Gå til innhold

LoveTrain og LilleToget


LoveTrain

Anbefalte innlegg

Som tiden flyyyr! Jeg har nå vært i arbeid i en måned-ish, og det er overraskende deilig. Med 60% stilling, og to timer ammefri hver vakt, så er det faktisk bare kjekt å dra på jobb😊 Passe dose voksentid, varm kaffe, og litt hjernetrim gjør godt. Så får vi se hvor lenge det varer, jeg føler melken synger på siste verset allerede da det kommer så lite ut😣. Da spøker det for ammefri gitt. 

Ellers var vi på ultralyd i forrige uke, og alt var foreløpig veldig fint. Ble satt tilbake fire dager, og er nå bikket over i uke 13🙈. Kvalmen er fremdeles veldig til stede, og jeg holder den i sjakk med å spise noe - hele tiden! Hei tjukkabollen liksom.. Tar Postafen om kveldene for å få sove litt, men kjenner godt at jeg egentlig burde hvilt mye mer for å håndtere kvalmen. Men sånn er det kanskje å være gravid med småbarn i hus? Det positive er at tiden går vanvittig mye fortere, og at man ofte ikke har tid til å kjenne etter hvor sliten og trøtt man faktisk er. Det negative er at når man først kjenner etter, så er man såå trøtt så trøtt! Det hjelper heller ikke at vi har en liten kar som ikke liker å sove. Våkner hver 1.-2. time, hele natten, og gjerne med en våkenperiode på et par timer midt inni der. Lov å ønske seg en sovebaby til sommeren? 😴 

Mini i huset begynte endelig å åle seg frem for 3-4 uker siden, og han syns selv at livet er mer spennende om dagen. Det aller gøyeste er å leke alene i 2min, og så jage mamma og pappa rundt i huset. Han liker virkelig ikke å være alene. Med to foreldre som elsker alenetid og søvn, så er det en fin kombo😅. Krabbingen har også medført en endring i vokabularet her. Ordet "neeei" har blitt det nye store, og det er pinlig hvor ofte det brukes. 🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er godt å høre at du har det kjekt på jobb! Jeg skal begynne 50 % neste uke, og gruer meg en del. En dose voksentid, varm kaffe og litt hjernetrim høres virkelig ikke så fælt ut som hormonene prøver å forestille meg. Jeg er spent på dette med ammefri og å opprettholde ammingen. Jobber du hele dager?

Og at du er ferdig med første trimester allerede 😳Lyn-svangerskap! Jeg kjenner så mange som ikke sov med nr. 1 og fikk sovebaby 2. og 3. gang, at jeg tror det er sånn det er 😃Jeg misunner deg virkelig ikke kvalmen, håper det bare er litt etterslengkvalme som forsvinner for godt hvert øyeblikk. 

Det går ikke noe bedre med vokabularet her. Vi har en stopp-kommando for hunden, og jeg glemmer meg og bruker den på vesla (= forvirret hund og uberørt baby). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illy skrev:

Det er godt å høre at du har det kjekt på jobb! Jeg skal begynne 50 % neste uke, og gruer meg en del. En dose voksentid, varm kaffe og litt hjernetrim høres virkelig ikke så fælt ut som hormonene prøver å forestille meg. Jeg er spent på dette med ammefri og å opprettholde ammingen. Jobber du hele dager?

Og at du er ferdig med første trimester allerede 😳Lyn-svangerskap! Jeg kjenner så mange som ikke sov med nr. 1 og fikk sovebaby 2. og 3. gang, at jeg tror det er sånn det er 😃Jeg misunner deg virkelig ikke kvalmen, håper det bare er litt etterslengkvalme som forsvinner for godt hvert øyeblikk. 

Det går ikke noe bedre med vokabularet her. Vi har en stopp-kommando for hunden, og jeg glemmer meg og bruker den på vesla (= forvirret hund og uberørt baby). 

