skjorte til mannen,  han pakker kanskje for lite...  Og system er lurt, det er nok mannen som må finne fram mye og da er det greit å ha en veske til fødsel,  en til baby osv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror der meste du trenger er på lista di ja :)

Veldig lurt å pakke eget dopapir! Jeg gjorde ikke det selv, men kommer til å gjøre det neste gang. Sykehuspapiret er helt jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
1 time siden, Porcelain skrev:

Oog, basert på egen erfaring :ekstra bokser, sokker og t-skjorte til mannen,  han pakker kanskje for lite...  Og system er lurt, det er nok mannen som må finne fram mye og da er det greit å ha en veske til fødsel,  en til baby osv.  

Åh, skriver under på dette! Og ull - til både baby og deg, egentlig. 

Hm, burde egentlig skrevet ned en huskelapp selv også nå når det var ei så grei liste på gang her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shinigami skrev:

Veldig lurt å pakke eget dopapir! Jeg gjorde ikke det selv, men kommer til å gjøre det neste gang. Sykehuspapiret er helt jævlig.

Jeg tror ikke mykt dopapir hadde gjort så mye forskjell for min del , sånn egentlig. De første dagene var det vel ømt bare ved tanken på å skulle tisse sånn ca. :P Så tenkte ikke over sykehuspapiret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Porcelain skrev:

Jeg tror ikke mykt dopapir hadde gjort så mye forskjell for min del , sånn egentlig. De første dagene var det vel ømt bare ved tanken på å skulle tisse sånn ca. :P Så tenkte ikke over sykehuspapiret. 

Sant det :P Men tror kanskje mykt papir gadde gjort en ørliten forskjell likevel, og kanskje det hadde kjentes litt bedre :P

Ja kaffemor. Her ser du noe av det du må forberede deg på rett etter fødsel. Men ikke bli skremt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mynona skrev:

Ja, her er alt bra vet du. Kan tenke meg du er spent nå, når det bare er 5 uker igjen. Har dere bestemt navn enda da? Eller er dere av de som må se an når han kommer ut? En venninne har 2 barn og gravid med nr 3 nå, og de har bestemt navn før fødsel på de to, men når de kom ut så ble det noe annet :ler:  

Veldig spent! Han kan jo egentlig komme når som helst nå :bond: Har et voldsomt behov for å få alt klart :fnise: 

Vi har en liten liste på 3 navn, også finner vi ut av det når han kommer tenker jeg :) Klarer ikke bestemme oss før vi ser han! Haha så morsomt! Har hun/de "llært" nå da, og dropper å bestemme navn før de bebis? :ler: 

3 timer siden, juliane skrev:

Syns lista di så kjempebra ut jeg. :) Sett i ettertid var det viktigste ammeinnlegg/purelan og nok sjokolade. :fnise: Og klær og lader osv, men det er jo sånt man pakker uansett hvor man skal. Hvis det er sånn at du vil bruke egne klær mens dere er på barsel ville jeg vurdert å ta med et par ekstra bodyer, vi fikk gulpeflekker etc på alt vi hadde med ganske kjapt, og av en eller annen grunn var jeg litt mer pirkete på at S skulle ha helt rene klær de første dagene enn jeg er nå. ;) 

Jeg har ikke brukt ammeskjell, men tror det er kjempelurt! Tror vel hovedpoenget er at den såre brystvorten ikke skal gnisse inntil bh/ammeinnlegg. Min ene brystvorte satte seg faktisk skikkelig fast i ullinnlegget, og jeg fikk et blødende sår da jeg rev det opp. (Urutinert, skjer det med deg er trikset å klemme ut litt melk slik at innlegget blir vått og slipper av seg selv.) Det grodde ikke skikkelig på flere uker siden det tross alt hang en baby der halve døgnet...

Vi bor bare 10 min unna sykehuset, så om det blir litt lite klær kan samboer kjøre og hente også :jepp: Men tenkte å ta med en ekstra pysj i str 56, sånn i tilfelle han er stor når han kommer og ikke passer str 50! 

