Gå til innhold

LoveTrain og LilleToget


LoveTrain

Anbefalte innlegg

Er ikke lillemini samme opplegg som i boka "Sove uten gråt"? Får inntrykk av det hvertfall gjennom Instagram. Går jo an å låne den på biblioteket og prøve først? Funka ikke for oss, dessverre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Albbas skrev:

Er ikke lillemini samme opplegg som i boka "Sove uten gråt"? Får inntrykk av det hvertfall gjennom Instagram. Går jo an å låne den på biblioteket og prøve først? Funka ikke for oss, dessverre. :P

Takk for tips! Håper den finnes på lydbok, for boklesing er det ikke tid til om dagen🙈😅 Har enda ikke kjøpt appen, jeg antar det stort sett går i tips om rutiner, assosiasjoner og en eller annen variant av opp ned metoden? Alt er alltid så teoretisk fint, men når man er trøøøøøøtt så kortslutter liksom den logiske delen hos meg i hvert fall. Det eneste målet blir å finne det som gir mest søvn her og nå🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi offisielt bikket et halvt år, og lille babyen er ikke fult så liten lenger. Nå ser det ut som krypekoden knekkes hvert øyeblikk, og at jeg virkelig må få fingeren ut og babysikre huset. Ellers går dagene i mat, lek og forsøk på legging. Vi er inne i en fase hvor mannen legger ham på 10min, mens jeg fint kan bruke en time uten resultater. Kjempefrustrerende! Mannen reiser i tillegg vekk i morgen, for tre uker, og jeg gruer meg skikkelig!

Vi har lagt A på eget rom i ca 10 dager nå. Er ingen forskjell fra han sov i vår seng, men jeg sover litt bedre når jeg vet at han har en fast nok madrass for magesoving. Han våkner sikkert 10 ganger hver natt, og det er slitsomt, men det går forhåpentligvis over snart. Jeg tar ham som regel over i vår seng i 4-5tiden, for da sover han så lett og vil ammes hele tiden. Nå skal vi prøve å gi ham en større porsjon kvelds, i håp om at det hjelper litt på søvnen. 

Fra fredag til lørdag var jeg på hyttetur med noen venninner, og hadde min første natt borte fra A. Det gikk overraskende greit for min del! Litt rart de første timene, men etterhvert som vinflasken ble lettere ble samvittigheten det også. Som jeg koste meg! Det var deilig å få være seg selv igjen, og det var så kjekt å få sommerfugler i magen på vei hjem og glede seg så masse til å se lille knerten igjen. A koste seg maks med pappaen sin, og jeg kom hjem til to blide gutter, nyvasket hus og alt på stell. Kjempestas! Mannen har vært hjemme på fulltid i 8 uker, og utennom ammingen så er det veldig deilig å være noenlunde likestilt når det gjelder A. Det var også kjekt å få litt anerkjennelse for at det kan være krevende å være alene med en baby i mange uker😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en mnd. medlemsskap på lillemini fordi jeg ble nysgjerrig, og syns hun som driver det skriver så fine små tekster på facebooksiden. Absolutt interessante artikler der, samtidig så kan man nok lese det samme andre stedet og slippe å betale. Jeg tror det er mye det samme som "Sove uten gråt", ja. Det handler blant annet om søvnassosiasjoner, og å unngå at babyen blir overtrøtt (det siste syns jeg er helt umulig, hvis man har tenkt å bevege seg ut av huset med en nysgjerrig baby 😝). Det er noe med at det ofte høres lett ut i teorien, og sjelden går helt etter oppskriften i praksis. Man kan få mer personlig hjelp ved å kontakte lillemini på Snap da.

Veldig upraktisk med en far som reiser i jobben i blant! Foreløpig er det bare jeg som kan legge her, fordi jeg bestikker vesla med puppene. Jeg har lært av lillemini at det lønner seg ikke på sikt (jeg visste vel det fra før, men det funker litt for bra til at jeg orker å tenke på konsekvensene) 😅

Herlig med hyttetur og litt tid som mer enn bare mamma! Jeg gleder meg til jeg våger meg ut av huset alene, både til egentid, og til gleden ved å komme hjem til familien igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordan går det egentlig med dere? Blir du noe klokere på søvnen hans? Jeg har også medlemskap hos Lillemini. Har hatt det i noen måneder nå. Har også chattet med henne på snap. Er usikker på hvor lenge jeg skal være medlem da, men har fått en del gode råd og lærer mye om søvn via den snappen. :) 

Her har vi endelig fått litt mer orden på legginga på kveldstid og har sluttet helt å bysse henne i søvn om kveldene. Det varierer veldig hvor lang tid vi bruker på å få henne til å sovne da. Noen dager bruker vi ti minutt, andre dager kan det ta ei halvtime. Som oftest legger jeg henne etter at jeg har ammet, men heldigvis klarer mannen også å få henne til å sove. På dagtid må det byssing eller trilling i vogn til da....