Jeg jobber 5,5 timers dager, siden jeg har to timer ammefri. Men har akkurat gitt beskjed om at jeg kun trenger én time om morgenen på dagvakter, og halvannen time på slutten av kveldsvakter. Melken forsvinner veldig fort føler jeg, samtidig er det deilig å få en naturlig nedtrapping. Han er straks 10mnd, så jeg kan ikke tvinge han til å amme når han ikke ønsker det på dagtid lenger, da blir det bare morgen og kveld. Det var lettere å beholde melken for 2mnd siden, for da ville han ha mer av det. Så hvis du har en puppeglad frøken er det gode sjanser for å holde produksjonen ved like vil jeg tro🤞😊 I tillegg ammer jeg ikke noe særlig om natten lenger, og det har nok mye å si. 

Lyn-svangerskap indeed! Får helt panikk jeg, og husker bare det tøffe fra de første månedene, så jeg gruer meg max😣. Oul om 3,5uke😱. Blir nesten mer spennende med kjønn denne gangen. Det hadde vært koselig med én av hver, men for A sin del "ønsker" jeg en gutt. Har selv en søster som er like tett, og det er så fint å ha et sånt søskenforhold. Hvordan ligger dere i løypen? Noen tegn til mensen? 

Haha, det er bra du sier det. Tar meg selv i å behandle han som en hund i blant😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2019 den 20.54, LoveTrain skrev:

Jeg jobber 5,5 timers dager, siden jeg har to timer ammefri. Men har akkurat gitt beskjed om at jeg kun trenger én time om morgenen på dagvakter, og halvannen time på slutten av kveldsvakter. Melken forsvinner veldig fort føler jeg, samtidig er det deilig å få en naturlig nedtrapping. Han er straks 10mnd, så jeg kan ikke tvinge han til å amme når han ikke ønsker det på dagtid lenger, da blir det bare morgen og kveld. Det var lettere å beholde melken for 2mnd siden, for da ville han ha mer av det. Så hvis du har en puppeglad frøken er det gode sjanser for å holde produksjonen ved like vil jeg tro🤞😊 I tillegg ammer jeg ikke noe særlig om natten lenger, og det har nok mye å si. 

Lyn-svangerskap indeed! Får helt panikk jeg, og husker bare det tøffe fra de første månedene, så jeg gruer meg max😣. Oul om 3,5uke😱. Blir nesten mer spennende med kjønn denne gangen. Det hadde vært koselig med én av hver, men for A sin del "ønsker" jeg en gutt. Har selv en søster som er like tett, og det er så fint å ha et sånt søskenforhold. Hvordan ligger dere i løypen? Noen tegn til mensen? 

Haha, det er bra du sier det. Tar meg selv i å behandle han som en hund i blant😅

Det høres egentlig godt ut med en naturlig nedtrapping, når det går i et passelig tempo. Frøkna her er puppeglad, men vi har trøblet med fast føde og trappet ned på amming for at hun skal spise annet enn melk. Hun spiser mye bedre, men det går utover melka. Og så biter hun. Satser på et ammebesøk i løpet av arbeidsdagen, ellers tror jeg nesten det stopper opp. 

Så spennende med OUL! Hva gjetter du at det er? Jeg er rimelig sikker på at det ikke har noen ting å si, men du er kanskje mer kvalm denne gangen? Da jeg var på sykehus med oppkast, sa de at det tydet på jente hvis man var ekstremt kvalm (men jeg kjenner til flere veldig kvalme gravide som har fått gutt). Hvis kjønn faktisk påvirker kvalmen for meg, håper jeg litt på gutt neste gang 😅Jeg har alltid drømt om et sånt nært søskenforhold 😊 (det er så mange år mellom meg og mitt søsken at vi nærmest er to enebarn).