Hmm ja det gir jo mening! At det skal hindre at de fester seg til innleggene. Og det er sikkert litt svalt å bruke de. Uff det hørtes skikkelig vondt ut å skulle dra av det innlegget :/ Takk for tips, det skal jeg huske på! Hadde garantert gjort som deg - bare prøvd å rive det av. 

2 timer siden, Favole skrev:

Det viktigste til min fødebag denne gangen: salami. :ler: Glemte det sist og ble SÅ snurt når de ikke hadde en eneste type salami på barsel :jolie:

Det er kanskje en selvfølge, men mappe med helsekort og evt andre gravidpapirer kan være greit å legge i bagen slik at den ikke glemmes. :) Husker jeg alltid la mappa fra meg oppi bagen de siste ukene for å ikke glemme den i tilfelle jeg måtte dra inn i en litt svimete tilstand :P

Haha salami :hjerte: Gleder meg sånn til å spise!! Om de ikke har det her så er det en butikk på området - så da får samboer løpe ut å kjøpe :fnise: 

Papirene er noe jeg helt klart bør skrive opp på lista! Vet jo at jeg må ha med, men har rett og slett glemt å føre det opp. Og da risikerer jeg faktisk å glemme de :P Så takk! 

2 timer siden, Porcelain skrev:

Fin pakkeliste!  Ull kan være greit til babyen kanskje?  

Ja, kanskje den ene pysjen og en body i ull? :) Har også med ullpledd :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Porcelain skrev:

Hehe, ser den! Hadde gjort det om vi ikke hadde bodd så nærme sykehuset. Om han ikke klarer å få med det han trenger er det en kjapp tur hjem for å hente heldigvis :) Men av erfaring er han bedre til å pakke enn det jeg er, så tror ikke jeg trenger å blande meg inn i det han pakker :sjenert: 

Jaa, tenker å ha en veske med snacks, kamera og slikt, stellevesken med alt til bebis samt en liten koffert med de andre tingene som vi trenger til barsel :jepp: 

2 timer siden, Shinigami skrev:

Har hørt rykter om dette harde dopapiret ja :fnise: Noen har jo med hårføner også, slik at de kan tørke med varm luft så de slipper å bruke papir i det hele tatt. Høres jo forsåvidt lurt ut, men hårføner tar så stor plass at det gidder jeg ikke å ta med :P 

54 minutter siden, Grastusta skrev:

Åh, skriver under på dette! Og ull - til både baby og deg, egentlig. 

Hm, burde egentlig skrevet ned en huskelapp selv også nå når det var ei så grei liste på gang her...

Bruker lite ull selv, men tror nok jeg slenger med litt ull til lillefis ja :jepp: Takk for tips! 

43 minutter siden, Shinigami skrev:

Sant det :P Men tror kanskje mykt papir gadde gjort en ørliten forskjell likevel, og kanskje det hadde kjentes litt bedre :P

Ja kaffemor. Her ser du noe av det du må forberede deg på rett etter fødsel. Men ikke bli skremt :)

Hehe husker jeg leste kommentarene under fotballfrues berømte innlegg om fødebagen i sin tid. Så dette er ikke ny info forsåvidt :skratte: Der var det jo lange og detaljerte kommentarer på alt som skjer etter en fødsel :ler: Blir heldigvis ikke skremt.. Gleder meg skikkelig egentlig! Det blir så spennende! :bond: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammeskjell er knall :jepp: Man føler seg litt snål der man tusler rundt med albueskjell på puppene, men det funket bra for meg i hvert fall :hoho: (Dessuten, så er det jo faktisk ingen som ser det, siden de som oftest er innafor både ullinnlegg, amme-bh OG en topp eller tre :Knegg:

Har ikke trengt dorullen jeg har hatt med meg noen av gangene mine, men til gjengjeld har mannen begge gangene måttet ned i kiosken for å kjøpe mer sjokkis :fnise: Sist måtte jeg ha mer lesestoff også. Men da var jeg jo vant med ettåringen som løp rundt som om hun gikk på rakettdrivstoff, og plutselig satt jeg der med en bylt som lå helt stille, i et par timer av gangen :hakeslepp::hoho:

Ull er gull :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du har erfaring med ammeskjell. Jeg hadde aldri hørt om det før jeg fikk det, satt som et spørsmålstegn da jeg åpnet opp gaven :ler: Men jeg bør kanskje koke de før jeg pakker de? :klo: 

Lesestoff har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.. Hmm.. Har tenkt at jeg ikke får tid til det. Men det er vel noe som kan kjøpes i kiosken der om behovet melder seg også :) Har lydbokapp på telefonen, så kan lytte da ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos jordmor igjen :hoppe: Synes det er så stas med kontrollene jeg! Tenkte å ta en ny ukesoppdatering også, slik at jeg har litt oversikt. Det er kanskje litt kjedelig for alle andre enn meg, men synes den er så grei og oversiktlig :jepp: Så får dere bare hoppe over om det blir veldig kjedelig :) 

Oppdatering uke 35

Termin: 31.03.16

På vei: 35+2  

Igjen til termin: 36 :sjokk:  

Kjønn: Gutt :babygutt: 

Navn: Vi står mellom tre navn, og kommer nok ikke til å finne ut av det før han er her :) 

Hodet festet: Ikke helt. Jordmor sa i dag at hun fortsatt kunne bevege litt på det. Håper det er festet på neste kontroll! Han har ligget med hodet ned siden slutten av november, og jordmor mente at det var veldig liten sannsynlighet for at han kom til å snu seg nå. Vil ikke ha seteleie! 

Aktivitet: Mer enn aldri før! Aktiv liten fis fortiden :hjerte: 

Utålmodig: Litt! Men trives fortsatt veldig med å være gravid. Han får ikke lov til å komme før uke 37. Minst! Så han har å høre på mammaen sin :fnise:  

Vektøkning: 13,5 kilo! 

Vann i kroppen: Tror nok det begynner å bli litt nå ja. Føttene hovner veldig opp om jeg ikke sitter med beina høyt. Var hos søsteren min i går kveld og da fikk jeg såvidt på meg skoene når jeg skulle hjem :ler: 

Søvn: MYE bedre enn for noen uker siden. Kan ikke klage på søvnen lengre altså. Veldig deilig! 

Neste kontroll:  09.03 hos jordmor 

Barnerom: Samme ståa som sist. Det viktigste er klart - mangler stasj. Har bestilt wallstickers på ebay som jeg venter på. Også fant jeg noen veldig søte oppbevaringsbokser på barnas hus (?) som jeg tenker jeg skal kjøpe etterhvert :) 

Utstyr: Tror vi har det aller meste på plass nå :hoppendeglad:  

Strekkmerker: Ingen enda. Jeg holder pusten og håper på det beste :fnise: Tror kanskje det er noen rett rundt hjørnet dessverre. 

Melk i brystene: Litt råmelk, men ingen voldsomme greier enda. 

Tanker om fødselen: Gleder meg fortsatt utrolig masse!! 

Plager: Begynner å merke at han begynner å bli stor. Sliter med å finne gode sittestillinger og får fort vondt i ribbeina. Men nå som jeg har muligheten til å slappe ordentlig av på dagtid har jeg ingenting å klage over egentlig. Har fortsatt mye kynnere og tak, men synes det har blitt bedre :) Halsbrannen har tatt seg opp, men klarer meg fortsatt uten noen form for medisiner. 

Oppgående: Ja sånn nogenlunde. 