Hvordan går det nå som mannen din har reist på jobb? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som tiden går! Siden sist har jeg vært alene 3 uker, og hatt mannen hjemme i 3 uker. Nå er han ute for siste gang i år (HURRA!), og når han kommer hjem igjen om 3uker-ish, så skal jeg PÅ JOBB (ikke hurra :( )! Takk og lov for ammefri, det korter jo ned arbeidsdagen med 2 timer. Tenker vi benytter oss av det frem til jeg skal ta ut siste del av permisjonen min i slutten av jan. Da har jeg 4 uker med permisjon til å avvikle ammingen pent og pyntelig før han fyller året, og sier meg meeeget fornøyd med det! 😄 Vi har jo vært innom fullpumping, tungebåndsklipping, delamming, fullamming, brystskjold, sopp, brystbetennelse, overproduksjon og blødende sår, så jeg hadde virkelig ikke trodd at jeg skulle holde ut så lenge. 

Forrige uke var jeg på kurs 8-15:30 hver dag, og vi fikk testet litt hvordan det vil bli når jeg skal jobbe igjen. Mannen tok "nettene", jeg sov på gjesterommet og han fikk flaske mellom kl.24-5. Fra 5-7 var det ammemaraton, før jeg dro på kurs. Det fungerte egentlig greit, og det var deilig med voksentid, varm kaffe og lunsj i fred og ro. Men jeg syns det var veldig lange dager uten lille A :(. Han er jo bare 7mnd, og rekker akkurat å bli 8mnd før jeg skal på jobb. Samtidig elsker han pappaen sin, og kommer nok til å stortrives med han dagen lang :) 

@Snotra, vi er mye mer rutinerte nå, selv om han stadig overrasker oss med nye vaner nattestid (typ være våken i 3t midt på natten)😛 Så deilig å slippe byssing! Vi har aldri bysset på ordentlig da han vrir seg som en banan hvis vi holder han slik, men vi holder på rumpen og vugger i sengen. Mannen er fortsatt den som klarer leggingen kjappest, men jeg får det til når jeg må, selv om det da tar 30-60min. Utfordringen er å treffe riktig tidspunkt, slik at han er passe trøtt. Vi knoter jo litt frem og tilbake, fra samsoving, til egen seng på vårt rom, til egen seng på eget rom (2 uker varte det!), tilbake til vårt rom, og atter tilbake til samsoving😅. Han våkner heeele tiden, og det har egentlig vært sånn siden starten av august. Jeg tror han har sovet 5t sammenhengende 2-3 ganger siden han ble født, ellers er det opp i hvert fall annenhver time, og store deler av natten mye oftere enn det. Vi MÅ forsøke oss på nattavvenning snart, for jeg blir gal av å amme hvert 5.minutt. Helsesøster ville at vi skulle øke opp til 4 måltider, samt 4 amminger/flasker før vi kutter nattmat. Men den lille kroppen klarer jo ikke ta unna de mengdene. Syns det er litt voldsomt å presse på med så masse mat når han spiser fint, så nå lukker vi offisielt ørene for det rådet. Han har lagt på 50-percentilen i nesten 4mnd nå, utvikler seg fint, tisser, bæsjer, er stort sett blid,og da ser jeg ikke behovet for å pøse på med ekstra mat. 

@Illy, jeg bestakk også med puppen, helt til han ble så effektiv at det ikke varte lenge nok. 😛 Det er mye som er lurt og ikke lurt har jeg funnet ut, men likevel går jeg stadig for den løsningen som gir meg mest søvn. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger er livet finurlig. Man blir oppslukt i en del, mens en annen bare raser forbi. Det tok tre år, masse penger, og enda flere tårer, før vi endelig fikk vår lille gutt. Jeg kan virkelig si at jeg har gått all in for å nyte tilværelsen, siden man aldri vet hva som venter rundt neste sving. Permisjonen har vært over all forventning, og kjærligheten for det lille mennesket vokser for hver dag. Hadde det bare blitt med dette ene barnet, så hadde det faktisk vært greit, for vi vet vi er heldige. 