Ingen tegn til syklus her 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oul viste en frisk liten lillebror 💙. Nå begynner det så smått å føles ekte at det kommer enda et tilskudd. Vi er så heldige! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for at lillebror er på vei. 😃💙 Kjempegodt å ha en fin opplevelse på OUL. Og tenk: snart er du halvveis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har vi gått inn i uke 23, og jeg ble litt overrasket når jeg sjekket appen i dag. Det går egentlig litt for fort! 17 uker til vi har to barn i hus?! Hjelp! Jeg har litt bekymringer rundt forholdet og enda mindre tid til hverandre, men vi har snakket med terapeut et par ganger og er vel enige om at de neste årene er unntakstilstand. Mannen er mer avslappet og skjønner ikke hvorfor jeg stresser, vi har det jo fint? 🙈

Vi trives mer og mer med foreldrerollen begge to, men jeg gruer meg til ny babytid. Den kommende storebror er fortsatt ikke så glad i søvn, og fra neste uke blir det full jobb og barnehage. 😴 Ser for meg å være totalt utslitt før permisjonen setter igang. Apropos barnehage.. Som jeg gruer meg! Jeg har hatt en fin illusjon om korte dager og en myk start, siden jeg jobber turnus. Men så fikk jeg muligheten til full stilling og dagtidsarbeid, som jo er gunstig for neste permisjon. Så stakkars lille A må ha lange dager fra start :(. Trøster meg med at det bare er i noen måneder frem til sommeren. Noen av dere erfarne barnehageforeldre som kan trøste meg enda litt mer? Jeg jobber fortsatt noen helger, og får heldigvis én fridag i uken hvor jeg kan ha han hjemme. Håper så inderlig at han kommer til å trives der🤞❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, hvor jeg kjenner meg igjen i dine tanker og bekymringer rundt det å plutselig skulle bli fire. :) Men så bra at også mannen din er av det positive slaget. Vi er heldige sånn! :)

 

Og herregud, barnehagestart allerede? Jeg har ingen ord å komme med, vi får jo ikke plass før i august selv dessverre. Men jeg skjønner at det kom brått på... Men tenk så bra det er for deg med dagtidsstilling! Det er jo supert - både med tanke på deg og familien nå de neste månendene, men også i årene framover. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 3.3.2019 den 10.04, Snotra skrev:

Åååå, hvor jeg kjenner meg igjen i dine tanker og bekymringer rundt det å plutselig skulle bli fire. :) Men så bra at også mannen din er av det positive slaget. Vi er heldige sånn! :)

 

Og herregud, barnehagestart allerede? Jeg har ingen ord å komme med, vi får jo ikke plass før i august selv dessverre. Men jeg skjønner at det kom brått på... Men tenk så bra det er for deg med dagtidsstilling! Det er jo supert - både med tanke på deg og familien nå de neste månendene, men også i årene framover. 😄 

Jeg henger visst greit etter her inne 😂. Ja, det er kjekt at én av oss er positiv, så har vi forhåpentligvis en fin balanse, totalt sett 🙈

På 3.3.2019 den 16.06, Ny Bruker skrev:

Hva blir aldersforskjellen? Vurderer dere søskenvogn? Hvilken?

Ca 16mnd. Vi fikk tak i en rimelig Bugaboo donkey, så det ble den for vår del. 😊 Må si jeg foretrekker emmaljunga fremfor bugaboo, men donkeyen er den som totalt sett gir oss det vi trenger det neste året-halvannet. Supplert med runner understell, og en babyjogger city tour lux, har vi en ganske komplett vognpark🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 28 eller 29 nå 😳. Orker ikke sjekke appen engang, og det beskriver nok mitt engasjement for dette svangerskapet meget godt. Jeg har ikke helt kapasitet til å bry meg så veldig🙄. Mini sparker masse, og er veldig aktiv, så jeg vet jo at han har det greit inni der. Men annet enn det får han lite oppmerksomhet altså. 