Sulten: Ca samme apetitt som alltid. Med andre ord; ganske sulten ja :ler: 

Dilla på: Appelsiner! :hjerte:  Craver sjokkis hver dag, så viljestyrken får kjørt seg. Klarer heldigvis å holde meg unna :) Har også fått veldig dilla på kaffe latte. Prøver å holde det til et par ganger i uken da :ler: 

Kynnere: Jepp! 

Tungt: Nå begynner det å bli litt tungt ja.. Må innrømme det. Orker veldig lite, og må ofte sette meg ned å hvile. Han moser ribbeina på høyre side, og jeg er redd de kommer til å briste snart :sjokk: 

Sykehusbagen: Som dere ser er listen klar, og jeg har som mål å få pakket den i løpet av denne uken :) Tror jeg har alt jeg trenger, må bare få vasket alt og samlet det. 

Endret av kaffemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel kokes, så det skader jo ikke? Nå ble jeg usikker :ler:

Synes det er koselig med sånne lister, jeg! :jepp: Så bra at du sover bedre, det er gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barsel her hadde de halvmykt dopapir. Veldig greit. Er det for mykt går det bare i oppløsning i blodbadet og hekter seg i evt sting 🙈🙈 jeg har ihvertfall vært så øm der nede at å tørke seg som vanlig går ikke. Må bare klappe forsiktig på det og la resten havne i gigableia 😜

Koselig update :rodmer: vips så er han her han også :danse: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albueskjell reddet meg fra såre og vonde brystvorter. Helt genialt. Verken lufttørking eller mirakelkrem hjalp, så tror faktisk det var Tekola som tipset meg og så glad jeg er for det fordi det begynte å bli et mareritt å amme. Denne gangen skal jeg ha det i bakhånd fra første stund :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kjøpe ammeskjell nå! Er så lett påvirkelig altså ... :fnise:

Jeg elsker sånne oppdateringer jeg! Lurer på hvem av oss som får først? Jeg kjenner meg i alle fall veldig igjen i det du skriver om form og moste ribbein :ler: Klarer du å hvile med god samvittighet da? Det bør man jo når man er høygravid! (Men jeg synes det er bittelitt vanskelig selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tekola skrev:

De kan vel kokes, så det skader jo ikke? Nå ble jeg usikker :ler:

Synes det er koselig med sånne lister, jeg! :jepp: Så bra at du sover bedre, det er gull verdt!

Tja, får slenge de oppi når jeg koker smokkene :) Er greit å være på den sikre siden. 

Utrolig deilige med bedre søvn ja :hjerte: Alt blir så mye lettere når man har fått sovet! 

6 timer siden, Favole skrev:

Koselig oppdatering :) Liker sånne jeg, særlig i andres dagbøker :fnise:

Jaa jeg liker de også :sjenert: Også er det veldig oversiktlig å se tilbake på :jepp: 

4 timer siden, Kakaoen skrev:

På barsel her hadde de halvmykt dopapir. Veldig greit. Er det for mykt går det bare i oppløsning i blodbadet og hekter seg i evt sting 🙈🙈 jeg har ihvertfall vært så øm der nede at å tørke seg som vanlig går ikke. Må bare klappe forsiktig på det og la resten havne i gigableia 😜

Koselig update :rodmer: vips så er han her han også :danse: 

Hekter seg i sting :bond: Høres IKKE godt ut! 

Ev kan man gå for klassikeren i russetiden; riste litt og la det stå til :hoho: 

3 timer siden, Pyntestøv skrev:

Albueskjell reddet meg fra såre og vonde brystvorter. Helt genialt. Verken lufttørking eller mirakelkrem hjalp, så tror faktisk det var Tekola som tipset meg og så glad jeg er for det fordi det begynte å bli et mareritt å amme. Denne gangen skal jeg ha det i bakhånd fra første stund :tommelopp:

Jøss så flott! Aldri hørt om det før jeg, men nå ble jeg veldig glad for at jeg fikk de :jepp: 

2 timer siden, lille_frosk skrev:

Jeg vil kjøpe ammeskjell nå! Er så lett påvirkelig altså ... :fnise:

Jeg elsker sånne oppdateringer jeg! Lurer på hvem av oss som får først? Jeg kjenner meg i alle fall veldig igjen i det du skriver om form og moste ribbein :ler: Klarer du å hvile med god samvittighet da? Det bør man jo når man er høygravid! (Men jeg synes det er bittelitt vanskelig selv)

Haha! Samme som meg du :ler: Jeg er veldig lett påvirkelig, i hvertfall når det kommer til ting man trenger til baby/barseltid :fnise: Så de på apoteket i dag! Løp å kjøp :ler: 

Jeg tipper du føder først, men at vi føder ganske tett! :nigo: Uff de ribbeina altså! De får gjennomgå! 

Jeg klarer forsåvidt å slappe av med god samvittighet, samtidig har jeg et voldsomt nestingbehov fortiden, vil fikse ting heele tiden, men orker ikke så mye av gangen. Litt frustrerende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, tenkte det samme som frosken! Sånn må jeg ha :fnise:

Liker forresten veldig godt sånne ukesoppdateringer jeg :) Jeg har også fått dilla på frukt. Først var det vannmelon og jordbær. Nå er det Appelsin. Godt at det er forholdsvis sunt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næhei, du er vel ikke 35 uker på vei allerede. Tiden går så utrolig fort! Nå er det jo like før du popper her og har en bitteliten baby i armene dine :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sjela skrev:

Haha, tenkte det samme som frosken! Sånn må jeg ha :fnise:

Liker forresten veldig godt sånne ukesoppdateringer jeg :) Jeg har også fått dilla på frukt. Først var det vannmelon og jordbær. Nå er det Appelsin. Godt at det er forholdsvis sunt :) 

Ah frukt :hjerte: Synes omtrent all frukt ble ekstra godt etter at jeg ble gravid. Det ble liksom ekstra friskt og godt. Spiser masse appelsin og Kiwi. Og helst masse bringebær også, men esken blir tom så fort :fnise: Ja akkurat det fruktsukkeret bryr jeg meg ikke noe om merker jeg. Frukt skal man kose seg med så mye man vil :nigo: 

5 timer siden, Saltsild skrev:

Næhei, du er vel ikke 35 uker på vei allerede. Tiden går så utrolig fort! Nå er det jo like før du popper her og har en bitteliten baby i armene dine :rodmer:

Det er helt sinnsykt hvor fort tiden går :sjokk: Men det er bra, for nå er jeg så spent på hvem som er der inne :hjerte: Gleder meg til å møte han! Håper alt står bra til med deg og dere :hjerte: 

I går var vi barnevakt for en liten snuppe på 8 mnd. Var forberedt på at hun kom til å være veldig sutrete på kvelden, for vi fikk beskjed om at hun pleide å være det - spesielt når mammaen hennes ikke var der :fnise: Men hun var jo den solstrålen hele kvelden. Så utrolig deilig og koselig! Var så fint å se samboer også, som tok seg av både bæsjebleie og bading. Ble litt ekstra forelska da altså :rodmer: Han er en så fin fyr! 

Tidligere på dagen spiste jeg lunsj med en venninne. Veldig hyggelig, men merker det ble litt vel mye aktivitet på en dag for en høygravid hval. Så i dag skal jeg bare slappe av og hvile. Og drikke masse te. Fått dilla på det også. Godt jeg omtrent bare drikker rød te (rooibush), som er koffeinfri. Da er det bare å kose seg med god samvittighet :nigo: 

Håper alle får en fin fredag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noe med det. Det er så utrolig saftig og sååå friskt! Nam nam nam. Fruktsukker er lov ;) 

Koselig med babybesøk da! Greit å ha noen å øve seg litt på ;) Her blir det nok en helomvending da ingen av oss har bytta bleie før. Vel, jeg har bytta, men det er kun på dukkene mine for mange mange år siden :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...