Så våkner man plutselig, og tenker at mensen kanskje er litt sen? Litt rart er det å ikke ha stålkontroll på hver eneste dag i syklusen, ingen temp, eggløsningstester eller slimanalyser. Denne gangen tisses det på strimmel mens man synger "kaaanskje kommer kongen" og prøver å underholde som best man kan før småen skjønner at posen med søppel er innenfor rekkevidde. Så tuller man litt og leker tittei, bytter en bleie, tørker litt gulp og glemmer seg litt. Vipps var det gått en halvtime og man kommer på at det var en test som burde leses av... 

 

20181024_163823.thumb.jpg.803e042946d8610a95c19ccb9816e894.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooow! Det var passe uventet! Kroppen altså, alt den kan finne på! 

Gratulerer! Eller hva føler du? 

(Hilsen Sisti med nytt nick) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi så gøy!!:) gratulerer! Er du glad?:)

Jeg ble gravid igjen da eldste mi var 7 mnd,det gikk helt fint!🤗🤗

Endret av blomst12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Albbas skrev:
 

Wooow! Det var passe uventet! Kroppen altså, alt den kan finne på! 

Gratulerer! Eller hva føler du? 

(Hilsen Sisti med nytt nick) 

 

Der du har gjemt deg altså!😛 Hvordan går det med dere?

 

1 minutt siden, blomst12 skrev:
 

Oi så gøy!!:) gratulerer! Er du glad?:)

 

Takk til dere begge. Testen ble tatt i morges, så jeg er vel fremdeles i sjokk! Mildt sagt... Hvis jeg fortsatt er gravid om 3 uker så slipper jeg nok jubelen løs, nå er det mest frykt for å få intens kvalme og trøtthet mens mannen er på jobb. Og litt frykt for at spiren ikke klamrer seg fast. 

Det er ganske dårlig timing, jeg må nok ha ny jobb asap for å få økt permisjonen til neste gang, og en hel del andre ting må ordnes før vi er klare for to barn, så det kjennes litt skummelt ut. Men hvordan skal man ikke være glad når veien var så lang sist? :) Det utrolige er at blant våkenetter og mannens jobb så har vi hatt sex 1(!) gang på 2mnd, samtidig som jeg ammer ganske mye enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Albbas skrev:
 

Wooow! Det var passe uventet! Kroppen altså, alt den kan finne på! 

Gratulerer! Eller hva føler du? 

(Hilsen Sisti med nytt nick) 

 

Hei Sisti :vinke: Har du dagbok? Jeg laget meg ny i vår :blink:

Så gøy med overraskelses-positiv-test :hoppendeglad: Fantastisk siden dere trengte hjelp sist! 

Skikkelig sprøtt at vi er så mange som plutselig ble prøvere eller gravide igjen samtidig :hoho:

Det blir spennende å følge med videre :jepp: Er du 9 uker nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, blomst12 skrev:
 

Oi så gøy!!:) gratulerer! Er du glad?:)

Jeg ble gravid igjen da eldste mi var 7 mnd,det gikk helt fint!🤗🤗

Da har jeg sikkert en haug med spørsmål til deg når dette har fått synke inn😅 Var det planlagt? 

Er 16mnd mellom meg og min søster, og mamma har alltid sagt at de første årene er fortrengt med god grunn🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, LilleMy1989 skrev:
 

Hei Sisti :vinke: Har du dagbok? Jeg laget meg ny i vår :blink:

Så gøy med overraskelses-positiv-test :hoppendeglad: Fantastisk siden dere trengte hjelp sist! 

Skikkelig sprøtt at vi er så mange som plutselig ble prøvere eller gravide igjen samtidig :hoho:

Det blir spennende å følge med videre :jepp: Er du 9 uker nå? 

Ja, det var virkelig uventet! Spøkte med en venninne for noen dager siden om at jeg hadde halsbrann, og at jeg fikk det rundt uke 4 sist🙈

Så koselig da:) Jeg ser forresten av fitbiten min at hvilepulsen min har økt ganske bra de siste ukene😉 Er nok bare uke 5-ish. Har ikke hatt helt regelmessig syklus etter fødselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, LoveTrain skrev:
 

Da har jeg sikkert en haug med spørsmål til deg når dette har fått synke inn😅 Var det planlagt? 

Er 16mnd mellom meg og min søster, og mamma har alltid sagt at de første årene er fortrengt med god grunn🙈

Ikke planlagt i det hele tatt! I like mye sjokk som deg kan jeg tenke.  Ble 15,5 mnd mellom mine! Jeg har både positive og negative ting å komme med,men de har et fantastisk bånd, så jeg hadde gjort det igjen. Og ble ikke så skremt at jeg ikke fikk tredjemann for snart 8 uker siden😎 og ser positive og negative ting med den aldersforskjellen og. (2år10 mnd mellom mellomste og minste). 