Storebror derimot, han krever all oppmerksomhet, og vel så det! 😂 For en gøy tid vi er inne i nå. Barnehagen har endelig blitt et populært sted, og han vinker oss avgårde hver morgen med et stort smil❤️. Det gjør livet så uendelig mye lettere å vite at han har det godt der. Han går i en liten barnehage, og de ansatte har fult fokus på disse små. Jeg er uendelig takknemlig for at så hyggelige mennesker velger å jobbe med barna våre, hver eneste dag. Det er et stabilt personale, med lite fravær og sykdom. I tillegg har de faste vikarer, som begge bor i gaten vår. Jeg kunne rett og slett ikke ønsket noe mer for den første tiden. 

A har bikket 13mnd, og vi venter daglig på disse berømte første skrittene hans. Han har nok mer hastverk enn oss, for han blir litt utålmodig når de andre løper ifra, mens han "holder seg" i veggene, og det skaper en del frustrasjon. Motorisk har han vært litt tregere enn snittet tror jeg, men det passer meg fint at han er baby litt til❤️. Språket derimot, blomstrer som bare det. Det er så kjekt når han sier nye ord, og han blir så stolt når han klarer å herme etter oss. Da gliser han stort, og klapper for seg selv😅. Han setter også sammen to og to ord, men jeg tror det er mer herming etter oss enn at han nødvendigvis alltid skjønner betydningen. "A opp, mamma spise, se gris", osv. Det er uansett stort for en liten tass å kunne gjøre seg litt forstått. 

Nå ser jeg frem til påske og fridager, slik at jeg kan nyte den lille gutten vår til det fulle❤️. Det er jammen ikke mye tid man får sammen når de er i barnehagen😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow! A er jo kjempeflink som snakker så mye! Imponerende må jeg si. Det er jo veldig artig. :Nikke:

E sier fortsatt ingenting, bare mamma og pappa. :fnise:

Så herlig at dere er så fornøyde med barnehagen altså, det må føles så godt og trygt. Rett over påske er det tid for dagmamma for E, og det er litt skummelt og rart må jeg innrømme.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

11 dager til termin, og søvn er blitt et totalt fremmed begrep for meg🙈. Skjønner ikke hvor jeg skal hente krefter til en ny fødsel fra. Vi begynner så smått å se frem til å få en lillebror i hus, selv om forventningene denne gangen bærer mer preg av realisme, enn romantiske illusjoner om et lite nurk som bare sover og spiser😅. Jeg gleder meg nok mest til å bli ferdig med gravidtilværelsen, da jeg ikke føler meg bra i det hele tatt i denne tilstanden. Alt er vondt og ubehagelig, og jeg er en mye kjipere mamma enn jeg hadde trengt å være. Det siste gnager en del på samvittigheten.. 

Storebror derimot, virker veldig tilfreds om dagen, på tross av en kjedelig mamma. Han blomstrer virkelig i barnehagen, og er en masekråke uten like. Jeg tror vi er oppe i godt over 100 ord nå, og han lærer flere for hver dag som går. Han har også begynt å gå (helst løpe), og er så fornøyd med å kunne utforske verden fra den vinkelen. Ikke minst, han har begynt å sove mer om natten! Egen seng, eget rom, og sover stort sett 19:30-7:30, med 2-3 korte oppvåkninger. Det er en ny verden for vår del, og veldig deilig at det falt litt på plass før nestemann kommer. Han er også mye mer blid og tilfreds når han ikke er kronisk sliten av lite søvn. 

Ellers merker jeg at både kropp og sjel forbereder seg på fødsel og barseltid. Jeg føler meg veldig emosjonell og sårbar om dagen, og tankene kretser mye rundt kjærlighet og omsorg for to barn. Hvordan skal det være mulig å elske en til på samme måte? A er alt for meg, og jeg er så redd for å ikke strekke til med en baby på slep. Samtidig er jeg redd for følelsene rundt nr 2, for det tok en god stund før jeg fikk den intense morsfølelsen med A. Kommer det fortere denne gangen? Jeg er forberedt på at det ikke gjør det. Men hvordan klare å være en god mamma for begge, hvis kjærligheten til den ene lar vente på seg? Slik kverner hodet, og søvn blir umulig. Jeg har også begynt å grue meg til fødselen, på tross av en fin opplevelse forrige gang. Jeg er redd for komplikasjoner, og for å dø fra A. Har mareritt om at han går rundt i huset og roper etter mammaen sin, men så er jeg ikke der. 😭 Regner med at det egentlig er normalt å drømme rare ting på tampen? 