Dette går bra!! Men forstår godt det må synke inn litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LoveTrain said:
 

Der du har gjemt deg altså!😛 Hvordan går det med dere?

 

Går fint med oss! Jeg er 13 uker på vei med nestemann og glad for det. :nigo: Det gikk ikke akkurat av seg selv denne gang heller. :ler: så helt fantastisk at det har gått av seg selv for dere! Håper den klamrer seg fast. Og gjør den ikke det er det jo uansett et veldig godt tegn på at dere neppe kommer til å ende opp med enebarn...? ;) men den skal jo klamre seg fast, sånne luringer gjør det! 

1 hour ago, LilleMy1989 said:
 

Hei Sisti :vinke: Har du dagbok? Jeg laget meg ny i vår :blink:

 

Ingen dagbok nei. Men jeg sniker i din, har bare ikke sagt hei... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Atziri skrev:
 

Wow, gratulerer! Kroppen kan være rar altså. Blir spennende å følge deg videre :biggrin:

Takk:) Satser på du følger etter idag og at spottingen gir seg🤞😊

11 timer siden, blomst12 skrev:
 

Ikke planlagt i det hele tatt! I like mye sjokk som deg kan jeg tenke.  Ble 15,5 mnd mellom mine! Jeg har både positive og negative ting å komme med,men de har et fantastisk bånd, så jeg hadde gjort det igjen. Og ble ikke så skremt at jeg ikke fikk tredjemann for snart 8 uker siden😎 og ser positive og negative ting med den aldersforskjellen og. (2år10 mnd mellom mellomste og minste). 

Dette går bra!! Men forstår godt det må synke inn litt :)

Kjekt å høre at det gikk fint, og ikke minst at det ble enda en😅 Får bare stålsette oss på travle tider en stund fremover. 

 

11 timer siden, Albbas skrev:
 

Går fint med oss! Jeg er 13 uker på vei med nestemann og glad for det. :nigo: Det gikk ikke akkurat av seg selv denne gang heller. :ler: så helt fantastisk at det har gått av seg selv for dere! Håper den klamrer seg fast. Og gjør den ikke det er det jo uansett et veldig godt tegn på at dere neppe kommer til å ende opp med enebarn...? ;) men den skal jo klamre seg fast, sånne luringer gjør det! 

Ingen dagbok nei. Men jeg sniker i din, har bare ikke sagt hei... :sjenert:

Gratulerer så masse!! Ååh, det var virkelig kjekt å høre😊 ikke så fryktelig lenge til OUL da? Er det en jente dere har fra før? 

Satser på luringen klorer seg fast👊 hvis ikke så har vi heldigvis to igjen på frys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LoveTrain said:
 

Gratulerer så masse!! Ååh, det var virkelig kjekt å høre😊 ikke så fryktelig lenge til OUL da? Er det en jente dere har fra før? 

Satser på luringen klorer seg fast👊 hvis ikke så har vi heldigvis to igjen på frys. 

Gutt jeg har. :) OUL i begynnelsen av desember. 

Vil tippe dere ikke får bruk for de for frys, men det er jo greit å vite at man har dem. Vi hadde også to på frys, og siste fryseforsøk endte bra, så føler meg veldig heldig som ender opp med to barn fra ett ferskforsøk. :)

Hvordan har mannen reagert da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Albbas skrev:
 

Gutt jeg har. :) OUL i begynnelsen av desember. 

Vil tippe dere ikke får bruk for de for frys, men det er jo greit å vite at man har dem. Vi hadde også to på frys, og siste fryseforsøk endte bra, så føler meg veldig heldig som ender opp med to barn fra ett ferskforsøk. :)

Hvordan har mannen reagert da? 

Blir spennende å se hvem som skjuler seg i magen denne gangen da? Eller vet dere det allerede kanskje? To stykker fra ett forsøk er gull verdt. Måtte du slutte å amme for å få sette inn? Jeg vet jo at det egentlig skal gå fint å amme mens man er gravid, men jeg hadde masse etterrier første uken etter fødsel, og hver gang jeg har hatt mensen har jeg kjent at det murrer godt når jeg ammer, som milde etterrier. Nå kjenner jeg også murringer under amming, og er redd det kan fremprovosere noe 😕   

Stakkars mannen, han fikk beskjed over tlf i går kveld når han bare hadde et par minutter å prate på. De er veldig opptatt om dagen, så han rekker sikkert ikke tenke over det før han er hjemme 😛 Men han virket sjokkert, og så hentet han seg raskt inn igjen med å si at det var godt nytt. Vi har snakket om fryseforsøk til våren, så det er ikke totalt krise at det skjedde litt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...