Vi har også opplevd at to vennepar som står oss nær, har mistet hvert sitt lille barn ila de siste månedene. Det gjør at man ikke tar noe for gitt, og at man virkelig setter pris på det man har. Hvis jeg sitter her med to friske barn om noen uker, så er jeg verdens heldigste❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tre dager på overtid, og jeg er passe lei 😥😪. Savner en kropp som fungerer, og savner å leke med den fine lille sønnen min. Han er så utrolig gøy om dagen, og jeg har konstant klump i magen fordi jeg ikke klarer å henge med, og fordi jeg vet det ikke blir særlig bedring med en baby på slep heller. 

Ellers er jeg litt bekymret mtp overtid. Én ting er tre dager over termin, men jeg er 8 dager over menstermin, og syns det er litt skummelt. Var en tur innom sykehuset grunnet lite liv, men de så ikke behov for ultralyd. Er redd for stor baby, redd han skal sitte fast, få oksygenmangel, osv. Litt sånn krisetanker med andre ord. Det hjelper heller ikke at Haukeland er Haukeland, at det er sommerferie med alt det medfører av vikarbruk og uerfarne jordmødre og leger. Har nok av kollegaer der til å vite at de nye ofte vegrer seg for å kontakte neste ledd ved komplikasjoner, at ting ikke blir oppdaget tidsnok på grunn av lav bemanning, og at de som jobber gjerne er utslitt av doble skift og høy arbeidsbelastning. Flere kjente har også blitt sendt til andre sykehus for igangsetting o.l., på grunn av manglende kapasitet på KK. Så dette kan bli spennende! 🙄 Sikkert typisk overtidstanker? Hva annet skal man ta seg til liksom? 

Barnehagen stenger om to dager, og da blir det automatisk mindre tid til å tenke 😜. På godt og vondt! A har begynt å bli en ordentlig egen liten person, og gjett om det er herlig når man ser seg selv i barna sine😅. Han elsker bøker, kan sitte å bla i en evighet hvis mamma eller pappa er litt delaktige. Han er en ordentlig hermegås, og elsker å prate og lære nye ord. Vi har jo skjønt nå at kapasiteten hans er ganske mye større enn vi har "utnyttet", så nå har vi begynt å øve på farger, tall og bokstaver. Forståelsen er selvsagt så som så, men han kan kjenne igjen at A er A, og at 2 er "to", og blir så uendelig stolt over seg selv når han får det til. Parallelt med språket kommer også selvbestemmelse, til vår store frustrasjon😜. "A spise is", "nei vann, A melk", "A smokk", og ikke minst "ferdig" til absolutt alt han ikke ønsker å gjøre. Nærmer jeg meg med tannkosten, så er han "ferdig puss puss" og løper vekk😂. Jeg elsker virkelig å se dette lille mennesket utvikle seg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en spennende tid! Jeg tror nok det er typisk overtidstanker du beskriver, og jeg skjønner veldig godt at du har dem. Det er ikke bare en fordel å kjenne folk som jobber på sykehuset. Nå kan det jo godt hende du har lillebror i armene alt. Uansett masse, masse lykke til med det som er foran dere ❤️

Helt enig, det er fantastisk å følge med på hvordan et menneske utvikler seg! Og ganske så morsom når man kjenner igjen seg selv og partneren i den lille personen 😄A er en skikkelig kløpper på språk, altså! Det er litt ekstra morsomt når man kan begynne å kommunisere sånn. I har en del ord, men er ikke i nærheten av å sette sammen flere enda. Og en mange av dem er det nok bare mannen og jeg som skjønner 😅Likevel blir det jo mer og mer kommunikasjon, og man skjønner mer og mer av hva de tenker på og vil og ikke vil ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen en liten hilsen til deg her jeg også. Har ikke vært inne her på ei stund. Mange kjente tanker og frykter du beskriver i de siste innleggene dine. ♥️

Håper alt går bra med dere hele gjengen! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 15.7.2019 den 12.36, Illy skrev:

For en spennende tid! Jeg tror nok det er typisk overtidstanker du beskriver, og jeg skjønner veldig godt at du har dem. Det er ikke bare en fordel å kjenne folk som jobber på sykehuset. Nå kan det jo godt hende du har lillebror i armene alt. Uansett masse, masse lykke til med det som er foran dere ❤️

Helt enig, det er fantastisk å følge med på hvordan et menneske utvikler seg! Og ganske så morsom når man kjenner igjen seg selv og partneren i den lille personen 😄A er en skikkelig kløpper på språk, altså! Det er litt ekstra morsomt når man kan begynne å kommunisere sånn. I har en del ord, men er ikke i nærheten av å sette sammen flere enda. Og en mange av dem er det nok bare mannen og jeg som skjønner 😅Likevel blir det jo mer og mer kommunikasjon, og man skjønner mer og mer av hva de tenker på og vil og ikke vil ❤️

Morsomt å lese hva jeg skrev for to uker siden, graviditeten virker plutselig så fjern. Lillebror kom 12.juli 😊

Kommunikasjon letter det meste altså! Det er så deilig å ikke måtte gjette seg til hva de vil hele tiden 😅. Går det bra med dere? Barnehagestart snart? 

På 16.7.2019 den 12.07, Snotra skrev:

Legger igjen en liten hilsen til deg her jeg også. Har ikke vært inne her på ei stund. Mange kjente tanker og frykter du beskriver i de siste innleggene dine. ♥️

Håper alt går bra med dere hele gjengen! :hug:

😘 Vi har det ganske så fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror kom i rakettfart 12.juli. Dvs vannet gikk 10.7, riene startet opp like etter, men mormunnen lå bak hodet hans så de hadde ikke særlig effekt på åpningen, han stanget bare med hodet stakkars. Etter over et døgn med rier marsjerte vi inn på sykehuset som egentlig ikke ville ta oss imot. Jeg gråt som bare det når de sa det bare var 2cm åpning, var totalt utslitt. Men jordmoren vi fikk var heldigvis erfaren, og skjønte at han "satt litt fast", justerte på ting nedi der, og 1t og 10min senere var han ute. Greit å få det overstått, men fytti katta så vondt det var med stormrier uten pause😣. Hadde jeg i det minste sluppet det døgnet med rier i forkant, så hadde jeg kanskje hatt litt overskudd til å puste, og ikke bare skrike hysterisk🙈. Uansett..gjort er gjort, og født er født! Vi har en frisk og fin lillebror i hus, og det er det viktigste💙

Livet som tobarnsmor er passe travelt😅. Glem barseltid, hvile og alt det der. Storebror vil ha oppmerksomhet, og tar seg godt til rette når barnehagen er stengt😜. Babyen er tilsynelatende akseptert som et slags kjæledyr, typ gullfisk man bare gløtter bort på i ny og ne. Når han gråter så løper storebror bort med smokken, men det er nok mer for å få stillhet enn at han er så voldsomt empatisk😂. Vi koser oss uansett veldig med guttene våre.

Minsten var særdeles bedagelig de første ti dagene, bare spiste og sov. De siste tre-fire dagene har han vært mye mer våken, og virker litt mer utilpass. Jeg får han ikke alltid til å sovne når jeg mener han trenger det, og så baller det på seg. Samtidig er det jo varmt, så det kan være det som plager han. Det er uansett en enorm forskjell på forrige og denne barseltiden. Jeg er så rolig, alt fungerer bare helt fint, ammingen er null stress, og det er ganske så koselig på tross av at vi er husfast i varmen. Takk og lov for aircondition! 👌

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...